2 svar
566 visningar
Bibi är nöjd med hjälpen
Bibi 37 – Fd. Medlem
Postad: 28 mar 2020 20:09 Redigerad: 28 mar 2020 20:09

komponenter i flygplats

Vad finns det för komponenter i flygplatser. Hur de fungerar kan jag förklara men jag hittar ingen sida som berättar om komponenter i flygplatser. Jag har redan  landningsbanor samt rullband/bagageband. Men behöver några fler komponenter.  

Ingemar 517 – Fd. Medlem
Postad: 30 mar 2020 09:05
Bibi skrev:

Vad finns det för komponenter i flygplatser. Hur de fungerar kan jag förklara men jag hittar ingen sida som berättar om komponenter i flygplatser. Jag har redan  landningsbanor samt rullband/bagageband. Men behöver några fler komponenter.  

Det kan vara svårt att hitta information om hur alla systemen samverkar. Ni borde endera ha fått information från er lärare, eller haft begränsningen att bara beskriva det ni fysiskt sett själva på en flygplats.

1: Flygledartornet. Det tar över efter att flygledningen för hela regionen lämnar över till tornet. Tornet har indirekt kontakt med radar och direktkontakt med radio. Till piloternas hjälp finns datoriserat landningssystem på alla större flygplatser som landar större flygplan åt piloterna som alltså inte behöver göra något. Om piloterna landar själv finns ett instrumentlandningssystem till deras hjälp. Både ett som fungerar ungefär som ett ekolod, och ett som bygger på lampor i olika vinklar. Ligger flygplanet över- eller under lämplig vinkel syns inte alla lampor.

Om allting annat sviker finns alltid en signalpistol med ljusraketer i alla flygledartorn. En rest från flygets barndom. Om det är tät dimma och ett plan måste nödlanda kan flygledartornet skjuta upp raketer i dimman så piloten ser var tornet finns och sedan guida planet rätt med hjälp av radion. Mig veterligen har detta bara hänt en gång i Sverige.

Väl på marken finns ett tydligt lampsystem. I början och slutet av landningsbanan finns högenergilampor med vitt ljus och längs bankanterna och i mitten av banan finns vita ljus med lägre ljusstyrka för att piloten ska se var den ska landa på natten. Vissa flygfält har dessutom ett fångstnät i banänden för att fånga in skenande plan som inte får stopp i tid. 

Taxibanorna har blått ljus för att särskilja dem från landningsbanan. Dagtid har det hänt att piloter tagit fel och landat på taxibanorna istället för landningsbanorna. Genom att ha olika färg på ljusen försvinner det problemet i mörker.

 

När planet taxar in mot rätt plats styrs de in på rätt plats med hjälp av klareringspersonal, innan stegen fälls ner eller dörren ansluts till slussen till korridoren på större flygplatser. Är det mörkt har personalen ficklampor med "strutar" på som gör att ljuset syns tydligare, du kan ha sett det om du tittat ut genom flygplatsfönstren på kvällen.

Bagaget lastas ur och skickas till ett bagageband där passagerarna tar sina väskor. På väg ut finns ofta en tullstation som numera enbart används när plan utanför schengensamarbetet landar.

När passagerare går mot planen får de gå genom en säkerhetskontroll där metallföremål och annat farligt material kontrolleras. Vid påstigning visas biljett, boardingcard och pass. Pass kan kontrolleras vid andra tillfällen också, nä resan kräver pass/visum.

Bibi 37 – Fd. Medlem
Postad: 30 mar 2020 21:39

är också parkeringar och terminaler komponenter.

Svara Avbryt
Close