5 svar
70 visningar
Alligatoraffe är nöjd med hjälpen
Alligatoraffe 36
Postad: 10 maj 12:33

Räkna ut iduktansen

Hej sitter med en labb uppgift där jag ska räkna ut induktansen på en spole med 1200 varv. 

jag har en konstant spänning på 4,56 V och en konstant frekvens på 1000 Hz

strömmen ligger på 13,2 mA

Det är den första uträkningen sen placeras en "U-kärna av järn" i spolen

strömmen förändras då till 296 mikroA. spänning och frekvens är densamma.

 

så jag har räknat ut reaktansen =

XL=UI->4,570,0132=346,21 Ω

 

sen räknar jag ut induktansen

L=XL2πf->346,212π*1000=0,055101H 55,1 mH . Där den uppmätta induktansen är = 54,4 mH

tycker det stämmer rätt bra överens.

Vidare till det jag har problem med.

jag gör precis likadant bara att jag byter ut strömmen till min nya ström

och får då L=XL2πf->15405,42π*1000=2,4518 H 2,45 H . Den uppmätta induktansen är = 2,250 H

Det är ju inte jättestor skillnad men jag funderar på om jag missar att räkna med oket på något sätt men jag vet inte hur jag ska räkna med oket utan att räkna ut magnetflödet och jag kommer inte på hur jag får fram magnetflödet utan att veta induktansen.

 

Skulle vara väldigt tacksam ifall någon kunde hjälpa till lite.

 

Mvh Affe

JohanF 2552
Postad: 10 maj 22:31

Jag tror att du räknar på rätt sätt.

Använder du en induktansmeter när du mäter induktansen som du jämför med?

Alligatoraffe 36
Postad: 10 maj 22:41
JohanF skrev:

Jag tror att du räknar på rätt sätt.

Använder du en induktansmeter när du mäter induktansen som du jämför med?

Ja precis, en iduktansmeter.

JohanF 2552
Postad: 10 maj 22:46

Järnkärnan verkade göra stor skillnad. Dvs det skulle kunna göra skillnad ifall kärnan ruckades lite mellan mätningarna. Kändes kärnans position ha stor betydelse?

JohanF 2552
Postad: 12 maj 14:58

Jag försökte bara hitta en rimlig anledning till att du fick lite sämre överensstämmelse mellan beräknng och mätning på den kraftigare induktansen (men jag tycker egentligen inte att överensstämmelsen är speciellt dålig).

1. Den kraftigare induktansen är beroende av järnkärnans placering. Om du vet med dig att det finns minsta risk att järnkärnans placering ändras mellan dina mätningar, så är det en bra förklaring.

2. Induktansen med järnkärna blir väldigt stor ("normala" induktanser brukar kunna mätas i nH, uH, mH). Det gör att du mäter en väldigt liten ström vid din strömmätning  296uA, och ditt strömmätningsinstrument har förmodligen lite större relativ onoggrannhet i det området. Och därmed får ett lite onoggrannare värde på beräknad induktans.

Alligatoraffe 36
Postad: 16 maj 18:39
JohanF skrev:

Jag försökte bara hitta en rimlig anledning till att du fick lite sämre överensstämmelse mellan beräknng och mätning på den kraftigare induktansen (men jag tycker egentligen inte att överensstämmelsen är speciellt dålig).

1. Den kraftigare induktansen är beroende av järnkärnans placering. Om du vet med dig att det finns minsta risk att järnkärnans placering ändras mellan dina mätningar, så är det en bra förklaring.

2. Induktansen med järnkärna blir väldigt stor ("normala" induktanser brukar kunna mätas i nH, uH, mH). Det gör att du mäter en väldigt liten ström vid din strömmätning  296uA, och ditt strömmätningsinstrument har förmodligen lite större relativ onoggrannhet i det området. Och därmed får ett lite onoggrannare värde på beräknad induktans.

Tack så jättemycket Johan! jag kollade med min lärare i fredags och han sa, som du att det är ett bra värde.

Svara Avbryt
Close