Andra skärningspunkten
Hej!
skrev in två funktioner i geogebra som skär i varandra på 2 ställen, men som ni kan se på bilden nedan ger geogebra vara koordinaterna för den ena skärningspunkten. Detta har aldrig hänt innan så vet verkligen inte vad jag gjort fel.

Tack på förhand!
Vad betyder den tredje parametern i funktionen "Skärning" och varför har du skrivit (0, 22000) där?
Det är inte jag som skrev (0,22000) det är datorn. Det enda jag skrev var Skärning(f,g) i den tredje parametern. Vanligtvis brukar programmet sedan räkna ut alla skärningspunkter mellan graferna för de uttrycken jag angivit, men i detta fall hände inte det.
Jag kan inte Geogebra speciellt bra, men den tredje parametern avser nog punkten (0, 22000).
Det finns bara en punkt som är gemensam mellan de två graferna och denna punkt och det är just det som du får som resultat.
Vad händer om du bara skriver in A = Skärning(f, g) ?
Yngve skrev:Jag kan inte Geogebra speciellt bra, men den tredje parametern avser nog punkten (0, 22000).
Det finns bara en punkt som är gemensam mellan de två graferna och denna punkt och det är just det som du får som resultat.
Men det finns ju 2 punkter gemensamma för graferna, de korsas ju två gånger om man kollar närmare på grafen.
Yngve skrev:Vad händer om du bara skriver in A = Skärning(f, g) ?
Jag provade detta och det gav bara den minsta punkten.
Sedan provade jag skärningsknappen, och den gav den större punkten. Begriper inget hur G:a är tänkt att fungera.
Yngve skrev:Vad händer om du bara skriver in A = Skärning(f, g) ?
Ingenting
Grafbiten verkar mest vara en lekstuga. CAS är lite bättre om man använder solve

Trinity2 skrev:Yngve skrev:Vad händer om du bara skriver in A = Skärning(f, g) ?
Jag provade detta och det gav bara den minsta punkten.
Sedan provade jag skärningsknappen, och den gav den större punkten. Begriper inget hur G:a är tänkt att fungera.
Testade detta men det verkar inte funka för mig, menar du den knappen där man klickar på de två graferna man vill ha skärningspunkten för och sedan ger den svaret?
Om jag gör likadant fast med en andragradare så får man upp båda skärningspunkter utan att behöva gå in o CAS och hålla på:

Jag tolkar Skärning(a, b, c) som skärningspunkten (dvs den gemensamma punkten) mellan de tre objekten a, b och c, men jag kan ha fel.
Om det är så så stämmer det att man som svar endast ska få punkten (0, 22000).
Tillägg: 11 nov 2025 17:20
Jag har nu insett att denna gissning var helt fel. Funktionen Skärning fungerar inte så (se senare svar).
Verkar uppföra sig inkonsekvent = opålitligt, och sådana verktyg kan man inte använda.
Wolfram Alpha tvekar inte
https://www.wolframalpha.com/input?i=solve+22000%2B1000x%3D22000*1.04%5Ex
(Bortse från den exakta lösningen)
Vad händer om du skriver Skärning(f, g, -2, 10)?
Yngve skrev:Vad händer om du skriver Skärning(f, g, -2, 10)?
JA! Det funkade, det gav båda punkter, men jag har ingen aning om hur det gick till
De två talen -2 och 10 anger det x-intervall inom vilket Geogebra ska söka lösningar.
Pröva gärna att ange -2 och 2 istället.
Eller 12 och 14.
Trinity2 skrev:Verkar uppföra sig inkonsekvent = opålitligt, och sådana verktyg kan man inte använda.
Wolfram Alpha tvekar inte
https://www.wolframalpha.com/input?i=solve+22000%2B1000x%3D22000*1.04%5Ex
(Bortse från den exakta lösningen)
Jo, detta kanske är en bättre sida att använda, men på våra prov kommer vi enbart att få tillgång till geogebra, så det är nog på tiden att man lär sig den och alla dessa småfel.
På tal om att lära sig hur det funkar, jag såg att du i ett tidigare inlägg la in en screen shot där du skrev NLös, vet att det finns Lös också samt Lösningar och NLösnignar. Har inte alls förstått när man ska behöva använda de, och hur man applicerar de till uppgifter. Min lärare gick igenom dessa fyra kommandon, men efter det stötte jag aldrig på en uppgift i bilden där jag behövt använda mig av dessa kommandon, så jag har aldrig riktigt behövt lära mig elelr kunnat lära mig hur dessa kommandon används. Hade du kunnat förklara hur du tänkte när du skrev det uttrycket?
Yngve skrev:De två talen -2 och 10 anger det x-intervall inom vilket Geogebra ska söka lösningar.
aha, som definitionsmängd nästan då?
Yngve skrev:Pröva gärna att ange -2 och 2 istället.
Eller 12 och 14.
skriver jag in -2 och 2 får jag upp den första punkten som kommer där de två graferna skär i varandra. Anger jag 12 och 14 hamnar det efter att de skär i varandra andra gången så då får den inte upp en definition.
Japp, det stämmer. Då kanske både du och jag har fått lite bättre koll på hur funktionen Skärning fungerar i just det här fallet när man vill hitta gemensamma punkter hos två funktioner.
Jag har iallafall lärt mig att det jag skrev i svar #11 var fel.
KlmJan skrev:Trinity2 skrev:Verkar uppföra sig inkonsekvent = opålitligt, och sådana verktyg kan man inte använda.
Wolfram Alpha tvekar inte
https://www.wolframalpha.com/input?i=solve+22000%2B1000x%3D22000*1.04%5Ex
(Bortse från den exakta lösningen)
Jo, detta kanske är en bättre sida att använda, men på våra prov kommer vi enbart att få tillgång till geogebra, så det är nog på tiden att man lär sig den och alla dessa småfel.
På tal om att lära sig hur det funkar, jag såg att du i ett tidigare inlägg la in en screen shot där du skrev NLös, vet att det finns Lös också samt Lösningar och NLösnignar. Har inte alls förstått när man ska behöva använda de, och hur man applicerar de till uppgifter. Min lärare gick igenom dessa fyra kommandon, men efter det stötte jag aldrig på en uppgift i bilden där jag behövt använda mig av dessa kommandon, så jag har aldrig riktigt behövt lära mig elelr kunnat lära mig hur dessa kommandon används. Hade du kunnat förklara hur du tänkte när du skrev det uttrycket?
Alla försvenskningar av program leder ofta till problem, så även här. Jag tror jag skrev Solve och jag reagerade inte på att den ersatte det med NLös. Samma sak i Excel där alla svenska översättningar gör allt komplicerat. Jag begriper inte varför allt skall översättas till svenska, det blir inte enklare, snarare tvärtom.
Yngve skrev:Japp, det stämmer. Då kanske både du och jag har fått lite bättre koll på hur funktionen Skärning fungerar i just det här fallet när man vill hitta gemensamma punkter hos två funktioner.
Jag har iallafall lärt mig att det jag skrev i svar #11 var fel.
Jag anade att det fanns någon parameter. Är GGB standardprogrammet i gym-skolan idag? Finns det ingen bra lärobok i det eller rättare sagt: Finns det inte en "inbyggd lärobok" i matematikkursen om nu detta program är "de facto" standard. Jag får spana in Ma7000. Den är nu uppdaterad och jag tror innehåller mkt. GGB.
Jag tror att GGB är standard för de flesta skolor idag, åtminstone på min. I matteboken ges även alla exempel där sådana hjälpmedel behövs enbart på GGB, så förmodligen. Men sedan kan jag ju bara tala för min skola, vi har Origo-boken.