angående rättning
Någon som har skrivit mattefysik provet tidigare och kan tala om hur proven rättas?
Alltså fråga 20-29 där man skriver ett svar. Exempelvis, får jag fel om jag skriver
istället för
och ett annat exempel, får jag fel om jag skriver
i nämnaren istället för att förlänga bråket så att nämnaren inte har rottecken.
Med andra ord, är det ENDAST det uttryck som står i facit som är korrekt?
lvl99cooking skrev:får jag fel om jag skriver
istället för
Det finns nog risk för det.
Grejen är att man vet att är lite större än 1 till exempel, så att man direkt kan se att uttrycket är positivt.
Annars är det förstås möjligt med varianter, xy är samma som yx och där finns inte heller några uppenbara konventioner.
Okej, ja jag misstänker att de är ganska strikta med detta. På en annan fråga svarade jag när jag direkt efter provet inser att man borde skriva ,
tråkigt att tappa poäng på det men samtidigt förståeligt eftersom att det inte ska finnas för många svarsalternativ
lvl99cooking skrev:Någon som har skrivit mattefysik provet tidigare och kan tala om hur proven rättas?
Alltså fråga 20-29 där man skriver ett svar. Exempelvis, får jag fel om jag skriver
istället för
och ett annat exempel, får jag fel om jag skriver
i nämnaren istället för att förlänga bråket så att nämnaren inte har rottecken.
Med andra ord, är det ENDAST det uttryck som står i facit som är korrekt?
När jag pluggade till det där provet så försökte jat alltid att typ undvika roten ur i nämnaren på såna frågor och sen alltid tänka kan jag förkorta något ytterligare mha räknereglerna så att jag får exakt samma svar som i facit.
destiny99 skrev:lvl99cooking skrev:Någon som har skrivit mattefysik provet tidigare och kan tala om hur proven rättas?
Alltså fråga 20-29 där man skriver ett svar. Exempelvis, får jag fel om jag skriver
istället för
och ett annat exempel, får jag fel om jag skriver
i nämnaren istället för att förlänga bråket så att nämnaren inte har rottecken.
Med andra ord, är det ENDAST det uttryck som står i facit som är korrekt?
När jag pluggade till det där provet så försökte jat alltid att typ undvika roten ur i nämnaren på såna frågor och sen alltid tänka kan jag förkorta något ytterligare mha räknereglerna så att jag får exakt samma svar som i facit.
Precis! Jag tänkte samma inför årets prov, men fick hjärnsläpp på denna front under provet tyvärr
lvl99cooking skrev:destiny99 skrev:lvl99cooking skrev:Någon som har skrivit mattefysik provet tidigare och kan tala om hur proven rättas?
Alltså fråga 20-29 där man skriver ett svar. Exempelvis, får jag fel om jag skriver
istället för
och ett annat exempel, får jag fel om jag skriver
i nämnaren istället för att förlänga bråket så att nämnaren inte har rottecken.
Med andra ord, är det ENDAST det uttryck som står i facit som är korrekt?
När jag pluggade till det där provet så försökte jat alltid att typ undvika roten ur i nämnaren på såna frågor och sen alltid tänka kan jag förkorta något ytterligare mha räknereglerna så att jag får exakt samma svar som i facit.
Precis! Jag tänkte samma inför årets prov, men fick hjärnsläpp på denna front under provet tyvärr
Sånt händer! Hoppas provet gick bra och du kommer in på din drömutbildning!
lvl99cooking skrev:Någon som har skrivit mattefysik provet tidigare och kan tala om hur proven rättas?
Alltså fråga 20-29 där man skriver ett svar. Exempelvis, får jag fel om jag skriver
istället för
och ett annat exempel, får jag fel om jag skriver
i nämnaren istället för att förlänga bråket så att nämnaren inte har rottecken.
Med andra ord, är det ENDAST det uttryck som står i facit som är korrekt?
Jag mejlade för några dagar sedan och frågade om sådana här saker. Två relevanta citat från svaret jag fick:
"Vilken form man får svaren på beror ofta på vilken metod man använt för att lösa uppgiften, olika former kan vara lika bra. En tumregel är att inte ha imaginära enheten och inte ha rötter i nämnare. Det beror på att det är mycket lättare att få en uppfattning om talets utseende och eventuella storlek om dessa är i täljaren och det står heltal i nämnaren."
"Så när är det man inte får rätt? I den mån det går att svara generellt är det vid två tillfällen: om förenklingen av svaret är en del av själva uppgiften (t.ex. om man skriver sin 30 grader istället för 1/2), eller om jag bedömer att man sparat tid och/eller undvikit risk att göra räknefel vid förenkling (t.ex. om man skriver 1/(1-1/2) istället för 2)."
kanske faller under "talets utseende och eventuella storlek"?
AlexMu skrev:lvl99cooking skrev:Någon som har skrivit mattefysik provet tidigare och kan tala om hur proven rättas?
Alltså fråga 20-29 där man skriver ett svar. Exempelvis, får jag fel om jag skriver
istället för
och ett annat exempel, får jag fel om jag skriver
i nämnaren istället för att förlänga bråket så att nämnaren inte har rottecken.
Med andra ord, är det ENDAST det uttryck som står i facit som är korrekt?
Jag mejlade för några dagar sedan och frågade om sådana här saker. Två relevanta citat från svaret jag fick:
"Vilken form man får svaren på beror ofta på vilken metod man använt för att lösa uppgiften, olika former kan vara lika bra. En tumregel är att inte ha imaginära enheten och inte ha rötter i nämnare. Det beror på att det är mycket lättare att få en uppfattning om talets utseende och eventuella storlek om dessa är i täljaren och det står heltal i nämnaren."
"Så när är det man inte får rätt? I den mån det går att svara generellt är det vid två tillfällen: om förenklingen av svaret är en del av själva uppgiften (t.ex. om man skriver sin 30 grader istället för 1/2), eller om jag bedömer att man sparat tid och/eller undvikit risk att göra räknefel vid förenkling (t.ex. om man skriver 1/(1-1/2) istället för 2)."
kanske faller under "talets utseende och eventuella storlek"?
Okej, det var väl något sådant man förväntade sig. Tack för att du delade med dig av svaret!
Det svarar iallafall på min fråga om det endast är facit som är korrekt (vilket inte verkar vara fallet).
Förutsatt att jag ens svarade rätt på frågan, så blir det spännande hur de bedömer log(1/3). Förväntar mig dock icke-korrekt, för att undvika att bli besviken
lvl99cooking skrev:AlexMu skrev:lvl99cooking skrev:Någon som har skrivit mattefysik provet tidigare och kan tala om hur proven rättas?
Alltså fråga 20-29 där man skriver ett svar. Exempelvis, får jag fel om jag skriver
istället för
och ett annat exempel, får jag fel om jag skriver
i nämnaren istället för att förlänga bråket så att nämnaren inte har rottecken.
Med andra ord, är det ENDAST det uttryck som står i facit som är korrekt?
Jag mejlade för några dagar sedan och frågade om sådana här saker. Två relevanta citat från svaret jag fick:
"Vilken form man får svaren på beror ofta på vilken metod man använt för att lösa uppgiften, olika former kan vara lika bra. En tumregel är att inte ha imaginära enheten och inte ha rötter i nämnare. Det beror på att det är mycket lättare att få en uppfattning om talets utseende och eventuella storlek om dessa är i täljaren och det står heltal i nämnaren."
"Så när är det man inte får rätt? I den mån det går att svara generellt är det vid två tillfällen: om förenklingen av svaret är en del av själva uppgiften (t.ex. om man skriver sin 30 grader istället för 1/2), eller om jag bedömer att man sparat tid och/eller undvikit risk att göra räknefel vid förenkling (t.ex. om man skriver 1/(1-1/2) istället för 2)."
kanske faller under "talets utseende och eventuella storlek"?Okej, det var väl något sådant man förväntade sig. Tack för att du delade med dig av svaret!
Det svarar iallafall på min fråga om det endast är facit som är korrekt (vilket inte verkar vara fallet).
Förutsatt att jag ens svarade rätt på frågan, så blir det spännande hur de bedömer log(1/3). Förväntar mig dock icke-korrekt, för att undvika att bli besviken
Ditt svar på integralen är rätt. Personligen tycker jag att det skulle vara lite dumt att ge poängavdrag för något sådant. Det är en trivial omskrivning. Jag förstår om det är något sådant här:
istället för
lvl99cooking skrev:istället för
Man undrar ju hur hade bedömts, nu när vi ändå spånar. Det är lite elegant på sitt sätt.
sictransit skrev:lvl99cooking skrev:istället för
Man undrar ju hur hade bedömts, nu när vi ändå spånar. Det är lite elegant på sitt sätt.
Eller för dem som gillar att beteckna med ..
Ofta är det rent trams. En uppgift vars huvuduppgift är att kontrollera kunskaper på nivå 10, och detta klaras, kan inte lastas för något simpelt 'fel' i svaret. Besitter man inga kunskaper på nivå 1-9 kommer svaret troligen vara fel ändå. Det ät småaktig rättning. Det slarvars enormt med <=> och => pilar och skall man dra 1p för alla dessa blir det inte mycket poäng kvar. Det är inte en artikel till Springer, de gör det svårare än vad det är.
Vad betyder egentligen
3x+1=4
3x=3
x=1
utan ekvivalenspilar. Det är bara 3 "påstående" utan någon form av koppling. Skall det ge poängavdrag? 99% av gy-lärare räknar så här på tavlan skulle jag gissa.
Det har förekommit flertalet diskussioner på nätet om sqrt(2)/2 eller 1/sqrt(2) är det bästa svaret. Det finns inget givet svar. De har båda sina fördelar, och nackdelar. Samma sak om 1/(2x) och 1/2x etc. I vissa vetenskapliga skrifter används faktiskt 1/2x och betyder 1/(2x). Man gör avkall på strikt logik för den matematiska typografin. Rätt eller fel? Så gör vissa, det är bara att finna sig i det. Förvirrande? Absolut!
Dock, provet är vad provet är, och vill man ha poäng får man finna sig i deras stundtals besynnerliga idéer.
lvl99cooking skrev:AlexMu skrev:lvl99cooking skrev:Någon som har skrivit mattefysik provet tidigare och kan tala om hur proven rättas?
Alltså fråga 20-29 där man skriver ett svar. Exempelvis, får jag fel om jag skriver
istället för
och ett annat exempel, får jag fel om jag skriver
i nämnaren istället för att förlänga bråket så att nämnaren inte har rottecken.
Med andra ord, är det ENDAST det uttryck som står i facit som är korrekt?
Jag mejlade för några dagar sedan och frågade om sådana här saker. Två relevanta citat från svaret jag fick:
"Vilken form man får svaren på beror ofta på vilken metod man använt för att lösa uppgiften, olika former kan vara lika bra. En tumregel är att inte ha imaginära enheten och inte ha rötter i nämnare. Det beror på att det är mycket lättare att få en uppfattning om talets utseende och eventuella storlek om dessa är i täljaren och det står heltal i nämnaren."
"Så när är det man inte får rätt? I den mån det går att svara generellt är det vid två tillfällen: om förenklingen av svaret är en del av själva uppgiften (t.ex. om man skriver sin 30 grader istället för 1/2), eller om jag bedömer att man sparat tid och/eller undvikit risk att göra räknefel vid förenkling (t.ex. om man skriver 1/(1-1/2) istället för 2)."
kanske faller under "talets utseende och eventuella storlek"?Okej, det var väl något sådant man förväntade sig. Tack för att du delade med dig av svaret!
Det svarar iallafall på min fråga om det endast är facit som är korrekt (vilket inte verkar vara fallet).
Förutsatt att jag ens svarade rätt på frågan, så blir det spännande hur de bedömer log(1/3). Förväntar mig dock icke-korrekt, för att undvika att bli besviken
Jag tror att du övertänker det här. Att skriva log(1/3) istället för -log(3) spelar ingen roll. Även om vi tar hänsyn till vad de svarade till Alex, så sa de att det antingen handlar om imaginära tal, rötter i nämnaren, eller att man har undvikit förenkling, som i det där exemplet. En liten förändring borde inte leda till avdrag. Om de faktiskt gör det, så bedömer de inte din faktiska kunskap, utan snarare hur bra du följer deras regler, vilket går emot syftet med provet.
The_0ne340 skrev:
Om de faktiskt gör det, så bedömer de inte din faktiska kunskap, utan snarare hur bra du följer deras regler, vilket går emot syftet med provet.
Det finns två saker som kan spela en roll:
* de kan tycka att de inte vill ta in någon som svarar med
* de vill göra det så tydligt som möjligt för dem som rättar provet
Euler tilldelade π alla möjliga (konstiga) värden allteftersom det passade hans räkningar. De hade haft stora problem att rätta hans lösningar enligt standardmall 1A… Han hade nog blivit underkänd.
Pieter Kuiper skrev:The_0ne340 skrev:
Om de faktiskt gör det, så bedömer de inte din faktiska kunskap, utan snarare hur bra du följer deras regler, vilket går emot syftet med provet.Det finns två saker som kan spela en roll:
* de kan tycka att de inte vill ta in någon som svarar med
* de vill göra det så tydligt som möjligt för dem som rättar provet
Om de ska vara så petiga, borde de vara betydligt tydligare med i vilken form de vill ha svaren.
The_0ne340 skrev:Pieter Kuiper skrev:The_0ne340 skrev:
Om de faktiskt gör det, så bedömer de inte din faktiska kunskap, utan snarare hur bra du följer deras regler, vilket går emot syftet med provet.Det finns två saker som kan spela en roll:
* de kan tycka att de inte vill ta in någon som svarar med
* de vill göra det så tydligt som möjligt för dem som rättar provetOm de ska vara så petiga, borde de vara betydligt tydligare med i vilken form de vill ha svaren.
Ja exakt, håller med. Det står ingenting alls om det i provformuläret. Visst kan man tycka att det kanske är underförstått med enklaste form. Men jag tycker inte direkt att det är en självklarhet med sådana nyanser som vi har diskuterat. Enda anledningen att jag är bekant med dessa är genom att titta på äldre prov - vilket i sig inte borde vara obligatoriskt.
lvl99cooking skrev:
Enda anledningen att jag är bekant med dessa är genom att titta på äldre prov - vilket i sig inte borde vara obligatoriskt.
Hela provet är inte obligatoriskt. Inte för universiteten heller.
Men om man nu deltar kan man ju också bemöda sig att kolla äldre prov. De ligger på MaFy-sajten, med facit.
Pieter Kuiper skrev:lvl99cooking skrev:
Enda anledningen att jag är bekant med dessa är genom att titta på äldre prov - vilket i sig inte borde vara obligatoriskt.Hela provet är inte obligatoriskt. Inte för universiteten heller.
Men om man nu deltar kan man ju också bemöda sig att kolla äldre prov. De ligger på MaFy-sajten, med facit.
Ja jag håller med.. Men sådan viktig information borde ju till fördel för alla parter finnas på provformulär
Uppdatering efter rättning:
Det verkar som det finns lite svängrum i rättningen. Jag fick mer poäng än vad jag hade förväntat mig, så det är nog sannolikt att de som rättar inte är lika hårda som vi diskuterar här.
lvl99cooking skrev:Uppdatering efter rättning:
Det verkar som det finns lite svängrum i rättningen. Jag fick mer poäng än vad jag hade förväntat mig, så det är nog sannolikt att de som rättar inte är lika hårda som vi diskuterar här.
Ja, jag fick också bättre än jag förväntade mig.