15 svar
62 visningar
Zorikan2017 behöver inte mer hjälp
Zorikan2017 248
Postad: 9 feb 12:42

Ange en ekvation på normal form för det plan i rummet


2.14. Fråga a.   Rätt svar är x-2y+z-5=0 

jag har faktiskt ingen aning hur jag ska börja. Jag vet hur man beräknar vektorprodukt men vet inte vilka två jag ska använda för att få en vektor produkt. Sedan är jag osäker om man ska använda normalvektorn och gångra med (x,y,z)-(en punkt som jag inte är del av de två andra vektornerna. 

 

 

D4NIEL 3129
Postad: 9 feb 13:10 Redigerad: 9 feb 13:13

Gör en enkel skiss av punkterna. Om du tycker det är jobbigt att rita i tre dimensioner kan du nöjda dig med att markera dem i xy-planet. Då struntar du bara i den sista koordinaten för varje punkt. Märk ut punkternas namn, P,Q och R.

Skapa två vektorer och markera dem i din skiss. Det spelar ingen roll mellan vilka punkter du lägger dina två vektorer. Välj till exempel PQ\vec{PQ} och PR\vec{PR}.

Bilda kryssprodukten. Det är din normal. Visa dina försök och din skiss.

Zorikan2017 248
Postad: 9 feb 13:16

Förstår in pil PQ och pil PR. Vilken kryssprodukt? Är det vektorprodukt du menar? 

D4NIEL 3129
Postad: 9 feb 13:16 Redigerad: 9 feb 13:17

Ja, vektorprodukten kallas ibland kryssprodukt.

PQ\vec{PQ} betyder en vektor som börjar punkten P och slutar i punkten Q.

Vektorprodukten skriver man som ett kryss n=PQ×PR\vec{n}=\vec{PQ}\times \vec{PR}

Zorikan2017 248
Postad: 9 feb 13:20

ska man ta Q-P för PQ och R-P för PR? Från Chat. Då får jag nya vektorer. Varför är det så? Är de dessa som jag ska få en normalvektor från genom vektorprodukten av dessa?

D4NIEL 3129
Postad: 9 feb 13:21 Redigerad: 9 feb 13:25

Ja, det stämmer. Men det blir lättare för dig att förstå om du först gör en skiss av punkterna i ett plan. Och sedan ritar in vektorerna mellan punkterna.

Att du måste bilda "nya" vektorer beror på att vektorerna ska ligga i planet.  Ortsvektorerna för respektive punkt ligger inte i planet. Däremot ligger vektorer mellan punkterna i planet.

Från spetsen av a till b tar man b-a och från b till a tar man a-b. Se figurer ovan för att förstå det grafiskt.

Zorikan2017 248
Postad: 9 feb 13:26

Zorikan2017 248
Postad: 9 feb 13:27

Är detta rätt

Zorikan2017 248
Postad: 9 feb 13:28

Blir normalvektorn (-5,-2,1) 

D4NIEL 3129
Postad: 9 feb 13:35 Redigerad: 9 feb 13:36

Nej, punkten R=(0,-1,3)R=(0,-1,3) och vektorn PR=(-1,0,1)\vec{PR}=(-1,0,1)

(Du har fått ett minustecken på 3:an)

Zorikan2017 248
Postad: 9 feb 13:43

okej normalvektorn är (1,-2,1)

Zorikan2017 248
Postad: 9 feb 13:43

vad är nästa steg

Zorikan2017 248
Postad: 9 feb 13:51

Jag löste det, men fattar inte vad w är för något som man inför. Sedan att man tar multiplicerar w med n för att få fram ekvationen fattar jag inte. 

Zorikan2017 248
Postad: 9 feb 13:51

D4NIEL 3129
Postad: 9 feb 14:07 Redigerad: 9 feb 14:13

När du har en normalvektor (1,-2,1)(1,-2,1) ska varje punkt i planet uppfylla normalekvationen

(1)·x+(-2)·y+(1)·z=C(1)\cdot x+(-2)\cdot y+(1)\cdot z=C

x-2y+z=Cx-2y+z=C

Där CC är en konstant. För att bestämma CC sätter du in en av dina punkter i ekvationen. T.ex. P=(1,-1,2)P=(1,-1,2). Då får du

x-2y+z=1-2·(-1)+2=1+2+2=5x-2y+z=1-2\cdot(-1)+2=1+2+2=5

Alltså är C=5C=5 och ekvationen blir x-2y+z=5x-2y+z=5

Vill man skriva det lite snitsigare kan man göra det så här

n·P=C\mathbf{n}\cdot P=C

Ekvationen ska vara uppfylld för ALLA punkter i planet, alltså P,R,Q och alla andra punkter (x,y,z) som också ligger planet. Det kan man uttrycka så här

(1,-2,1)·(x,y,z)=C(1,-2,1)\cdot (x,y,z)=C

Och det är naturligtvis just planets ekvation. Testa att sätta in någon av dina andra punkter (R,Q) så ser du att de också uppfyller planets ekvation!

Svara
Close