Behov av en kort (och bråskande) tolkning av en bedömningsmatris i svenska
Hejsan. Jag går i svenska 1, och vi har nu momentet språklig variation (olika sätt som svenskan framförs på, exempelvis dialektala skillnader, skillnader i hur kön talar etc.). I vår bedömningsanvisning står det följande:
"Eleven kan göra välgrundade och nyanserade reflektioner över hur språklig variation hänger
samman med talare och kommunikationssituation"
Det där sista, hur språklig variation hänger samman med talare och speciellt kommunikationssituation, förstår jag inte. Kan någon förklara, och gärna också ge ett exempel?
Språk varieras beroende beroende på vem det är som talar och när det talas. Exempelvis, jämför ditt språk och din mormors språk. Jämför också hur Du pratar till en lärare jämfört med till dina kompisar. Det är en skillnad, ellerhur?
Okej, så jag ska inte koppla det som att exempelvis sociolekten kan vara särskilt tydlig i ett möte med medlemmar från de två könen?
Jo, sociolekten är ju en språklig variation beroende på socialt sammanhang.
Tack, jag tror att jag fattar .