10 svar
129 visningar
virree är nöjd med hjälpen
virree 5
Postad: 16 apr 2018 12:28

Lösa b^2+10b-600=0 med pq formeln eller vad annars?

Hej! Jag försöker lösa andragradsekvationen b^2+10b-600=0. 

Jag läser på distans och uppgiften går från början ut på att lösa ekvationssystemet:

a-b=10

ab=600

Jag har fått följande som hjälp från min lärare: a=600/b insatt i ekvation 1 ger  => 600/b-b=10=>600-b^2=10b

Lös andragradsekvationen b^2+10b-600=0. 

Jag har försökt lösa den med pq formeln, men eftersom q=600 blir det ett negativt tal att dra kvadratroten ur. Vilket förstås inte går. Så hur löser man denna andragradsekvation??

Tacksam för svar.

Smutstvätt 23803 – Moderator
Postad: 16 apr 2018 12:33

Är q verkligen 600? :)

virree 5
Postad: 16 apr 2018 12:38

Som jag har förstått det så är q det talet som står för sig självt och p det talet som står framför x (eller i det här fallet framför b), men du får hemskt gärna rätta mig om jag har fel? :)

Smutstvätt 23803 – Moderator
Postad: 16 apr 2018 12:40

Det stämmer, men för ekvationer på formen x2+px+q=0. Din ekvation är b2+10b-600=0. Vilken är den signifikanta skillnaden? Vad är q?

virree 5
Postad: 16 apr 2018 13:07

Minustecknet? Menar du att q är -600 så att det blir positivt eftersom det är två miunstecken? Trodde inte jag kunde byta ut till addition eftersom det var en färdig formel..

virree 5
Postad: 16 apr 2018 13:17

Det gick att lösa ut så, tack för hjälpen! Svaret blev 20 och -30, är differensen mellan de talen 10 även fast det ena är negativt? Det är en del av uppgiften.

Smutstvätt 23803 – Moderator
Postad: 16 apr 2018 13:18

Precis! Då får du ett positivt tal under rottecknet, och allt är bra igen, och solen skiner! Välkommen till Pluggakuten!

Jodå, det går bra! Eftersom formeln gäller för +q, och vår konstantterm är negativ, måste q ha ett negativt värde. :) 

Smutstvätt 23803 – Moderator
Postad: 16 apr 2018 13:19
virree skrev :

Det gick att lösa ut så, tack för hjälpen! Svaret blev 20 och -30, är differensen mellan de talen 10 även fast det ena är negativt? Det är en del av uppgiften.

Ja! I vissa fall måste negativa rötter förkastas, exempelvis om du får en negativ sträcka, men i fråga om skillnader fungerar det. 

virree 5
Postad: 16 apr 2018 14:37

Tack för snabba svar och pedagogisk hjälp, man vill ju trots allt förstå också! :)

Smutstvätt 23803 – Moderator
Postad: 16 apr 2018 15:05

Varsågod! Varmt välkommen hit, jag hoppas att du ska trivas här i vårt lilla hörn av nätet. :)

arad1986 120
Postad: 16 apr 2018 15:28
Smutstvätt skrev :
virree skrev :

Det gick att lösa ut så, tack för hjälpen! Svaret blev 20 och -30, är differensen mellan de talen 10 även fast det ena är negativt? Det är en del av uppgiften.

Ja! I vissa fall måste negativa rötter förkastas, exempelvis om du får en negativ sträcka, men i fråga om skillnader fungerar det. 

Hej!

Differensen mellan de två talen är inte 10, inte ens -10. Men det är inte differensen mellan dessa två tal som ska vara 10.

Du behöver vända tillbaka till början där du ska ta reda på a och b. 

20 och -30 är de två rötterna av andragradsekvationen. Dem är inte a och b. Du har fått fram två värden för b: b1=-30 och b2=20.

Nu behöver du få fram de motsvarande värden på a så att du löser din ekvationssystem. Kan du göra det nu?

Svara Avbryt
Close