11 svar
126 visningar
L1vL är nöjd med hjälpen
L1vL 315
Postad: 16 maj 2021 23:33

2016 Q14, block i rörelse, vektorer

Hej, 

Blocket är i jämvikt i vertikalt led, dvs FN=mg och vet även Ff=μFN men hur hittar jag storleken på vektorerna? 

Qetsiyah 6066 – Live-hjälpare
Postad: 17 maj 2021 01:06

Det finns inget mer att säga, fällan de vill att du ska falla i är att lådan är i rörelse och utsätts för någon kraft pga det.

Vi vet inte vad för acceleration den har, men om den hade det hade det funnits en till kraft i x led.

L1vL 315
Postad: 17 maj 2021 01:48

Jag förstår vad du menar, men i facit så har man ritat ut de vertikala vektorerna och en friktionsvektor i x-led. Tror att det har med tan alfa att göra, i lutande plan kan man ju t.ex beskriva friktionskraften mha vektorer som redan finns och i detta fall har jag en. 

Yngve 26946 – Live-hjälpare
Postad: 17 maj 2021 07:08 Redigerad: 17 maj 2021 07:12

Det vi vet är att klossen påverkas av en vertikal normalkraft, en vertikal tyngdkraft samt en horisontell friktionskraft motriktad rörelsen.

Tyngdkraften är känd, normalkraften är lika stor och motriktad. Vi behöver inte blanda in några trigonometriska funktioner här. 

För att avgöra hur långa kraftpilar du ska rita kan du anta att friktionskoefficienten är 0,5.

Det vi inte vet är om och i så fall hur hastigheten v0v_0 förändras. Därför kan vi inte säga något om eventuella andra krafter.

L1vL 315
Postad: 17 maj 2021 13:49
Yngve skrev:

Det vi vet är att klossen påverkas av en vertikal normalkraft, en vertikal tyngdkraft samt en horisontell friktionskraft motriktad rörelsen.

Tyngdkraften är känd, normalkraften är lika stor och motriktad. Vi behöver inte blanda in några trigonometriska funktioner här. 

För att avgöra hur långa kraftpilar du ska rita kan du anta att friktionskoefficienten är 0,5.

Det vi inte vet är om och i så fall hur hastigheten v0v_0 förändras. Därför kan vi inte säga något om eventuella andra krafter.

Varför är 0,5 som friktionskoefficient självklart? 

Yngve 26946 – Live-hjälpare
Postad: 17 maj 2021 14:58 Redigerad: 17 maj 2021 14:58
L1vL skrev:

Varför är 0,5 som friktionskoefficient självklart? 

Det är det inte.

Jag tolkade din fråga som att du ville veta hur långa pilar du skulle rita,

Kraftpilarna som motsvarar tyngdkraften och normalkraften ska vara lika långa. Säg att du gör dem 2 cm långa.

Men längden på kraftpilen som motsvarar friktionskraften är beroende på friktionskoefficiienten som är okänd.

Jag hittade därför bara på ett värde så att du skulle kunna rita pilen. Men du kan välja att använda 0,25  eller 0,63 istället om du vill. 

L1vL 315
Postad: 17 maj 2021 15:07 Redigerad: 17 maj 2021 15:07
Yngve skrev:
L1vL skrev:

Varför är 0,5 som friktionskoefficient självklart? 

Det är det inte.

Jag tolkade din fråga som att du ville veta hur långa pilar du skulle rita,

Kraftpilarna som motsvarar tyngdkraften och normalkraften ska vara lika långa. Säg att du gör dem 2 cm långa.

Men längden på kraftpilen som motsvarar friktionskraften är beroende på friktionskoefficiienten som är okänd.

Jag hittade därför bara på ett värde så att du skulle kunna rita pilen. Men du kan välja att använda 0,25  eller 0,63 istället om du vill. 

Okej, så den enda premissen för friktionskraften är FFμ=FN dvs friktionskraften måste vara större än normalkraften? Eller lika med?  

Yngve 26946 – Live-hjälpare
Postad: 17 maj 2021 16:29 Redigerad: 17 maj 2021 16:29

Friktionskoefficienten är ett tal som normalt sett är mellan 0 och 1.

Vilket betyder att FFF_F-pilen ska vara kortare än FNF_N-pilen.

Pieter Kuiper 2201
Postad: 17 maj 2021 16:33 Redigerad: 17 maj 2021 16:40

Talet 1 är inte speciellt i sammanhanget.

Friktionskoefficienten kan vara större än 1. Till exempel hud på glas, gummidäck på asfalt (dragracing).

Yngve 26946 – Live-hjälpare
Postad: 17 maj 2021 16:45

Det var därför jag skrev "normalt sett", där jag med "normalt" menade de sammanhang som gäller för gymnasiefysiken.

Pieter Kuiper 2201
Postad: 17 maj 2021 17:28 Redigerad: 17 maj 2021 17:29
Yngve skrev:

Det var därför jag skrev "normalt sett", där jag med "normalt" menade de sammanhang som gäller för gymnasiefysiken.

Gymnasiefysik eller inte spelar ingen roll. Förutom kanske att elever får den felaktiga uppfattningen att talet 1 är speciellt i sammanhanget. Det skulle vara bra med en uppgift om dragracing till exempel.

L1vL 315
Postad: 17 maj 2021 21:42

Tack så jättemycket för hjälpen! 

Svara Avbryt
Close