7 svar
426 visningar
lamayo är nöjd med hjälpen
lamayo 2570
Postad: 14 aug 2018 20:45

Batteri

Det krävs mycket energi att tillverka ett batteri till tex en elbil. Vad är det som kräver mycket energi i tillverkningen och vad är det som släpper ut så mycket koldioxid?

 

Tacksam för hjälp!

Smutstvätt 23813 – Moderator
Postad: 14 aug 2018 20:49

Hur tillverkas ett batteri? Vad består ett batteri av? Vad kan vara energikrävande i den processen? :)

lamayo 2570
Postad: 14 aug 2018 21:02 Redigerad: 14 aug 2018 21:07
Smutstvätt skrev:

Hur tillverkas ett batteri? Vad består ett batteri av? Vad kan vara energikrävande i den processen? :)

 Jag vet inte hur det tillverkas, men antar att det består av metaller och osf att bryntning av malm orsakar lite utsläpp. Vet inte hur det orsakar utsläpp eller varför man har metaller i ett batteri?

Smutstvätt 23813 – Moderator
Postad: 14 aug 2018 21:28

Metaller finns i batterier för att kunna skapa en potentialskillnad. Ädla metaller är bra på att dra åt sig elektroner, ett bra exempel är silver, medan oädla metaller är bra på att ge ifrån sig elektroner, exempelvis magnesium. Om vi kopplar ihop dessa med en koppling som kan leda ström (vilken vanlig sladd som helst fungerar bra, samt någon typ av brygga för att få en sluten krets), kommer magnesiumet att börja avge elektroner till silverbiten. Laddningar i rörelse är själva definitionen av ström. Om vi kopplar in en liten lampa mellan metallerna, leds elektronerna den vägen, och lampan lyser. Därför finns det metaller i batterier.

Att utvinna dessa metaller är oerhört energikrävande. Först måste berget där metallerna finns sprängas i bitar, och sedan behöver vissa metaller ofta renas, vilket kräver ytterligare energi. I elbilar krävs det oerhört många batterier (eller snarare ett jättebatteri), vilket innebär att metallutvinningen sker i väldigt stor skala. Dessutom måste det finnas fordon som fraktar gruset man sprängt fram, samt även fordon som fraktar bort slaggprodukter, borrar för att undersöka var metallådrorna går, osv. Sammanlagt tar det väldigt mycket energi för att tillverka ett batteri till en elbil. Därför kan det, om man har en bränslesnål bil (särskilt en hybridbil), ibland vara bättre för miljön att fortsätta köra sin gamla bil tills den går sönder, än att köpa en ny elbil. 

Affe Jkpg 6630
Postad: 14 aug 2018 22:06

Till bilar används typiskt Litium-jon-batterier som t.ex.:

Litium Nickel Kobolt Aluminium Oxid, Li-NiCoAlO2
Litium Titan-föreningar Li4Ti5O12

Litium är en hyfsat vanligt förekommande metall, men t.ex. titan och kobolt är relativt sällsynta.

Teraeagle 20231 – Moderator
Postad: 14 aug 2018 22:13

Det finns ytterligare två problem som är kopplade till att litium är en oädel metall:

  1. Litiummalm innehåller litiumjoner, vilka måste reduceras till metalliskt litium. Eftersom litium är så pass oädelt kräver detta stora mängder energi (i praktiken från fossila bränslen). Liknande problem finns med aluminium, men det är mer känt och sker i större skala.
  2. Det är ganska svårt att återvinna metallen eftersom den oxideras så lätt (den är dessutom brandfarlig).  Problemen förstärks av felsortering och hård integrering. Det är inte särskilt sannolikt att man slänger en bil i hushållssoporna, men den typen av problem finns med olika former av elektronik som innehåller laddningsbara batterier.
Teraeagle 20231 – Moderator
Postad: 14 aug 2018 22:18
Affe Jkpg skrev:

Till bilar används typiskt Litium-jon-batterier som t.ex.:

Litium Nickel Kobolt Aluminium Oxid, Li-NiCoAlO2
Litium Titan-föreningar Li4Ti5O12

Litium är en hyfsat vanligt förekommande metall, men t.ex. titan och kobolt är relativt sällsynta.

Problemet är inte % i jordskorpan. Problemet är hur metallen är fördelad i jordskorpan. När den är koncentrerad i jordskorpan ska den även finnas i en form som är lätt att utvinna. I praktiken sker nästan all utvinning från indunstade hav/saltsjöar på ett fåtal platser. 

lamayo 2570
Postad: 15 aug 2018 14:26

tack för hjälpen!

Svara Avbryt
Close