66 svar
624 visningar
Päivi är nöjd med hjälpen
Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 1 nov 2017 16:42

Är detta riktigt? Kommentera

Guggle 1364
Postad: 1 nov 2017 17:01 Redigerad: 1 nov 2017 17:03

Hej Päivi,

När du bryter ut -2 glömmer du att ändra tecken på de andra termerna inuti parentesen.

Du skriver

-2(x2+2x+3)=6 -2(x^2+2x+3)=6

Det ska vara

-2(x2-2x-3)=6 -2(x^2-2x-3)=6

Sedan kan du dela båda sidor med -2. Kvar får du

x2-2x-3=-3 x^2-2x-3=-3

Om du vill kan du snygga till uttrycket och kvadratkomplettera. Du kan också lösa ekvationen med  nollproduktmetoden eller pq-formeln. Det är en smaksak!

För just den här ekvationen är nollproduktmetoden extra enkel eftersom du kan ta bort -3 på båda sidor.

Yngve 37922 – Livehjälpare
Postad: 1 nov 2017 17:02 Redigerad: 1 nov 2017 17:06

Nej det stämmer inte.

Rad 2: Om du bryter ut -2 ur VL så ska det bli -2*(x^2 - 2x - 3).

Rad 3: Här saknas det en parentes runt och en exponent till x + 2/2. 

Sen är det ingen idé att kommentera mer.

Yngve 37922 – Livehjälpare
Postad: 1 nov 2017 17:05

Varför vill du lösa ekvationen med kvadratkomplettering? Det är mycket enklare att subtrahera 6 från bägge led, faktorisera VL och sedan använda nollproduktmetoden.

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 1 nov 2017 17:08

Jag är glad att ni talar om att jag gör något fel. Jag är inte van lösa på det här sättet sådant här. Pq formel klarar jag bättre av, men jag vill även kunna det här sättet med. 

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 1 nov 2017 17:14

Är detta bättre?

Yngve 37922 – Livehjälpare
Postad: 1 nov 2017 17:15 Redigerad: 1 nov 2017 17:18
Päivi skrev :

Jag är glad att ni talar om att jag gör något fel. Jag är inte van lösa på det här sättet sådant här. Pq formel klarar jag bättre av, men jag vill även kunna det här sättet med. 

OK om du vill lösa med kvadratkomplettering kan du först följa Bubos tips här och sedan gå vidare på följande sätt:

x2-2x-3=-3 x^2-2x-3=-3

Addera 3 på båda sidor:

x2-2x=0 x^2-2x=0

Kvadratkomplettera:

(x-22)2-(22)2=0 (x-\frac{2}{2})^2-(\frac{2}{2})^2=0

Förenkla:

(x-1)2-1=0 (x-1)^2-1=0

Addera 1 på båda sidor:

(x-1)2=1 (x-1)^2=1

Roten ur:

x-1=±1 x-1=\pm 1

Addera 1 på båda sidor:

x=1±1 x=1\pm 1

x1=0 x_1=0

x2=2 x_2=2

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 1 nov 2017 17:18
Yngve skrev :

Varför vill du lösa ekvationen med kvadratkomplettering? Det är mycket enklare att subtrahera 6 från bägge led, faktorisera VL och sedan använda nollproduktmetoden.

Jag hann inte se ditt svar, innan jag skrev. Jag ville testa det här. Jag löser ju denna på annat sätt, eftersom det sättet är enklare för mig. Kan inte hjälpas att det är bara så. 

Yngve 37922 – Livehjälpare
Postad: 1 nov 2017 17:20 Redigerad: 1 nov 2017 17:20
Päivi skrev :
Yngve skrev :

Varför vill du lösa ekvationen med kvadratkomplettering? Det är mycket enklare att subtrahera 6 från bägge led, faktorisera VL och sedan använda nollproduktmetoden.

Jag hann inte se ditt svar, innan jag skrev. Jag ville testa det här. Jag löser ju denna på annat sätt, eftersom det sättet är enklare för mig. Kan inte hjälpas att det är bara så. 

OK jag bara undrade. Det är bra att du tränar på kvadratkomplettering Päivi. Se mitt svar ovan.

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 1 nov 2017 17:26

Yngve 37922 – Livehjälpare
Postad: 1 nov 2017 17:32 Redigerad: 1 nov 2017 17:34
Päivi skrev :

Nej det stämmer inte. Rad 3 följer inte av rad 2. De säger inte samma sak.

Se mitt svar här.

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 1 nov 2017 17:33

Tack för hjälpen!

Jag måste träna på sådant här också anser jag. Det gör jag efter funktionerna. Tar kör lite andragrads ekvationer och sysslar lite med ekvationssystem också. Jag tar logaritmer före, innan jag kommer tillbaka till matte 3. 

Yngve 37922 – Livehjälpare
Postad: 1 nov 2017 17:37
Päivi skrev :

Tack för hjälpen!

Jag måste träna på sådant här också anser jag. Det gör jag efter funktionerna. Tar kör lite andragrads ekvationer och sysslar lite med ekvationssystem också. Jag tar logaritmer före, innan jag kommer tillbaka till matte 3. 

Om du vill läsa mer om kvadratkomplettering kan du läsa här Päivi.

Eller söka på YouTube.

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 1 nov 2017 17:41

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 1 nov 2017 17:42 Redigerad: 1 nov 2017 18:17

Jag har tittat på Youtube, Yngve! Jag gjorde än då fel med detta. Därför satte jag fråga om det, Yngve!

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 1 nov 2017 18:22

Ibland strular internet här. Ibland är det dålig sändning. 

Yngve 37922 – Livehjälpare
Postad: 1 nov 2017 18:58 Redigerad: 1 nov 2017 19:02
Päivi skrev :

Nej du kan inte göra så där.

Rad 2 säger inte samma sak som rad 1: 

Vänsterleden är identiska (grönmarkerade), men högerleden skiljer sig åt (rödmarkerade).

Rad 3 säger inte samma sak som rad 2: Du har bland annat tappat bort en faktor x (blåmarkerat).

Har du läst mitt svar där jag beskriver hur du ska göra? Om inte, gör det.

Om du har läst men inte förstått så fråga.

Yngve 37922 – Livehjälpare
Postad: 1 nov 2017 19:07

Härifrån är det rätt (grönmarkerat), men vägen fram dit är inte rätt.

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 1 nov 2017 19:34

Jag ska titta på det här, Yngve. Hade telefon samtal nyss.

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 1 nov 2017 19:42

Yngve 37922 – Livehjälpare
Postad: 1 nov 2017 20:29

Varför svarar du inte på min fråga Päivi?

Jag tänker inte lägga tid på att kommentera dina uträkningar förrän du svarar på min fråga.

Jag frågar igen: Har du läst mitt svar där jag beskriver hur du ska göra? Om inte, gör det.

Om du har läst men inte förstått så be om en förklaring.
.

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 1 nov 2017 20:44

Jag har läst ditt Yngve. Då får du förklara mer. Jag har tittat även Bubos också. 

Yngve 37922 – Livehjälpare
Postad: 1 nov 2017 20:52 Redigerad: 1 nov 2017 21:07
Päivi skrev :

Jag har läst ditt Yngve. Då får du förklara mer. Jag har tittat även Bubos också. 

Men varför frågar du inte på en gång Päivi?

Jag skrev en beskrivning på hur du skulle lösa problemet med kvadratkomplettering. Du svarade inte, du bad mig inte förklara.

Sedan hänvisade jag till denna min beskrivning inte mindre än FYRA gånger innan du nu till sist reagerar.

Så här är det hela tiden. Eftersom du inte svarar och inte ber oss att förklara så tror vi att du antingen

  1. förstår det vi skrev.
  2. inte har läst det vi skrev.
  3. du har läst men ignorerar vad vi skrev.

Vi kan inte se in i din hjärna och konstatera att du inte har förstått, du måste tala om det för oss.

Det är inte så konstigt att vi blir frustrerade, förstår du det?

Yngve 37922 – Livehjälpare
Postad: 1 nov 2017 20:56 Redigerad: 1 nov 2017 21:02

Kolla in detta klipp Päivi. Där går Daniel Barker igenom kvadratkomplettering på en väldigt grundläggande nivå och kopplar det hela till geometri.

Yngve 37922 – Livehjälpare
Postad: 1 nov 2017 21:04

Om du har några frågor kring det som Daniel visade så ställ dem här till oss.

Annars kan du gå vidare och titta på detta klipp rörande kvadratkomplettering.

Där går Daniel igenom samma sak, fast nu kopplat till kvadreringsregeln istället för geometri. Det är lite mer rakt på och snabbare.

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 1 nov 2017 21:10 Redigerad: 1 nov 2017 21:14

Jag tyckte inte att det var så stor skillnad på om jag skriver så här. Måste man då med en gång sätta att detta är lika med noll, om tittar på tredje raden, där  jag har -3+ 3. Det är ju noll, även det står så. Man skulle dividera 6 med -2. Då blir det -3

Nu förstår jag inte, vad som är fel här igen, Yngve. Jag har läst ditt. När du reagerar så, uppfattar jag att nu är något annat som är fel här igen. Jag läser allt, Yngve.

Jag ignorerar ingenting. Jag trodde att detta var acceptabelt, när det inte är så stor skillnad. Det var därför du inte fick snabbt svar och därför frågade jag inte. 

Jag tänkte inte så mycket mer på det. När du reagerade, då måste ju jag svara med en gång till Ditt ,Yngve. 

Yngve 37922 – Livehjälpare
Postad: 1 nov 2017 21:18 Redigerad: 1 nov 2017 21:22
Päivi skrev :

Jag tyckte inte att det var så stor skillnad på om jag skriver så här. Måste man då med en gång sätta att detta är lika med noll, om tittar på tredje raden, där  jag har -3+ 3. Det är ju noll, även det står så. Man skulle dividera 6 med -2. Då blir det -3

 

Nej du kan inte skriva så. Det är inte matematiskt korrekt. Det spelar ingen roll om det "inte är så stor skillnad" eller inte. Det är helt enkelt fel.

Felet är att du inte gör samma sak med vänsterledet som med högerledet.

Då säger inte längre rad 2 samma sak som rad 1.

Det är alltså två helt olika ekvationer, med olika lösningar.


 Jag kan ta din sista uträkning som exempel:

Första raden lyder

-2x2+4x+6=6 -2x^2+4x+6=6

Sedan bryter du ut -2 ur vänsterledet och dividerar samtidigt högerledet med -2:

Vänsterledet blir då -2(x2-2x-3) -2(x^2-2x-3) och högerledet blir -3 -3 .

Felet är alltså att du dividerar högerledet med -2 utan att göra samma sak med vänsterledet.

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 1 nov 2017 21:32

Yngve 37922 – Livehjälpare
Postad: 1 nov 2017 21:33
Päivi skrev :

Nu förstår jag inte, vad som är fel här igen, Yngve. Jag har läst ditt. När du reagerar så, uppfattar jag att nu är något annat som är fel här igen. Jag läser allt, Yngve.

Jag ignorerar ingenting. Jag trodde att detta var acceptabelt, när det inte är så stor skillnad. Det var därför du inte fick snabbt svar och därför frågade jag inte. 

Jag tänkte inte så mycket mer på det. När du reagerade, då måste ju jag svara med en gång till Ditt ,Yngve. 

Orsaken till att jag reagerar så starkt är alltså inte att du har skrivit en felaktig matematisk uträkning Päivi. Orsaken är istället att du bara förbigår våra förklaringar med tystnad. Du ber oss inte att förklara vad vi menar. Vi har ingen aning om huruvida du ens har läst det vi har skrivit.

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 1 nov 2017 21:43

Jag läser med en gång om jag finns närheten just i det ögonblicket. Jag har inget intresse för ignorera någonting och absolut inte irritera någon. Det är inte min tanke ens. Jag läste och tänkte, det är inte så skillnad det där. Jag svarar så fort jag ser att det kommer något. 

Yngve 37922 – Livehjälpare
Postad: 1 nov 2017 21:45
Päivi skrev :

Nej. det är fortfarande samma fel på rad 2. Läste du ens min kommentar om vad som var fel?

Jag hoppas att du nu förstår varför jag känner det som att du inte läser mina kommentarer?

 

Jag citerar mig själv:

Första raden lyder

-2x2+4x+6=6 -2x^2+4x+6=6

Sedan bryter du ut -2 ur vänsterledet och dividerar samtidigt högerledet med -2:

Vänsterledet blir då -2(x2-2x-3) -2(x^2-2x-3) och högerledet blir -3 -3 .

Felet är alltså att du dividerar högerledet med -2 utan att göra samma sak med vänsterledet.

Rätt sätt att skriva är följande:

-2x2+4x+6=6 -2x^2+4x+6=6

Bryt ut -2 ur högerledet:

-2(x2-2x-3)=6 -2(x^2-2x-3)=6

Dividera med -2:

x2-2x-3=-3 x^2-2x-3=-3

Addera 3:

x2-2x=0 x^2-2x=0

Härifrån är det samma som det jag skrev i mitt ursprungliga svar som jag hänvisat till 4 gånger redan.

Yngve 37922 – Livehjälpare
Postad: 1 nov 2017 21:53

Nu tänker jag för säkerhets skull fråga dig om du har förstått.

Jag vill alltså att du svarar ja eller nej: Förstår du att det var fel att endast dividera högerledet med -2? 

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 1 nov 2017 21:56

Yngve skrev :

Päivi skrev :

Nej. det är fortfarande samma fel på rad 2. Läste du ens min kommentar om vad som var fel?

Jag hoppas att du nu förstår varför jag känner det som att du inte läser mina kommentarer?

 

Jag citerar mig själv:

Första raden lyder

-2x2+4x+6=6-2x^2+4x+6=6

Sedan bryter du ut -2 ur vänsterledet och dividerar samtidigt högerledet med -2:

Vänsterledet blir då -2(x2-2x-3) -2(x^2-2x-3) och högerledet blir -3 -3 .

Felet är alltså att du dividerar högerledet med -2 utan att göra samma sak med vänsterledet.

Rätt sätt att skriva är följande:

-2x2+4x+6=6-2x^2+4x+6=6

Bryt ut -2 ur högerledet:

-2(x2-2x-3)=6-2(x^2-2x-3)=6

Dividera med -2:

x2-2x-3=-3x^2-2x-3=-3

Addera 3:

x2-2x=0x^2-2x=0

Härifrån är det samma som det jag skrev i mitt ursprungliga svar som jag hänvisat till 4 gånger redan.

Det är bättre visa, hur man ska göra. Jag har absolut inget intresse för irritera Dig Yngve eller ignorera någonting. 

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 1 nov 2017 21:59 Redigerad: 1 nov 2017 22:02

Yngve skrev :

Nu tänker jag för säkerhets skull fråga dig om du har förstått.

Jag vill alltså att du svarar ja eller nej: Förstår du att det var fel att endast dividera högerledet med -2? 

Jag är inte 100% säker än, Yngve. 

Jag tror att jag börjar förstå det hela, Yngve. 

Yngve 37922 – Livehjälpare
Postad: 1 nov 2017 22:20
Päivi skrev :

Yngve skrev :

Nu tänker jag för säkerhets skull fråga dig om du har förstått.

Jag vill alltså att du svarar ja eller nej: Förstår du att det var fel att endast dividera högerledet med -2? 

Jag är inte 100% säker än, Yngve. 

Jag tror att jag börjar förstå det hela, Yngve. 

Om vi säger så här då

  • Ekvation A lyder 2x = 6
  • Ekvation B lyder 2x = -3

Mina frågor till dig är nu:

  1. Tycker du att ekvation A och ekvation B säger samma sak?
  2. Tycker du att ekvationerna har samma lösning?
Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 1 nov 2017 22:25 Redigerad: 1 nov 2017 22:26

Nej, det tycker jag inte, Yngve.

De säger inte samma sak och inte blir det samma lösning. 

Yngve 37922 – Livehjälpare
Postad: 1 nov 2017 22:48
Päivi skrev :

Nej, det tycker jag inte, Yngve.

De säger inte samma sak och inte blir det samma lösning. 

OK bra. Nästa steg:

  • Ekvation A lyder -2x+4=6 -2x+4=6
  • Ekvation B lyder -2x+4=-3 -2x+4=-3

Mina frågor till dig är nu:

  1. Tycker du att ekvation A och ekvation B säger samma sak?
  2. Tycker du att ekvationerna har samma lösning?
Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 1 nov 2017 22:53

1 och 2 säger inte samma sak. Det blir inte samma lösning, Yngve. 

Yngve 37922 – Livehjälpare
Postad: 1 nov 2017 22:56
Päivi skrev :

1 och 2 säger inte samma sak. Det blir inte samma lösning, Yngve. 

OK bra. Nästa steg:

  • Ekvation A lyder -2x+4=6 -2x+4=6
  • Ekvation B lyder -2(x-2)=-3 -2(x-2)=-3

Mina frågor till dig är nu:

  1. Tycker du att ekvation A och ekvation B säger samma sak?
  2. Tycker du att ekvationerna har samma lösning?
Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 1 nov 2017 23:00

1 o 2 säger inte samma sak och inte blir det samma lösning, Yngve. 

Yngve 37922 – Livehjälpare
Postad: 1 nov 2017 23:08 Redigerad: 1 nov 2017 23:09

Päivi skrev :

1 o 2 säger inte samma sak och inte blir det samma lösning, Yngve. 

OK bra. Nästa steg:

  • Ekvation A lyder -2x2+4x+6=6 -2x^2+4x+6=6
  • Ekvation B lyder -2(x2-2x-3)=-3 -2(x^2-2x-3)=-3

Mina frågor till dig är nu:

  1. Tycker du att ekvation A och ekvation B säger samma sak?
  2. Tycker du att ekvationerna har samma lösning?
Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 1 nov 2017 23:11

1 och 2 är inte samma sak och inte ger det samma lösning. 

Yngve 37922 – Livehjälpare
Postad: 1 nov 2017 23:13 Redigerad: 1 nov 2017 23:19
Päivi skrev :

1 och 2 är inte samma sak och inte ger det samma lösning. 

OK bra.

  • Vänsterledet i ekvation B är likvärdigt med vänsterledet i ekvation A.
  • Högerledet i ekvation B får du genom att dividera högerledet i ekvation A med -2.

Ser du att du alltså får ekvation B ur ekvation A om du dividerar endast högerledet med -2?

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 1 nov 2017 23:23

Mitt svar är ja, Yngve. 

Yngve 37922 – Livehjälpare
Postad: 1 nov 2017 23:28 Redigerad: 1 nov 2017 23:28
Päivi skrev :

Mitt svar är ja, Yngve. 

OK bra. Och A säger som sagt inte samma sak som B

Då kan jag ställa frågan igen (den som du inte var 100 % säker på tidigare): 

Förstår du att det var fel att endast dividera högerledet med -2? 

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 1 nov 2017 23:30

Ja, det gör jag, Yngve!

Yngve 37922 – Livehjälpare
Postad: 1 nov 2017 23:37 Redigerad: 1 nov 2017 23:38
Päivi skrev :

Ja, det gör jag, Yngve!

Vad bra!

Det är alltså viktigt att varje ny rad ska säga samma sak som raden innan. Det spelar ingen roll hur många steg framåt du tänker i huvudet. Det som du skriver måste vara matematiskt korrekt, annars får du dryga poängavdrag på proven. Men det här är gammal kunskap som vi har tjatat om många gånger tidigare Päivi.


Så då kanske vi istället kan gå över till det nya och roliga, nämligen att du ska lära dig hur kvadratkomplettering går till. Då vill jag att du tittar på de två videofilmerna jag länkade till och ställer frågor här om de delar av innehållet som du inte förstår.

Säg till när du har gjort det så kan vi gå vidare.

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 1 nov 2017 23:47

Ja, det kan jag göra, men nu måste jag göra i ordning djuren för natten. Det tar vi imorgon, Yngve! Jag är igen sen med djuren som vanligt. 

Vi syns imorgon igen i tråden. 

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 2 nov 2017 12:52

Ett exempel 

x2 +6x-16=0x2+6x +9=16(x+3)2+ 32=16+32x+3=±25x+3=±5,         x+3=-5x=5-3            x=-5-3 x=2                x=-8

Smaragdalena 78613 – Lärare
Postad: 2 nov 2017 13:33 Redigerad: 2 nov 2017 13:52

Nej, nu skriver du saker som inte är samma igen.

x2 + 6x -16 = 0x2+6x = 16x2+6x + 9= 16+ 9(x+3)2 = 25x+3 = ±25x+3 = ±5x1 = 2, x2 = -8

Den ekvation som du har på andra raden har lösningarna x = 1 och x = -7.

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 2 nov 2017 13:46

Titta om Magdalena på dina lösningar

Rätta svaren ska vara 

x= 2, 

x=-8

Smaragdalena 78613 – Lärare
Postad: 2 nov 2017 13:51

Ja, de rätta svaren till ekvationen x2+6x-16=0 x^2 + 6x -16 = 0 är x = 2x och x = -8, precis som jag har skrivit. Det är ekvationen x2+6x+9=16 x^2 + 6x + 9 = 16 , som du har skrivit på andra raden, som har rötterna 1 och -7. Du gör om en ekvation tillen annan mellan rad 1 och 2, gör en tredje variant på rad 3 och hamnar på något magiskt sätt tillbaka på ekvation 1 på rad 4. Så kan du inte göra! Jämför din lösning med min, så ser du var du har gjort fel.

Yngve 37922 – Livehjälpare
Postad: 2 nov 2017 15:14

Hej Päivi.

Detta är precis det vi pratade om i denna tråd sent igår kväll, och det du då till slut sa att du förstod till 100 %.

Men vi tar det väl en sväng till då.

Mina frågor till dig är nu:

  1. Tycker du att ekvationen på rad 1 och ekvationen på rad 2 säger samma sak?
  2. Tycker du att ekvationerna har samma lösning?

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 2 nov 2017 15:25

Rad 2

den kommer från

(x+3)(x+3)= x^2+6x+9-16=0

(x+3)^2 + 3^2= 16

x+ 3= 16+9

x+3= roten ur 25

så här har jag det tänkt. 

Ekvationerna som Du Yngve visar är inte lika. 

Lectron 123 – Fd. Medlem
Postad: 2 nov 2017 15:38 Redigerad: 2 nov 2017 15:39
Päivi skrev :

Rad 2

den kommer från

(x+3)(x+3)= x^2+6x+9-16=0

(x+3)^2 + 3^2= 16

x+ 3= 16+9

x+3= roten ur 25

så här har jag det tänkt. 

Ekvationerna som Du Yngve visar är inte lika. 

Jag får känslan att du dels inte fokuserar på ett led i taget, samt att du försöker göra för mycket i varje steg.

T.ex. är detta inte ett godtagbart skrivsätt, för det stämmer inte.

(x+3)(x+3)= x^2+6x+9-16=0

Vad som stämmer är (x+3)(x+3) = x2+6x+9. Inget annat. -16 hör inte hemma än i detta steget.

Så om vi nu har ekvationen x2+6x+9=16 så kan vi nu subtrahera över 16 som du försökte tidigare.

Yngve 37922 – Livehjälpare
Postad: 2 nov 2017 15:43
Päivi skrev :

Rad 2

den kommer från

(x+3)(x+3)= x^2+6x+9-16=0

Här skriver du fel igen.

Nu frågar jag dig: Ser du att det som står längst till vänster är INTE lika med det som står i mitten?

Det här har vi kämpat med för flera månader sedan och jag trodde verkligen att du hade fått grepp om detta nu.

(x+3)^2 + 3^2= 16

x+ 3= 16+9

x+3= roten ur 25

så här har jag det tänkt. 

Ekvationerna som Du Yngve visar är inte lika. 

Nej just det. De är inte lika. Och just därför får du inte skriva på det sättet som du gjorde.

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 2 nov 2017 15:48

Jag visar ett annat sätt. Vänta ett tag, Yngve. 

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 2 nov 2017 15:54

x2+6x-16=0x2+6x=16(x+3)2=±25,     x=5-3           x=-5-8x=2                x=-8

Yngve 37922 – Livehjälpare
Postad: 2 nov 2017 16:08 Redigerad: 2 nov 2017 16:08
Päivi skrev :

x2+6x-16=0x2+6x=16(x+3)2=±25,     x=5-3           x=-5-8x=2                x=-8

Ja nu säger rad 1 och rad 2 samma sak.

Men rad 2 och rad 3 säger inte samma sak.

Rad 2 och rad 3 är olika ekvationer. De har olika lösningar.

Rad 3 ska vara (x+3)2=25

Fråga: Ser du att det blev fel?

 

(och sedan saknar jag en förklarande rad mellan rad 2 och rad 3. Jag vill att det ska stå x2+6x+9=16+9 eller något liknande på den raden.)

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 2 nov 2017 16:13

Jag skriver om här, Yngve!

vänta. 

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 2 nov 2017 16:19

x2+6x-16=0x2+6x=16(x+3)2=25x+3=±5x=5-3,    x=-5-3x=2          x=-8

Yngve 37922 – Livehjälpare
Postad: 2 nov 2017 16:32
Päivi skrev :

x2+6x-16=0x2+6x=16(x+3)2=25x+3=±5x=5-3,    x=-5-3x=2          x=-8

Bra Päivi. Nu har du gjort en korrekt lösning baserat på kvadratkomplettering.

Nu saknar jag bara den förklarande raden mellan rad 2 och rad 3.

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 2 nov 2017 16:41

x2+6x-16=0   jag får inte rot tecknet bli längre.x=-62±622+16x=-3±25x=-3+5x=2x=-3-5x=-8

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 2 nov 2017 16:53 Redigerad: 2 nov 2017 16:59

När det inte blir riktigt annars, måste siffrorna gömmas under 25. 

Det är lika farligt sätta rot tecknet också. Rakt av och inget mer. 

Smaragdalena 78613 – Lärare
Postad: 2 nov 2017 17:08

Päivi, om du vill ha in hela uttrycket under rottecknet, så är en metod att först skriva hela det uttrycket, i ditt fall blir det 622 + 16, markera det uttrycket och sedan klicka på "rotenur". Då blir det så här: 622 + 16. Ett annat sätt är att klicka dit rot-tecknet först och se upp med var man har insättningsstrecket.

Yngve 37922 – Livehjälpare
Postad: 2 nov 2017 18:14

 

Hej Päivi.

Kolla in detta klipp. Det visar hur du kan få till ett längre rotenur-tecken.

Och även hur du blandar text och formler.

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 2 nov 2017 18:21

Det var verkligen bra sätt,Yngve!

Svara Avbryt
Close