6 svar
118 visningar
villsovaa är nöjd med hjälpen
villsovaa 401
Postad: 15 jan 16:57

Wallenbergs fysikpris

Tja,

Är inte en fysikmänniska alls, alltså över huvud taget, jag brinner för kemi och biologi. MEN, Wallenbergs fysikpris-uttagning är snaaart och man kan anmäla sig till sin lärare. Jag vet inte om jag borde, men det verkar kul! Så är det någon här som skrivit provet, och har tips på hur man kan plugga lite inför det? Ska sätta igång med att repetera den så väldigt (!!) omfattande kursen fysik 1 och det som jag hittills hunnit med i fysik 2, men finns det något annat jag borde vara lite förberedd på?

oggih 872 – F.d. Moderator
Postad: 15 jan 23:14 Redigerad: 15 jan 23:35

Klart du ska anmäla dig! ^_^

Och passa gärna på att anmäla dig till kemiolympiaden, biologiolympiaden och eventuella andra tävlingar som tangerar dina intressen! Tycker man naturvetenskap är skoj är vetenskapstävlingar ett helt fantastiskt kul sätt att komma i kontakt med riktigt utmanande och spännande problem, och har man turen att gå vidare till nationella (eller rent av internationella) finaler är det dessutom ett fantastiskt sätt att lära känna likasinnade i samma ålder. Så anmäl, anmäl, anmäl! Se även den här tråden för mer tävlingspropaganda.

Nu är jag kanske inte rätt person att ge råd om just Wallenbergs fysikpris (jag var ganska långt ifrån finalgränsen när jag spontanskrev kvalprovet i trean på gymnasiet), men det bästa brukar vara att titta på gamla prov. Då får du dels en känsla för hur proven brukar vara upplagda, och dels någon slags bild av dina styrkor och svagheter och vad som kan vara värt att plugga lite extra på. Det kan också vara en god idé att prata lite med din fysiklärare!

Varmt lycka till, och ha nu riktigt kul med all häftig vetenskap som öppnar upp sig när man börjar få koll på gymnasiekurserna. (Läs gärna också min tråd om sommarforskning när du ändå är igång!)

villsovaa 401
Postad: 15 jan 23:20
oggih skrev:

Klart du ska anmäla dig! ^_^

Och passa gärna på att anmäla dig till kemiolympiaden, biologiolympiaden och eventuella andra tävlingar som tangerar dina intressen! Tycker man naturvetenskap är skoj är vetenskapstävlingar ett helt fantastiskt kul sätt att komma i kontakt med riktigt utmanande och spännande problem, och har man turen att gå vidare till nationella (eller rent av internationella) finaler är det dessutom ett fantastiskt sätt att lära känna likasinnade i samma ålder. Så anmäl, anmäl, anmäl! Se även den här tråden för mer tävlingspropaganda.

Nu är jag kanske inte rätt person att ge råd om just Wallenbergs fysikpris (jag spontanskrev kvalprovet i trean på gymnasiet och var ganska långt ifrån finalgränsen), men det bästa brukar vara att titta på gamla prov. Då får du dels en känsla för hur proven brukar vara upplagda, och dels någon slags bild av dina styrkor och svagheter och vad som kan vara värt att plugga lite extra på.

Varmt lycka till, och ha nu riktigt kul med all häftig vetenskap som öppnar upp sig när man börjar på kläm på gymnasiekurserna. (Läs gärna också min tråd om sommarforskning när du ändå är igång!)

Tack för ditt svar!! Var faktiskt med på kemiolympiaden för några månader sen, men ja, det gick inte så jättebra då jag inte läst kemi 2 än men det var verkligen riktigt kul!!

oggih 872 – F.d. Moderator
Postad: 27 jan 20:23 Redigerad: 27 jan 20:24

Lite off topic, men vill ändå passa på att göra lite reklam för sommarforskning igen, och speciellt Rays for excellence som förhoppningsvis kommer arrangeras nu till sommaren (om pandemiläget tillåter det). En kanonmöjlighet för alla i åk 2 på gymnasiet som gillar matematik, teknik och naturvetenskap, och är nyfikna på hur det är att forska! ^_^

Sista ansökningsdag för just Rays är (preliminärt) 31 mars, så det kan vara värt att fundera lite på sin ansökan relativt snart om man är sugen på att vara med.

villsovaa 401
Postad: 27 jan 20:44
oggih skrev:

Lite off topic, men vill ändå passa på att göra lite reklam för sommarforskning igen, och speciellt Rays for excellence som förhoppningsvis kommer arrangeras nu till sommaren (om pandemiläget tillåter det). En kanonmöjlighet för alla i åk 2 på gymnasiet som gillar matematik, teknik och naturvetenskap, och är nyfikna på hur det är att forska! ^_^

Sista ansökningsdag för just Rays är (preliminärt) 31 mars, så det kan vara värt att fundera lite på sin ansökan relativt snart om man är sugen på att vara med.

Tack för påminnelsen! Varför är det dock så viktigt med rekommendationsbrev från lärare? Känns väl lite konstigt att fråga typ?

oggih 872 – F.d. Moderator
Postad: 30 jan 20:23 Redigerad: 30 jan 20:28
villsovaa skrev:

Varför är det dock så viktigt med rekommendationsbrev från lärare? Känns väl lite konstigt att fråga typ?

Ett rekommendationsbrev kan ge värdefull information om personlighet, samarbetsförmåga och social kompetens som är svårt att utläsa från resten av ansökan! Men visst, samtidigt är det ju ett ganska trubbigt urvalsinstrument, så tillvida att det till viss del är det slumpen som avgör hur bra relation man har till sina lärare (och ev. andra tänkbara brevförfattare), och sen ännu mer slump som avgör hur bra dessa är på att författa starka rekommendationsbrev. Detta tror jag dock att de flesta ansökningskommittéer är införstådda med, och tar hänsyn till när de bedömer ansökningar.

Ofta är bara faktumet att en eller flera personer över huvud taget är villiga att skriva ett rekommendationsbrev en bra indikation på att den sökande är en vettig person, så om du kan få ihop 1-3 brev (eller vad som nu efterfrågas) från folk som är positivt inställda till dig så tror jag du kan vara ganska lugn. Jag skulle gissa att det är resten att ansökan samt hur väl man matchar de projekt som finns tillgängliga som spelar störst roll!

Och ja, det är lite läskigt att be om rekommendationsbrev. Men du får tänka att det är bra träning - särskilt om du är sugen på en akademisk karriär, eftersom rekommendationsbrev ofta är central del när man ska söka doktorand- och postdoc-tjänster.

Sidenote: Ett rent allmänt tips är att ha som rutin att alltid ta till vara på de möjligheter som finns att interagera med sina lärare (både under lektionstid genom att ställa frågor och vara muntligt aktiv, och utanför lektionstid genom att t.ex. gå på frågestunder eller office hours); dels för att det är ett kul och bra sätt att lära sig mer om kursinnehållet (och få lite allmänna bitar visdom om ämnet och studierna i stort), men också för att det blir lättare för dina lärare att hjälpa dig med rekommendationsbrev och nätverkande om de har en tydlig bild av vem du är. 

villsovaa 401
Postad: 30 jan 20:59
oggih skrev:
villsovaa skrev:

Varför är det dock så viktigt med rekommendationsbrev från lärare? Känns väl lite konstigt att fråga typ?

Ett rekommendationsbrev kan ge värdefull information om personlighet, samarbetsförmåga och social kompetens som är svårt att utläsa från resten av ansökan! Men visst, samtidigt är det ju ett ganska trubbigt urvalsinstrument, så tillvida att det till viss del är det slumpen som avgör hur bra relation man har till sina lärare (och ev. andra tänkbara brevförfattare), och sen ännu mer slump som avgör hur bra dessa är på att författa starka rekommendationsbrev. Detta tror jag dock att de flesta ansökningskommittéer är införstådda med, och tar hänsyn till när de bedömer ansökningar.

Ofta är bara faktumet att en eller flera personer över huvud taget är villiga att skriva ett rekommendationsbrev en bra indikation på att den sökande är en vettig person, så om du kan få ihop 1-3 brev (eller vad som nu efterfrågas) från folk som är positivt inställda till dig så tror jag du kan vara ganska lugn. Jag skulle gissa att det är resten att ansökan samt hur väl man matchar de projekt som finns tillgängliga som spelar störst roll!

Och ja, det är lite läskigt att be om rekommendationsbrev. Men du får tänka att det är bra träning - särskilt om du är sugen på en akademisk karriär, eftersom rekommendationsbrev ofta är central del när man ska söka doktorand- och postdoc-tjänster.

Sidenote: Ett rent allmänt tips är att ha som rutin att alltid ta till vara på de möjligheter som finns att interagera med sina lärare (både under lektionstid genom att ställa frågor och vara muntligt aktiv, och utanför lektionstid genom att t.ex. gå på frågestunder eller office hours); dels för att det är ett kul och bra sätt att lära sig mer om kursinnehållet (och få lite allmänna bitar visdom om ämnet och studierna i stort), men också för att det blir lättare för dina lärare att hjälpa dig med rekommendationsbrev och nätverkande om de har en tydlig bild av vem du är. 

Tack snälla för ditt svar!

Svara Avbryt
Close