Korra 3714
Postad: 29 sep 2018 18:34

Bör jag förbättra min skrivstil ?

Hej.

Jag kom att tänka på en sak och tänkte se om någon kanske har några tips. 

Jag har på senaste tid börjat använda mig utav ett hemmagjort schema som jag följer, det började jag med för att få mer saker gjort. (Plugga fysik, gymn arbete etc) När jag ordnar min tid bättre och är strukturerad så går saker bättre.

Jag tänker inte på att vara så noggrann när jag skriver men det kanske blir en generell förbättring i allting om jag försöker att bli bättre på det?  Någon som förstår hur jag tänker?

Och hur i såna fall ska jag ändra en sådan sak som jag varit van vid i många år?

Tack om du bidrar med något nyttigt. 

Smaragdalena 78166 – Lärare
Postad: 29 sep 2018 18:45

Det är i alla fall lätt att förstöra sin handstil på kort tid, ocm man försöker skriva för snabbt. Det hände mig när jag började plugga på Chalmers. Det var nätt och jämnt att man hannmed att skriva av det som läraren skrev på tavlan - det fanns knappast någon tid att dessutom förstå vad det var man försökte lära sig samtidigt. Hoppas detta är bättre nu - åtminstone har dagens elever och studenter möjligheten att fotografera av tavlan med sina mobiler, det gick inte förr, eftersom mobilerna inte var uppfunna.

Jag kan skriva snyggt om jag verkligen anstränger mig, men det är så tråkigt att jag aldrig gör det för någon längre text än ett gratulationskort.

Korra 3714
Postad: 29 sep 2018 18:52
Smaragdalena skrev:

Det är i alla fall lätt att förstöra sin handstil på kort tid, ocm man försöker skriva för snabbt. Det hände mig när jag började plugga på Chalmers. Det var nätt och jämnt att man hannmed att skriva av det som läraren skrev på tavlan - det fanns knappast någon tid att dessutom förstå vad det var man försökte lära sig samtidigt. Hoppas detta är bättre nu - åtminstone har dagens elever och studenter möjligheten att fotografera av tavlan med sina mobiler, det gick inte förr, eftersom mobilerna inte var uppfunna.

Jag kan skriva snyggt om jag verkligen anstränger mig, men det är så tråkigt att jag aldrig gör det för någon längre text än ett gratulationskort.

 Hmm, tråkigt att det inte fanns elektronik på din tid. (Eller inte, elektronik kan vara mycket skadligt för hjärnan) 
Ja, det är nog bäst att anteckna på datorn i såna fall. 

När jag inte påskyndas av stress och kan sitta i lugn och ro så tror jag (utan att ha undersökt) att jag faktiskt kan få bättre ordning på tankarna om jag försöker att skriva noggrant och fint, liksom när jag ska lära mig nya fysikteorier.

Det jag försöker fråga är om någon vet ifall det kan vara så att det kan stämma. Söker inte ett svar som "Ja, det kan stämma för vissa" Jag undrar mer om det finns någon vetenskap bakom det? Alltså att det lutar mer åt fakta hållet, att det kan stämma på en sådan nivå. Vet du något om det? 

Smaragdalena 78166 – Lärare
Postad: 29 sep 2018 19:07 Redigerad: 29 sep 2018 19:08

Det kan säkert vara så för vissa personer. Själv har jag t ex lärt mig att om jag vill lära mig en sångtext utantill, så skall jag skriva av den för hand, helst två eller tre gånger. Tråkigt men effektiv! Att skriva den på dator ger inte samma effekt för mig. Dessutom behöver jag naturligtvis sjunga låten också!

Korra 3714
Postad: 29 sep 2018 19:13
Smaragdalena skrev:

Det kan säkert vara så för vissa personer. Själv har jag t ex lärt mig att om jag vill lära mig en sångtext utantill, så skall jag skriva av den för hand, helst två eller tre gånger. Tråkigt men effektiv! Att skriva den på dator ger inte samma effekt för mig. Dessutom behöver jag naturligtvis sjunga låten också!

 * Blir lättare att komma ihåg saker och ting - Check. 

woozah 1414 – Fd. Medlem
Postad: 29 sep 2018 19:20
Smaragdalena skrev:

Det är i alla fall lätt att förstöra sin handstil på kort tid, ocm man försöker skriva för snabbt. Det hände mig när jag började plugga på Chalmers. Det var nätt och jämnt att man hannmed att skriva av det som läraren skrev på tavlan - det fanns knappast någon tid att dessutom förstå vad det var man försökte lära sig samtidigt. Hoppas detta är bättre nu - åtminstone har dagens elever och studenter möjligheten att fotografera av tavlan med sina mobiler, det gick inte förr, eftersom mobilerna inte var uppfunna.

Jag kan skriva snyggt om jag verkligen anstränger mig, men det är så tråkigt att jag aldrig gör det för någon längre text än ett gratulationskort.

 

Jag har egentligen aldrig förstått varför folk tar anteckningar. Allt som tas upp står redan i kursboken och alla exempel är oftast ganska grundläggande. Dessutom så har man redan alla anteckningar inskannade från läraren. 

 

Bättre att försöka förstå vad som händer och sedan kolla in på anteckningar. 

AlvinB 4014
Postad: 29 sep 2018 19:28
woozah skrev:
Smaragdalena skrev:

Det är i alla fall lätt att förstöra sin handstil på kort tid, ocm man försöker skriva för snabbt. Det hände mig när jag började plugga på Chalmers. Det var nätt och jämnt att man hannmed att skriva av det som läraren skrev på tavlan - det fanns knappast någon tid att dessutom förstå vad det var man försökte lära sig samtidigt. Hoppas detta är bättre nu - åtminstone har dagens elever och studenter möjligheten att fotografera av tavlan med sina mobiler, det gick inte förr, eftersom mobilerna inte var uppfunna.

Jag kan skriva snyggt om jag verkligen anstränger mig, men det är så tråkigt att jag aldrig gör det för någon längre text än ett gratulationskort.

 

Jag har egentligen aldrig förstått varför folk tar anteckningar. Allt som tas upp står redan i kursboken och alla exempel är oftast ganska grundläggande. Dessutom så har man redan alla anteckningar inskannade från läraren. 

 

Bättre att försöka förstå vad som händer och sedan kolla in på anteckningar. 

 Fast om man skriver ner det man hör kommer man ofta ihåg det mycket bättre, särskilt om man försöker processa och sammanfatta vad man hör. Även om man tycker att man förstår vad som sägs i stunden har man glömt det mesta en timme senare.

Första gången jag hörde det här var jag väldigt skeptisk, men jag prövade det på mina Tyskaglosor och insåg ganska snabbt att jag kunde dem mycket bättre om jag skrev ned dem jämfört med att bara läsa eller säga dem.

woozah 1414 – Fd. Medlem
Postad: 29 sep 2018 19:32
AlvinB skrev:
woozah skrev:
Smaragdalena skrev:

Det är i alla fall lätt att förstöra sin handstil på kort tid, ocm man försöker skriva för snabbt. Det hände mig när jag började plugga på Chalmers. Det var nätt och jämnt att man hannmed att skriva av det som läraren skrev på tavlan - det fanns knappast någon tid att dessutom förstå vad det var man försökte lära sig samtidigt. Hoppas detta är bättre nu - åtminstone har dagens elever och studenter möjligheten att fotografera av tavlan med sina mobiler, det gick inte förr, eftersom mobilerna inte var uppfunna.

Jag kan skriva snyggt om jag verkligen anstränger mig, men det är så tråkigt att jag aldrig gör det för någon längre text än ett gratulationskort.

 

Jag har egentligen aldrig förstått varför folk tar anteckningar. Allt som tas upp står redan i kursboken och alla exempel är oftast ganska grundläggande. Dessutom så har man redan alla anteckningar inskannade från läraren. 

 

Bättre att försöka förstå vad som händer och sedan kolla in på anteckningar. 

 Fast om man skriver ner det man hör kommer man ofta ihåg det mycket bättre, särskilt om man försöker processa och sammanfatta vad man hör. Även om man tycker att man förstår vad som sägs i stunden har man glömt det mesta en timme senare.

Första gången jag hörde det här var jag väldigt skeptisk, men jag prövade det på mina Tyskaglosor och insåg ganska snabbt att jag kunde dem mycket bättre om jag skrev ned dem jämfört med att bara läsa eller säga dem.

 

I matematik blir effekten snarare att du skriver av det som skrivs på tavlan (dvs det som finns i boken) och missar det som sägs av läraren då du är upptagen med att skriva av. I andra ämnen kan jsg inte jämföra eftersom jag inte studerar dessa ämnen. 

Smaragdalena 78166 – Lärare
Postad: 29 sep 2018 19:38

I matematik blir effekten snarare att du skriver av det som skrivs på tavlan (dvs det som finns i boken) och missar det som sägs av läraren då du är upptagen med att skriva av. I andra ämnen kan jsg inte jämföra eftersom jag inte studerar dessa ämnen.

Då förutsätter du att läraren går igenom samma uppgifter som de i boken. Detta är ofta(st) inte fallet.

AlvinB 4014
Postad: 29 sep 2018 19:39

Om man bara slaviskt skriver av, ja, men om man försöker på pappret att kortfattat sammanfatta vad som sägs krävs faktiskt att man förstår och inte bara skriver av.

Det är klart att det är risk för att man missar saker om man ska skriva ned allting, och därför ska man bara skriva ned nyckelord och uttryck, då kan man komplettera anteckningarna senare om man känner att man inte riktigt förstod. Det viktiga är att man själv skriver ned materialet, för då kan man också komma på nya saker som man inte förstod ("varför står det om och endast om just här?") som man bara skulle blickat förbi om man inte själv författade texten

woozah 1414 – Fd. Medlem
Postad: 29 sep 2018 20:14 Redigerad: 29 sep 2018 20:21

 

Smaragdalena skrev:I matematik blir effekten snarare att du skriver av det som skrivs på tavlan (dvs det som finns i boken) och missar det som sägs av läraren då du är upptagen med att skriva av. I andra ämnen kan jsg inte jämföra eftersom jag inte studerar dessa ämnen.
Då förutsätter du att läraren går igenom samma uppgifter som de i boken. Detta är ofta(st) inte fallet.

 

Nej, det gör jag inte. Varenda kurs jag gått har läraren använt exempel som liknar de exempel i boken. Varför man ens skriver av bevis är jag ännu mer förvånad över, det finns tusen olika sidor som har samma bevis eller varianter på bevis. Även i boken.

 

Jag förstår inte varför folk tycker det är så viktigt att ta upp ett exempel. I princip så behöver du själv göra extremt många uppgifter blandat med härledningar om du vill förstå vad matematiken egentligen säger. I dagsläget finns det inget behov av att ha exempel på exempel på exempel, det vore bättre att lämna dessa exempel som övning till studenten och om studenten sitter fast så kan man enkelt använda mail eller 1-2 minuter i rast/efter föreläsningen. Allting är så tillgängligt att jag inte ser poängen av att ta anteckningar när det redan finns och du har tillgång till lärare 24/7. I matematik är det GRIT som gäller, inte att slöaktigt skriva av en föreläsare.

 

AlvinB skrev:

Om man bara slaviskt skriver av, ja, men om man försöker på pappret att kortfattat sammanfatta vad som sägs krävs faktiskt att man förstår och inte bara skriver av.

Det är klart att det är risk för att man missar saker om man ska skriva ned allting, och därför ska man bara skriva ned nyckelord och uttryck, då kan man komplettera anteckningarna senare om man känner att man inte riktigt förstod. Det viktiga är att man själv skriver ned materialet, för då kan man också komma på nya saker som man inte förstod ("varför står det om och endast om just här?") som man bara skulle blickat förbi om man inte själv författade texten

 

Ja, och jag skulle utan tvekan gissa på att de allra flesta slaviskt skriver av. En extremt stor majoritet av de jag gått kurser med tar anteckningar som är totalt onödiga och missgynnar deras tillväxt i matematiken. De skriver av ett exempel men hör inte ett ord av vad läraren säger - och det som läraren säger/improviserar är allt som oftast det som är intressant (och inte står med i några anteckningar...). Du verkar ju också anta att man bara "blickar förbi" texten i efterhand, varför då? Det är ju i sådana fall ett lika dåligt antagande som mitt (att alla bara slaviskt skriver av). Jag menar att det ger mer att lyssna på föreläsaren och att bearbeta anteckningar i efterhand. 

 

Här är också tiden en faktor - att man faktiskt går igenom anteckningarna efteråt snabbt. Inte 2-3 dagar eller 5 föreläsningar senare, då är det för sent. 

 

Edit: Jag menar alltså att de allra flesta är dåliga på att ta anteckningar och hindrar sin utveckling. Jag vill också påstå att om man tar anteckningar på ett effektivt sätt så är det säkerligen ett fungerande hjälpmedel, men det är exakt lika bra att lyssna och sedan bearbeta anteckningarna. Och detta är helt utifrån mitt tyckande, så ingen forskning visar det här. :p

AlvinB 4014
Postad: 29 sep 2018 20:44

Är man inte villig att lägga ned tid på sitt pluggande håller jag med dig om att antecknande är slöseri med tid.

Är man däremot villig att lägga ned lite möda tror jag att det kan vara mycket gynnsamt att ta kortfattade anteckningar och sedan renskriva dem. Att skriva en minilärobok själv gör att man förstår materialet mycket bättre.

Jag har däremot inget emot att göra detta på dator, dock kan det vara lite svårt att använda dator för just matematikanteckningar.

Teraeagle Online 20215 – Moderator
Postad: 29 sep 2018 20:51 Redigerad: 29 sep 2018 20:53

Det har hänt flera gånger nu efter att jag har slutat plugga att jag har känt till att vi har pratat om något jag behöver veta, kollat i böcker och föreläsningsmaterialet men ändå inte hittat det jag letade efter. Det beror på att läraren har pratat om något (troligen från sina egna erfarenheter) som jag har glömt bort att anteckna (vilket jag alltid har varit ganska dålig på att göra). Visst, det lär inte vara fallet när det gäller något matematiskt bevis men när man går in på något väldigt smalt område, typ ”vilken koncentration av reagens X ger bäst selektivitet vid flotation av kopparkis och svavelkis” är det nästan omöjligt att googla fram eller slå upp i böcker.

samira123123 33 – Fd. Medlem
Postad: 28 dec 2018 08:04

Ja, om du skall börja öva  lite i taget så du kan ha lite lektioner där du övar och så

Laguna Online 28464
Postad: 28 dec 2018 13:12

Jag minns inte om jag har sett något exempel på din skrivstil, men om du visar ett exempel här så kan vi se om det är svårläst på några sätt. Det kan också bero på hur mjuk pennan är hur trött man blir, och hur man håller den, osv. 

Svara Avbryt
Close