12.15 Hess lag
Jag förstår aldrig logiken bakom sånna här uppgifter. Jag kan lära mig utantill att man tar första reaktionen minus den andra, men jag fattar inte varför

Tänk dig reaktionen i tre steg: A → B → C
| (A) P4 | (B) P4O6 | (C) P4O10 | ΔH |
| P4 | P4O10 | -3100 kJ | |
| P4O6 | P4O10 | -910 kJ | |
| P4 | P4O6 | -??? kJ |
Uppgiften ger dig entalpiändringen ΔH för A → C och B → C. Man vill veta ΔH för A → B.
Eller, så här. Anna, Bitte och Cissi är ute och shoppar.
- Cissi gör av med 3100 kr mer än Anna.
- Cissi gör av med 910 kr mer än Bitte.
Hur mycket mer än Anna gör Bitte av med?
okej, då makar det lite mer sense. men om det inte står i uppgiften, som den här, att alla reaktioner är "kopplade till varandra" hur ska man förstå att de är det?
Ha en fin dag skrev:okej, då makar det lite mer sense. men om det inte står i uppgiften, som den här, att alla reaktioner är "kopplade till varandra" hur ska man förstå att de är det?
Ja, så lätt är det ju inte alltid i verkligheten.
Då får man komma ihåg Hess lag, att förändringen i entalpi är oberoende av vilken reaktionsväg man tar.
Sedan får man gå till tabeller och leta upp lämpliga reaktioner, som man sedan kan vända, addera, multiplicera, ... tills man har det man är ute efter. Det kan mycket väl bli flera steg, som i uppgiften, att man adderar något för att sedan subtrahera något annat.
Jag är verkligen inte proffs på termokemi och har aldrig ställts inför sådana här problem utanför skolboken.
Magnus Ehinger är rätt bra på att förklara det mesta. Kika på hans sida och video om du inte redan gjort det: https://undervisning.ehinger.nu/amnen/kemi-2/lektioner/hur-och-varfor-sker-kemiska-reaktioner/hess-lag.html
Svaret på din fråga är knappt 6 min in i filmen, men se hela.
oh perfekt! har inte sätt den här videon innan för den står under kemi 2 men den hjälpte. Tack för hjälpen!