Är det värt att gå på föreläsningar?
Jag har nyss börjat studera Teknisk Fysik på KTH och läser för kurserna Envariabelanalys och Termodynamik. Jag känner att tempot på föreläsningarna är väldigt högt och jag hänger inte med. Det jag känner att jag får ut av föreläsningarna är endast de anteckningar jag skriver ned men förstår ändå inte något av de och det finns föreläsningsanteckningar från tidigare år på kurshemsidan som man kan använda sig av.
Min fråga är då är det värt för mig att gå på föreläsningarna? Eller borde jag istället använda den tiden för att sitta själv och plugga in infon? Är rädd att jag kanske missar något från föreläsningarna som professorn sen tar upp på tentan.
Vad tycker ni?
Jag tycker att du ska skumma/plugga in det föreläsningen handlar om dagen innan. Då ger föreläsningen väldigt mycket mer. På det sättet får du nytta av både pluggtiden och föreläsningen.
Med det sagt, studieteknik är individuellt. Vad som fungerar för dig måste du tyvärr experimentera dig fram till.
Att börja studera på högre nivå kan vara en stor omställning och kännas överväldigande. Det viktiga är att ge det en ordentlig chans och inte låta sig nedslås av studietakten.
Tänk också på att omge dig med goda studiekompisar och balansera din tillvaro. Det finns studenter som springer igenom F helt solo, men det hör till ovanligheterna.
D4NIEL skrev:Jag tycker att du ska skumma/plugga in det föreläsningen handlar om dagen innan. Då ger föreläsningen väldigt mycket mer. På det sättet får du nytta av både pluggtiden och föreläsningen.
Grejen är den att jag känner att jag redan ligger efter. Vi har gått igenom mängder, bevis samt funktioner i envarren och jag känner att jag förstår principerna på en helt ok nivå. Däremot känns det som att uppgifterna är helt omöjliga att lösa (det finns inte lösningsförslag heller, som gör det ännu svårare att få förståelse för uppgifterna). Därmed blir det oftast att jag sitter med en och samma uppgift länge för att försöka lösa den, som leder till att tiden rinner iväg och som i sin tur leder till att jag inte har tid över till att gå igenom materialet för nästa föreläsning. Så det blir att jag får välja mellan att antigen lära mig uppgifter på materialet som redovisats eller att förstå mig på materialet som kommer näst.
Tillägg: 4 sep 2022 23:49
Vill även påpeka att jag är väldigt studiemotiverad och tycker det är väldigt intressant, så har inga problem med att spendera hela dagarna endast på plugg, men trots detta så behöver jag ännu mer tid känns det som.
Principiellt så är svaret enkelt, du borde gå på föreläsningarna. Jag minns inte vilken kurs lärare det var nu men han visade att det var en glasklar korrelation mellan föreläsningsdeltagande och studieresultat (betyg). Även kursenkäter visar samma sak.
Sen behöver du gå på föreläsningarna på rätt sätt. Precis som du är inne på så finns ett mervärde med föreläsningarna och det kallar jag för metainformation! Tex:
- Vilka koncept som är återkommande och viktiga igen längre fram
- Vilka saker han vet att folk missförstår och varför
- Vilka delar han tycker är viktigast (=sannolika att komma på tentan)
- Hur delar hänger ihop med andra delar.
...och du borde inte anteckna, eller bara anteckna lite (metaibfirnationen). Det som händer när man detaljantecknar är att man missar metan och det är inte värt det när föreläsare litterarly publicerar egna föreläsningsanteckningar/föreläsningsslides och stoffet finns i kursboken. Jag tror det ger en liten staisfaction att ta med sig något fysiskt därifrån så att tiden inte känns bortslösad, men det tänket får du helt enkelt tänka bort! Konceptet av att 'anteckna' något bygger ju på att man vill ha något tillgängligt senare som inte kommer finnas tillgängligt senare, och jag ser faktiskt inte hur det gäller för föreläsningar.
Det andra är den sociala aspekten, du måste hålla kontakten med åtminstone en liten kompisgrupp för att plugga tillsammans med, och det kommer inte hända om du hoppar föreläsningar ofta.
Specifika råd till just dig: termon finns ju inspelad, så de kan du skippa om du vill (på bekostnad av det sociala jag precis nämnde). Envarren, där får du gärna posta ett konkret exempel här på där du fastnst och slösat tid på en uppgift, gärna den du upplevt allra svårast. Förklara din tankebana och bifoga lösningsförslaget.
Då ska jag se till att jag gått igenom materialet innan föreläsningen och jag ska skippa att anteckna på föreläsningen och ska istället bara försöka hänga med så mycket som möjligt.
Visste faktiskt inte om att termo är inspelad, vart kan jag hitta de föreläsningarna? Det enda vi har fått är föreläsningsanteckningar.
Det mesta jag har problem med är bevis. T.ex att bevisa att olika mängder är begränsade, och liknande, vilket förekommer väldigt mycket i häftet
Min erfarenhet är att föreläsningar på universitet kan ha väldigt olika kvalitet. En del föreläsare kan vara bra forskare men värdelösa pedagoger. När jag pluggade gick jag på de första föreläsningarna i en kurs för att ”ge det en chans”, om det var givande fortsatte jag att gå på dem. I vissa kurser, speciellt baskurserna, finns det mycket information på nätet. Kolla t.ex. inspelade föreläsningar på Youtube. Då kan du pausa, spola tillbaka etc. och det är oftast bra pedagoger som har spelat in materialet.
Sen håller jag med om att du inte bör lägga för stort fokus på att anteckna. Försök istället att lyssna och följa med i föreläsarens presentation. Ekvationer och liknande kan du alltid slå upp i efterhand och skriva ner då istället.