Är min hypotes rimlig? Gymnasiearbete om färg och smak
Hej!
Jag håller på med mitt gymnasiearbete på naturvetenskapsprogrammet. Mitt arbete handlar om hur synen kan påverka smakupplevelsen. Jag ska undersöka om människor uppfattar olika smaker när de får smaka på samma dryck, men drycken har olika färger.
Min frågeställning är:
Påverkar färgen på en dryck vilken smak människor uppfattar, även om smaken egentligen är densamma?
Jag tänker använda en neutral dryck med samma smak i alla glas, men färga den i fyra färger: röd, gul, grön och blå. Deltagarna ska inte få veta att drycken har samma smak. Efter varje prov ska de skriva vilken smak de tror att drycken har.
Min hypotes är:
-
Röd → bärsmak, till exempel jordgubb eller hallon
-
Gul → citrus, till exempel citron eller apelsin
-
Grön → äpple eller päron
-
Blå → mer osäkra eller blandade svar
Jag undrar om det är okej att skriva “blå → osäkert” i hypotesen, eftersom blå drycker inte är lika vanliga och kanske inte kopplas lika tydligt till en specifik smak. Eller borde jag skriva “blå → blåbär eller osäkert” istället?
Är detta en rimlig hypotes och metod för ett gymnasiearbete?
Jag skulle nog välja hypotesen blå -> blandade svar.
Jag tycker att ämnet och upplägget är intressant, men kolla med din mentor för säkerhets skull.