4 svar
157 visningar
Ha en fin dag behöver inte mer hjälp
Ha en fin dag 3103
Postad: 9 jul 00:02

113 central rörelse

Hur har den här uppgiften nått med ventripetalkeaft att göra 

Momentant rör sig bilen i en cirkelrörelse vid toppen och botten. 

Ha en fin dag 3103
Postad: 10 jul 23:33

och hur ska jag veta hur man ritar ut normal och tyngdkraften 

Tyngdkraften verkar alltid rakt ner. Normalkraften verkar rätvinkligt från ytan på bilen. Hänger du med? Var tänker du att man som förare kommer känna mest tryck från sätet, i den vänstra eller högra?

Peter 1139
Postad: 11 jul 16:47 Redigerad: 11 jul 16:50

Nu har du ganska många frågor på det här ämnet. Det verkar som att något grundläggande har gått dig förbi. Det var länge sedan jag gick på gymnasiet och jag tror inte att vektorer var en del av kursen på den tiden, men jag tror att det är en del idag. Däremot tror jag att man inte är så tydlig med vad en vektorekvation innebär. 

En vektor har storlek och riktning. I fysiken/mekaniken är Newtons 2:a lag, NII, oerhört central och det är en vektorekvation (ett vektorsamband):

F=m·a\vec{F} = m\cdot \vec{a}

En vektor F är samma sak som en annan vektor a multiplicerad med en konstant m. Det är det som NII säger. Det betyder t.ex. att om en person får en knuff så accelererar personen i samma riktning som kraften (knuffen) hade. Nu parerar vi med våra muskler när vi blir knuffade och med hjälp av friktionen mot marken så kanske vi inte far iväg i kraftens riktning, beroende på hur kraftig knuffen var kanske. Men om vi står på hal is så kommer vi i allmänhet att åka iväg. 

Hastighet är också en vektor. Den har en storlek och riktning. Precis som naytte skriver (i en av dina andra trådar) så är acceleration ett mått på hur en hastighet förändras (derivata). Eftersom det är en vektor så kan det vara en förändring av storlek och/eller riktning. Om vi som exempel tar en vikt i ett snöre som du låter snurra runt över ditt huvud med konstant fart, säg 2 varv per sekund. Den kraft som du då känner via snöret är precis den kraft som NII säger behövs för att ändra på hastighetens riktning. Hastigheten ändrar ju hela tiden riktning i en cirkelrörelse. 

Det här är inte så verklighetsfrämmande som man kan tro. Precis som MrPotatohead säger så ska vi inte förringa vår egen kropp som sensor. Jag har fått mothugg på det här förut på PA men jag envisas med att säga att vår kropp är en ganska OK sensor när det gäller mekanik. Det är helt uppenbart när vi åker bergochdalbana men även när vi åker bil på en kuperad och krokig väg. Vi känner att vi omväxlande trycks ner, pressas åt sidan eller lättar från sätet. Allt det där beskrivs av NII och det vi känner är i princip krafter som beror på att vår hastighet förändras i storlek och/eller riktning, d.v.s. vi accelererar. 

Svara
Close