40 svar
143 visningar
destiny99 behöver inte mer hjälp
destiny99 10456
Postad: 1 dec 14:31

Ange normalkrafterna i A och B om de är lika eller olika

Hej!

 

Hur ska man börja här? 

PATENTERAMERA 7132
Postad: 1 dec 19:34

Använd Eulers andra lag.

MG = dLG/dt.

destiny99 10456
Postad: 1 dec 19:41 Redigerad: 1 dec 19:49
PATENTERAMERA skrev:

Använd Eulers andra lag.

MG = dLG/dt.

Jag känner inte till det. Kan man inte använda H formeln med I och w?

PATENTERAMERA 7132
Postad: 1 dec 20:12

Ja, L är rörelsemängdsmoment. Jag antar att H är samma.

destiny99 10456
Postad: 1 dec 20:37
PATENTERAMERA skrev:

Ja, L är rörelsemängdsmoment. Jag antar att H är samma.

Du menar MG=H(prick)G?

PATENTERAMERA 7132
Postad: 1 dec 20:45

Ja.

destiny99 10456
Postad: 1 dec 20:49
PATENTERAMERA skrev:

Ja.

Men nu är det två punkter A och B. Hur ska man hantera dem?

PATENTERAMERA 7132
Postad: 1 dec 21:21

Normalkrafterna vid A och B bidrar till kraftmomentet MG.

destiny99 10456
Postad: 1 dec 22:08
PATENTERAMERA skrev:

Normalkrafterna vid A och B bidrar till kraftmomentet MG.

Ja de är båda riktade uppåt eller hur?

PATENTERAMERA 7132
Postad: 1 dec 22:20

Ja.

destiny99 10456
Postad: 2 dec 14:17 Redigerad: 2 dec 14:19
PATENTERAMERA skrev:

Ja.

Så man bör ta fram matrisen I , w och sånt så man får H=Iw med tensormatrisen och sen w som vektorer?

PATENTERAMERA 7132
Postad: 2 dec 14:43

Ja, det ser ut som en plan.

destiny99 10456
Postad: 2 dec 19:15 Redigerad: 2 dec 19:16
PATENTERAMERA skrev:

Ja, det ser ut som en plan.

Men hur ska man tänka gällande w och tröghetsprodukterna? Tensormatrisen I är väl den Ixx, Iyy och Izz för ringen. 

PATENTERAMERA 7132
Postad: 2 dec 19:24

Ja. Enklast är nog att införa ett roterande koordinatsystem där x-axeln ligger längs axeln AB och z-axeln är riktad uppåt. Origo i G.

I detta koordinatsystem så blir matrisen IG

mr24200010001.

destiny99 10456
Postad: 2 dec 19:49 Redigerad: 2 dec 19:53
PATENTERAMERA skrev:

Ja. Enklast är nog att införa ett roterande koordinatsystem där x-axeln ligger längs axeln AB och z-axeln är riktad uppåt. Origo i G.

I detta koordinatsystem så blir matrisen IG

mr24200010001.

Så anordningen roterar kring z ? Men Ixx =mR^2/4 , Iyy=mr^2/4 och Izz=mR^2/2 för en cirkulär skiva om vi bara har xyplanet

PATENTERAMERA 7132
Postad: 2 dec 20:39

Så här tänkte jag.

destiny99 10456
Postad: 2 dec 20:42 Redigerad: 2 dec 20:43
PATENTERAMERA skrev:

Så här tänkte jag.

Ja men bilden är fortfarande oklart för mig när det gäller tensor matrisen. Jag håller med om att stora cirkeln roterar runt z -axeln om jag tänker rätt och lilla cirkelskivan inuti den stora cirkeln roterar kring x-axeln. Men sen har jag problem med hur jag ska tänka med komponenterna för Ig matrisen.

PATENTERAMERA 7132
Postad: 2 dec 20:47

Man beräknar tensorns matris relativt xyz-systemet. Sedan bestämmer man  komponenterna för skivans vinkelhastighet relativt xyz-systemet.

destiny99 10456
Postad: 2 dec 20:49 Redigerad: 2 dec 20:50
PATENTERAMERA skrev:

Man beräknar tensorns matris relativt xyz-systemet. Sedan bestämmer man  komponenterna för skivans vinkelhastighet relativt xyz-systemet.

Ok. Men när man har xy-planet för en cirkelskiva där z är ut ur planet så har man ju dessa standard komponenter för Ixx, Iyy och Izz enligt #15, räknar man tensorns matris relativt xy-planet då? 

PATENTERAMERA 7132
Postad: 2 dec 20:52

Ja du får korrigera för hur vi lagt koordinatsystemet här.

destiny99 10456
Postad: 2 dec 20:56 Redigerad: 2 dec 20:56
PATENTERAMERA skrev:

Ja du får korrigera för hur vi lagt koordinatsystemet här.

Ja förut roterade vi kring z-axeln och då hade vi xy-planet bara. Nu kommer vi att ha zy-planet istället så komponenterna byter typ plats. 

PATENTERAMERA 7132
Postad: 2 dec 21:15

Ja. Ixx = mr2/2. Izz = Iyy = mr2/4.

destiny99 10456
Postad: 2 dec 21:24 Redigerad: 2 dec 21:37
PATENTERAMERA skrev:

Ja. Ixx = mr2/2. Izz = Iyy = mr2/4.

Ja exakt. Då blir detw =[-w0ex,0,w1ez]

PATENTERAMERA 7132
Postad: 2 dec 21:39

HG = IGw.

destiny99 10456
Postad: 2 dec 21:54
PATENTERAMERA skrev:

HG = IGw.

Ja precis. Sen ska man derivera H och sätta lika med M_G och ställa upp momentekvation map på G.

PATENTERAMERA 7132
Postad: 2 dec 21:58

Ja, men tänk på att xyz-systemet roterar, så ex är inte en konstant vektor. Det måste man ta hänsyn till när man deriverar HG.

destiny99 10456
Postad: 2 dec 22:00 Redigerad: 2 dec 22:09
PATENTERAMERA skrev:

Ja, men tänk på att xyz-systemet roterar, så ex är inte en konstant vektor. Det måste man ta hänsyn till när man deriverar HG.

I uppgiften är w0 konstant. Samma med w1. Så jag förstår inte hur man ska resonera med koordinatsystemet eller hur man vet vad som är konstant eller inte med enhetsvektorerna. Ska se om det nämns något om detta i boken som regel eller så med HG

PATENTERAMERA 7132
Postad: 2 dec 22:10

Du får att HG = aex + bez. Där a och b är konstanter.

dHG/dt = adex/dt = a w1ezex = aw1ey.

destiny99 10456
Postad: 2 dec 22:15 Redigerad: 2 dec 22:43
PATENTERAMERA skrev:

Du får att HG = aex + bez. Där a och b är konstanter.

dHG/dt = adex/dt = a w1ezex = aw1ey.

Syftar du på denna formel nedan? Det är ju inte bara H_g(ring)=M_g. wS är koordinatsystemets vinkelhastighet. H_g(ring) blir 0 men ws behöver vi veta. Jag tror ws=w1ez för att hela anordningen roterar kring w1. Jag råkade tjuvkika på facit och deras w0ex är positivt medan jag har -w0ex då skivan snurrar i medurs riktning. De ritade dock rätt på hur w0 är riktad vilket är i negativ x-axeln enligt koordinatsystemet i #17.

PATENTERAMERA 7132
Postad: 3 dec 00:09

Ja, det stämmer w0ex blir det med den riktning på x-axeln som vi angett. Högerhandsregeln.

H-ring är derivatan av H relativt xyz-systemet. Den blir noll. Eftersom H upplevs som konstant i xyz-systemet.

wS är vinkelhastigheten hos xyz-systemet. wS = w1ez.

destiny99 10456
Postad: 3 dec 07:49
PATENTERAMERA skrev:

Ja, det stämmer w0ex blir det med den riktning på x-axeln som vi angett. Högerhandsregeln.

H-ring är derivatan av H relativt xyz-systemet. Den blir noll. Eftersom H upplevs som konstant i xyz-systemet.

wS är vinkelhastigheten hos xyz-systemet. wS = w1ez.

Men varför är w0ex positivt när w0 snurrar i medurs riktning? 

PATENTERAMERA 7132
Postad: 3 dec 09:57

Det beror på från vilken sida av skivan som du tittar från.

Om du tittar från det håll som visas i figuren så är det medurs men om du står på andra sidan om skivan så blir det moturs.

Bättre att använda högerhandsregeln.

PATENTERAMERA 7132
Postad: 3 dec 10:17

destiny99 10456
Postad: 3 dec 10:27 Redigerad: 3 dec 10:28
PATENTERAMERA skrev:

Det beror på från vilken sida av skivan som du tittar från.

Om du tittar från det håll som visas i figuren så är det medurs men om du står på andra sidan om skivan så blir det moturs.

Bättre att använda högerhandsregeln.

När jag använder högerhandsregeln med tummen riktad åt den riktning x-axeln  är i din figur från #17 så visar mina fingrar att skivan roterar medurs och då är det positivt x-axeln men om jag hade riktat min tumme åt vänster dvs negativ x-axeln så hade w roterat i moturs riktning. Antar att man ska tänka så?

destiny99 10456
Postad: 3 dec 10:33 Redigerad: 3 dec 11:00
PATENTERAMERA skrev:

Det beror på från vilken sida av skivan som du tittar från.

Om du tittar från det håll som visas i figuren så är det medurs men om du står på andra sidan om skivan så blir det moturs.

Bättre att använda högerhandsregeln.

Ja precis. Jag tänker mig att jag står framför cirkelskivan nära G på samma linje som positiva x-axeln är på och då ser jag att skivan roterar medurs. Hade jag däremot ställt mig bakom skivan som du säger så hade jag uppfattat som att den roterar moturs och då måste x-axeln vara riktad åt vänster.

PATENTERAMERA 7132
Postad: 3 dec 10:52

Följ bara AI instruktionen i #33 så blir det rätt.

destiny99 10456
Postad: 3 dec 10:52 Redigerad: 3 dec 10:53
PATENTERAMERA skrev:

Följ bara AI instruktionen i #33 så blir det rätt.

Jag följde vanlig högerhandsregeln som jag beskrev i #34 och det verkar bli rätt när jag gör så. 

PATENTERAMERA 7132
Postad: 3 dec 10:53

OK.

destiny99 10456
Postad: 3 dec 22:43 Redigerad: 3 dec 22:44
PATENTERAMERA skrev:

Ja, det stämmer w0ex blir det med den riktning på x-axeln som vi angett. Högerhandsregeln.

H-ring är derivatan av H relativt xyz-systemet. Den blir noll. Eftersom H upplevs som konstant i xyz-systemet.

wS är vinkelhastigheten hos xyz-systemet. wS = w1ez.

I vanliga fall är ju H_ring inte konstant men verkar vara det här pga H , hur vet man när den är konstant eller inte i såna uppgifter? 

PATENTERAMERA 7132
Postad: 3 dec 23:35

Det går nog inte att säga generellt. Det är olika från uppgift till uppgift.

destiny99 10456
Postad: 3 dec 23:48
PATENTERAMERA skrev:

Det går nog inte att säga generellt. Det är olika från uppgift till uppgift.

Ok. 

Svara
Close