51 svar
1423 visningar
aeco är nöjd med hjälpen
aeco 155
Postad: 31 okt 2019 13:23

Hjälp med att förstå en uppgift

Hej!

 

Jag läser matematik 2b och sitter med en uppgift, varav frågan lyder:

''Punkterna (−4, 6) , (5, 7) , (6, −2) och (−6, −4) utgör hörnen i en fyrhörning. Bestäm koordinaterna för den punkt där fyrhörningens diagonaler skär varandra. Svara exakt.''

 

Jag förstår frågan, och jag har kommit långt på vägen. Problemet är att jag inte förstår hur jag ska göra nu i slutet för att få fram det slutgiltiga svaret. Såhär långt har jag kommit:

Jag har ritat ett koordinatsystem där jag märkt ut punkterna i frågan och dragit diagonala linjer emellan så jag har fått två grafer. Jag har räknat ut k- och m-värde:

LINJE A

(-4,6) och (6,-2)

k = Δy / Δx = (-2)-6 / 6-(-4) = -8/10 = -0,8

y = -0,8x + m

-2 = -0,8x + m

-2 = -0,8x · 6 + m

-2 = -4,8x + m

-2+4,8 = -4,8x+4,8 + m

m = 2,8

y = -0,8x + 2,8

 

LINJE B

(5,7) och (-6,-4)

k = Δy / Δx = (-4)-7 / 6-(-5) = -11/-11 = 1

y = x + m

7 = 1 · 5 + m

7-5 = 5-5 + m

m = 2

y = x + 2

 

x + 2+ (-0,8) = -0,8 + 2,8+ (-0,8)

1,8x + 2-2 = 2,8-2

1,8x / 1,8 = -0,8 / 1,8

x = 0,444444....

Men det kan ju inte vara rätt svar, så jag måste väl omvandla linje A's ekvation till bråk istället?

Så nu blir det

y = -45 + 145

Men det är nu jag inte vet hur jag ska fortsätta? Jag ser att koordinaterna för brytningspunkten ska bli typ (0,5 , 2,5) ungefär i koordinatsystemet. Men jag vet inte hur jag ska få fram de exakta koordinaterna.

Hade någon kunnat hjälpa mig vidare med tips hade det varit guld värt!!!

Yngve Online 37818 – Livehjälpare
Postad: 31 okt 2019 13:34
aeco skrev:

Hej!

 

Jag läser matematik 2b och sitter med en uppgift, varav frågan lyder:

''Punkterna (−4, 6) , (5, 7) , (6, −2) och (−6, −4) utgör hörnen i en fyrhörning. Bestäm koordinaterna för den punkt där fyrhörningens diagonaler skär varandra. Svara exakt.''

 

Jag förstår frågan, och jag har kommit långt på vägen. Problemet är att jag inte förstår hur jag ska göra nu i slutet för att få fram det slutgiltiga svaret. Såhär långt har jag kommit:

Jag har ritat ett koordinatsystem där jag märkt ut punkterna i frågan och dragit diagonala linjer emellan så jag har fått två grafer. Jag har räknat ut k- och m-värde:

LINJE A

(-4,6) och (6,-2)

k = Δy / Δx = (-2)-6 / 6-(-4) = -8/10 = -0,8

y = -0,8x + m

-2 = -0,8x + m

-2 = -0,8x · 6 + m

-2 = -4,8x + m

-2+4,8 = -4,8x+4,8 + m

m = 2,8

y = -0,8x + 2,8

 

LINJE B

(5,7) och (-6,-4)

k = Δy / Δx = (-4)-7 / 6-(-5) = -11/-11 = 1

y = x + m

7 = 1 · 5 + m

7-5 = 5-5 + m

m = 2

y = x + 2

 

x + 2+ (-0,8) = -0,8 + 2,8+ (-0,8)

1,8x + 2-2 = 2,8-2

1,8x / 1,8 = -0,8 / 1,8

x = 0,444444....

Men det kan ju inte vara rätt svar, så jag måste väl omvandla linje A's ekvation till bråk istället?

Så nu blir det

y = -45 + 145

Men det är nu jag inte vet hur jag ska fortsätta? Jag ser att koordinaterna för brytningspunkten ska bli typ (0,5 , 2,5) ungefär i koordinatsystemet. Men jag vet inte hur jag ska få fram de exakta koordinaterna.

Hade någon kunnat hjälpa mig vidare med tips hade det varit guld värt!!!

Hej och välkommen till Pluggakuten!

Du har gjort en del skrivfel på vägen men du har kommit fram till rätt ekvationer för de två linjerna.

Skärningspunkten får du, precis som du skriver, genom att lösa ekvationssystemet som de båda ekvationerna utgör.

Och du gör helt rätt i att omvandla till bråkform

Linje 1: y = -0,8x + 2.8 = -(4/5)x + 14/5

Linje 2: y = x + 2 = (5/5)x + 10/5

Om du kombinerar dessa ekvationer så får du ekvationen

-(4/5)x + 14/5 = (5/5)x + 10/5

Nu kommer du vidare, eller hur?

joculator 5279 – F.d. Moderator
Postad: 31 okt 2019 13:37 Redigerad: 31 okt 2019 13:39

x=0,444 är rätt svar. Du måste såklart räkna ut y också.

För att räkna med exakta värden gör du på samma sätt som du gjort för att få fram x=0,4444... men räkna med bråken istället.
-4x5+145=x+2

 

Edit: Jag ser att du tappat bort x i din uppställning.

aeco 155
Postad: 31 okt 2019 14:05

Tack för svar! 

 

Var har jag gjort skrivfel? Känner att det är viktigt att allt blir rätt så jag inte fortsätter med samma fel i framtiden. 

 

Ska jag alltså skriva parentes vid de första bråken i ekvationerna?

aeco 155
Postad: 31 okt 2019 14:06

Var menar du att jag tappat bort x?

aeco 155
Postad: 31 okt 2019 14:12
joculator skrev:

x=0,444 är rätt svar. Du måste såklart räkna ut y också.

För att räkna med exakta värden gör du på samma sätt som du gjort för att få fram x=0,4444... men räkna med bråken istället.
-4x5+145=x+2

 

Edit: Jag ser att du tappat bort x i din uppställning.

Tack för svar! Var menar du att jag tappat bort x?

aeco 155
Postad: 31 okt 2019 14:12
Yngve skrev:
aeco skrev:

Hej!

 

Jag läser matematik 2b och sitter med en uppgift, varav frågan lyder:

''Punkterna (−4, 6) , (5, 7) , (6, −2) och (−6, −4) utgör hörnen i en fyrhörning. Bestäm koordinaterna för den punkt där fyrhörningens diagonaler skär varandra. Svara exakt.''

 

Jag förstår frågan, och jag har kommit långt på vägen. Problemet är att jag inte förstår hur jag ska göra nu i slutet för att få fram det slutgiltiga svaret. Såhär långt har jag kommit:

Jag har ritat ett koordinatsystem där jag märkt ut punkterna i frågan och dragit diagonala linjer emellan så jag har fått två grafer. Jag har räknat ut k- och m-värde:

LINJE A

(-4,6) och (6,-2)

k = Δy / Δx = (-2)-6 / 6-(-4) = -8/10 = -0,8

y = -0,8x + m

-2 = -0,8x + m

-2 = -0,8x · 6 + m

-2 = -4,8x + m

-2+4,8 = -4,8x+4,8 + m

m = 2,8

y = -0,8x + 2,8

 

LINJE B

(5,7) och (-6,-4)

k = Δy / Δx = (-4)-7 / 6-(-5) = -11/-11 = 1

y = x + m

7 = 1 · 5 + m

7-5 = 5-5 + m

m = 2

y = x + 2

 

x + 2+ (-0,8) = -0,8 + 2,8+ (-0,8)

1,8x + 2-2 = 2,8-2

1,8x / 1,8 = -0,8 / 1,8

x = 0,444444....

Men det kan ju inte vara rätt svar, så jag måste väl omvandla linje A's ekvation till bråk istället?

Så nu blir det

y = -45 + 145

Men det är nu jag inte vet hur jag ska fortsätta? Jag ser att koordinaterna för brytningspunkten ska bli typ (0,5 , 2,5) ungefär i koordinatsystemet. Men jag vet inte hur jag ska få fram de exakta koordinaterna.

Hade någon kunnat hjälpa mig vidare med tips hade det varit guld värt!!!

Hej och välkommen till Pluggakuten!

Du har gjort en del skrivfel på vägen men du har kommit fram till rätt ekvationer för de två linjerna.

Skärningspunkten får du, precis som du skriver, genom att lösa ekvationssystemet som de båda ekvationerna utgör.

Och du gör helt rätt i att omvandla till bråkform

Linje 1: y = -0,8x + 2.8 = -(4/5)x + 14/5

Linje 2: y = x + 2 = (5/5)x + 10/5

Om du kombinerar dessa ekvationer så får du ekvationen

-(4/5)x + 14/5 = (5/5)x + 10/5

Nu kommer du vidare, eller hur?

Tack för svar! 

 

Var har jag gjort skrivfel? Känner att det är viktigt att allt blir rätt så jag inte fortsätter med samma fel i framtiden. Ska jag alltså skriva parentes vid de första bråken i ekvationerna?

Yngve Online 37818 – Livehjälpare
Postad: 31 okt 2019 14:46 Redigerad: 31 okt 2019 15:01
aeco skrev:
Yngve skrev:
aeco skrev:

[...]

LINJE A

(-4,6) och (6,-2)

k = Δy / Δx = (-2)-6 / 6-(-4) = -8/10 = -0,8

y = -0,8x + m

-2 = -0,8x + m

-2 = -0,8x · 6 + m

-2 = -4,8x + m

-2+4,8 = -4,8x+4,8 + m

m = 2,8

y = -0,8x + 2,8

 

LINJE B

(5,7) och (-6,-4)

k = Δy / Δx = (-4)-7 / 6-(-5) = -11/-11 = 1

y = x + m

7 = 1 · 5 + m

7-5 = 5-5 + m

m = 2

y = x + 2

 

x + 2+ (-0,8) = -0,8 + 2,8+ (-0,8)

1,8x + 2-2 = 2,8-2

1,8x / 1,8 = -0,8 / 1,8

x = 0,444444....

Men det kan ju inte vara rätt svar, så jag måste väl omvandla linje A's ekvation till bråk istället?

Så nu blir det

y = -45 + 145

[...]

Hej och välkommen till Pluggakuten!

Du har gjort en del skrivfel på vägen men du har kommit fram till rätt ekvationer för de två linjerna.

[...]

Tack för svar! 

Var har jag gjort skrivfel? Känner att det är viktigt att allt blir rätt så jag inte fortsätter med samma fel i framtiden. Ska jag alltså skriva parentes vid de första bråken i ekvationerna?

Här är dina skrivfel.

Linje A

Rad 2: Du har glömt parenteser runt täljare och nämnare. Det borde stå

k = Δy / Δx = ((-2)-6) / (6-(-4)) = -8/10 = -0,8

Rad 4 & 5: Du ersatt y med -2 men glömt att ersätta x med 6. Det borde stå:

-2 = -0,8*6 + m

-2 = -4.8 + m

Rad 6: Du har stoppat in 6 men inte ersatt x. Det borde stå:

-2 = -4,8 + m

Rad 7: Du har fortfarande kvar x och det ser ut som om du har exponenter istället för subtraktion. Det borde stå:

-2+4,8 = -4,8+4,8 + m

Linje B

Rad 2: Du saknar parenteser även här. Du har skrivit fel x-värden. Det borde stå:

k = Δy / Δx = ((-4)-7) / (-6-5) = -11/-11 = 1

Rad 5:  Det ser ut som du har exponenter istället för subtraktion. Det borde stå:

7-5 = 5-5 + m

Lösningen av ekvationssystemet.

Rad 1: Du har glömt att skriva ut x. Du subtraherar istället för att addera och det ser ut som du har exponenter. Det borde stå:

x + 2+ 0,8x = -0,8x + 2,8+ 0,8x

Rad 2: Det ser ut som du har exponenter. Det borde stå:

1,8x + 2-2 = 2,8-2

-----

Att du har glömt ett x efter -4/5 vid "Så nu blir det ..." har redan påpekats tidigare. Det borde stå:

y=-45x+145y=-\frac{4}{5}x+\frac{14}{5}

joculator 5279 – F.d. Moderator
Postad: 1 nov 2019 08:04

aeco, läs igenom reglerna

1.8 Det är inte tillåtet att bumpa sin tråd inom ett dygn efter att du har postat tråden eller sedan det senaste obesvarade inlägget.
Bumpa betyder att en tråd flyttas upp i forumet genom att skriva inlägg i tråden som är tomma eller saknar mening i sammanhanget.

/joculator , moderator

Laguna 28468
Postad: 1 nov 2019 08:11

I (-2)-6 så är parenteserna runt -2 inte nödvändiga, men bidrar kanske till tydligheten. I 6-(-4) är parenteserna nödvändiga, kanske inte strikt informationsmässigt, men - - skriver man inte.

Det viktigaste är parenteserna runt täljare och nämnare eftersom ett enkelt snedstreck inte betyder att allt framför ska delas med allt bakom, som det horisontella strecket gör.

aeco 155
Postad: 1 nov 2019 12:23
joculator skrev:

aeco, läs igenom reglerna

1.8 Det är inte tillåtet att bumpa sin tråd inom ett dygn efter att du har postat tråden eller sedan det senaste obesvarade inlägget.
Bumpa betyder att en tråd flyttas upp i forumet genom att skriva inlägg i tråden som är tomma eller saknar mening i sammanhanget.

/joculator , moderator

Om du menar att jag raderade all text i en av kommentarerna så försökte jag bara ta bort dem, visste inte först hur man svarade så tyckte det var onödigt med två likadana. Förstår dock, tack för info!

aeco 155
Postad: 1 nov 2019 12:37
Yngve skrev:
aeco skrev:
Yngve skrev:
aeco skrev:

[...]

LINJE A

(-4,6) och (6,-2)

k = Δy / Δx = (-2)-6 / 6-(-4) = -8/10 = -0,8

y = -0,8x + m

-2 = -0,8x + m

-2 = -0,8x · 6 + m

-2 = -4,8x + m

-2+4,8 = -4,8x+4,8 + m

m = 2,8

y = -0,8x + 2,8

 

LINJE B

(5,7) och (-6,-4)

k = Δy / Δx = (-4)-7 / 6-(-5) = -11/-11 = 1

y = x + m

7 = 1 · 5 + m

7-5 = 5-5 + m

m = 2

y = x + 2

 

x + 2+ (-0,8) = -0,8 + 2,8+ (-0,8)

1,8x + 2-2 = 2,8-2

1,8x / 1,8 = -0,8 / 1,8

x = 0,444444....

Men det kan ju inte vara rätt svar, så jag måste väl omvandla linje A's ekvation till bråk istället?

Så nu blir det

y = -45 + 145

[...]

Hej och välkommen till Pluggakuten!

Du har gjort en del skrivfel på vägen men du har kommit fram till rätt ekvationer för de två linjerna.

[...]

Tack för svar! 

Var har jag gjort skrivfel? Känner att det är viktigt att allt blir rätt så jag inte fortsätter med samma fel i framtiden. Ska jag alltså skriva parentes vid de första bråken i ekvationerna?

Här är dina skrivfel.

Linje A

Rad 2: Du har glömt parenteser runt täljare och nämnare. Det borde stå

k = Δy / Δx = ((-2)-6) / (6-(-4)) = -8/10 = -0,8

Rad 4 & 5: Du ersatt y med -2 men glömt att ersätta x med 6. Det borde stå:

-2 = -0,8*6 + m

-2 = -4.8 + m

Rad 6: Du har stoppat in 6 men inte ersatt x. Det borde stå:

-2 = -4,8 + m

Rad 7: Du har fortfarande kvar x och det ser ut som om du har exponenter istället för subtraktion. Det borde stå:

-2+4,8 = -4,8+4,8 + m

Linje B

Rad 2: Du saknar parenteser även här. Du har skrivit fel x-värden. Det borde stå:

k = Δy / Δx = ((-4)-7) / (-6-5) = -11/-11 = 1

Rad 5:  Det ser ut som du har exponenter istället för subtraktion. Det borde stå:

7-5 = 5-5 + m

Lösningen av ekvationssystemet.

Rad 1: Du har glömt att skriva ut x. Du subtraherar istället för att addera och det ser ut som du har exponenter. Det borde stå:

x + 2+ 0,8x = -0,8x + 2,8+ 0,8x

Rad 2: Det ser ut som du har exponenter. Det borde stå:

1,8x + 2-2 = 2,8-2

-----

Att du har glömt ett x efter -4/5 vid "Så nu blir det ..." har redan påpekats tidigare. Det borde stå:

y=-45x+145y=-\frac{4}{5}x+\frac{14}{5}

Hej igen, tack för svar återigen.

Vad bra att du skrev det om att det ser ut som exponenter istället för subtraktion. Var osäker hur jag skulle skriva där, men nu när du skriver det ser jag ju att det är rätt. Mycket här var slarvfel som jag själv inte sett, bra att du såg och påpekade det.

aeco 155
Postad: 1 nov 2019 12:40
Laguna skrev:

I (-2)-6 så är parenteserna runt -2 inte nödvändiga, men bidrar kanske till tydligheten. I 6-(-4) är parenteserna nödvändiga, kanske inte strikt informationsmässigt, men - - skriver man inte.

Det viktigaste är parenteserna runt täljare och nämnare eftersom ett enkelt snedstreck inte betyder att allt framför ska delas med allt bakom, som det horisontella strecket gör.

Tack för svar. Skriver de för tydlighetens skull. I 6-(-4) vet jag att de är nödvändiga. Jag har skrivit horisontella i mitt egna block där, såg dock nu att jag skrivit med snedstreck här. Behöver jag parenteser om jag har ett horisontellt streck?

aeco skrev:

Hej igen, tack för svar återigen.

Vad bra att du skrev det om att det ser ut som exponenter istället för subtraktion. Var osäker hur jag skulle skriva där, men nu när du skriver det ser jag ju att det är rätt. Mycket här var slarvfel som jag själv inte sett, bra att du såg och påpekade det.

Ja, jag vet att det bara var skrivfel och inte tankefel. Det var därför jag bara nämnde det i förbigående i mitt första svar och istället fokuserade på att hjälpa dig vidare där du körde fast.

aeco 155
Postad: 1 nov 2019 12:47

Nu har jag kommit så långt att jag omvandlat ekvationerna till bråk istället, både för linje A och linje B.

Linje A

y = -0,8x + 2,8

y = -45x+145

Linje B

y = x + 2

y = 55x+105


Hur går jag vidare nu? Skriver jag följande:

-45x + 145 = 55x + 105

... och så ska jag försöka ta ut -45xfrån båda HL och VL? Multiplicerar jag med -45 då? Hur skriver jag för att det ska bli snyggt? Förlåt för att det är så krångligt, är ganska stressad över att få allt klart och har lite annat som snurrar i huvudet. Tack på förhand!

aeco 155
Postad: 1 nov 2019 12:50
Yngve skrev:
aeco skrev:

Hej igen, tack för svar återigen.

Vad bra att du skrev det om att det ser ut som exponenter istället för subtraktion. Var osäker hur jag skulle skriva där, men nu när du skriver det ser jag ju att det är rätt. Mycket här var slarvfel som jag själv inte sett, bra att du såg och påpekade det.

Ja, jag vet att det bara var skrivfel och inte tankefel. Det var därför jag bara nämnde det i förbigående i mitt första svar och istället fokuserade på att hjälpa dig vidare där du körde fast.

Ja, tack för det. Kan du kolla min senaste kommentar här? Förstår inte riktigt hur jag ska fortsätta nu.

Yngve Online 37818 – Livehjälpare
Postad: 1 nov 2019 12:58 Redigerad: 1 nov 2019 13:20
aeco skrev:

Nu har jag kommit så långt att jag omvandlat ekvationerna till bråk istället, både för linje A och linje B.

Linje A

y = -0,8x + 2,8

y = -45x+145

Linje B

y = x + 2

y = 55x+105


Hur går jag vidare nu? Skriver jag följande:

-45x + 145 = 55x + 105

... och så ska jag försöka ta ut -45xfrån båda HL och VL? Multiplicerar jag med -45 då? Hur skriver jag för att det ska bli snyggt? Förlåt för att det är så krångligt, är ganska stressad över att få allt klart och har lite annat som snurrar i huvudet. Tack på förhand!

Ja ekvationen stämmer.

Använd nu balansmetoden för att få x ensamt på ena sidan, dvs

- Addera (4/5)x till båda sidor och förenkla.

- Subtrahera 10/5 från båda sidor och förenkla.

Sedan är du nästan klar, det saknas bara en multiplikation och en division.

aeco 155
Postad: 1 nov 2019 13:13
Yngve skrev:
aeco skrev:

Nu har jag kommit så långt att jag omvandlat ekvationerna till bråk istället, både för linje A och linje B.

Linje A

y = -0,8x + 2,8

y = -45x+145

Linje B

y = x + 2

y = 55x+105


Hur går jag vidare nu? Skriver jag följande:

-45x + 145 = 55x + 105

... och så ska jag försöka ta ut -45xfrån båda HL och VL? Multiplicerar jag med -45 då? Hur skriver jag för att det ska bli snyggt? Förlåt för att det är så krångligt, är ganska stressad över att få allt klart och har lite annat som snurrar i huvudet. Tack på förhand!

Ja ekvationen stämmer.

Använd nu balansmetoden för att få x ensamt på ena sidan, dvs

- Addera (4/5)x till bpda sidor och förenkla.

- Subtrahera 10/5 från bpda sidor och förenkla.

Sedan är du nästan klar, det saknas bara en multiplikation och en division.

Tack för svar. 

Ska jag alltså skriva såhär:

-45x + 145 + -45x =55x + 105 + -45x

... nu? 

Det blir väl: 

-85x + 145 =15x + 105

... om jag inte räknat fel?

Och sedan:

-85x + 145 - 105 =15x + 105 - 105

... och det blir väl:

-85x + 45 =15x

... om jag inte räknat fel d.v.s? Har jag rätt såhär långt?

Är osäker för vet inte hur jag ska förenkla.

Yngve Online 37818 – Livehjälpare
Postad: 1 nov 2019 13:40 Redigerad: 1 nov 2019 13:50
aeco skrev:
Tack för svar. 


Ska jag alltså skriva såhär:

-45x + 145 + -45x =55x + 105 + -45x

... nu? 

[...]

Du adderade -(4/5)x men du skulle addera (4/5)x.

Annars är det rätt.

aeco 155
Postad: 1 nov 2019 13:56
Yngve skrev:
aeco skrev:
Tack för svar. 


Ska jag alltså skriva såhär:

-45x + 145 + -45x =55x + 105 + -45x

... nu? 

[...]

Du adderade -(4/5)x men du skulle addera (4/5)x.

Annars är det rätt.

Tack för svar!

Ah, haha. Vad dumt! Såklart ska jag addera med 45x

Så då blir det istället:

-45x + 145 + 45x =55x + 105 + 45x

... och eftersom (-4)+4 = 0 (eller?) så finns det nu inget x i VL?

145 - 105 = 95x + 105 - 105

45 = 95x

... ska jag dividera med 45 nu? 

aeco skrev:
Tack för svar!

Ah, haha. Vad dumt! Såklart ska jag addera med 45x

Så då blir det istället:

-45x + 145 + 45x =55x + 105 + 45x

... och eftersom (-4)+4 = 0 (eller?) så finns det nu inget x i VL?

145 - 105 = 95x + 105 - 105

45 = 95x

... ska jag dividera med 45 nu? 

Bra nu är det rätt (det var iofs inte fel tidigare, men du hade behövt glra en extra operation flr att komma hit).

Nej det är x du vill få ensamt på ena sidan.

Du vill alltså bli av med nämnaren 5 på högersidan, eller hur?

Kan du komma på något sätt att få det att hända?

aeco 155
Postad: 1 nov 2019 14:08
Yngve skrev:
aeco skrev:
Tack för svar!

Ah, haha. Vad dumt! Såklart ska jag addera med 45x

Så då blir det istället:

-45x + 145 + 45x =55x + 105 + 45x

... och eftersom (-4)+4 = 0 (eller?) så finns det nu inget x i VL?

145 - 105 = 95x + 105 - 105

45 = 95x

... ska jag dividera med 45 nu? 

Bra nu är det rätt (det var iofs inte fel tidigare, men du hade behövt glra en extra operation flr att komma hit).

Nej det är x du vill få ensamt på ena sidan.

Du vill alltså bli av med nämnaren 5 på högersidan, eller hur?

Kan du komma på något sätt att få det att hända?

Multiplicerar jag täljare med täljare och nämnare med nämnare? Och förkortar sedan?

aeco 155
Postad: 1 nov 2019 14:11
aeco skrev:
Yngve skrev:
aeco skrev:
Tack för svar!

Ah, haha. Vad dumt! Såklart ska jag addera med 45x

Så då blir det istället:

-45x + 145 + 45x =55x + 105 + 45x

... och eftersom (-4)+4 = 0 (eller?) så finns det nu inget x i VL?

145 - 105 = 95x + 105 - 105

45 = 95x

... ska jag dividera med 45 nu? 

Bra nu är det rätt (det var iofs inte fel tidigare, men du hade behövt glra en extra operation flr att komma hit).

Nej det är x du vill få ensamt på ena sidan.

Du vill alltså bli av med nämnaren 5 på högersidan, eller hur?

Kan du komma på något sätt att få det att hända?

Multiplicerar jag täljare med täljare och nämnare med nämnare? Och förkortar sedan?

Nej men det går ju inte kommer jag på nu, blir ju 3625i sådana fall. Och det går ju inte att förkorta vidare på något sätt. Gud jag känner mig så korkad haha!

aeco 155
Postad: 1 nov 2019 14:16
aeco skrev:
aeco skrev:
Yngve skrev:
aeco skrev:
Tack för svar!

Ah, haha. Vad dumt! Såklart ska jag addera med 45x

Så då blir det istället:

-45x + 145 + 45x =55x + 105 + 45x

... och eftersom (-4)+4 = 0 (eller?) så finns det nu inget x i VL?

145 - 105 = 95x + 105 - 105

45 = 95x

... ska jag dividera med 45 nu? 

Bra nu är det rätt (det var iofs inte fel tidigare, men du hade behövt glra en extra operation flr att komma hit).

Nej det är x du vill få ensamt på ena sidan.

Du vill alltså bli av med nämnaren 5 på högersidan, eller hur?

Kan du komma på något sätt att få det att hända?

Multiplicerar jag täljare med täljare och nämnare med nämnare? Och förkortar sedan?

Nej men det går ju inte kommer jag på nu, blir ju 3625i sådana fall. Och det går ju inte att förkorta vidare på något sätt. Gud jag känner mig så korkad haha!

Nu kanske!

45·5 =95x · 5

20 =45x

Men nu vet jag inte hur jag ska fortsätta, dividera VL och HL med 45?

aeco skrev:

Nu kanske!

45·5 =95x · 5

20 =45x

Men nu vet jag inte hur jag ska fortsätta, dividera VL och HL med 45?

Att multiplicera med 5 är rätt.

Kan du visa steg för steg hur du därefter kommer fram till 20 = 45x?

aeco 155
Postad: 1 nov 2019 14:50
Yngve skrev:
aeco skrev:

Nu kanske!

45·5 =95x · 5

20 =45x

Men nu vet jag inte hur jag ska fortsätta, dividera VL och HL med 45?

Att multiplicera med 5 är rätt.

Kan du visa steg för steg hur du därefter kommer fram till 20 = 45x?

Jag tänker

4 · 5 = 20 och 9 · 5 = 36 

Jag multiplicerar endast täljarna med 5. Nämnarna tar ut varandra? Eller?

Yngve Online 37818 – Livehjälpare
Postad: 1 nov 2019 14:58 Redigerad: 1 nov 2019 15:34
aeco skrev:
Jag tänker

4 · 5 = 20 och 9 · 5 = 36 

Jag multiplicerar endast täljarna med 5. Nämnarna tar ut varandra? Eller?

Tanken var att du skulle förkorta med 5 på båda sidor, dvs så här:

45·5=95x·5\frac{4}{5}\cdot5=\frac{9}{5}x\cdot5

Multiplicera upp femman i täljaren:

4·55=9·55x\frac{4\cdot5}{5}=\frac{9\cdot5}{5}x

Förkorta med 5:

4=9x4=9x

--------

Det du har kommit fram till är samma sak som det jag just skrev, men det kan vara farligt att bara låta nämnarna "ta ut varandra".

Om du tänker på det sättet så var det ju onödigt att multiplicera båda sidor med 5, eller hur?

--------

aeco 155
Postad: 1 nov 2019 15:04
Yngve skrev:
aeco skrev:
Jag tänker

4 · 5 = 20 och 9 · 5 = 36 

Jag multiplicerar endast täljarna med 5. Nämnarna tar ut varandra? Eller?

Tanken var att du skulle förkorta med 5 på båda sidor, dvs så här:

45·5=95x·5\frac{4}{5}\cdot5=\frac{9}{5}x\cdot5

Multiplicera upp femman i täljaren:

\frac{4\cdot5}{5}=\frac{9\cdot5}{5}x$$</p> <p>Förkorta med 5:</p> <p>$$4=9x$$</p> <p>--------</p> <p>Det du har kommit fram till är samma sak som det jag just skrev, men det kan vara farligt att bara låta nämnarna "ta ut varandra".</p> <p>Om du tänker på det sättet så var det ju onödigt att multiplicera båda sidor med 5, eller hur?</p> <p>--------</p> </blockquote> <p>Tack för svar,</p> <p>I mitt förra svar skulle det givetvis stå 9 &middot; 5 = 45&nbsp;</p> <p>Jag ser dock din text väldigt konstig? Förstår inte riktigt. Är bara massor med symboler överallt.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Tanken var att du skulle förkorta med 5 på båda sidor, dvs så här:</p> <p>$$45·5=95x·5\frac{4}{5}\cdot5=\frac{9}{5}x\cdot5$$</p> <p>Multiplicera upp femman i täljaren:</p> <p>\frac{4\cdot5}{5}=\frac{9\cdot5}{5}x$$

Förkorta med 5:

4=9x4=9x4=9x4=9x

 

Kan du testa skriva om?

aeco 155
Postad: 1 nov 2019 15:08
aeco skrev:
Yngve skrev:
aeco skrev:
Jag tänker

4 · 5 = 20 och 9 · 5 = 36 

Jag multiplicerar endast täljarna med 5. Nämnarna tar ut varandra? Eller?

Tanken var att du skulle förkorta med 5 på båda sidor, dvs så här:

45·5=95x·5\frac{4}{5}\cdot5=\frac{9}{5}x\cdot5

Multiplicera upp femman i täljaren:

\frac{4\cdot5}{5}=\frac{9\cdot5}{5}x$$</p> <p>Förkorta med 5:</p> <p>$$4=9x$$</p> <p>--------</p> <p>Det du har kommit fram till är samma sak som det jag just skrev, men det kan vara farligt att bara låta nämnarna "ta ut varandra".</p> <p>Om du tänker på det sättet så var det ju onödigt att multiplicera båda sidor med 5, eller hur?</p> <p>--------</p> </blockquote> <p>Tack för svar,</p> <p>I mitt förra svar skulle det givetvis stå 9 &middot; 5 = 45&nbsp;</p> <p>Jag ser dock din text väldigt konstig? Förstår inte riktigt. Är bara massor med symboler överallt.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Tanken var att du skulle förkorta med 5 på båda sidor, dvs så här:</p> <p>$$45·5=95x·5\frac{4}{5}\cdot5=\frac{9}{5}x\cdot5$$</p> <p>Multiplicera upp femman i täljaren:</p> <p>\frac{4\cdot5}{5}=\frac{9\cdot5}{5}x$$

Förkorta med 5:

4=9x4=9x4=9x4=9x

 

Kan du testa skriva om?

Nu blev allt helkonstigt, vet inte om du förstod. Kan du testa skriva om? Ser nämligen inget p.g.a alla symboler som kommer med i texten överallt.

OK nu har jag redigerat. Läs mitt svar igen.

aeco 155
Postad: 1 nov 2019 15:43
Yngve skrev:

OK nu har jag redigerat. Läs mitt svar igen.

Tack för svar! Nu har jag förstått och gjort på det sätt du skrivit. Men jag vill ju få ut koordinaterna för punkten? Förstår inte hur jag gör det. 

aeco 155
Postad: 5 nov 2019 10:20
Yngve skrev:

OK nu har jag redigerat. Läs mitt svar igen.

Hej igen, 

Jag hade behövt hjälp med hur jag får ut själva koordinaterna. Nu har jag 4 = 9x, men jag vet inte riktigt hur jag får ut koordinaterna för brytningspunkten? Är 4 = y? För då ska jag väl räkna in det med resten jag har fått fram, d.v.s y =-0,8x + 2,8

och

y =x + 2

Ska jag sätta in 4 istället för y?

Laguna 28468
Postad: 5 nov 2019 10:36
aeco skrev:
Yngve skrev:

OK nu har jag redigerat. Läs mitt svar igen.

Hej igen, 

Jag hade behövt hjälp med hur jag får ut själva koordinaterna. Nu har jag 4 = 9x, men jag vet inte riktigt hur jag får ut koordinaterna för brytningspunkten? Är 4 = y? För då ska jag väl räkna in det med resten jag har fått fram, d.v.s y =-0,8x + 2,8

och

y =x + 2

Ska jag sätta in 4 istället för y?

Du har räknat ut x (nästan framme i alla fall). Sätt in x så får du y.

aeco 155
Postad: 5 nov 2019 10:43
Laguna skrev:
aeco skrev:
Yngve skrev:

OK nu har jag redigerat. Läs mitt svar igen.

Hej igen, 

Jag hade behövt hjälp med hur jag får ut själva koordinaterna. Nu har jag 4 = 9x, men jag vet inte riktigt hur jag får ut koordinaterna för brytningspunkten? Är 4 = y? För då ska jag väl räkna in det med resten jag har fått fram, d.v.s y =-0,8x + 2,8

och

y =x + 2

Ska jag sätta in 4 istället för y?

Du har räknat ut x (nästan framme i alla fall). Sätt in x så får du y.

Tack för svar!

Vilket av dem är x? Jag ska väl försöka få x ensamt på ena sidan av = eller? Hur gör jag för att ta reda på x?

Smaragdalena 78169 – Lärare
Postad: 5 nov 2019 12:00

Hur gör jag för att ta reda på x?

Du har skrivit att 4=9x. Vad är x? Sätt in det värdet i formeln y = x+2 för att beräkna y. (Det går precis lika bra att sätta in ditt x-värde i formeln y = -0,8x+2,8 men det är betydligt krångligare beräkningar, och varför anstränga sig i onödan?)

aeco 155
Postad: 5 nov 2019 18:43
Smaragdalena skrev:

Hur gör jag för att ta reda på x?

Du har skrivit att 4=9x. Vad är x? Sätt in det värdet i formeln y = x+2 för att beräkna y. (Det går precis lika bra att sätta in ditt x-värde i formeln y = -0,8x+2,8 men det är betydligt krångligare beräkningar, och varför anstränga sig i onödan?)

Tack för svar!

Då måste jag ju dividera bägge sidorna med 9 för att få x ensamt på höger sida, alltså:

49 = 9x9

0,4 =x

... men då har jag ju ändå kommit fram till 0,4 som tidigare vilket inte stämde? Förstår inte vad jag har gjort rätt och vad jag har gjort fel eftersom jag har räknat med bråk som jag skulle men fortfarande kommer fram till samma svar, som inte ens ska vara rätt?

aeco skrev:

Tack för svar!

Då måste jag ju dividera bägge sidorna med 9 för att få x ensamt på höger sida, alltså:

49 = 9x9

0,4 =x

... men då har jag ju ändå kommit fram till 0,4 som tidigare vilket inte stämde? Förstår inte vad jag har gjort rätt och vad jag har gjort fel eftersom jag har räknat med bråk som jag skulle men fortfarande kommer fram till samma svar, som inte ens ska vara rätt?

4/9 är inte lika med 0,4.

Avrunda inte.

x = 4/9 är rätt.

aeco 155
Postad: 5 nov 2019 19:29
Yngve skrev:
aeco skrev:

Tack för svar!

Då måste jag ju dividera bägge sidorna med 9 för att få x ensamt på höger sida, alltså:

49 = 9x9

0,4 =x

... men då har jag ju ändå kommit fram till 0,4 som tidigare vilket inte stämde? Förstår inte vad jag har gjort rätt och vad jag har gjort fel eftersom jag har räknat med bråk som jag skulle men fortfarande kommer fram till samma svar, som inte ens ska vara rätt?

4/9 är inte lika med 0,4.

Avrunda inte.

x = 4/9 är rätt.

Tack för svar.

0,4444444 står det på min miniräknare? Vad är det jag gör galet?

aeco skrev:
Tack för svar.

0,4444444 står det på min miniräknare? Vad är det jag gör galet?

Det enda du gör galet är att du omvandlar bråket 4/9 till ett decimaltal. Gör inte det.

Fortsätt att räkna med x = 4/9.

aeco 155
Postad: 5 nov 2019 20:13
Yngve skrev:
aeco skrev:
Tack för svar.

0,4444444 står det på min miniräknare? Vad är det jag gör galet?

Det enda du gör galet är att du omvandlar bråket 4/9 till ett decimaltal. Gör inte det.

Fortsätt att räkna med x = 4/9.

aeco 155
Postad: 5 nov 2019 20:15
Yngve skrev:
aeco skrev:
Tack för svar.

0,4444444 står det på min miniräknare? Vad är det jag gör galet?

Det enda du gör galet är att du omvandlar bråket 4/9 till ett decimaltal. Gör inte det.

Fortsätt att räkna med x = 4/9.

Jaha då förstår jag!

Såhär ser min uträkning ut hittills. Kan du hjälpa mig med hur ska jag skriva från och med nu? Blir det 4 = 9x direkt? Och sedan 49 =xeller?

aeco skrev:
Jaha då förstår jag!

Såhär ser min uträkning ut hittills. Kan du hjälpa mig med hur ska jag skriva från och med nu? Blir det 4 = 9x direkt? Och sedan 49 =xeller?

Ja.

Skärningspunktens x-koordinat är alltså x = 4/9. Eftersom skärningspunkten ligger på linjen y = x + 2, så uppfyller punktens koordinater sambandet y = x + 2.

Du känner till x-värdet och kan nu därför räkna fram y-värdet.

aeco 155
Postad: 5 nov 2019 20:54
Yngve skrev:
aeco skrev:
Jaha då förstår jag!

Såhär ser min uträkning ut hittills. Kan du hjälpa mig med hur ska jag skriva från och med nu? Blir det 4 = 9x direkt? Och sedan 49 =xeller?

Ja.

Skärningspunktens x-koordinat är alltså x = 4/9. Eftersom skärningspunkten ligger på linjen y = x + 2, så uppfyller punktens koordinater sambandet y = x + 2.

Du känner till x-värdet och kan nu därför räkna fram y-värdet.

Aha, ja då förstår jag!

Så nu räknar jag 

y = 49 + 2

... eller?

Blir det x efter 49?

aeco skrev:
Aha, ja då förstår jag!

Så nu räknar jag 

y = 49 + 2

... eller?

Blir det x efter 49?

Nej, eftersom du vet att x = 4/9 så ersätter du x med 4/9 i sambandet. Dvs du byter ut x mot 4/9.

y = 4/9 + 2 är rätt.

Förenkla nu det uttrycket. Svara exakt.

aeco 155
Postad: 5 nov 2019 21:05
Yngve skrev:
aeco skrev:
Aha, ja då förstår jag!

Så nu räknar jag 

y = 49 + 2

... eller?

Blir det x efter 49?

Nej, eftersom du vet att x = 4/9 så ersätter du x med 4/9 i sambandet. Dvs du byter ut x mot 4/9.

y = 4/9 + 2 är rätt.

Förenkla nu det uttrycket. Svara exakt.

Det måste ju bli 229 alltså  249

Ska jag svara i decimalform eller i bråkform?

aeco skrev:
Aha

Det måste ju bli 229 alltså  249

Ska jag svara i decimalform eller i bråkform?

Om du kan svara i decimalform utan att avrunda så är det OK. Kan du det?

aeco 155
Postad: 6 nov 2019 12:19
Yngve skrev:
aeco skrev:
Aha

Det måste ju bli 229 alltså  249

Ska jag svara i decimalform eller i bråkform?

Om du kan svara i decimalform utan att avrunda så är det OK. Kan du det?

Tack för svar! Nej det kan jag inte, tror jag inte i alla fall. Har försökt räkna och kolla men jag får inte fram något vettigt.

aeco skrev:
Tack för svar! Nej det kan jag inte, tror jag inte i alla fall. Har försökt räkna och kolla men jag får inte fram något vettigt.

Det stämmer

Rätt svar här är (4/9; 22/9)

aeco 155
Postad: 6 nov 2019 12:34
aeco skrev:
Yngve skrev:
aeco skrev:
Aha

Det måste ju bli 229 alltså  249

Ska jag svara i decimalform eller i bråkform?

Om du kan svara i decimalform utan att avrunda så är det OK. Kan du det?

Tack för svar! Nej det kan jag inte, tror jag inte i alla fall. Har försökt räkna och kolla men jag får inte fram något vettigt.

Nu har jag kommit fram till att det inte går att svara i decimalform eftersom man måste avrunda isf, då svaret blir 2,444.....

Alltså måste y = 249

Vet jag allt jag behöver för att kunna skriva ett svar nu? Vet jag koordinaterna för brytningspunkten? Är det 249 och 49?

aeco 155
Postad: 6 nov 2019 12:36
Yngve skrev:
aeco skrev:
Tack för svar! Nej det kan jag inte, tror jag inte i alla fall. Har försökt räkna och kolla men jag får inte fram något vettigt.

Det stämmer

Rätt svar här är (4/9; 22/9)

Aha okej så jag ska alltså inte skriva i blandad form. Då har jag alltså löst uppgiften nu? Svaret är att koordinaterna för brytningspunkten är (49 , 229)

aeco skrev:
Aha okej så jag ska alltså inte skriva i blandad form. Då har jag alltså löst uppgiften nu? Svaret är att koordinaterna för brytningspunkten är (49 , 229)

Ja nu är du klar. Bra att du är envis. Det lönar sig i längden.

aeco 155
Postad: 6 nov 2019 13:09
Yngve skrev:
aeco skrev:
Aha okej så jag ska alltså inte skriva i blandad form. Då har jag alltså löst uppgiften nu? Svaret är att koordinaterna för brytningspunkten är (49 , 229)

Ja nu är du klar. Bra att du är envis. Det lönar sig i längden.

Tack så himla himla mycket för hjälpen! Nu förstod jag tillslut till och med vad jag gjorde. Du har räddat min dag :-)

Svara Avbryt
Close