8 svar
161 visningar
Oscar Jörke Hellberg är nöjd med hjälpen
Oscar Jörke Hellberg 37
Postad: 26 sep 2022 20:06

Acceleration energi

Har inte påbörjat fysik 1, men fick en tanke. Vi säger att du ska gå från 0km/h till 100, är det då bättre att gradvis accelerera uppåt eller att köra "gasen i botten" i syfte att förbruka så lite energi som möjligt? Tack på förhand!

Yngve 37796 – Livehjälpare
Postad: 27 sep 2022 20:08 Redigerad: 27 sep 2022 20:09

Intressant tanke.

För att kunna besvara din fråga behöver vi göra vissa antaganden.

Ett sådant antagande kan vara att rörelsen sker helt utan friktion och med hjälp av något slags "motor" med 100 % verkningsgrad.

Då kan du helt enkelt titta på ändringen i rörelseenergi från 0 km/h till 100 km/h.

Denna ändring är då lika stor som den tillförda energin.

Spelar det då någon roll på vilket sätt accelerationen skedde?

Oscar Jörke Hellberg 37
Postad: 27 sep 2022 20:28 Redigerad: 27 sep 2022 20:28

Nej det borde det inte göra. Om man tar med förlusterna o säger att du på 10s ska upp till 100km/h, kräver det mer energi för att göra det snabbt då man i snitt färdas snabbare över tiden o kommer längre på de 10s?

Yngve 37796 – Livehjälpare
Postad: 27 sep 2022 22:20 Redigerad: 27 sep 2022 22:21

Om det finns en konstant friktionskraft som är oberoende av hastigheten så borde det krävas mindre energi ju större accelerationen är eftersom friktionskraften då verkar längs med en kortare sträcka.

Oscar Jörke Hellberg 37
Postad: 28 sep 2022 07:28 Redigerad: 28 sep 2022 07:28

Jo precis, nu var jag lite otydlig men allt grundade sig i att jag var ute o övningskörde, så menade att man behåller hastigheten hela tiden ut. Om jag har fattat det rätt är det sträckan man färdas som spelar roll. För att vara jobbig ställer jag en till fråga, vi säger att du med bil ska åka en speciell sträcka. Då kräver det väl mer energi ju snabbare du kör? Vad beror detta på?

Yngve 37796 – Livehjälpare
Postad: 28 sep 2022 07:41 Redigerad: 28 sep 2022 07:41
Oscar Jörke Hellberg skrev:

vi säger att du med bil ska åka en speciell sträcka. Då kräver det väl mer energi ju snabbare du kör? Vad beror detta på?

Ja det stämmer.

Det beror till största delen på att luftmotståndet ökar med hastigheten. Luftmotståndet är en kraft som är motriktad rörelseriktningen och som all rörelse måste övervinna.

Om du för en handflata genom luften så känner du knappt av luftmotståndet för att det är så litet i den låga hastighet som handen rör sig.

Men om du åker bil, vevar ner rutan och håller ut en handflata mot rörelseriktningen så kommer du tydligt att känna att det finns en kraft som vill trycka handen bakåt.

Oscar Jörke Hellberg 37
Postad: 28 sep 2022 07:52 Redigerad: 28 sep 2022 07:52

Samtidigt kommer den bilen ju fram snabbare, och behöver inte uppleva luftmotståndet lika länge. Det jag menar är att t.ex  handen i en bil möter mer "luft" som massa per sekund. Om jag har förstått allt så är förhållandet inte linjärt, högre hastighet har mer motstånd även om man t.ex. delar kraftmotståndet med antal meter (med antal meter som enhet menar jag hur mycket luft som är ivägen). 

Oscar Jörke Hellberg 37
Postad: 28 sep 2022 07:53

Förstår du vad jag menar?

Yngve 37796 – Livehjälpare
Postad: 28 sep 2022 14:56 Redigerad: 28 sep 2022 14:58

Ja luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten så det gäller i så fall att ha hög hastighet så kort tid som möjligt.

Egentligen under så kort sträcka som möjligt, nen det är samma sak eftersom sträckan är linjärt beroende av hastigheten.

Arbetet som luftmotståndet Fluft uträttar är lika med Fluft•s, där s är sträckan.

Vi vill därför att sträckan ska vara så kort som möjligt, vilket den blir om vi har så hög acceleration som möjligt.

Men i verkligheten måste vi även ta hänsyn till faktorer som motorns verkningsgrad, som kan variera i olika situationer.

Svara Avbryt
Close