Babysbytesmatris 3e fråga
Nu trodde jag att jag hade koll på babysbyte, men uppenbarligen inte.
Den elaka fråga lyder:
Finn matrisen för rotation vinkeln 90° moturs kring vektorn (1, 2, 2).
Tolkning:
Rotationer kring (1,2,2) är jätteskrämmande. Därför måste vi inledda en ny bas där allt är kvadratisk, ortonormerad och på rätt plats.
Först förflyttar vi oss från universum, gör vår rotation, och återvänder till normal basen....
Men men... Rotationen med 90 grader, den är nog skriven i bas e?
Är det:
ELLER
Jag chansade på att rotationen var i bas e, dvs att jag måste först byta bas från e' till e, rotera, och byta bas tillbaka från e till e'. Jag tror att det är fel, så nu testar jag tvärtom, dvs att tänka att den rotation är korrekt beskriven i den nya basen.
Som ny bas införde jag:
, dvs, den normerade pinne (1,2,2) jag måste arbeta med.
, en godtyckligt promenerare som råkade ha dot product noll med den första pinne.
är min basbytsmatris från e' till e. Eller?
Så först måste jag gå från e till e', eftersom vår rotation är skriven i språk e', dvs vi vill använda inversen till detta (i detta fall transponat).
=
Och redan där vet jag att det är fel för att jag få noll i position när faciten säger .
En till tråkigt dag i babysbytesvärlden.

Ok, jag kom på var felerna var
Delvis är det rotation kring fel pinne. E3 avbildas på sig själv, resten beter sig som vanligt.
Och vi måste först från e till e', alltså vad kallas per konvention Q^-1! Avbildning händer ju kring (1,2,2) Alltså det hjälper inte att vara i Berlin när festen är i Moskva liksom.
Edit: jag svarade till migsjälv bara för att få stänga tråden, men knappen inte funkar på Mozilla, sorry. Fixar det hemma.
Men om någon (Guggle :))) har några smarta råd, eller blommor, eller choklad, jag vill gärna höra dem!!