3 svar
159 visningar
Lechatfaitronronne är nöjd med hjälpen
Lechatfaitronronne 46
Postad: 22 sep 2020 20:32

Förstår inte bedömningen läraren gör

Jag gjorde nyligen ett prov inom geografi, fick tre A och ett C (provdelar), och så blev det ett B på HELA arbetsområdet, vilket låter mycket skumt. Lärarna får väl inte bara bedöma oss utifrån provresultatet, utan även hur vi gör under lektionerna, det känns som att de inte gör det. Vi har bara två arbetsområden den här terminen (hela läsåret), vilket gör det dömande. Om jag får B på första, men A på andra, kan det bli A? Har försökt få reda på det genom att fråga andra, men fått helt olika svar. Får panik av ett B, förra läsåret (årskurs 6) fick jag ju ett A i terminsbetyg i geografi, med andra ord att jag inte vill sänka mig. Vet ni något sätt att komplettera upp till ett säkert A?

Jonto 9152 – Moderator
Postad: 22 sep 2020 20:41 Redigerad: 22 sep 2020 20:43

Det här med att "väga ihop" betyg på olika uppgifter är egentligen inte något som Skolverket menar att man ska göra, utan snarare tvärt om. Ett betyg A ska sättas om samtliga kunskapskrav för A är uppfyllda, oavsett på vilka uppgifter det skett. Ett betyg B ska sättas om alla kunskapskrav för C är uppfyllda och merparten av kunskapskraven för A är uppfyllda, oavsett på vilka uppgifter detta skett. Så det är omöjligt att svara på vilket betyg det ger. Det beror helt på vilka kunskapskrav som provdelarna testat och vilka av dessa som du uppfyllt. Här kan du se kunskapskraven: https://skolbanken.unikum.net/skolbanken/matris/990809562D 

Du kan kanske be din lärare förklara vilket av kunskapskraven för A som läraren inte tycker att du uppnått, för det måste vara minst ett som du inte uppnått om du får ett B.

Vad gäller att bedöma lektionsaktivitet. Läraren kan ta med allt underlag som finns i sin bedömning, även lektioner, vilket lärare gör mer eller mindre oftast. Det är dock naturligt att man fokuserar mest på prov och uppgifter då de är tydliga bedömningssituationer där man har förberett sig och får en bra chans att visa sina kunskaper utifrån kunskapskraven. 

Däremot om du går i årskurs 7 så finns det absolut ingenting att oroa sig för. Ni ska inte få slutbetyg i geografi förrän ni går i nian och det är först då som betygen blir lite viktiga (för att söka till gymnasiet). Om du får ett A eller ett B i årskurs 7 spelar absolut ingen roll. Ni har inte läst så mycket geografi än och kommer göra mer saker i åttan och nian. Sitt lugn i båten och var nöjd med att du har gjort det bra och lärt dig mycket. Fråga istället läraren vad du ska tänka på för att kunna utvecklas och nå det betyg du vill i nian. 

Ingemar 517 – Fd. Medlem
Postad: 23 sep 2020 17:32
Jayden07 skrev:

Jag gjorde nyligen ett prov inom geografi, fick tre A och ett C (provdelar), och så blev det ett B på HELA arbetsområdet, vilket låter mycket skumt. Lärarna får väl inte bara bedöma oss utifrån provresultatet, utan även hur vi gör under lektionerna, det känns som att de inte gör det. Vi har bara två arbetsområden den här terminen (hela läsåret), vilket gör det dömande. Om jag får B på första, men A på andra, kan det bli A? Har försökt få reda på det genom att fråga andra, men fått helt olika svar. Får panik av ett B, förra läsåret (årskurs 6) fick jag ju ett A i terminsbetyg i geografi, med andra ord att jag inte vill sänka mig. Vet ni något sätt att komplettera upp till ett säkert A?

Kunskapskraven är helt annorlunda för år 6 jämfört med år 9. Det är normalt att falla några betygssteg när du går från mellanstadiet till högstadiet. De stegen kan du hämta upp igen innan du går ur nian.

Lechatfaitronronne 46
Postad: 16 jan 2021 19:41

Tillbaka efter några några månader efter och fick svaret på frågan. Läraren sade att jag skulle få B som terminsbetyg nu i sjuan för att jag fick B på det arbetsområdet men A på andra, senare fick jag göra om det så det blev A . Det konstiga var att det lilla misstaget fick mig att sjunka ned, var ju trots allt mellan A och B, samt förstod ej att mitt missförstånd räknades trots allt.

Svara Avbryt
Close