4 svar
337 visningar
Zangbozman är nöjd med hjälpen
Zangbozman 54
Postad: 28 feb 2021 22:55

Acceleration

Hej 1a bilden är uppgiften och 2a bilden är svar. Det här diagrammet gör mig förvirrad. Skulle ni kunna svara på två frågor som jag har. Fråga a) varför är det vid kurvorna som accelerationen är som 0 och inte där linjerna skär x axeln? När den skär x axeln då måste väl gungan ligga exakt vertikalt med den horisontella stången? 

vid de här kurvorna är ju gungan längst upp. Antingen längst upp framifrån om den är positivt eller längst upp bakåt om grafen går ner och visar negativ riktnihg.

c, d) förstår jag det är att rita tangenter där hastigheten har ökat mest per tidsenhet jag fick mina svar till 0,666777 där avrunda jag den till 0,7m/s^2och så fick -0,712 där avrunda jag den til -0.7m/s^2. 

kan någon också förklara varför vid tidpunkten 0-0,9 sekunder så är hastigheten positiv fast acceleration negativ. Hastighet och acceleration är vektorer. Det vill säga de har en storlek och riktning. Om hastigheten är åker mot positiv riktning då måste ju acceleration gå mot positiv riktning? 

har jag rätt eller fel kan någon svara på mina frågor utförligt. förklara det väldigt tydligt 

Yngve 38003 – Livehjälpare
Postad: 1 mar 2021 00:44 Redigerad: 1 mar 2021 00:46
Zangbozman skrev:


Fråga a) varför är det vid kurvorna som accelerationen är som 0 och inte där linjerna skär x axeln? När den skär x axeln då måste väl gungan ligga exakt vertikalt med den horisontella stången? 

vid de här kurvorna är ju gungan längst upp. Antingen längst upp framifrån om den är positivt eller längst upp bakåt om grafen går ner och visar negativ riktnihg.

Till att börja med: Acceleration är förändring av hastighet. Om du tittar på första bilden som visar en v/t-graf så ser du att hastigheten ändras i stort sett hela tiden. Först ökar den fram till ungefär t = 0,9 sekunder, vilket innebär att accelerationen under den perioden är positiv.

Vid tidpunkten t = 0,9 sekunder är hastigheten som störst, den varken ökar eller minskar just då. Hastigheten ändras alltså inte just då, vilket inmebär att accelerationen just då är lika med 0.

Efter t = 0,9 sekunder så minskar hastigheten mer och mer, vilket innebär att accelerationen här är negativ.

...

kan någon också förklara varför vid tidpunkten 0-0,9 sekunder så är hastigheten positiv fast acceleration negativ. Hastighet och acceleration är vektorer. Det vill säga de har en storlek och riktning. Om hastigheten är åker mot positiv riktning då måste ju acceleration gå mot positiv riktning? 

Nej under perioden t = 0 till t = 0,9 så är både hastighet och acceleration positiva.

Men det stämmer att hastighet och acceleration kan ha olika tecken 

I ett v/t-diagram är hastigheten lika med grafens höjd ovanför/under tidsaxeln och accelerationen är lika med grafens lutning. Grafen kan ha negativ lutning trots att den ligger ovanför t-axeln och vice versa.

Ett mer erfarenhetsbaserat exempel är en bilfärd längs med en spikrak väg. Så länge bilen kör framåt så är hastigheten positiv. Om bilen ökar hastigheten så är accelerstionen positiv. Om bilen bromsar och därmed minskar hastigheten så är accelerationen negativ.

Zangbozman 54
Postad: 1 mar 2021 00:53
Yngve skrev:
Zangbozman skrev:


Fråga a) varför är det vid kurvorna som accelerationen är som 0 och inte där linjerna skär x axeln? När den skär x axeln då måste väl gungan ligga exakt vertikalt med den horisontella stången? 

vid de här kurvorna är ju gungan längst upp. Antingen längst upp framifrån om den är positivt eller längst upp bakåt om grafen går ner och visar negativ riktnihg.

Till att börja med: Acceleration är förändring av hastighet. Om du tittar på första bilden som visar en v/t-graf så ser du att hastigheten ändras i stort sett hela tiden. Först ökar den fram till ungefär t = 0,9 sekunder, vilket innebär att accelerationen under den perioden är positiv.

Vid tidpunkten t = 0,9 sekunder är hastigheten som störst, den varken ökar eller minskar just då. Hastigheten ändras alltså inte just då, vilket inmebär att accelerationen just då är lika med 0.

Efter t = 0,9 sekunder så minskar hastigheten mer och mer, vilket innebär att accelerationen här är negativ.

...

kan någon också förklara varför vid tidpunkten 0-0,9 sekunder så är hastigheten positiv fast acceleration negativ. Hastighet och acceleration är vektorer. Det vill säga de har en storlek och riktning. Om hastigheten är åker mot positiv riktning då måste ju acceleration gå mot positiv riktning? 

Nej under perioden t = 0 till t = 0,9 så är både hastighet och acceleration positiva.

Men det stämmer att hastighet och acceleration kan ha olika tecken 

I ett v/t-diagram är hastigheten lika med grafens höjd ovanför/under tidsaxeln och accelerationen är lika med grafens lutning. Grafen kan ha negativ lutning trots att den ligger ovanför t-axeln och vice versa.

Ett mer erfarenhetsbaserat exempel är en bilfärd längs med en spikrak väg. Så länge bilen kör framåt så är hastigheten positiv. Om bilen ökar hastigheten så är accelerstionen positiv. Om bilen bromsar och därmed minskar hastigheten så är accelerationen negativ.

Tack så mycket! 

Vid tidpunkten t = 0,9 sekunder är hastigheten som störst, den varken ökar eller minskar just då. Hastigheten ändras alltså inte just då, vilket inmebär att accelerationen just då är lika med 0.

Skulle du kunna visa var någonstans gungan befinner sig vid tidpunkt 0,9sekunder genom en bild?

 

I ett v/t-diagram är hastigheten lika med grafens höjd ovanför/under tidsaxeln och accelerationen är lika med grafens lutning. Grafen kan ha negativ lutning trots att den ligger ovanför t-axeln och vice versa.

Yes, men på fråga e) vill de att man ska rita ett a-t diagram. Där grafen åker börjar med 7m/s^2 och inte accelllerar upp  till 7m/s^2 på 9 sekunder varför det. Varför ska acceleration retardera enligt facit? 

Yngve 38003 – Livehjälpare
Postad: 1 mar 2021 08:00
Zangbozman skrev:

Skulle du kunna visa var någonstans gungan befinner sig vid tidpunkt 0,9sekunder genom en bild?

Hastigheten är som störst (0,4 m/s) då gungan är på väg framåt i sitt jämviktsläge, dvs då den hänger rakt ner.

Hastigheten är som minst (-0,4 m/s) då gungan är på väg bakåt i sitt jämviktsläge, dvs då den hänger rakt ner.

Yes, men på fråga e) vill de att man ska rita ett a-t diagram. Där grafen åker börjar med 7m/s^2 och inte accelllerar upp  till 7m/s^2 på 9 sekunder varför det. Varför ska acceleration retardera enligt facit? 

Accelerationen vid en viss tidpunkt är lika med v/t-grafens lutning vid den tidpunkten. I v/t-grafen ser du att lutningen vid t = 0 är positiv och stor, men att lutningen minskar mer och mer fram till t = 0,9 då lutningen är lika med 0. Lutningen på v/t-grafen minskar under den här perioden, vilket innebär att accelerationen minskar under perioden.

Den fysikaliska förklaringen är att den kraft som påverkar gungan är tyngdkraften som hela tiden är riktad neråt. Så fort gungan är ur sitt jämviktsläge, dvs så fort den inte hänger rakt ner, kommer tyngdkraften att medföra en acceleration av gungan tillbaka mot jämviktsläget, enligt F = m*a (där både F och a mycket riktigt är vektorer).

Zangbozman 54
Postad: 1 mar 2021 09:04
Yngve skrev:
Zangbozman skrev:

Skulle du kunna visa var någonstans gungan befinner sig vid tidpunkt 0,9sekunder genom en bild?

Hastigheten är som störst (0,4 m/s) då gungan är på väg framåt i sitt jämviktsläge, dvs då den hänger rakt ner.

Hastigheten är som minst (-0,4 m/s) då gungan är på väg bakåt i sitt jämviktsläge, dvs då den hänger rakt ner.

Yes, men på fråga e) vill de att man ska rita ett a-t diagram. Där grafen åker börjar med 7m/s^2 och inte accelllerar upp  till 7m/s^2 på 9 sekunder varför det. Varför ska acceleration retardera enligt facit? 

Accelerationen vid en viss tidpunkt är lika med v/t-grafens lutning vid den tidpunkten. I v/t-grafen ser du att lutningen vid t = 0 är positiv och stor, men att lutningen minskar mer och mer fram till t = 0,9 då lutningen är lika med 0. Lutningen på v/t-grafen minskar under den här perioden, vilket innebär att accelerationen minskar under perioden.

Den fysikaliska förklaringen är att den kraft som påverkar gungan är tyngdkraften som hela tiden är riktad neråt. Så fort gungan är ur sitt jämviktsläge, dvs så fort den inte hänger rakt ner, kommer tyngdkraften att medföra en acceleration av gungan tillbaka mot jämviktsläget, enligt F = m*a (där både F och a mycket riktigt är vektorer).

Tack så hemskt mycket för den bra förklaringen! 

Svara Avbryt
Close