67 svar
1153 visningar
anonymousnina 231 – Fd. Medlem
Postad: 3 aug 2019 20:25

Beräkna trianglar

hur löser jag följande uppgift? Har verkligen ingen aning alltså :/ så om någon kan hjälpa mig med traven. 

woozah 1414 – Fd. Medlem
Postad: 3 aug 2019 20:36 Redigerad: 3 aug 2019 20:36

Du ser ju att den största triangeln har arean aa dm2dm^2. När du delar upp den till andra så har varje triangel plötsligt a4\frac{a}{4} dm2dm^2 i area. Sedan delar du varje av dessa trianglar i...ja, hur många delar?

anonymousnina 231 – Fd. Medlem
Postad: 3 aug 2019 20:41
woozah skrev:

Du ser ju att den största triangeln har arean aa dm2dm^2. När du delar upp den till andra så har varje triangel plötsligt a4\frac{a}{4} dm2dm^2 i area. Sedan delar du varje av dessa trianglar i...ja, hur många delar?

Tyvärr hänger jag inte med där. Vart får du a/4 ifrån? 

Smaragdalena 78166 – Lärare
Postad: 3 aug 2019 20:54

Tyvärr hänger jag inte med där. Vart får du a/4 ifrån? 

Hur många lika stora trianglar finns det i triangel 2? Hur stor area har var och en av dessa trianglar?

tomast80 4209
Postad: 3 aug 2019 21:00

Den första (största) triangeln har arean aa dm2dm^2. Sedan delas den i fyra lika stora delar. Vardera av dessa har då arean:

a·14=a4a\cdot \frac{1}{4}=\frac{a}{4} dm2dm^2.

anonymousnina 231 – Fd. Medlem
Postad: 3 aug 2019 21:12
Smaragdalena skrev:

Tyvärr hänger jag inte med där. Vart får du a/4 ifrån? 

Hur många lika stora trianglar finns det i triangel 2? Hur stor area har var och en av dessa trianglar?

Det finns 4 lika stora trianglar i 2, samt 7 lika stora trianglar i 7. Ska jag då sätta in respekt 4 och 7 i a/4?

Smaragdalena 78166 – Lärare
Postad: 3 aug 2019 21:17

Nej, det finns 7 OLIKA stora trianglar i figur 3. Rita in den upp-och-ner-vända triangeln i de tre stora trianglarna i figur 3 och räkna igen!

anonymousnina 231 – Fd. Medlem
Postad: 3 aug 2019 21:22
Smaragdalena skrev:

Nej, det finns 7 OLIKA stora trianglar i figur 3. Rita in den upp-och-ner-vända triangeln i de tre stora trianglarna i figur 3 och räkna igen!

Ursäkta jag skrev fel. Jag menade 7 olika trianglar i 3. Alltså figur 3. O självklart inte 7 olika trianglar i 7. Haha. Men hur gör jag efter det? 

Smaragdalena 78166 – Lärare
Postad: 3 aug 2019 21:30

Du vill ha reda på hur många LIKA stora trianglar det finns i varje figur. Som jag skrev i mitt förra inlägg:

Rita in den upp-och-ner-vända triangeln i var och en av de tre stora trianglarna i figur 3 och räkna igen!

Blev det tydligare med den tillagda fetningen?

anonymousnina 231 – Fd. Medlem
Postad: 4 aug 2019 08:56 Redigerad: 4 aug 2019 08:58
Smaragdalena skrev:

Du vill ha reda på hur många LIKA stora trianglar det finns i varje figur. Som jag skrev i mitt förra inlägg:

Rita in den upp-och-ner-vända triangeln i var och en av de tre stora trianglarna i figur 3 och räkna igen!

Blev det tydligare med den tillagda fetningen?

Tyvärr hänger jag inte med där. Det är 4 lika stora trianglar och en mindre i figur 3.

Smaragdalena 78166 – Lärare
Postad: 4 aug 2019 09:55

I figur 3 finns det 3 stora och 4 små trianglar (förutom hela triangeln, som naturligtvis består av en enda jättetriangel). Om du ritar in en liten uppochnervänd triangel i var och en av de tre stora trianglar som saknar denna - hur många små trianglar blir det då? Vilken area har var och en av de små trianglarna, om hela den största triangeln har arean AA?

anonymousnina 231 – Fd. Medlem
Postad: 4 aug 2019 10:31
Smaragdalena skrev:

I figur 3 finns det 3 stora och 4 små trianglar (förutom hela triangeln, som naturligtvis består av en enda jättetriangel). Om du ritar in en liten uppochnervänd triangel i var och en av de tre stora trianglar som saknar denna - hur många små trianglar blir det då? Vilken area har var och en av de små trianglarna, om hela den största triangeln har arean AA?

Jag får till det till 12 små trianglar. Stämmer det? 

Yngve Online 37814 – Livehjälpare
Postad: 4 aug 2019 11:18 Redigerad: 4 aug 2019 11:20
anonymousnina skrev:

Jag får till det till 12 små trianglar. Stämmer det? 

Ja det blir 12 små trianglar till, men hur många småtrianglar blir det då totalt?

anonymousnina 231 – Fd. Medlem
Postad: 4 aug 2019 11:21
Yngve skrev:
anonymousnina skrev:

Jag får till det till 12 små trianglar. Stämmer det? 

Ja det blir 12 små trianglar till, men hur många småtrianglar blir det då totalt?

16 små tillsammans. 

Yngve Online 37814 – Livehjälpare
Postad: 4 aug 2019 11:22 Redigerad: 4 aug 2019 11:24
anonymousnina skrev:

16 små tillsammans. 

Ja. Och av dessa 16 trianglar är 1 blå (den i mitten). Hur stor area har då den blå triangeln i tredje bilden?

anonymousnina 231 – Fd. Medlem
Postad: 4 aug 2019 11:45
Yngve skrev:
anonymousnina skrev:

16 små tillsammans. 

Ja. Och av dessa 16 trianglar är 1 blå (den i mitten). Hur stor area har då den blå triangeln i tredje bilden?

Gör jag det genom att sätta in 16 i a/4? dvs - 16/4? 

Yngve Online 37814 – Livehjälpare
Postad: 4 aug 2019 11:55 Redigerad: 4 aug 2019 11:56
anonymousnina skrev:

Gör jag det genom att sätta in 16 i a/4? dvs - 16/4? 

Nej. Det stora triangeln i bild 1 har arean aa dm3dm^3.

I bild 3 är denna triangel delad i 16 lika stora delar.

Varje del har då arean a16\frac{a}{16} dm3dm^3.

anonymousnina 231 – Fd. Medlem
Postad: 4 aug 2019 12:01
Yngve skrev:
anonymousnina skrev:

Gör jag det genom att sätta in 16 i a/4? dvs - 16/4? 

Nej. Det stora triangeln i bild 1 har arean aa dm3dm^3.

I bild 3 är denna triangel delad i 16 lika stora delar.

Varje del har då arean a16\frac{a}{16} dm3dm^3.

Menar du dm^2 istället för dm^3? Då det står dm^2 i uppgiften.

Det betyder att varje del är 0.0625 dm^2. 

Yngve Online 37814 – Livehjälpare
Postad: 4 aug 2019 12:06 Redigerad: 4 aug 2019 12:07
anonymousnina skrev:
Menar du dm^2 istället för dm^3? Då det står dm^2 i uppgiften.

Det betyder att varje del är 0.0625 dm^2. 

Haha, ja jag menar dm2dm^2. Bra fångat!

Jag önskar att jag kunde säga att jag skrev så bara för att kolla om du hängde med, men det vore ljug.

Slarvfel av mig helt enkelt.

Arean är helt enkelt a16\frac{a}{16} dm2dm^2, eller om du vill skriva som ett decimaltal, 0.0625a0.0625a dm2dm^2.

Du glömde skriva aa i ditt svar.

anonymousnina 231 – Fd. Medlem
Postad: 4 aug 2019 12:09
Yngve skrev:
anonymousnina skrev:
Menar du dm^2 istället för dm^3? Då det står dm^2 i uppgiften.

Det betyder att varje del är 0.0625 dm^2. 

Haha, ja jag menar dm2dm^2. Bra fångat!

Jag önskar att jag kunde säga att jag skrev så bara för att kolla om du hängde med, men det vore ljug.

Slarvfel av mig helt enkelt.

Arean är helt enkelt a16\frac{a}{16} dm2dm^2, eller om du vill skriva som ett decimaltal, 0.0625a0.0625a dm2dm^2.

Du glömde skriva aa i ditt svar.

Haha, sånt händer! 
Ok, så nu är uppgift A besvarad. 
Men på B förstår jag inte ens vad de frågar efter? vad är n:te triangeln? 

Yngve Online 37814 – Livehjälpare
Postad: 4 aug 2019 12:26 Redigerad: 4 aug 2019 12:33
anonymousnina skrev:
Haha, sånt händer! 

Ok, så nu är uppgift A besvarad. 
Men på B förstår jag inte ens vad de frågar efter? vad är n:te triangeln? 

Triangel 1 är den 1:a (första) triangeln.

Triangel 2 är den 2:a (andra) triangeln.

Triangel 3 är den 3:e (tredje) triangeln.

...

Triangel n är den n:te triangeln.

anonymousnina 231 – Fd. Medlem
Postad: 4 aug 2019 12:29
Yngve skrev:
anonymousnina skrev:
Haha, sånt händer! 

Ok, så nu är uppgift A besvarad. 
Men på B förstår jag inte ens vad de frågar efter? vad är n:te triangeln? 

Triangel 1 är den 1:a (första) triangeln.

Triangel 2 är den 3:a (andra) triangeln.

Triangel 3 är den 3:e (tredje) triangeln.

...

Triangel n är den n:te triangeln.

Aha okej. Alltså verkar typ helt omöjligt för mig att lösa uppgiften. Vilket område i ma3 går igenom det här? ):

Euclid 567
Postad: 4 aug 2019 12:32 Redigerad: 4 aug 2019 12:36

Den 3:e bokstaven i alfabetet är C, den 21:e är U och den n:te beror på värdet av n.

Det n:te avser vilken triangel i ordning som arean ska beräknas.

Då n=1 (första triangeln) så är arean a, då n=2 så är arean a/4, då n=3 är den a/16.

Ser du ett mönster mellan n och arean?

Du kan ange arean på de tre första med hjälp av n ... och du kan även ange arean för den n:te, dvs "vilken som helst" baserat på värdet på n.

Visa spoiler

an=a4n-1

anonymousnina 231 – Fd. Medlem
Postad: 4 aug 2019 12:39
Euclid skrev:

Den 3:e bokstaven i alfabetet är C, den 21:e är U och den n:te beror på värdet av n.

Det n:te avser vilken triangel i ordning som arean ska beräknas.

Då n=1 (första triangeln) så är arean a, då n=2 så är arean a/4, då n=3 är den a/16.

Ser du ett mönster mellan n och arean?

Du kan ange arean på de tre första med hjälp av n ... och du kan även ange arean för den n:te, dvs "vilken som helst" baserat på värdet på n.

Visa spoiler

an=a4n-1

Och hur kan jag då beräkna fram arean på n:te triangeln? 

anonymousnina skrev:

...

Vilket område i ma3 går igenom det här? ):

Jag tror att avsnitten om mönster (typ "Teckna ett uttryck för antalet tändstickor i figur n"  o.s.v.) ingår i åk 9 eller Matte 1.

Smaragdalena 78166 – Lärare
Postad: 4 aug 2019 12:44

Aha okej. Alltså verkar typ helt omöjligt för mig att lösa uppgiften. Vilket område i ma3 går igenom det här? ):

Det räcker med Ma1 för den här uppgiften, åtminstone för del a och b.

Den första triangeln har arean aa.

Den andra triangeln har arean 14·a\frac{1}{4}\cdot a.

Den tredje triangeln har arean 14·14·a\frac{1}{4}\cdot \frac{1}{4}\cdot a.

Den fjärde triangeln skulle ha arean 14·14·14·a\frac{1}{4}\cdot \frac{1}{4}\cdot \frac{1}{4}\cdot a

Vilken area har triangel nummer n?

Tips

Exponenten kan skrivas som n-1.

anonymousnina skrev:

Och hur kan jag då beräkna fram arean på n:te triangeln? 

Ett bra tips om du vill ha mer hjälp är att klicka på de rosafärgade delarna i svaren du får.

Det är dold text som kommer fram om du klickar på den.

Euclid döpte sin dolda text till "Visa spoiler", Smaragdalena döpte sin till "Tips".

anonymousnina 231 – Fd. Medlem
Postad: 4 aug 2019 13:24
Euclid skrev:

Den 3:e bokstaven i alfabetet är C, den 21:e är U och den n:te beror på värdet av n.

Det n:te avser vilken triangel i ordning som arean ska beräknas.

Då n=1 (första triangeln) så är arean a, då n=2 så är arean a/4, då n=3 är den a/16.

Ser du ett mönster mellan n och arean?

Du kan ange arean på de tre första med hjälp av n ... och du kan även ange arean för den n:te, dvs "vilken som helst" baserat på värdet på n.

Visa spoiler

an=a4n-1

Alltså a21= 1/4/4^21-1 ? 

Yngve Online 37814 – Livehjälpare
Postad: 4 aug 2019 14:32 Redigerad: 4 aug 2019 14:37
anonymousnina skrev:

Alltså a21= 1/4/4^21-1 ? 

Nej det stämmer inte. Du tappar bort aa-et igen, du har en 4 för mycket och du behöver skriva parenteser runt exponenten så att det blir tydligt vad du menar.

Om vi kallar arean hos figur 1 för A1A_1, figur 2 för A2A_2 och så vidare så får vi att

  • A1=a41-1=a40=aA_1=\frac{a}{4^{1-1}}=\frac{a}{4^0}=a.
  • A2=a42-1=a41=a4A_2=\frac{a}{4^{2-1}}=\frac{a}{4^1}=\frac{a}{4}. Detta kan även skrivas a/4^(2-1)=a/4^1=a/4.
  • A3=a43-1=a42A_3=\frac{a}{4^{3-1}}=\frac{a}{4^2}. Detta kan även skrivas a/4^(3-1)=a/4^2.
  • A4=a44-1=a43A_4=\frac{a}{4^{4-1}}=\frac{a}{4^3}. Detta kan även skrivas a/4^(4-1)=a/4^3.

...

  • A21=a421-1=a420A_{21}=\frac{a}{4^{21-1}}=\frac{a}{4^{20}}. Detta kan även skrivas a/4^(21-1)=a/4^20.
anonymousnina 231 – Fd. Medlem
Postad: 4 aug 2019 17:37
Yngve skrev:
anonymousnina skrev:

Alltså a21= 1/4/4^21-1 ? 

Nej det stämmer inte. Du tappar bort aa-et igen, du har en 4 för mycket och du behöver skriva parenteser runt exponenten så att det blir tydligt vad du menar.

Om vi kallar arean hos figur 1 för A1A_1, figur 2 för A2A_2 och så vidare så får vi att

  • A1=a41-1=a40=aA_1=\frac{a}{4^{1-1}}=\frac{a}{4^0}=a.
  • A2=a42-1=a41=a4A_2=\frac{a}{4^{2-1}}=\frac{a}{4^1}=\frac{a}{4}. Detta kan även skrivas a/4^(2-1)=a/4^1=a/4.
  • A3=a43-1=a42A_3=\frac{a}{4^{3-1}}=\frac{a}{4^2}. Detta kan även skrivas a/4^(3-1)=a/4^2.
  • A4=a44-1=a43A_4=\frac{a}{4^{4-1}}=\frac{a}{4^3}. Detta kan även skrivas a/4^(4-1)=a/4^3.

...

  • A21=a421-1=a420A_{21}=\frac{a}{4^{21-1}}=\frac{a}{4^{20}}. Detta kan även skrivas a/4^(21-1)=a/4^20.

Hur kan jag beräkna den sammanlagda arean samt omkretsen?

Yngve Online 37814 – Livehjälpare
Postad: 4 aug 2019 18:25 Redigerad: 4 aug 2019 18:36
anonymousnina skrev:

Hur kan jag beräkna den sammanlagda arean samt omkretsen?

Den sammanlagda arean av de nn första trianglarna är A1+A2+A3+...+AnA_1+A_2+A_3+...+A_n, dvs a+14a+142a+143a+...14n-1aa+\frac{1}{4}a+\frac{1}{4^2}a+\frac{1}{4^3}a+...\frac{1}{4^{n-1}}a dm2dm^2

Det är alltså en summa av termer där kvoten mellan två närliggande termer är konstant.

En sådan summa kallas för geometrisk summa. Känner du till det begreppet?

--------

Vi tar det där med omkretsen sen.

anonymousnina 231 – Fd. Medlem
Postad: 4 aug 2019 18:51
Yngve skrev:
anonymousnina skrev:

Hur kan jag beräkna den sammanlagda arean samt omkretsen?

Den sammanlagda arean av de nn första trianglarna är A1+A2+A3+...+AnA_1+A_2+A_3+...+A_n, dvs a+14a+142a+143a+...14n-1aa+\frac{1}{4}a+\frac{1}{4^2}a+\frac{1}{4^3}a+...\frac{1}{4^{n-1}}a dm2dm^2

Det är alltså en summa av termer där kvoten mellan två närliggande termer är konstant.

En sådan summa kallas för geometrisk summa. Känner du till det begreppet?

--------

Vi tar det där med omkretsen sen.

Ja det gör jag. Då kan jag använda mig av formeln för geometriska talföljdens summa: 

sn=a+ak+ak2+...+akn−1=a(kn−1)/k−1 där k ej får vara 1 för då blir allt noll och då går det inte att använda formeln. 

Vi vet att A1 är a dm^2; men hur kan jag beräkna fram kvoten? 

anonymousnina skrev:
Ja det gör jag. Då kan jag använda mig av formeln för geometriska talföljdens summa: 

 

sn=a+ak+ak2+...+akn−1=a(kn−1)/k−1 där k ej får vara 1 för då blir allt noll och då går det inte att använda formeln. 

Vi vet att A1 är a dm^2; men hur kan jag beräkna fram kvoten? 

Kvoten kk får du fram genom att dividera ett tal i talföljden med det närmast föregående talet.

Enklast är att ta k=A2A1k=\frac{A_2}{A_1}.

Kontrollera även ditt svar genom att ta t.ex. A3A2\frac{A_3}{A_2}. Denna kvot ska vara lika med kk.

anonymousnina 231 – Fd. Medlem
Postad: 4 aug 2019 19:04
Yngve skrev:
anonymousnina skrev:
Ja det gör jag. Då kan jag använda mig av formeln för geometriska talföljdens summa: 

 

sn=a+ak+ak2+...+akn−1=a(kn−1)/k−1 där k ej får vara 1 för då blir allt noll och då går det inte att använda formeln. 

Vi vet att A1 är a dm^2; men hur kan jag beräkna fram kvoten? 

Kvoten kk får du fram genom att dividera ett tal i talföljden med det närmast föregående talet.

Enklast är att ta k=A2A1k=\frac{A_2}{A_1}.

Kontrollera även ditt svar genom att ta t.ex. A3A2\frac{A_3}{A_2}. Denna kvot ska vara lika med kk.

Vet tyvärr inte hur jag ska applicera det på den här uppgiften. 
Om det t.ex. gällde talföljden 5,10,20 osv... så hade jag bara delat 10/5 för att få fram kvoten - vilket då blir 2. Alltså jag förstår hur man använder formeln men inte hur jag kan applicera det på denna uppgift. 
Kan det vara något i stil med att det är 16 små trianglar i figur 3 och 12 små trianglar i figur 2 --> 16/12=1,33? kvoten=1,33? 

Yngve Online 37814 – Livehjälpare
Postad: 4 aug 2019 19:10 Redigerad: 4 aug 2019 19:14
anonymousnina skrev:

Vet tyvärr inte hur jag ska applicera det på den här uppgiften. 
Om det t.ex. gällde talföljden 5,10,20 osv... så hade jag bara delat 10/5 för att få fram kvoten - vilket då blir 2. Alltså jag förstår hur man använder formeln men inte hur jag kan applicera det på denna uppgift. 
...

Ja om följden vore 5, 10, 20 o.s.v. så skulle du ta andra talet delat med första talet, dvs 10/5 och  då få fram att kvoten var 2.

Om följden istället vore 1, 1/2, 1/4 o.s.v. så skulle du ta andra talet delat med första talet, dvs (1/2)/1 och då få fram att kvoten var 1/2, eller hur?

Den följd du har i uppgiften är a, a/4, a/16 o.s.v. Kvoten får du på exakt samma sätt som ovan, dvs genom att ta andra talet delat med första talet, ďvs (a/4)/a.

anonymousnina 231 – Fd. Medlem
Postad: 4 aug 2019 19:28
Yngve skrev:
anonymousnina skrev:

Vet tyvärr inte hur jag ska applicera det på den här uppgiften. 
Om det t.ex. gällde talföljden 5,10,20 osv... så hade jag bara delat 10/5 för att få fram kvoten - vilket då blir 2. Alltså jag förstår hur man använder formeln men inte hur jag kan applicera det på denna uppgift. 
...

Ja om följden vore 5, 10, 20 o.s.v. så skulle du ta andra talet delat med första talet, dvs 10/5 och  då få fram att kvoten var 2.

Om följden istället vore 1, 1/2, 1/4 o.s.v. så skulle du ta andra talet delat med första talet, dvs (1/2)/1 och då få fram att kvoten var 1/2, eller hur?

Den följd du har i uppgiften är a, a/4, a/16 o.s.v. Kvoten får du på exakt samma sätt som ovan, dvs genom att ta andra talet delat med första talet, ďvs (a/4)/a.

Ok då får jag kvoten till 0.25.

Men när jag sedan ska använda formeln, ska jag ta kvoten upphöjt till något, vad detta är vet jag inte i detta fall.

Euclid 567
Postad: 4 aug 2019 20:16

Du är på rätt väg.

Den allmänna formeln för en geometrisk summa är

Sn=a1·(kn-1)k-1

där Sn är summan av de n första talen i talföljden, a1 är det första talet i talföljden, och k är kvoten mellan ett tal i talföljden och det föregående talet i talföljden (k ≠ 1).

k=a14n-1a14n-2=4n-24n-1=4n-2·4-(n-1)=4n-2·41-n=4(n-2)+(1-n)=4-1=14

Visa spoiler

Sn=a·(0.25n-1)0.25-1

Test

S3=a·(0.253-1)0.25-1=1,3125·aS3=a+14·a+116·a=2116·a

Smaragdalena 78166 – Lärare
Postad: 4 aug 2019 20:33

Ok då får jag kvoten till 0.25.

Men när jag sedan ska använda formeln, ska jag ta kvoten upphöjt till något, vad detta är vet jag inte i detta fall.

För figur 1 skall du få fram a·1a\cdot 1. Vad skalldu ta 0,25 upphöjt till för att det skall bli 1?

För figur 2 skall du få fram a·14a\cdot\frac{ 1}{4}. Vad skalldu ta 0,25 upphöjt till för att det skall bli 14\frac{1}{4}?

För figur 3 skall du få fram a·116a\cdot \frac{1}{16}. Vad skalldu ta 0,25 upphöjt till för att det skall bli 116\frac{1}{16}?

Ser du något samband mellan figurens nummer och det tal du skall upphöja 0,25 till?

anonymousnina 231 – Fd. Medlem
Postad: 4 aug 2019 20:57
2 w1Smaragdalena skrev:

Ok då får jag kvoten till 0.25.

Men när jag sedan ska använda formeln, ska jag ta kvoten upphöjt till något, vad detta är vet jag inte i detta fall.

För figur 1 skall du få fram a·1a\cdot 1. Vad skalldu ta 0,25 upphöjt till för att det skall bli 1?

För figur 2 skall du få fram a·14a\cdot\frac{ 1}{4}. Vad skalldu ta 0,25 upphöjt till för att det skall bli 14\frac{1}{4}?

För figur 3 skall du få fram a·116a\cdot \frac{1}{16}. Vad skalldu ta 0,25 upphöjt till för att det skall bli 116\frac{1}{16}?

Ser du något samband mellan figurens nummer och det tal du skall upphöja 0,25 till?

För figuf 3: 0.25 upphöjt till 2 för att få 1/16

För figur 2: 0.25 upphöjt till 1 för att få 1/4

För figur 1: 0.25 upphöjt till 0 för att få 1.

Det ökas alltså med 1 varje gång. Det betyder att figur 4 blir då 0.25 upphöjt till 3 =0.015625

Smaragdalena 78166 – Lärare
Postad: 4 aug 2019 21:07

Det stämmer. Vad skall du upphöja 0,25 till för att få andelsen av arean i figur nummer nn?

anonymousnina 231 – Fd. Medlem
Postad: 4 aug 2019 21:30
Smaragdalena skrev:

Det stämmer. Vad skall du upphöja 0,25 till för att få andelsen av arean i figur nummer nn?

Vad menar du?

Smaragdalena 78166 – Lärare
Postad: 4 aug 2019 22:04
anonymousnina skrev:
Smaragdalena skrev:

Det stämmer. Vad skall du upphöja 0,25 till för att få andelsen av arean i figur nummer nn?

Vad menar du?

För att få fram figur 1 upphöjer man 0,25 till 0. För att få fram figur 2 upphöjer man 0,25 till 1. För att få fram figur 3 upphöjer man 0,25 till 2. För att få fram figur 41 upphöjer man 0,25 till3. För att få fram figur 5 upphöjer man 0,25 till 4. För att få fram figur 6 upphöjer man 0,25 till 5. För att få fram figur 7 upphöjer man 0,25 till 6. För att få fram figur 8 upphöjer man 0,25 till 7. För att få fram figur 9 upphöjer man 0,25 till 8. För att få fram figur 10 upphöjer man 0,25 till 9. För att få fram figur 11 upphöjer man 0,25 till 10. För att få fram figur 12 upphöjer man 0,25 till 11. För att få fram figur 13 upphöjer man 0,25 till 12. Ser du mönstret? Vad skall man upphöja 0,25 till för att få fram figur n?

(Jag hoppade över faktiorn a i alla uträkningar för att det skulle bli tydligare.)

anonymousnina 231 – Fd. Medlem
Postad: 5 aug 2019 11:15
Smaragdalena skrev:
anonymousnina skrev:
Smaragdalena skrev:

Det stämmer. Vad skall du upphöja 0,25 till för att få andelsen av arean i figur nummer nn?

Vad menar du?

För att få fram figur 1 upphöjer man 0,25 till 0. För att få fram figur 2 upphöjer man 0,25 till 1. För att få fram figur 3 upphöjer man 0,25 till 2. För att få fram figur 41 upphöjer man 0,25 till3. För att få fram figur 5 upphöjer man 0,25 till 4. För att få fram figur 6 upphöjer man 0,25 till 5. För att få fram figur 7 upphöjer man 0,25 till 6. För att få fram figur 8 upphöjer man 0,25 till 7. För att få fram figur 9 upphöjer man 0,25 till 8. För att få fram figur 10 upphöjer man 0,25 till 9. För att få fram figur 11 upphöjer man 0,25 till 10. För att få fram figur 12 upphöjer man 0,25 till 11. För att få fram figur 13 upphöjer man 0,25 till 12. Ser du mönstret? Vad skall man upphöja 0,25 till för att få fram figur n?

(Jag hoppade över faktiorn a i alla uträkningar för att det skulle bli tydligare.)

Hänger med på allt annat men inte figur n

Smaragdalena 78166 – Lärare
Postad: 5 aug 2019 12:38

För figur 1 upphöjer du 0,25 till 1-1=0.

För figur 2 upphöjer du 0,25 till 2-1=1.

För figur 3 upphöjer du 0,25 till 3-1=2.

För figur 4 upphöjer du 0,25 till 4-1=3.

För figur 5 upphöjer du 0,25 till 5-1=4.

För figur nn upphöjer du 0,25 till...

Visa spoiler

n-1

anonymousnina 231 – Fd. Medlem
Postad: 5 aug 2019 16:38
Smaragdalena skrev:

För figur 1 upphöjer du 0,25 till 1-1=0.

För figur 2 upphöjer du 0,25 till 2-1=1.

För figur 3 upphöjer du 0,25 till 3-1=2.

För figur 4 upphöjer du 0,25 till 4-1=3.

För figur 5 upphöjer du 0,25 till 5-1=4.

För figur nn upphöjer du 0,25 till...

Visa spoiler

n-1

Ok så det är alltså svaret på C. När jag räknar omkretsen, ska jag räkna precis som jag räknar med en triangel? 

Smaragdalena 78166 – Lärare
Postad: 5 aug 2019 17:10

Nej, du är nästan framme vid svaret på fråga b, om jag inte har missförstått något - men du har inte formulerat svaret än, vad jag kan se. Du skall alltså skriva slutet av meningen:

SVAR: Arean av den n:te triangeln är...

Euclid 567
Postad: 5 aug 2019 17:51
Smaragdalena skrev:

Nej, du är nästan framme vid svaret på fråga b, om jag inte har missförstått något - men du har inte formulerat svaret än, vad jag kan se. Du skall alltså skriva slutet av meningen:

SVAR: Arean av den n:te triangeln är...

Jag tror vi är på uppgift C nu.

anonymousnina 231 – Fd. Medlem
Postad: 5 aug 2019 17:53 Redigerad: 5 aug 2019 17:54
E29 E29Euclid skrev:
Smaragdalena skrev:

Nej, du är nästan framme vid svaret på fråga b, om jag inte har missförstått något - men du har inte formulerat svaret än, vad jag kan se. Du skall alltså skriva slutet av meningen:

SVAR: Arean av den n:te triangeln är...

Jag tror vi är på uppgift C nu.

Jaa trodde jag med. 

anonymousnina 231 – Fd. Medlem
Postad: 5 aug 2019 18:02
Smaragdalena skrev:

Nej, du är nästan framme vid svaret på fråga b, om jag inte har missförstått något - men du har inte formulerat svaret än, vad jag kan se. Du skall alltså skriva slutet av meningen:

SVAR: Arean av den n:te triangeln är...

Arean av den n:te triangeln är: a/4^n-1 
Eller ska jag skriva det på den geometriska talföljdens formel? Dvs: A(1-0,25^N)/1-0,25? 

Smaragdalena 78166 – Lärare
Postad: 5 aug 2019 18:38

Läs uppgiften igen, så att du förstår vad det är du skall räkna ut i c-uppgiften.

anonymousnina 231 – Fd. Medlem
Postad: 5 aug 2019 18:42
Smaragdalena skrev:

Läs uppgiften igen, så att du förstår vad det är du skall räkna ut i c-uppgiften.

Summan. Så då gäller det  A(1-0,25^N)/1-0,25. 

Euclid 567
Postad: 5 aug 2019 20:36
anonymousnina skrev:
Smaragdalena skrev:

Läs uppgiften igen, så att du förstår vad det är du skall räkna ut i c-uppgiften.

Summan. Så då gäller det  A(1-0,25^N)/1-0,25. 

Du har kastat om några delar i formeln för den geometrisk summan. Scrolla upp lite så ser du hur jag först räknade ut kvoten, sedan applicerade den på formeln och till sist testade resultatet.

anonymousnina 231 – Fd. Medlem
Postad: 5 aug 2019 20:41
Euclid skrev:
anonymousnina skrev:
Smaragdalena skrev:

Läs uppgiften igen, så att du förstår vad det är du skall räkna ut i c-uppgiften.

Summan. Så då gäller det  A(1-0,25^N)/1-0,25. 

Du har kastat om några delar i formeln för den geometrisk summan. Scrolla upp lite så ser du hur jag först räknade ut kvoten, sedan applicerade den på formeln och till sist testade resultatet.

Står i min matte bok att den allmänna formeln är tvärtom om k är mindre än 1 vilket det är här då der är 0.25!

Euclid 567
Postad: 5 aug 2019 21:00
anonymousnina skrev:
Euclid skrev:
anonymousnina skrev:
Smaragdalena skrev:

Läs uppgiften igen, så att du förstår vad det är du skall räkna ut i c-uppgiften.

Summan. Så då gäller det  A(1-0,25^N)/1-0,25. 

Du har kastat om några delar i formeln för den geometrisk summan. Scrolla upp lite så ser du hur jag först räknade ut kvoten, sedan applicerade den på formeln och till sist testade resultatet.

Står i min matte bok att den allmänna formeln är tvärtom om k är mindre än 1 vilket det är här då der är 0.25!

Jasså. Det är inte så att du blandar ihop det med nämnaren i en geometrisk serie?

anonymousnina 231 – Fd. Medlem
Postad: 6 aug 2019 11:49
222 E29Euclid skrev:
anonymousnina skrev:
Euclid skrev:
anonymousnina skrev:
Smaragdalena skrev:

Läs uppgiften igen, så att du förstår vad det är du skall räkna ut i c-uppgiften.

Summan. Så då gäller det  A(1-0,25^N)/1-0,25. 

Du har kastat om några delar i formeln för den geometrisk summan. Scrolla upp lite så ser du hur jag först räknade ut kvoten, sedan applicerade den på formeln och till sist testade resultatet.

Står i min matte bok att den allmänna formeln är tvärtom om k är mindre än 1 vilket det är här då der är 0.25!

Jasså. Det är inte så att du blandar ihop det med nämnaren i en geometrisk serie?

Hänger tyvärr inte med längre. 

Smaragdalena 78166 – Lärare
Postad: 6 aug 2019 12:15

Hur ser formeln för en geometrisk summa ut? Använd gärna formelskrivaren, så att det går att tuyda det du skriver.

Laguna Online 28464
Postad: 6 aug 2019 12:27

Nina och Euklid har väl samma formel (förutom glömda parenteser och A i stället för a)? 

Euclid 567
Postad: 6 aug 2019 17:37
Laguna skrev:

Nina och Euklid har väl samma formel (förutom glömda parenteser och A i stället för a)? 

Du har rätt. Jag stirrade mig blind på nämnaren ...

@Nina: C-uppgiften är klar.  

anonymousnina 231 – Fd. Medlem
Postad: 6 aug 2019 19:39
Euclid skrev:
Laguna skrev:

Nina och Euklid har väl samma formel (förutom glömda parenteser och A i stället för a)? 

Du har rätt. Jag stirrade mig blind på nämnaren ...

@Nina: C-uppgiften är klar.  

Så svaret på C är alltså:

A(1-0,25^N)/1-0,25?

-----

Hur går jag vidare till att lösa omkretserna? 

tomast80 4209
Postad: 6 aug 2019 19:51

Förslagsvis:

1) Bestäm omkretsen för triangel 1. Den är liksidig.

2) Använd att:

areaskalan=(langdskalan)2areaskalan=(langdskalan)^2\Rightarrow

langdskalan=areaskalanlangdskalan=\sqrt{areaskalan}

Laguna Online 28464
Postad: 6 aug 2019 19:59
anonymousnina skrev:
Euclid skrev:
Laguna skrev:

Nina och Euklid har väl samma formel (förutom glömda parenteser och A i stället för a)? 

Du har rätt. Jag stirrade mig blind på nämnaren ...

@Nina: C-uppgiften är klar.  

Så svaret på C är alltså:

A(1-0,25^N)/1-0,25?

 

Nej, det är a(1-0,25^n)/(1-0,25).

Det du skriver skulle du få fel för.

Euclid 567
Postad: 6 aug 2019 20:06
Laguna skrev:
anonymousnina skrev:
Euclid skrev:
Laguna skrev:

Nina och Euklid har väl samma formel (förutom glömda parenteser och A i stället för a)? 

Du har rätt. Jag stirrade mig blind på nämnaren ...

@Nina: C-uppgiften är klar.  

Så svaret på C är alltså:

A(1-0,25^N)/1-0,25?

 

Nej, det är a(1-0,25^n)/(1-0,25).

Det du skriver skulle du få fel för.

Lite extra ansträngning är aldrig fel:

Sn=a·(1-0,25n)1-0.25

Smaragdalena 78166 – Lärare
Postad: 6 aug 2019 20:36 Redigerad: 6 aug 2019 20:42
Laguna skrev:
anonymousnina skrev:
 

Så svaret på C är alltså:

A(1-0,25^N)/1-0,25?

 

Nej, det är a(1-0,25^n)/(1-0,25).

Det du skriver skulle du få fel för.

Det du har skrivit är a(1-0,25n)1-0,25a\frac{(1-0,25^n)}{1}-0,25, och det var inte det du menade, eller hur?

(ändrade N till n också - stora och små bokstäver är inte samma sak i matematik)

anonymousnina 231 – Fd. Medlem
Postad: 6 aug 2019 21:00
Euclid skrev:
Laguna skrev:
anonymousnina skrev:
Euclid skrev:
Laguna skrev:

Nina och Euklid har väl samma formel (förutom glömda parenteser och A i stället för a)? 

Du har rätt. Jag stirrade mig blind på nämnaren ...

@Nina: C-uppgiften är klar.  

Så svaret på C är alltså:

A(1-0,25^N)/1-0,25?

 

Nej, det är a(1-0,25^n)/(1-0,25).

Det du skriver skulle du få fel för.

Lite extra ansträngning är aldrig fel:

Sn=a·(1-0,25n)1-0.25

Självklart. Jag skriver från mobilen men det var det jag menade. 

anonymousnina 231 – Fd. Medlem
Postad: 6 aug 2019 21:01
Deanonymousnina skrev:
Euclid skrev:
Laguna skrev:
anonymousnina skrev:
Euclid skrev:
Laguna skrev:

Nina och Euklid har väl samma formel (förutom glömda parenteser och A i stället för a)? 

Du har rätt. Jag stirrade mig blind på nämnaren ...

@Nina: C-uppgiften är klar.  

Så svaret på C är alltså:

A(1-0,25^N)/1-0,25?

 

Nej, det är a(1-0,25^n)/(1-0,25).

Det du skriver skulle du få fel för.

Lite extra ansträngning är aldrig fel:

Sn=a·(1-0,25n)1-0.25

Självklart. Jag skriver från mobilen men det var det jag menade. 

Hur gör jag med uppgift D gällande omkretsen? 

Smaragdalena 78166 – Lärare
Postad: 6 aug 2019 21:26

Det har du redan fått tips om:

tomast80 skrev:

Förslagsvis:

1) Bestäm omkretsen för triangel 1. Den är liksidig.

2) Använd att:

areaskalan=(langdskalan)2areaskalan=(langdskalan)^2\Rightarrow

langdskalan=areaskalanlangdskalan=\sqrt{areaskalan}

anonymousnina 231 – Fd. Medlem
Postad: 8 aug 2019 05:12
E29 deSmaragdalena skrev:

Det har du redan fått tips om:

tomast80 skrev:

Förslagsvis:

1) Bestäm omkretsen för triangel 1. Den är liksidig.

2) Använd att:

areaskalan=(langdskalan)2areaskalan=(langdskalan)^2\Rightarrow

langdskalan=areaskalanlangdskalan=\sqrt{areaskalan}

Får ändå inte till den sista. Arean är ju dm upphöjt till två, är det lika med längdskalan upphöjt till två alltså? 

tomast80 4209
Postad: 8 aug 2019 06:20 Redigerad: 8 aug 2019 06:21

Det stämmer. Arean ändras en faktor 14\frac{1}{4} mellan varje triangel. Det innebär att förändringen av längdskalan (och därmed också omkretsen) kan beräknas enligt:

langdskalan=14=...langdskalan=\sqrt{\frac{1}{4}}=...

Svara Avbryt
Close