66 svar
2062 visningar
Laura70 är nöjd med hjälpen
Laura70 141 – Fd. Medlem
Postad: 18 apr 2019 22:04

Procent extrauppgift repetition

Tjabba, kan jag få hjälp med 7an?

 

Egocarpo 717
Postad: 18 apr 2019 22:07

Var uppstår problemet? Vad har du försökt göra?

Laura70 141 – Fd. Medlem
Postad: 18 apr 2019 22:09
Egocarpo skrev:

Var uppstår problemet? Vad har du försökt göra?

0,75 x 23? = 17,25 ungefär 17 elever innan ökningen?

Egocarpo 717
Postad: 18 apr 2019 22:23

Var kommer 0.75 och 23 ifrån?

Laura70 141 – Fd. Medlem
Postad: 18 apr 2019 22:28
Egocarpo skrev:

Var kommer 0.75 och 23 ifrån?

23 elever ökning

0,75 minskning

Egocarpo 717
Postad: 18 apr 2019 22:34

Du kan testa svaret du har fått genom att ta talet du fick gånger 1.4 för 40% ökning sen det talet gånger 0.75 för 25% minskning. Och se om du får ditt start tal +23. Precis som uppgiften säger.

Laura70 141 – Fd. Medlem
Postad: 18 apr 2019 22:38
Egocarpo skrev:

Du kan testa svaret du har fått genom att ta talet du fick gånger 1.4 för 40% ökning sen det talet gånger 0.75 för 25% minskning. Och se om du får ditt start tal +23. Precis som uppgiften säger.

1,4 x 0,75 x 23 = 24,15

24,15 + 23 = 47,15 så 47 ungefär då?

Egocarpo 717
Postad: 18 apr 2019 22:39

Talet du fick var väl 17 elever så testa att stoppa in det och se om du får ut svaret 17+23 =40.

Laura70 141 – Fd. Medlem
Postad: 18 apr 2019 22:53
Egocarpo skrev:

Talet du fick var väl 17 elever så testa att stoppa in det och se om du får ut svaret 17+23 =40.

Aha ja men är det rätt då?

Egocarpo 717
Postad: 18 apr 2019 22:54

Då har du inte stoppat in det rätt, visa vad du gjorde.

Laura70 141 – Fd. Medlem
Postad: 18 apr 2019 22:59
Egocarpo skrev:

Då har du inte stoppat in det rätt, visa vad du gjorde.

Asså ja förstår inte då

Egocarpo 717
Postad: 18 apr 2019 23:01

Vad gjorde du när du frågade om du hade fått rätt efter det att jag försökte förklara hur du kunde kontrollera svaret.

Hur tolkade du det som jag skrev?

Laura70 141 – Fd. Medlem
Postad: 18 apr 2019 23:03
Egocarpo skrev:

Vad gjorde du när du frågade om du hade fått rätt efter det att jag försökte förklara hur du kunde kontrollera svaret.

Hur tolkade du det som jag skrev?

Multiplicerade ökningen + minskningen + elevantalet

Egocarpo 717
Postad: 18 apr 2019 23:09

hmm förstår inte vad du menar med plus emellan det du skulle göra.

Men jag kan visa hur du kan kontrollera om du har rätt svar. Detta var det jag menade. 

Du undrar om 17 elever från början är korrekt.
År 1:
17*1.4 för 40% ökning 
17*1.4=23.8 elever.
År 2:
(17*1.4)*0.75=23.8*0.75 detta är en minskning med 25% år 2 efter en ökning med 40% år 1.
23.8*0.75=17.85

Så detta resultat skall nu vara lika med start antalet + 23 Eftersom totala ökningen skall vara 23.
17.85 är inte lika med 17 (start värdet) + 23 (så många elever som det skulle öka)

Alltså är 17 fel.




Laura70 141 – Fd. Medlem
Postad: 19 apr 2019 00:00
Egocarpo skrev:

hmm förstår inte vad du menar med plus emellan det du skulle göra.

Men jag kan visa hur du kan kontrollera om du har rätt svar. Detta var det jag menade. 

Du undrar om 17 elever från början är korrekt.
År 1:
17*1.4 för 40% ökning 
17*1.4=23.8 elever.
År 2:
(17*1.4)*0.75=23.8*0.75 detta är en minskning med 25% år 2 efter en ökning med 40% år 1.
23.8*0.75=17.85

Så detta resultat skall nu vara lika med start antalet + 23 Eftersom totala ökningen skall vara 23.
17.85 är inte lika med 17 (start värdet) + 23 (så många elever som det skulle öka)

Alltså är 17 fel.




Men förstår inte då!

Egocarpo 717
Postad: 19 apr 2019 00:01

Om du byter ut 17 i det jag skrev mot x, och sedan löser ut vad x blir i den likheten du får så har du svaret.

Laura70 141 – Fd. Medlem
Postad: 19 apr 2019 00:07
Egocarpo skrev:

Om du byter ut 17 i det jag skrev mot x, och sedan löser ut vad x blir i den likheten du får så har du svaret.

Vilken likhet?

Egocarpo 717
Postad: 19 apr 2019 00:13
Laura70 skrev:
Egocarpo skrev:

hmm förstår inte vad du menar med plus emellan det du skulle göra.

Men jag kan visa hur du kan kontrollera om du har rätt svar. Detta var det jag menade. 

Du undrar om 17 elever från början är korrekt.
År 1:
17*1.4 för 40% ökning 
17*1.4=23.8 elever.
År 2:
(17*1.4)*0.75=23.8*0.75 detta är en minskning med 25% år 2 efter en ökning med 40% år 1.
23.8*0.75=17.85

Så detta resultat skall nu vara lika med start antalet + 23 Eftersom totala ökningen skall vara 23.
17.85 är inte lika med 17 (start värdet) + 23 (så många elever som det skulle öka)

Alltså är 17 fel.




Men förstår inte då!

x är start antalet

antal elever första året :x*1.4                     40% ökning år 1.
antal elever andra året: (x*1.4)*0.75            minskning 25% år 2.
Totala antalet har ökat med 23 elever => x+23 antal elever år 2.


Sätt upp (antalet elever andra året) = (antal elever år 2)

lös ut x. :)

Laura70 141 – Fd. Medlem
Postad: 19 apr 2019 00:20
Egocarpo skrev:
Laura70 skrev:
Egocarpo skrev:

hmm förstår inte vad du menar med plus emellan det du skulle göra.

Men jag kan visa hur du kan kontrollera om du har rätt svar. Detta var det jag menade. 

Du undrar om 17 elever från början är korrekt.
År 1:
17*1.4 för 40% ökning 
17*1.4=23.8 elever.
År 2:
(17*1.4)*0.75=23.8*0.75 detta är en minskning med 25% år 2 efter en ökning med 40% år 1.
23.8*0.75=17.85

Så detta resultat skall nu vara lika med start antalet + 23 Eftersom totala ökningen skall vara 23.
17.85 är inte lika med 17 (start värdet) + 23 (så många elever som det skulle öka)

Alltså är 17 fel.




Men förstår inte då!

x är start antalet

antal elever första året :x*1.4                     40% ökning år 1.
antal elever andra året: (x*1.4)*0.75            minskning 25% år 2.
Totala antalet har ökat med 23 elever => x+23 antal elever år 2.


Sätt upp (antalet elever andra året) = (antal elever år 2)

lös ut x. :)

1.4 x 0,75 = 1,05 eller?

Yngve 37819 – Livehjälpare
Postad: 19 apr 2019 09:05

Den här uppgiften handlar om upprepade procentuella förändringar.

Då är det ofta lämpligt att använda begreppet förändringsfaktor, som Egocarpo tipsade om.

  1. Kalla ursprungsantalet för x
  2. Efter första året är antalet elever 1,4*x
  3. Efter andra året är antalet elever 0,8*1,4*x
  4. Vi vet att antalet elever efter andra året är 23 fler än ursprungsantalet, dvs vi vet att antalet elever efter andra året är x+23.
  5. Det ger dig sambandet 0,8*1,4*x = x+23

Visa hur du löser den ekvationen.

Laura70 141 – Fd. Medlem
Postad: 19 apr 2019 10:29
Yngve skrev:

Den här uppgiften handlar om upprepade procentuella förändringar.

Då är det ofta lämpligt att använda begreppet förändringsfaktor, som Egocarpo tipsade om.

  1. Kalla ursprungsantalet för x
  2. Efter första året är antalet elever 1,4*x
  3. Efter andra året är antalet elever 0,8*1,4*x
  4. Vi vet att antalet elever efter andra året är 23 fler än ursprungsantalet, dvs vi vet att antalet elever efter andra året är x+23.
  5. Det ger dig sambandet 0,8*1,4*x = x+23

Visa hur du löser den ekvationen.

0,8 x 1,4 x 23 = ca 25?

Smaragdalena 78170 – Lärare
Postad: 19 apr 2019 10:48
Laura70 skrev:
Yngve skrev:

Den här uppgiften handlar om upprepade procentuella förändringar.

Då är det ofta lämpligt att använda begreppet förändringsfaktor, som Egocarpo tipsade om.

  1. Kalla ursprungsantalet för x
  2. Efter första året är antalet elever 1,4*x
  3. Efter andra året är antalet elever 0,8*1,4*x
  4. Vi vet att antalet elever efter andra året är 23 fler än ursprungsantalet, dvs vi vet att antalet elever efter andra året är x+23.
  5. Det ger dig sambandet 0,8*1,4*x = x+23

Visa hur du löser den ekvationen.

0,8 x 1,4 x 23 = ca 25?

Nej. Har du lärt dig hur man löser ekvationer?

Laura70 141 – Fd. Medlem
Postad: 19 apr 2019 10:52
Smaragdalena skrev:
Laura70 skrev:
Yngve skrev:

Den här uppgiften handlar om upprepade procentuella förändringar.

Då är det ofta lämpligt att använda begreppet förändringsfaktor, som Egocarpo tipsade om.

  1. Kalla ursprungsantalet för x
  2. Efter första året är antalet elever 1,4*x
  3. Efter andra året är antalet elever 0,8*1,4*x
  4. Vi vet att antalet elever efter andra året är 23 fler än ursprungsantalet, dvs vi vet att antalet elever efter andra året är x+23.
  5. Det ger dig sambandet 0,8*1,4*x = x+23

Visa hur du löser den ekvationen.

0,8 x 1,4 x 23 = ca 25?

Nej. Har du lärt dig hur man löser ekvationer?

Ja men denna va konstig

ska man inte få x ensam då? Så +23-23 

Smaragdalena 78170 – Lärare
Postad: 19 apr 2019 11:16
Laura70 skrev:
Smaragdalena skrev:
Laura70 skrev:
Yngve skrev:

Den här uppgiften handlar om upprepade procentuella förändringar.

Då är det ofta lämpligt att använda begreppet förändringsfaktor, som Egocarpo tipsade om.

  1. Kalla ursprungsantalet för x
  2. Efter första året är antalet elever 1,4*x
  3. Efter andra året är antalet elever 0,8*1,4*x
  4. Vi vet att antalet elever efter andra året är 23 fler än ursprungsantalet, dvs vi vet att antalet elever efter andra året är x+23.
  5. Det ger dig sambandet 0,8*1,4*x = x+23

Visa hur du löser den ekvationen.

0,8 x 1,4 x 23 = ca 25?

Nej. Har du lärt dig hur man löser ekvationer?

Ja men denna va konstig

ska man inte få x ensam då? Så +23-23 

Börja med att förenkla 0,8·1,40,8\cdot1,4. Sedan subtraherar de ett x från vardera sidan. Resten fixar du nog själv - och gör du inte det, så visa hur långt du har kommit och fråga igen!

Laura70 141 – Fd. Medlem
Postad: 19 apr 2019 11:21
Smaragdalena skrev:
Laura70 skrev:
Smaragdalena skrev:
Laura70 skrev:
Yngve skrev:

Den här uppgiften handlar om upprepade procentuella förändringar.

Då är det ofta lämpligt att använda begreppet förändringsfaktor, som Egocarpo tipsade om.

  1. Kalla ursprungsantalet för x
  2. Efter första året är antalet elever 1,4*x
  3. Efter andra året är antalet elever 0,8*1,4*x
  4. Vi vet att antalet elever efter andra året är 23 fler än ursprungsantalet, dvs vi vet att antalet elever efter andra året är x+23.
  5. Det ger dig sambandet 0,8*1,4*x = x+23

Visa hur du löser den ekvationen.

0,8 x 1,4 x 23 = ca 25?

Nej. Har du lärt dig hur man löser ekvationer?

Ja men denna va konstig

ska man inte få x ensam då? Så +23-23 

Börja med att förenkla 0,8·1,40,8\cdot1,4. Sedan subtraherar de ett x från vardera sidan. Resten fixar du nog själv - och gör du inte det, så visa hur långt du har kommit och fråga igen!

0,8 x 1,4 = 1,12 sen 1,12 - 1,12 = 0

23 - 1,12 = 21,88 

Smaragdalena 78170 – Lärare
Postad: 19 apr 2019 11:31

Glöm inte x-et på vänstersidan!

Du får alltså fram den enklare ekvationen 1,12x=x+23. Se nu till att städa undan x-termen i högerledet, så att du bara har x på ett ställe.

Laura70 141 – Fd. Medlem
Postad: 19 apr 2019 11:40 Redigerad: 19 apr 2019 11:44
Smaragdalena skrev:

Glöm inte x-et på vänstersidan!

Du får alltså fram den enklare ekvationen 1,12x=x+23. Se nu till att städa undan x-termen i högerledet, så att du bara har x på ett ställe.

Tar man inte då 1,12x - 1,12 sen 23 - 1,12?

Smaragdalena 78170 – Lärare
Postad: 19 apr 2019 11:49 Redigerad: 19 apr 2019 12:34

Nej. Eftersom du inte vst vad x har för värde kan du inte beräkna värdet av 1,2x och därför inte heller värdet av 1,2x-1,2-

För tredje gången: Du har ekvationen 1,12x=x+23. Subtrahera x från båda sidor. Vad blir den nya ekvationen, när du har förenklat?

Laura70 141 – Fd. Medlem
Postad: 19 apr 2019 11:53 Redigerad: 19 apr 2019 12:36
Smaragdalena skrev:

Nej. Eftersom du inte vst vad x har för värde kan du inte beräkna värdet av 1,2x och därför inte heller värdet av 1,2x-1,2-

För tredje gången: Du har ekvationen 1,12x=x+23. Subtrahera x från båda sidor. Vad blir den nya ekvationen, när du har förenklat?

Subtrahera båda x från båda sidor, 1,12x = 23?

Smaragdalena 78170 – Lärare
Postad: 19 apr 2019 12:37
Laura70 skrev:
Smaragdalena skrev:

Nej. Eftersom du inte vst vad x har för värde kan du inte beräkna värdet av 1,2x och därför inte heller värdet av 1,2x-1,2-

För tredje gången: Du har ekvationen 1,12x=x+23. Subtrahera x från båda sidor. Vad blir den nya ekvationen, när du har förenklat?

Subtrahera båda x från båda sidor, 1,12x = 23?

Nu har du bara subtraherat x från högerledet. Vänsterledet blir 1,12x-x=...

Egocarpo 717
Postad: 19 apr 2019 12:38

Du saknar minus x i vänsterledet.

Laura70 141 – Fd. Medlem
Postad: 19 apr 2019 12:40
Smaragdalena skrev:
Laura70 skrev:
Smaragdalena skrev:

Nej. Eftersom du inte vst vad x har för värde kan du inte beräkna värdet av 1,2x och därför inte heller värdet av 1,2x-1,2-

För tredje gången: Du har ekvationen 1,12x=x+23. Subtrahera x från båda sidor. Vad blir den nya ekvationen, när du har förenklat?

Subtrahera båda x från båda sidor, 1,12x = 23?

Nu har du bara subtraherat x från högerledet. Vänsterledet blir 1,12x-x=...

1,12x?

Smaragdalena 78170 – Lärare
Postad: 19 apr 2019 12:56

Nej. Om du har t ex 1,12 kg godis och äter upp 1 kg godis, hur mycket har du kvar efteråt?

Är det enklare om man skriver vänsterledet som 1,12x -1x=...?

Laura70 141 – Fd. Medlem
Postad: 19 apr 2019 12:58
Smaragdalena skrev:

Nej. Om du har t ex 1,12 kg godis och äter upp 1 kg godis, hur mycket har du kvar efteråt?

Är det enklare om man skriver vänsterledet som 1,12x -1x=...?

0,12

Egocarpo 717
Postad: 19 apr 2019 13:01
Laura70 skrev:
Smaragdalena skrev:

Nej. Om du har t ex 1,12 kg godis och äter upp 1 kg godis, hur mycket har du kvar efteråt?

Är det enklare om man skriver vänsterledet som 1,12x -1x=...?

0,12

ett x med. 0.12x :)

Laura70 141 – Fd. Medlem
Postad: 19 apr 2019 13:02
Egocarpo skrev:
Laura70 skrev:
Smaragdalena skrev:

Nej. Om du har t ex 1,12 kg godis och äter upp 1 kg godis, hur mycket har du kvar efteråt?

Är det enklare om man skriver vänsterledet som 1,12x -1x=...?

0,12

ett x med. 0.12x :)

0,12x aha ok och sen?

Egocarpo 717
Postad: 19 apr 2019 13:04
Laura70 skrev:
Egocarpo skrev:
Laura70 skrev:
Smaragdalena skrev:

Nej. Om du har t ex 1,12 kg godis och äter upp 1 kg godis, hur mycket har du kvar efteråt?

Är det enklare om man skriver vänsterledet som 1,12x -1x=...?

0,12

ett x med. 0.12x :)

0,12x aha ok och sen?

Detta står i vänsterledet vad fanns kvar i högerledet? 

Laura70 141 – Fd. Medlem
Postad: 19 apr 2019 13:09
Egocarpo skrev:
Laura70 skrev:
Egocarpo skrev:
Laura70 skrev:
Smaragdalena skrev:

Nej. Om du har t ex 1,12 kg godis och äter upp 1 kg godis, hur mycket har du kvar efteråt?

Är det enklare om man skriver vänsterledet som 1,12x -1x=...?

0,12

ett x med. 0.12x :)

0,12x aha ok och sen?

Detta står i vänsterledet vad fanns kvar i högerledet? 

1,12x?

Smaragdalena 78170 – Lärare
Postad: 19 apr 2019 14:01

Du hade ekvationen 1,12x=x+23 från början. Nu har du tagit bort ett x från högerledet och ett x från vänsterledet. Hur ser ekvationen ut då?

Laura70 141 – Fd. Medlem
Postad: 19 apr 2019 14:03
Smaragdalena skrev:

Du hade ekvationen 1,12x=x+23 från början. Nu har du tagit bort ett x från högerledet och ett x från vänsterledet. Hur ser ekvationen ut då?

1,12 = 23?

Smaragdalena 78170 – Lärare
Postad: 19 apr 2019 14:11 Redigerad: 19 apr 2019 14:16

Nej.

1,12x=x+23

1,12x-x=x-x+23

förenkla

Laura70 141 – Fd. Medlem
Postad: 19 apr 2019 14:13
Smaragdalena skrev:

Nej.

0,12x = 23

Smaragdalena 78170 – Lärare
Postad: 19 apr 2019 14:17
Laura70 skrev:
Smaragdalena skrev:

Nej.

0,12x = 23

Ja. Hur löser du den ekvationen?

Laura70 141 – Fd. Medlem
Postad: 19 apr 2019 14:19
Smaragdalena skrev:
Laura70 skrev:
Smaragdalena skrev:

Nej.

0,12x = 23

Ja. Hur löser du den ekvationen?

Högerleden ; 0,12x - 0,12x = 0

Vänsterleden; 23 - 0,12 = 22,88 ca 22 elever före ökningen då

Egocarpo 717
Postad: 19 apr 2019 14:49

Det är x du ska lösa ut, förstår inte riktigt vad du gör där.

Laura70 141 – Fd. Medlem
Postad: 19 apr 2019 14:52
Egocarpo skrev:

Det är x du ska lösa ut, förstår inte riktigt vad du gör där.

0,12x/0,12 = 23/0,12?

x = 23/0,12 = 191,67

Egocarpo 717
Postad: 19 apr 2019 14:59

Så ja. 

Laura70 141 – Fd. Medlem
Postad: 19 apr 2019 15:02
Egocarpo skrev:

Så ja. 

Så om man avrundar ca 192 elever gick på det skolan innan ökningen?

Egocarpo 717
Postad: 19 apr 2019 15:03 Redigerad: 19 apr 2019 15:04

Jag tror dock 1.12*x =x+23 är lite fel 

1.12 är nog 1.4*0.8

 

Det ska vara 1.4*0.75 det blev fel en bit längre upp.

 

Om du har 1.4*0.75*x=1.05x , 40% ökning och sedan 25% minskning.

Som skulle vara lika med x+23. Lös denna så får du ett fint heltal.

1.05*x=x+23.

 

Jag får 460 st exakt.

Laura70 141 – Fd. Medlem
Postad: 19 apr 2019 15:06
Egocarpo skrev:

Jag tror dock 1.12*x =x+23 är lite fel 

1.12 är nog 1.4*0.8

 

Det ska vara 1.4*0.75 det blev fel en bit längre upp.

 

Om du har 1.4*0.75*x=1.05x , 40% ökning och sedan 25% minskning.

Som skulle vara lika med x+23. Lös denna så får du ett fint heltal.

1.05*x=x+23.

 

Jag får 460 st exakt.

Så minus x på båda ledarna då

1,05x/1,05 = 23/1,05 

x = 21,9?

Egocarpo 717
Postad: 19 apr 2019 15:07

Du glömde ta minus x först.

Laura70 141 – Fd. Medlem
Postad: 19 apr 2019 15:08
Egocarpo skrev:

Du glömde ta minus x först.

1,05x-x = x-x + 23?

Egocarpo 717
Postad: 19 apr 2019 15:09

Yes hur många x på vänster sidan och hur många x på högersidan?

Laura70 141 – Fd. Medlem
Postad: 19 apr 2019 15:12
Egocarpo skrev:

Yes hur många x på vänster sidan och hur många x på högersidan?

1 på högersidan och 0 på vänster väl?

Egocarpo 717
Postad: 19 apr 2019 15:13 Redigerad: 19 apr 2019 15:16

1.05-1 tycker du att detta är lika med 1?

Edit: Vänster sidan: 1.05x-x=?

Höger sidan: x-x=?

Laura70 141 – Fd. Medlem
Postad: 19 apr 2019 15:14
Egocarpo skrev:

1.05-1 tycker du att detta är lika med 1?

0,05?

Laura70 141 – Fd. Medlem
Postad: 19 apr 2019 15:15
Egocarpo skrev:

1.05-1 tycker du att detta är lika med 1?

Vänster sidan: 1.05x-x=?

Höger sidan: x-x=?

Höger sidan 0?

vänster 0 oxå väl?

Egocarpo 717
Postad: 19 apr 2019 15:15
Laura70 skrev:
Egocarpo skrev:

1.05-1 tycker du att detta är lika med 1?

0,05?

Ja!

0.05x=23.

Laura70 141 – Fd. Medlem
Postad: 19 apr 2019 15:17 Redigerad: 19 apr 2019 15:18
Egocarpo skrev:
Laura70 skrev:
Egocarpo skrev:

1.05-1 tycker du att detta är lika med 1?

0,05?

Ja!

0.05x=23.

Yess! 460 elever innan ökningen på skolan?

 

Så hur skriver jag uträkningen på bästa sättet från början till slut?

Egocarpo 717
Postad: 19 apr 2019 15:17
Laura70 skrev:
Egocarpo skrev:

1.05-1 tycker du att detta är lika med 1?

Vänster sidan: 1.05x-x=?

Höger sidan: x-x=?

Höger sidan 0?

vänster 0 oxå väl?

Nej. Höger sidan har noll x.

Vänster sidan har 0.05x.

Laura70 141 – Fd. Medlem
Postad: 19 apr 2019 15:30
Egocarpo skrev:
Laura70 skrev:
Egocarpo skrev:

1.05-1 tycker du att detta är lika med 1?

Vänster sidan: 1.05x-x=?

Höger sidan: x-x=?

Höger sidan 0?

vänster 0 oxå väl?

Nej. Höger sidan har noll x.

Vänster sidan har 0.05x.

Så 490 elever innan ökningen på skolan?

och hur ska jag skriva uträkningen på bästa sättet från början till slut?

Egocarpo 717
Postad: 19 apr 2019 15:33

Vad får du det till när du löser ekvationen. Känns inte som att du har försökt.

Yngve 37819 – Livehjälpare
Postad: 19 apr 2019 15:36
Laura70 skrev:
Så hur skriver jag uträkningen på bästa sättet från början till slut?

Förlåt, det var jag som skrev 0,8 istället för 0,75 en bit upp.

---------

Jag skriver här mitt förslag på lösning.

Se till att du verkligen förstår varje steg i denna lösning. Fråga här om det är något steg du inte förstår.

Kalla ursprungsantalet för x

Efter första året är antalet elever 1,4*x

Efter andra året är antalet elever 0,75*1,4*x

Vi vet att antalet elever efter andra året är 23 fler än ursprungsantalet, dvs vi vet att antalet elever efter andra året är x+23.

Det ger dig sambandet 0,75*1,4*x = x+23.

Nu löser vi den ekvationen steg för steg:

0,75*1,4*x = x + 23

Multiplicera ihop faktorerna i vänsterledet:

1,05*x = x + 23

Subtrahera x från bägge sidor:

1,05*x - x = x + 23 - x

Förenkla både vänster- och högerled:

0,05*x = 23

Dividera bägge sidor med 0,05:

0,05*x/0,05 = 23/0,05

Förenkla vänsterledet och utför divisionen i högerledet:

x = 460

Svar: Det gick 460 elever innan ökningen.

Laura70 141 – Fd. Medlem
Postad: 19 apr 2019 15:37 Redigerad: 19 apr 2019 15:39
Egocarpo skrev:

Vad får du det till när du löser ekvationen. Känns inte som att du har försökt.

0,05x/0,05 = 23/0,05

x är då 460

Laura70 141 – Fd. Medlem
Postad: 19 apr 2019 15:39
Yngve skrev:
Laura70 skrev:
Så hur skriver jag uträkningen på bästa sättet från början till slut?

Förlåt, det var jag som skrev 0,8 istället för 0,75 en bit upp.

---------

Jag skriver här mitt förslag på lösning.

Se till att du verkligen förstår varje steg i denna lösning. Fråga här om det är något steg du inte förstår.

Kalla ursprungsantalet för x

Efter första året är antalet elever 1,4*x

Efter andra året är antalet elever 0,75*1,4*x

Vi vet att antalet elever efter andra året är 23 fler än ursprungsantalet, dvs vi vet att antalet elever efter andra året är x+23.

Det ger dig sambandet 0,75*1,4*x = x+23.

Nu löser vi den ekvationen steg för steg:

0,75*1,4*x = x + 23

Multiplicera ihop faktorerna i vänsterledet:

1,05*x = x + 23

Subtrahera x från bägge sidor:

1,05*x - x = x + 23 - x

Förenkla både vänster- och högerled:

0,05*x = 23

Dividera bägge sidor med 0,05:

0,05*x/0,05 = 23/0,05

Förenkla vänsterledet och utför divisionen i högerledet:

x = 460

Svar: Det gick 460 elever innan ökningen.

Ja precis, förstod!

Yngve 37819 – Livehjälpare
Postad: 19 apr 2019 15:49 Redigerad: 19 apr 2019 15:50
Laura70 skrev:
Ja precis, förstod!

Bra. Försök att skriva dina ekvationslösningar på det sättet, dvs steg för steg.

Fördelar:

  1. Du minskar risken för slarvfel
  2. Du kan lättare gå tillbaka och hitta fel
  3. Det är lättare för oss/din lärare att se hur du tänker och varför det går fel (om det gör det).
Laura70 141 – Fd. Medlem
Postad: 19 apr 2019 15:51
Yngve skrev:
Laura70 skrev:
Ja precis, förstod!

Bra. Försök att skriva dina ekvationslösningar på det sättet, dvs steg för steg.

Fördelar:

  1. Du minskar risken för slarvfel
  2. Du kan lättare gå tillbaka och hitta fel
  3. Det är lättare för oss/din lärare att se hur du tänker och varför det går fel (om det gör det).

Japp tack!

Svara Avbryt
Close