8 svar
143 visningar
moonlighttt är nöjd med hjälpen
moonlighttt 171
Postad: 4 dec 2019 13:24

Någon som kan förklara hur jag ska börja?

PATENTERAMERA 5421
Postad: 4 dec 2019 14:12

Börja med att införa lämpliga variabler så att du kan uttrycka triangelns area. Finn de värden på variablerna som optimerar arean.

Smaragdalena 78170 – Lärare
Postad: 4 dec 2019 14:28

Rita in några olika, likbenta trianglar inuti den stora triangeln. Vilken av dem har störst area - en som är hög och smal eller en som är låg och bred? Hittar du några likformiga trianglar du kan ha nytta av?

moonlighttt 171
Postad: 6 dec 2019 13:45

Har börjat så här nu? Men hur ska jag gå tillväga nu? 

Smaragdalena 78170 – Lärare
Postad: 6 dec 2019 14:02

Där är EN triangel inritad. Kan du hitta ett uttryck för denna triangels area? 

* Rita upp en annan triangel, som också uppfyller förutsättningarna i uppgiften. Kan du hitta ett uttryck för DEN triangeln?

Ser du ett mönster, om inte, upprepa från * igen.

moonlighttt 171
Postad: 9 dec 2019 16:50

G*m1*m2/2

Smaragdalena 78170 – Lärare
Postad: 9 dec 2019 21:20
moonlighttt skrev:

G*m1*m2/2

Jag förstår inte dina beteckningar. Är G en punkt eller en sträcka?Vad är m1 och m2? De finns inte med på din bild (däremot finns där två sträckor M' som jaginte vet om det är "den gröna längden" eller lika med 6).

Vilken enhet får ditt uttryck?

moonlighttt 171
Postad: 10 dec 2019 09:21

Oj Inte G menade y

Smaragdalena 78170 – Lärare
Postad: 10 dec 2019 09:46
moonlighttt skrev:

Oj Inte G menade y

Det blir fortfarande något  som mäts i cm3, inte cm2.

Svara Avbryt
Close