4 svar
812 visningar
naturnatur1 3002
Postad: 25 sep 2022 16:29

aktiv transport

hej

jag har prov denna torsdag (litet delprov) och känner att jag inte fattar något utav detta!!:

aktiv transport - kan vara med hjälp av atp (som ger energi till pumpar). men sen kan aktiv transport skötas av kotransport?? - vad innebär det? att joner hjälper varandra? eller vad är grejen?

kan någon snälla förklara detta? kollat youtube men känns fortfarande oklart.

tack.

mag1 8919
Postad: 25 sep 2022 17:38

Transport av polära ämnen (som t.ex. aminosyror, kolhydrater och joner) från en sida av ett membran i en cell (t.ex. cellmembranet eller membranet i en organell som mitokondrien), till den andra sidan sker med hjälp av transportörproteiner. Dessa sitter i cellens membran och löser problemet med att transportera polära ämnen (bl.a. de jag exemplifierade tidigare) genom det icke-polära (cell)membranet.

Transportörproteinerna kan antingen vara passiva, och då transporteras ett ämne längs koncentrationsgradienten, d.v.s. en utjämning av koncentrationen sker, när ämnet rör sig ifrån platsen med den högre koncentrationen (t.ex. utanför cellen), till platsen med den lägre koncentrationen (t.ex. cytoplasman). Koncentrationsskillnaden kan då sägas vara den drivande energin som får transporten att ske.

 

Men när ämnen skall transporteras mot koncentrationsgradienten (d.v.s. från en plats med lägre koncentration av ämnet till en plats med högre koncentration) saknas denna drivkraft. Då behöver istället en aktiv transport ske, där energin för att driva transporten mot koncentrationsgradienten tas ifrån något annat.

Ditt exempel med ATP fungerar, och då utnyttjas energin i ATP-molekylen för tillföra energin som krävs för att "tvinga" ämnet att transporteras mot koncentrationsgradienten (som till vänster i bildexemplet nedan).

Ett annat sätt att driva aktiv transport är, som du skrev, ko-transport. Denna typ av transport bygger på två olika koncentrationsgradienter, som tillsammans möjliggör transporten av ett ämne mot koncentrationsgradienten. Drivkraften till detta arbete, kommer ifrån att ett annat ämne samtidigt transporteras (ko-transporteras) längs med sin koncentrationsgradient. Så  genom att ett ämne transporteras längs koncentrationsgradienten (ger drivkraft), kan ett annat ämne transporteras mot koncentrationsgradienten (förbrukar drivkraft). Man kan säga att blir balans mellan drivkrafterna.

Illustrerat i bilden nedan till höger, där glukos transporteras mot sin koncentrationsgradient, och natriumjoner längs sin koncentrationsgradient. Koncentrationsgradienten som cellen skapar för natriumjoner (kostar ATP) används för att driva transporten av glukos in i cellen.

naturnatur1 3002
Postad: 25 sep 2022 17:49
mag1 skrev:

Transport av polära ämnen (som t.ex. aminosyror, kolhydrater och joner) från en sida av ett membran i en cell (t.ex. cellmembranet eller membranet i en organell som mitokondrien), till den andra sidan sker med hjälp av transportörproteiner. Dessa sitter i cellens membran och löser problemet med att transportera polära ämnen (bl.a. de jag exemplifierade tidigare) genom det icke-polära (cell)membranet.

Transportörproteinerna kan antingen vara passiva, och då transporteras ett ämne längs koncentrationsgradienten, d.v.s. en utjämning av koncentrationen sker, när ämnet rör sig ifrån platsen med den högre koncentrationen (t.ex. utanför cellen), till platsen med den lägre koncentrationen (t.ex. cytoplasman). Koncentrationsskillnaden kan då sägas vara den drivande energin som får transporten att ske.

 

Men när ämnen skall transporteras mot koncentrationsgradienten (d.v.s. från en plats med lägre koncentration av ämnet till en plats med högre koncentration) saknas denna drivkraft. Då behöver istället en aktiv transport ske, där energin för att driva transporten mot koncentrationsgradienten tas ifrån något annat.

Ditt exempel med ATP fungerar, och då utnyttjas energin i ATP-molekylen för tillföra energin som krävs för att "tvinga" ämnet att transporteras mot koncentrationsgradienten (som till vänster i bildexemplet nedan).

Ett annat sätt att driva aktiv transport är, som du skrev, ko-transport. Denna typ av transport bygger på två olika koncentrationsgradienter, som tillsammans möjliggör transporten av ett ämne mot koncentrationsgradienten. Drivkraften till detta arbete, kommer ifrån att ett annat ämne samtidigt transporteras (ko-transporteras) längs med sin koncentrationsgradient. Så  genom att ett ämne transporteras längs koncentrationsgradienten (ger drivkraft), kan ett annat ämne transporteras mot koncentrationsgradienten (förbrukar drivkraft). Man kan säga att blir balans mellan drivkrafterna.

Illustrerat i bilden nedan till höger, där glukos transporteras mot sin koncentrationsgradient, och natriumjoner längs sin koncentrationsgradient. Koncentrationsgradienten som cellen skapar för natriumjoner (kostar ATP) används för att driva transporten av glukos in i cellen.

okej tack så mycket. 

så är allts ko-transporten att det sker en passiv transport och samtidigt en aktiv transport (emot koncentrationsgradienten), och att ämnet som transporteras mot koncentrationsgradienten, alltså från låg till hög, får sin energi genom att det samtidigt sker en passiv transport?

(alltså att de sker i utbyte typ?)

eller är jag på helt fel spår nu?

mag1 8919
Postad: 25 sep 2022 20:48
naturnatur1 skrev:

 

så är allts ko-transporten att det sker en passiv transport och samtidigt en aktiv transport (emot koncentrationsgradienten),

och att ämnet som transporteras mot koncentrationsgradienten, alltså från låg till hög, får sin energi genom att det samtidigt sker en passiv transport?

(alltså att de sker i utbyte typ?)

eller är jag på helt fel spår nu?

Nästan, begreppen är lite ihopblandade bara.

Ko-transport klassas som "aktiv" transport. Men vid ko-transport sker två parallella transporter, där (endast) den ena påminner om passiv transport (längs koncentrationsgradienten). Dock är transporthändelsen och drivandet av transporten skilt ifrån passiv transport, så det klassas fortfarande som aktiv transport (eller mer precist sekundär aktiv transport, men det är helt klart överkurs för biologi 2).

Och vid passiv transport används endast en redan existerande form av energi (d.v.s. koncentrationsgradienten, och strävan efter att utjämna denna).

 

Det är två olika saker, även om det finns likheter.

naturnatur1 3002
Postad: 25 sep 2022 21:03
mag1 skrev:
naturnatur1 skrev:

 

så är allts ko-transporten att det sker en passiv transport och samtidigt en aktiv transport (emot koncentrationsgradienten),

och att ämnet som transporteras mot koncentrationsgradienten, alltså från låg till hög, får sin energi genom att det samtidigt sker en passiv transport?

(alltså att de sker i utbyte typ?)

eller är jag på helt fel spår nu?

Nästan, begreppen är lite ihopblandade bara.

Ko-transport klassas som "aktiv" transport. Men vid ko-transport sker två parallella transporter, där (endast) den ena påminner om passiv transport (längs koncentrationsgradienten). Dock är transporthändelsen och drivandet av transporten skilt ifrån passiv transport, så det klassas fortfarande som aktiv transport (eller mer precist sekundär aktiv transport, men det är helt klart överkurs för biologi 2).

Och vid passiv transport används endast en redan existerande form av energi (d.v.s. koncentrationsgradienten, och strävan efter att utjämna denna).

 

Det är två olika saker, även om det finns likheter.

aa ok, tusentusen tack!

Svara Avbryt
Close