17 svar
130 visningar
mattegeni1 3228
Postad: 23 sep 2020 15:58

Absolutbellop

Smutstvätt 23754 – Moderator
Postad: 23 sep 2020 16:07

Hur har du försökt själv? Vad innebär absolutbeloppet av (x-a)?

mattegeni1 3228
Postad: 23 sep 2020 16:09
Smutstvätt skrev:

Hur har du försökt själv? Vad innebär absolutbeloppet av (x-a)?

jag vet vad absolutbellop är men jag har inte stött på där det står <2 utan kanske bara x-1=4 osv hur gör jag här behöver vägledning ? tips? allt uppskattas

Smutstvätt 23754 – Moderator
Postad: 23 sep 2020 16:36

När du har ett uttryck på formen x-a<b, som du ska lösa med hjälp av en tallinje, är frågan i princip "För vilka x är avståndet mellan x och a mindre än b?". :)

mattegeni1 3228
Postad: 23 sep 2020 21:59
Smutstvätt skrev:

När du har ett uttryck på formen x-a<b, som du ska lösa med hjälp av en tallinje, är frågan i princip "För vilka x är avståndet mellan x och a mindre än b?". :)

Nej det står lös med hjälp av tallinjen bara kan nån vägleda mig hur jag ska lösa detta?

Yngve 37796 – Livehjälpare
Postad: 23 sep 2020 22:15

Absolutbeloppet |x-1| kan ges följande geometriska tolkning  på tallinjen:

|x-1| betyder "avståndet från punkten x till punkten 1".

Gör så här:

Sätt höger pekfinger på punkten 1 på tallinjen.

Sätt vänster pekfinger var som helst på tallinjen.

Kalla talet du satte vänster pekfinger på för x.

Avståndet mellan dina pekfingrar är nu lika med |x-1|, oavsett om du har "korsat armarna" eller inte, dvs oavsett om x ligger till höger om eller vänster om 1.

mattegeni1 3228
Postad: 23 sep 2020 22:21
Yngve skrev:

Absolutbeloppet |x-1| kan ges följande geometriska tolkning  på tallinjen:

|x-1| betyder "avståndet från punkten x till punkten 1".

Gör så här:

Sätt höger pekfinger på punkten 1 på tallinjen.

Sätt vänster pekfinger var som helst på tallinjen.

Kalla talet du satte vänster pekfinger på för x.

Avståndet mellan dina pekfingrar är nu lika med |x-1|, oavsett om du har "korsat armarna" eller inte, dvs oavsett om x ligger till höger om eller vänster om 1.

jag förstår men jag menar jag förstår inte hur man ska räkna denna uppgift kan x vara vad som helst eller ska jag på något sätt räkna ut vad x är????

mattegeni1 3228
Postad: 23 sep 2020 23:06
Smutstvätt skrev:

När du har ett uttryck på formen x-a<b, som du ska lösa med hjälp av en tallinje, är frågan i princip "För vilka x är avståndet mellan x och a mindre än b?". :)

ska jag skriva exakt alla tal som är mindre än 2?

SvanteR 2713
Postad: 23 sep 2020 23:29

Läs det Yngve skrev igen! Det han skriver är att |x-1| betyder "avståndet från x till 1"

I din uppgift står det |x-1|<2. Det betyder "avståndet från x till 1 är mindre än 2 enheter".

Om man börjar på 1 och går 2 enheter åt höger, vart kommer man då? Och vart kommer man om man går 2 enheter åt vänster?

Mellan dessa gränser ligger de punkter som har ett avstånd till 1 som är mindre än 2 enheter!

Yngve 37796 – Livehjälpare
Postad: 23 sep 2020 23:31 Redigerad: 23 sep 2020 23:36
mattegeni1 skrev:

jag förstår men jag menar jag förstår inte hur man ska räkna denna uppgift kan x vara vad som helst eller ska jag på något sätt räkna ut vad x är????

Ja du ska ta reda på vilka värden på x som gör att olikheten är uppfylld.

Det är alla de värden på x som gör att dina två pekfingrar är mindre än 2 längdenheter från varandra.

Tigster 271
Postad: 24 sep 2020 00:09
mattegeni1 skrev:
Smutstvätt skrev:

Hur har du försökt själv? Vad innebär absolutbeloppet av (x-a)?

jag vet vad absolutbellop är men jag har inte stött på där det står <2 utan kanske bara x-1=4 osv hur gör jag här behöver vägledning ? tips? allt uppskattas

Hur skulle du löst uppgiften om det stod |x - 1| = 2 istället? Kan du markera det på tallinjen?

mattegeni1 3228
Postad: 24 sep 2020 13:16
Tigster skrev:
mattegeni1 skrev:
Smutstvätt skrev:

Hur har du försökt själv? Vad innebär absolutbeloppet av (x-a)?

jag vet vad absolutbellop är men jag har inte stött på där det står <2 utan kanske bara x-1=4 osv hur gör jag här behöver vägledning ? tips? allt uppskattas

Hur skulle du löst uppgiften om det stod |x - 1| = 2 istället? Kan du markera det på tallinjen?

ja 3-1=2 men det står att det ska vara MINDRE än 2? 

Yngve 37796 – Livehjälpare
Postad: 24 sep 2020 13:50
mattegeni1 skrev:
Tigster skrev:
Hur skulle du löst uppgiften om det stod |x - 1| = 2 istället? Kan du markera det på tallinjen?

ja 3-1=2 men det står att det ska vara MINDRE än 2? 

Ja x = 3 är en lösning till den ekvationen. En annan lösning är x = -1. Ser du det med hjälp av tallinjen?

mattegeni1 3228
Postad: 24 sep 2020 13:52
Yngve skrev:
mattegeni1 skrev:
Tigster skrev:
Hur skulle du löst uppgiften om det stod |x - 1| = 2 istället? Kan du markera det på tallinjen?

ja 3-1=2 men det står att det ska vara MINDRE än 2? 

Ja x = 3 är en lösning till den ekvationen. En annan lösning är x = -1. Ser du det med hjälp av tallinjen?

jag fattar verkligen inte ska jag bestämma x värde och om talet ska vara mindre än 2 då är väl 3-1 inte rätt för det blir precis 2 och inte mindre?

Yngve 37796 – Livehjälpare
Postad: 24 sep 2020 14:53 Redigerad: 24 sep 2020 14:54

Uppgiften gäller olikheten |x-1| < 2.

I våra försök att beskriva hur du kan tänka kring absolutbelopp så togs ekvationen |x-1| = 2 upp som exempel.

Tanken här var nog att om du förstår hur du med hjälp av tallinjen kan lösa ekvationen |x-1| = 2 så blir det nog enklare för dig att lösa olikheten |x-1| < 2.

mattegeni1 3228
Postad: 24 sep 2020 15:44
Yngve skrev:

Uppgiften gäller olikheten |x-1| < 2.

I våra försök att beskriva hur du kan tänka kring absolutbelopp så togs ekvationen |x-1| = 2 upp som exempel.

Tanken här var nog att om du förstår hur du med hjälp av tallinjen kan lösa ekvationen |x-1| = 2 så blir det nog enklare för dig att lösa olikheten |x-1| < 2.

det blir -1<x<3 ?

Smaragdalena 78153 – Lärare
Postad: 24 sep 2020 16:03

det blir -1<x<3 ?

Korrekt.

mattegeni1 3228
Postad: 27 sep 2020 15:45
Smaragdalena skrev:

det blir -1<x<3 ?

Korrekt.

Är detta rätt? 

Svara Avbryt
Close