3 svar
28 visningar
Dani163 522
Postad: 16 jun 18:52

Behöver hjälp med ”kaströrelse”

Så vi vet att 85 m/s har en riktning till höger mot väggen. Så vi vill veta vad theta är för att hitta vy.

vy=v0y-gt=v0×sin(θ)-gtx=15m, y=7m, v0=85msv0y=v0×sin(θ)tan(θ)=715a25.01°v0y=85×sin(25.01)=35.945ms v0x=85×cos25.01=77.02mst=sxvx=15m77ms=0.1948050.195s

Lösningen ovanför delades av min vän, men jag har några frågor:

  • Kan man använda t=s_x/v_x för att hastigheten i x-led är konstant, för att det finns inget som accelererar kulan mot sitt destination? Jag vet att formeln v=s/t utgår ifrån att hastigheten är konstant. 
  • Vi har redan skrivit y = 7m, men varför använder vi sen formeln y = v0y - gt^2/2 om vi redan vet vad y är i uppgiften? 
Dani163 skrev:

Så vi vet att 85 m/s har en riktning till höger mot väggen. Så vi vill veta vad theta är för att hitta vy.

vy=v0y-gt=v0×sin(θ)-gtx=15m, y=7m, v0=85msv0y=v0×sin(θ)tan(θ)=715a25.01°v0y=85×sin(25.01)=35.945ms v0x=85×cos25.01=77.02mst=sxvx=15m77ms=0.1948050.195s

Lösningen ovanför delades av min vän, men jag har några frågor:

  • Kan man använda t=s_x/v_x för att hastigheten i x-led är konstant, för att det finns inget som accelererar kulan mot sitt destination? Jag vet att formeln v=s/t utgår ifrån att hastigheten är konstant. 
  • Ja, det är därför det funkar.
  • Vi har redan skrivit y = 7m, men varför använder vi sen formeln y = v0y - gt^2/2 om vi redan vet vad y är i uppgiften? 

Nej, 7 m är punkten som skytten siktar på, inte punkten där kulan verkligen träffar väggen.

Dani163 522
Postad: 16 jun 19:22
Smaragdalena skrev:

Nej, 7 m är punkten som skytten siktar på, inte punkten där kulan verkligen träffar väggen.

Vad är en lämplig index på y för att separera mellan y = 7m, och punkten där kulan träffar väggen?

Kalla det ena för h som i höjd. Vilket av dem du kallar h får du bestämma själv.

Svara Avbryt
Close