3 svar
197 visningar
N00R2 51
Postad: 18 sep 14:55

Hur en argumentationsanalys ska vara uppbyggd

Hur ska en anrgumnetationsanalys vara uppbyggd??

Här är instruktionerna vi fick:

Argumentationsanalys,

Välj en av dessa argumenterande texter och gör en analys av den.

Skapa ett dockument och du behöver antingen,

omfång: 400-500 ord, eller c:a 5 minuter lång ljudfil. 

Sen har jag vi tre olika texter länkade. och jag valde texten i förra tråden.

Axiom 952
Postad: 18 sep 16:13

Det viktigaste att komma ihåg är att du ska väga två argument och debattera om dessa (eller flera) emot varandra för att sedan välja en av de till din slutsats som du håller med om mest. Kom ihåg att resonera även om du väljer ett argument du mest håller med om så är det viktigt att använda : å andra sidan..., försök se det från flera synvinklar och fundera på möjliga motargument.

Disposition:

1. Introduktion

2.Stycke

3.Stycke

4.Stycke

5.Slutsats

 

Här har du en bra video: https://youtu.be/oJSOVnMH8XU?si=eaPKqU5gcHTfdFbv

N00R2 51
Postad: 18 sep 17:39

Kan jag få din hjälp på vägen jag skriver min analys tack?

Liksom jag har skrivit men vet inte om det är rätt? Kan man ha flera stycke med underrubriker? Eller måste man hålla sig till de du gav?,

cforsberg 217
Postad: 18 sep 21:48 Redigerad: 18 sep 21:56

Jag har inte gjort detta i gymnasiet och är inte lärare.

Men såhär hade jag gjort det:

  • Börjat och analysera dispositionen - strukturen, finnas relevanta delar med, hur förs argumentationen framåt, kopplar delarna an?
  • Hur är kompositionen - är det tydligt "vad man får med sig från respektive stycke"/framgår poängen OCH bildar allt en helhet som kommer ihop mot slutet?
  • Normalt är 3 argument för sin tes och att man bemöter ett motargument - görs det?
  • Gällande argumenten så kan man analyser argumentationskriterier som är:
    • Riktighet: Håller argumentet för granskning?
    • Relevans: Är det relevant i den här saken?
    • Viktning: Är det viktigare än de andra argumenten?
    • .. man kan också gå djupare och diskutera kontrollera källor och dess trovärdighet, om författaren själv är källa/tycker något - har personen något mandat/erfarenhet som gör den lämplig och trovärdig i frågan - detta är något som kallas Statusläran.
  • En bra inledning och avslut bör finnas och man kan även studera hur texten använder sig av ethos, logos och pathos - generellt vill man att ett tal/argument skall landa i pathos och att läsaren därmed i slutet ansluter till den tes/argumentation som författaren anför - är det den känsla du får av den argumenterade texten?

Lycka till!

Svara
Close