12 svar
1156 visningar
Simonsivvons 10
Postad: 7 dec 2018 11:06

Hjälpa klasskamrat

Hej igår frågade en klasskamrat mig om hjälp på en uppgift och jag hjälpte henne, det var två frågor och jag svarade på de visste inte det var läxa så jag hjälpte bara men sen såg jag att hon skrev bara exakt samma som jag sa och jag tyckte det var fusk, hon sa efter att hon skulle få F om jag inte svara på frågorna men hon sa inte tack och bara utnyttjade mig kan jag säga till läraren om det här?

Smutstvätt 23754 – Moderator
Postad: 7 dec 2018 11:27

Ja, det kan du göra. Be om att få prata med läraren i enrum, och berätta precis hur det var, att du känner dig utnyttjad och att det i efterhand känns som att det inte blev bra. Eftersom du verkar vara lite osäker kan du undvika att använda en anklagande ton mot klasskamraten. Berätta lugnt att detta inte kändes okej för dig, och att du undrar hur du ska göra. Sedan får din lärare göra en egen bedömning av läget. Kanske bedömer hen att det inte var så farligt, eller kanske hen bedömer att det är läge att ha ett möte med din klasskamrat och hennes föräldrar, eller någonstans mittemellan, det är inte ditt beslut. Detta verkar inte ha varit så farligt, och då brukar det mesta lösa sig om man är ärlig. 

Yngve 37796 – Livehjälpare
Postad: 7 dec 2018 12:26

Fundera även på vilka konsekvenser detta riskerar att få för dig.

Jag tänker då att det kanske endast är du och din klasskamrat som känner till att du hjälpe henne.

Om läraren då konfronterar henne med detta så kommer hon ju med säkerhet att lista ut att det var du som "skvallrade".

Jag säger inte att du ska låta bli, men jag tycker att du ska överväga eventuella konsekvenser.

joculator 5279 – F.d. Moderator
Postad: 7 dec 2018 13:12

Jag tycker att du skall låta bli. Lägg det bara bland erfarenheter som lärt dig något. Nästa gång hjälper du på ett annat sätt. Lite som vi ofta gör här på PA; ge tips, ledtrådar, rätta personen om personen kommer in på fel spår. Men ge inte en fullständig lösning, det får personen komma fram till själv. (du behöver såklart inte hjälpa samma klasskamrat igen om du inte vill)

En läxa kommer inte avgöra varken din eller din klasskamrats framtid. Men om du tar upp det med läraren, och läraren konfronterar din klasskamrat så kan det följa dig i flera år.

Simonsivvons 10
Postad: 7 dec 2018 23:32

Men grejen är att jag går i åk 9 och den här "läxan"jag hjälpte henne med gjorde jag för att jag var uttråkad hade ingen att prata med och hon kom fram till mig det var bara vi två och en till tjej där, den här "läxan"jag tydligen inte en läxa det var för att hon inte hade gjort en bildanalys på hennes bild och fick komplettera med en helt annan bild och det var två frågor i pappret hon inte svarade på och jag sa rätt så bra grejer för jag är smart och kan mycket om bild som är mitt favoritämne så jag pratade utan att tänka och är snäll och kan inte säga nej till människor så jag ville inte hjälpa henne men gjorde det ändå känner mig så utnyttjad nu för hon är inte en duktig elev hon har F och E på många ämnen och hon sa att om hon inte svarade skulle hon få F till mig senare men då hade jag redan gett henne bra svar på de två frågorna, ångrar mig jätte mycket och de här frågorna jag hjälpte henne med avgör hennes slutbetyg på ämnet bild för att vi har inte bild på vårterminen, tycker ni verkligen jag inte ska säga, nians betyg avgör ju framtiden, men samtidigt jag är mobbad i min skola har 0 vänner så jag riskerar inget dåligt rykte som skvallerbytta jag går ju bara kvar i skolan i 6 månader sen slutar jag, jag kan nog klara av att ha rykte som skvallerbytta har klarat av att vara mobbad i 3 år så klarar nog av 6 månader till pratar ändå inte med någon, är det fusk att hjälpa någon, kommer jag också hamna i trubbel

Jonto 9160 – Moderator
Postad: 8 dec 2018 00:20 Redigerad: 8 dec 2018 00:21

Hej! Jag förstår din känsla. Jag har råkat ut för liknande saker där jag hjälpt kompisar eller bekanta med saker som jag kunde eller skickat tips och inspiration på olika saker som de kan skriva som de sedan använt på ett sätt som jag tycker var fel och fusk. Det är jättesnällt och bra att göra och inte fel men tyvärr är inte alla där ute duktiga på att ta rätt nytta av hjälpen utan använder det man skriver som om det vore deras eget. Man känner sig lurad och dum för att man var naiv, men det är viktigt att det inte är du som gjort fel. Det är något som vi  här på Pluggakuten också får se upp med när vi hjälper folk här men tyvärr kan vi inte heller kontroller helt att vi inte att någon använder vår hjälp på ett sätt de inte får.

En läxa har oftast inte jättestor betydelse. Lärare är duktiga på sitt jobb. Om din kompis kommer bli godkänd sen  till slut i ämnet så kommer hon/han ha klarat det av egen kraft och inte för att du hjälpte på en läxa. Du har inget ansvar att du måste göra något. 

Det finns dock två saker du kan göra. Det kräver lite mod och är inte jättelätt men om du tror det får dig att känna bättre så tycker jag du ska göra det.

Prata med personen du hjälpte. Säg att du tycker det kändes fel det som hände. Han/Hon ville nog inget illa utan förstod nog inte att han/hon fuskade. Då kan du antingen be honom/henne att inte göra om det eller så kanske du kan fråga om hon själv skulle kunna gå in till läraren och berätta hur det var eller att du vill prata med läraren om det.

Du kan också prata med läraren, särskilt om du känner läraren och litar på läraren. Förklara vad som hände. Läraren kommer inte vara sur på dig utan tacksam för att du är ärlig och berättar. Då får du lätta ditt hjärta. Säg till läraren att du inte vill att han ska ta upp det med din kompis men att han kanske kan tänka på att inte väga in just den uppgiften så mycket i kompisens betyg

Du kommer inte hamna i trubbel. Det är inte fusk att hjälpa någon med läxor. Det gör jag hela tiden på olika sätt. Däremot är det bra om man kan hjälpa på rätt sätt genom att ge tips och ledtrådar och undvika att skriva hela texter till folk till exempel. Men om någon tar och "stjäl" du sagt eller något du skrivet och presenterar det som sitt eget så är det bara den som begått ett fel.

Jag förstår dock hur du känner. Du får gärna skicka ett privat meddelande till mig om du känner att du behöver prata ut mer om det eller ha stöd.

Yngve 37796 – Livehjälpare
Postad: 8 dec 2018 00:31
Simonsivvons skrev:

Men grejen är att jag går i åk 9 och den här "läxan"jag hjälpte henne med gjorde jag för att jag var uttråkad hade ingen att prata med och hon kom fram till mig det var bara vi två och en till tjej där, den här "läxan"jag tydligen inte en läxa det var för att hon inte hade gjort en bildanalys på hennes bild och fick komplettera med en helt annan bild och det var två frågor i pappret hon inte svarade på och jag sa rätt så bra grejer för jag är smart och kan mycket om bild som är mitt favoritämne så jag pratade utan att tänka och är snäll och kan inte säga nej till människor så jag ville inte hjälpa henne men gjorde det ändå känner mig så utnyttjad nu för hon är inte en duktig elev hon har F och E på många ämnen och hon sa att om hon inte svarade skulle hon få F till mig senare men då hade jag redan gett henne bra svar på de två frågorna, ångrar mig jätte mycket och de här frågorna jag hjälpte henne med avgör hennes slutbetyg på ämnet bild för att vi har inte bild på vårterminen, tycker ni verkligen jag inte ska säga, nians betyg avgör ju framtiden, men samtidigt jag är mobbad i min skola har 0 vänner så jag riskerar inget dåligt rykte som skvallerbytta jag går ju bara kvar i skolan i 6 månader sen slutar jag, jag kan nog klara av att ha rykte som skvallerbytta har klarat av att vara mobbad i 3 år så klarar nog av 6 månader till pratar ändå inte med någon, är det fusk att hjälpa någon, kommer jag också hamna i trubbel

Nej det är inte fusk att hjälpa någon på det sättet.

Att elever hjälper varandra är varken ovanligt eller dåligt tänker jag.

Dessutom så är det en av (de få) bra sakerna med det nya absoluta betygssystemet, att elever inte förlorar på att hjälpa varandra, vilket ju var fallet med det gamla relativa betygssystemet.

Jag tycker att du kan vara stolt om du har hjälpt henne att få ett godkänt betyg i ämnet, precis som vi här på Pluggakuten känner oss stolta över att hjälpa så många elever med skolarbetet.

albibla 20 – Fd. Medlem
Postad: 8 dec 2018 00:54

Hej!

Tänk om hon ljög att hennes betyg i Bild skulle bli F om du inte hjälpte henne? Har du så bra kännedom om hennes betyg att du vet att hon var på väg att få F i Bild? Är det helt uteslutet att hon ljög? Om hon ljög så spelar din hjälp inte någon roll för hennes betyg, utan hon var nog bara lat. 

Simonsivvons 10
Postad: 8 dec 2018 01:15

Jag vet att hon skulle få F för att om man får F på ett moment får man F på hela sitt betyg, och hon gjorde inte hennes bildanalys så det hon fick var som en komplettering för att få E på momentet men asså eftersom att hon har gjort alla andra grejer så kommer hon få högre än ett E så jag har alltså gjort så hon får mellan 10-20 poäng extra i hennes meritpoäng och gjort så att hon har chans att komma in på ett bättre gymnasium än om hon skulle få F

Jonto 9160 – Moderator
Postad: 8 dec 2018 02:33 Redigerad: 8 dec 2018 02:33

Det här kommer inte låta bra att jag säger så här men så här är sanningen:

Fusk kommer alltid finnas i skolan i olika form och visst fusk får nästan anses som lite okej och vissa saker kan man inte göra något åt.

När man som lärare delar ut en läxa eller en uppgift så kan det alltid vara så att en kompis eller en förälder hjälpt till att skriva den och eleven inte gjort det helt på egen hand. Det tycker jag är okej att man tar hjälp till viss del för att förbättra något. Ibland får man in texter som man som lärare tydligt ser att det här har nog inte eleven skrivit helt själv när man ser vilken nivå det ligger på men man vill inte misstänka att eleverna fuskar hela tiden. En del upptäcker lärare, en del slinker förbi.

Det finns lärare som sätter så kallade "glädjebetyg" att en lärare ger E trots att eleven inte nått upp till målen för att läraren tycker eleven har försökt eller har svårt och inte vill försämra elevens chanser att komma in på det programmen den vill.

Det finns skolor som bedömer snällare och vissa som bedömer hårdare, det är orättvist.

Som du kanske sett på nyheterna så finns det folk som har lyckats fuska och komma undan med det på Sveriges störta prov Högskoleprovet och då oärligt snott en utbildningsplats som någon annan skulle haft och gärna velat ha.

Det är klart det är tråkigt att det ska vara så här, men lite måste man leva med att sådant kan ske ibland.

Det du berättar är en droppe i detta havet av de orättvisa saker som sker inom skolan är även om jag förstår att du personligen tycker det är jättejobbigt för att det är någon som svikit dig och att du känner dig utnyttjad.

Jonto 9160 – Moderator
Postad: 8 dec 2018 02:42 Redigerad: 8 dec 2018 02:58

Det här är inte riktat till dig utan andra här på Pluggakuten som kan finna det intressant och som bygger vidare på mina tankar i förra inlägget

Jag har lyssnat på en intressant forskare som heter Lars Fonseca som skrivit en lång avhandling som heter "Det godkända fusket" där hans ansats är att en viss typ av fusk tolereras generellt av både lärare, elever och andra i skolan och blir ett normerat  fusk som ingår. Notera att det inte handlar om att  allt fusk är okej utan att detta är en tyst implicit social överenskommelse om vad som  är okej. Så här står bland annat i abstractet:

Students ascribe each other roles on the basis of the perceived capacity to
produce school results and thereby also to justify the need for school cheating. In
the norm negotiations a significant tolerance is shown towards cheating which is
adjudged to be necessary, provided that a hierarchic, fair distribution of grades can
be retained.

To be part of pedagogic practices involving school cheating implies learning to
uncouple rules and practice, law and morality. Such a double agenda is
incompatible with norms and ideals in official curricula as well as being destructive
of the bonds of social trust; it thereby functions as a hidden curriculum.

 

Här är en enklare (vetenskaplig) artikel där han sammanfattar slutsatser och exemplifierar med elev- och lärarkommentarer kring fusk:

http://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:608554/FULLTEXT01.pdf

 

Här är hela avhandlingen för den intresserade:

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:748741/FULLTEXT01.pdf

Notera detta är en akademisk avhandling som kräver viss akademisk förtrogenhet och kunskapsbas för att tillgodogöra sig.

Trinity 191 – Fd. Medlem
Postad: 8 dec 2018 03:46 Redigerad: 8 dec 2018 03:47

Simonsivvons, låt inte detta tynga dig. Gå vidare och se framåt. Det kommer alltid att finnas 'grifters' och hyggliga/snälla personer är lätta offer för dessa. Inget att bry sig om. Det här är din första 'läxa' på livets bana, det kommer många fler, och värre, 'runt hörnet'.

Hennes sätt kommer förmodligen inte lyckas väl i långa loppet. Vissa klarar sig ett helt liv med tur, de flesta slutar som kassapiloter på ICA. Se fram emot den stunden, då du kan hjälpa henne räkna ut växeln… eller beställa en extra stor pommes frites på MacD…

Sluta dock inte hjälpa dina kamrater, alla äpplen i korgen är inte ruttna. Till slut drar du en rejäl vinstlott, kanske för livet! Gå vidare, karma tar hand om henne. Tro mig.

samira123123 33 – Fd. Medlem
Postad: 28 dec 2018 00:16
joculator skrev:

Jag tycker att du skall låta bli. Lägg det bara bland erfarenheter som lärt dig något. Nästa gång hjälper du på ett annat sätt. Lite som vi ofta gör här på PA; ge tips, ledtrådar, rätta personen om personen kommer in på fel spår. Men ge inte en fullständig lösning, det får personen komma fram till själv. (du behöver såklart inte hjälpa samma klasskamrat igen om du inte vill)

En läxa kommer inte avgöra varken din eller din klasskamrats framtid. Men om du tar upp det med läraren, och läraren konfronterar din klasskamrat så kan det följa dig i flera år.

 håller med smutstvätt 

du behöver inte säga svaret diräkt 

hjälp klasskamraten iställer för att avslöjag'svaret

Svara Avbryt
Close