11 svar
480 visningar
matte249 är nöjd med hjälpen
matte249 106 – Fd. Medlem
Postad: 10 sep 2019 22:04

Högskoleprov / VT 2013 / XYZ - Provpass 2 / Uppgift 3

 

 

Vi får en Parallelltrapets med

 

sidan DC som är x cm  

sidan AB som är 2x cm

sidan DA och sidan CB är båda x cm

 

Hur vet vi att sidorna DY och CY är x cm vardera?

Alltså hur vet vi att vi kan dela in denna parallelltrapets i 3 liksidiga trianglar?

Smaragdalena 78169 – Lärare
Postad: 10 sep 2019 22:09

Kan du skriva av uppgiften ord för ord eller lägga in en bild? Var illustrationen med?

matte249 106 – Fd. Medlem
Postad: 10 sep 2019 22:18 Redigerad: 10 sep 2019 22:25

Hur stor är vinkeln D i parallelltrapetsen ABCD?

A   105°
B   120°
C   135°
D   150°

Det är hela uppgiften med medföljande bild

Smaragdalena 78169 – Lärare
Postad: 10 sep 2019 22:36
matte249 skrev:

Hur stor är vinkeln D i parallelltrapetsen ABCD?

A   105°
B   120°
C   135°
D   150°

Det var verkligen något helt annat n den uppgiften du presenterade i ditt förstainlägg!

Enklaste sättet är nog att förlänga sidorna AD och BC tills de möts - då får du en triangel där alla tre sidorna har längden 2x cm.

matte249 106 – Fd. Medlem
Postad: 10 sep 2019 22:43 Redigerad: 10 sep 2019 22:46

Hur kan vi då teoretiskt utan att rit.a upp någonting veta att dessa två förlängda sidor AD och BC möts för att forma en liksidig triangel basen DC

 

Att om man förlänger AD och BC med x cm vardera så de båda blir 2x cm är tydligt.

Smaragdalena 78169 – Lärare
Postad: 10 sep 2019 22:54 Redigerad: 10 sep 2019 22:58

Varför vill du inte rita? Det är oftast den enklaste och smartaste metoden.

matte249 106 – Fd. Medlem
Postad: 11 sep 2019 12:58

Figuren som anges är endast godtycklig och att rita vidare på den kan ge felaktigt resultat.

Smaragdalena 78169 – Lärare
Postad: 11 sep 2019 13:56

Vad är det som är godtyckligt i figuren du la in i inlägg nummer tre?

matte249 106 – Fd. Medlem
Postad: 11 sep 2019 14:39

I detta fall var sidorna markerade med x  hälften så långa som sidan markerad med 2x så i detta fall var figuren precis nog ritad för att kunna jobbas vidare med. Såhär är inte alltid fallet på uppgifter till högskoleprovet.

Smaragdalena 78169 – Lärare
Postad: 11 sep 2019 14:49

Man kan dra många korrekta slutsatser även genom en slarvigt ritad bild. Underskatta inte kraften i att rita!

När man har fått fram en liksidig triangel med sidan 2x är det enkelt att dela in den i fyra liksidiga trianglar med sidan x, och sedan är det lätt att svara på frågan i uppgiften.

Fysikguden1234 388 – Fd. Medlem
Postad: 21 okt 2019 18:33
matte249 skrev:

 

 

Vi får en Parallelltrapets med

 

sidan DC som är x cm  

sidan AB som är 2x cm

sidan DA och sidan CB är båda x cm

 

Hur vet vi att sidorna DY och CY är x cm vardera?

Alltså hur vet vi att vi kan dela in denna parallelltrapets i 3 liksidiga trianglar?

Du har ju en illustration om hur bilden ser ut. Vad är det du inte förstår? Har du börjat?

Hatte 23
Postad: 15 jan 2023 20:51

Finns det något svar på den här? Hur vet vi att de sidorna som vi ritar upp är exakt x-långa? 

Svara Avbryt
Close