18 svar
671 visningar
amj9927 är nöjd med hjälpen
amj9927 47 – Fd. Medlem
Postad: 11 aug 2020 15:24

Beräkna en bolls start- och sluthastighet när den faller över kanten från ett bord

Hej!

Jag har fastnat lite på en uppgift. Bollen faller över en bordskant som är 50,5 cm hög och landar 36 cm från bordet. Detta tar tiden 0,40 s. Jag ska beräkna dess begynnelsehastighet samt bollens hastighet till storlek och riktning när den slår i golvet. Jag antar att jag ska använda v=s/t för att räkna ut begynnelsehastigheten, men frågan är då om jag räknar ut vx eller v0? Jag ska väl sen räkna ut vy och sedan resultanten av vx och vy för att få bollens hastighet till storlek och riktning när den slår i marken eller?

Tacksam för all hjälp!

Yngve 37928 – Livehjälpare
Postad: 11 aug 2020 15:37 Redigerad: 11 aug 2020 16:02

Som du redan är inne på, enklast här är att dela upp hastighetsvektorn i två komposanter.

En horisontell kompisar som du kan kalla vxv_x och en vertikal komposant som du kan kalla vyv_y.

Den enda kraft som påverkar bollen när den väl har lämnat Nordstan är tyngdkraften, som ju är riktad vertikalt nedåt.

Det betyder att bollen kommer att accelerera nedåt under hela tiden den är i luften, dvs vyv_y ökar (om du sätter positiv yy-riktning nedåt). Du kan hitta en formel som beskriver bollens vertikala hastighet. Du måste då känna till bollens ursorungliga vertikala hastighet, dvs v0yv_{0y}. Den kan du kanske klura ut?

Vad gäller den horisontella hastigheten så gäller att den är konstant vxv_x under hela förloppet, efrersom bollen inte påverkas av någon kraft i horisontell riktning. Här kan du använda en enkel formel för att bestämma vxv_x.

Den totala hastigheten i medslagsögonblicket är sedan vektorsumman av den horisontella och den vertikala hastigheten.

Hjälpte det dig framåt?

amj9927 47 – Fd. Medlem
Postad: 11 aug 2020 15:43

Hänger inte riktigt med på v0 och det du skrev med v0-y. Jag antar att det är vx = s/t som är den enkla formel jag ska använda för att bestämma vx? Är det då begynnelsehastigheten och sluthastigheten i x-led?

Yngve 37928 – Livehjälpare
Postad: 11 aug 2020 16:01 Redigerad: 11 aug 2020 16:03

Förlåt, jag skrev fel.

Jag menade att skriva v0yv_{0y}, dvs yy-komposanten av v0v_0. Jag har korrigerat det nu.

Ja, vxv_x ges av vx=sx/tv_x=s_x/t.

amj9927 47 – Fd. Medlem
Postad: 11 aug 2020 16:02

Jag fattar inte :/

Yngve 37928 – Livehjälpare
Postad: 11 aug 2020 16:09 Redigerad: 11 aug 2020 16:11

Vad fattar du inte?

  1. Vad ursprungshastigheten i xx- och yy-led är?
  2. Varför hastigheten i xx-led är konstant?
  3. Hur du ska beräkna hastigheten i xx-led?
  4. Varför hastigheten i yy-led ökar?
  5. Hur du ska beräkna hastigheten i yy-led vid nedslag?
  6. Hur du ska beräkna totala hastigheten vid nedslag?
amj9927 47 – Fd. Medlem
Postad: 11 aug 2020 16:13

Sorry för otydligheten! Jag fattar inte vad ursprungshastigheten i x- och y-led är. Hastigheten i x-led är väl som vi sa vx = s/t? Men förstår inte voy och vox. För att beräkna hastigheten i y-led, använder jag y = votsina - (gt2)/2 eller y = votsina + (gt2)/2?

Yngve 37928 – Livehjälpare
Postad: 11 aug 2020 16:55 Redigerad: 11 aug 2020 16:58

Ja, hastigheten i x-led är konstant vx=sx/tv_x=s_x/t. Det innebär att bollen även har just den ursprungshastigheten i x-led. Antagligen rullar bollen över bordet och har därmed en ursprungshastighet i x-led.

Hur är det då med ursprungshastigheten i y-led, dvs hur ser bollens vertikala rörelse ut precis när den lämnar bordskanten? Är den hastigheten större än 0, mindre än 0 eller lika med 0?

Hastigheten i y-led följer sedan hastighetformeln vid konstant acceleration (likformigt accelererad rörelse) vy=ay·t+v0yv_y=a_y\cdot t+v_{0y}, som du hittar i din formelsamling eller här.

Ursprungshastigheten i x-led v0xv_{0x} är helt enkelt x-komposanten av ursprungshastigheten v0v_0.

Ursprungshastigheten i y-led v0yv_{0y} är helt enkelt y-komposanten av ursprungshastigheten v0v_0.

Det är precis samma sak som att vxv_x är x-komposanter av hastigheten vv och vyv_y är y-komposanten av hastigheten vv.

Blev det klarare då?

amj9927 47 – Fd. Medlem
Postad: 11 aug 2020 17:04

Lite klarare, tack! Jag har gjort såhär:
1. Räknat ut vinkeln som blir 35,3 grader med trigonometri.

2. Räknat ut att v0y är 1,17 m/s genom att använda formeln y = voytsina - (gt2)/2 där det då blir -0,505 = voy x 0,40 x sin35,3 - (9,82 x 0,402)/2.

3. V0y = vosin35,3 så vo= 1,17/sin35,3 = 2,02

4. vy = vosina-gt = 1,17sin35,3 - (9,82 x 0,40) = -3,22. Det är detta som förvirrar mig för det blir ju negativt? Är det för att bollen färdas nedåt och jag satte bordskanten som origo?

Stämmer detta? Om det gör det så har jag ytterligare en fundering och det är att vox = vocos35,3 och då blir vo = 1,65. Det är ju inte samma som vx och borde inte det vara samma?

Yngve 37928 – Livehjälpare
Postad: 11 aug 2020 18:00 Redigerad: 11 aug 2020 18:41

Du använder en onödigt komplicerad lösningsmetod och dina resultat stämmer inte. Du behöver inte blanda in trigonometri alls. Och vilken vinkel är det du har beräknat? Vinkeln ändras ju hela tiden under fallet.

======================

Gör istället så här:

Eftersom hastigheten i x-led och hastigheten i y-led är oberoende av varandra så kan du beräkna dem separat var för sig, med hjälp av de formler jag har givit dig.

  • Är du med på att hastigheten i x-led i nedslagsögonblicket ges av vx=sx/tv_x=s_x/t, där sxs_x är sträckan bollen har färdats i x-led och tt är tiden det tar för bollen att färdas den sträckan?
  • Är du med på att hastigheten i yy-led i nedslagsögonblicket ges av vy=ay·t+v0yv_y=a_y\cdot t+v_{0y}, där aya_y är accelerationen i y-led, tt är tiden det tar för bollen att nå golvet och v0yv_{0y} är ursprungshastigheten i y-led? Detta är "fritt fall".

I så fall är det endast ursprungshastigheten i y-led du saknar, dvs v0yv_{0y}, som är den vertikala hastigheten i ögonblicket då bollen lämnar bordskanten.

För att enklare inse hur stor denna är kan du tänka hur stor den vertikala hastigheten är innan bollen lämnar bordskanten, dvs då bollen fortfarande rullar över bordet. Hur stor är den?

amj9927 47 – Fd. Medlem
Postad: 11 aug 2020 18:39 Redigerad: 11 aug 2020 18:41

Ja jag är med på vx = sx/t. Men förstår inte varför jag ska använda vy = ax t + v0y och inte vy = v0sina - gt? Känns lite "för" lätt då de formler du beskriver inte använts i fysik 2 utan bara i fysik 1. Hur räknar jag ut v0y då? I boken använder de ungefär en sån lösning som jag gjorde bara att jag fortsatte längre.

Yngve 37928 – Livehjälpare
Postad: 11 aug 2020 19:01 Redigerad: 11 aug 2020 20:56
amj9927 skrev:

Ja jag är med på vx = sx/t.

OK bra!

Men förstår inte varför jag ska använda vy = ax t + v0y och inte vy = v0sina - gt? Känns lite "för" lätt då de formler du beskriver inte använts i fysik 2 utan bara i fysik 1.

Kanske för att det är enklare att göra så?

Men visst kan du använda vy=v0·sin(a)-gtv_y=v_0\cdot\sin(a)-gt, bara du använder rätt vinkel aa. Du kommer då att se att de båda formlerna säger exakt samma sak.

Har du ritat en figur? Om ja, visa den. Om nej, gör det och visa den. Där bör det framgå hur stor vinkeln aa är. 

Hur räknar jag ut v0y då?

Du behöver inte räkna ut v0yv_{0y}, du kan resonera dig fram till vad det måste vara.

Titta på mitt senaste svar, där har du en bra ledtråd. Svara på den frågan. 

I boken använder de ungefär en sån lösning som jag gjorde bara att jag fortsatte längre.

Nu vet jag inte hur det ser ut i din bok, men visst går det att lösa problemet på flera olika sätt.

Jag försöker leda in dig på det sättet jag själv tycker är det enklaste. 

amj9927 47 – Fd. Medlem
Postad: 12 aug 2020 11:18 Redigerad: 12 aug 2020 12:46

Min gissning är att v0y är 0 eftersom bollen inte har någon vertikal hastighet innan den lämnar bordskanten? Är då vy = -9,82 x 0,40 = -3,928?

Har problem med vinkeln a då du skrev att den ändras genom hela fallet. Jag använde mig av tan(a) = 0,36/0,505 och fick då a = 35,4 grader men du antydde att det var fel. Varför och hur blir det fel? Det står i uppgiften att jag ska beräkna hastigheten till storlek och riktning när den slår i golvet och det antar jag betyder att jag ska beräkna vinkeln? Min andra gissning för vinkeln är tan(a) = vy/vx = -3,928/0,902 = -77,1 grader?

Tack så jättemycket för all hjälp och ditt tålamod!

Yngve 37928 – Livehjälpare
Postad: 12 aug 2020 13:47
amj9927 skrev:

Min gissning är att v0y är 0 eftersom bollen inte har någon vertikal hastighet innan den lämnar bordskanten? Är då vy = -9,82 x 0,40 = -3,928?

Yes, det stämmer. Du kan även få ut det genom v0y=v0·sin(a0)v_{0y}=v_0\cdot\sin(a_0), där a0a_0 är vinkeln just när bollen lämnar bordskantens, dvs 0°.

Har problem med vinkeln a då du skrev att den ändras genom hela fallet. Jag använde mig av tan(a) = 0,36/0,505 och fick då a = 35,4 grader men du antydde att det var fel. Varför och hur blir det fel?

Har du ritat en figur där du har ritat in boillbanan (som ju bildar en parabel där utgångspunkten utgör parabelns maxpunkt) och den vinkel du har beräknat?

Om ja, visa den. Om nej, gör det och visa den.

Det står i uppgiften att jag ska beräkna hastigheten till storlek och riktning när den slår i golvet och det antar jag betyder att jag ska beräkna vinkeln? Min andra gissning för vinkeln är tan(a) = vy/vx = -3,928/0,902 = -77,1 grader?

Ja det stämmer. Bra!

amj9927 47 – Fd. Medlem
Postad: 12 aug 2020 17:59

Yngve 37928 – Livehjälpare
Postad: 12 aug 2020 20:11

Din figur stämmer inte riktigt.

Du har angivit vinkeln mot lodlinjen och att vinkeln är 77,1° då bollen lämnar bordskanten.

Utgångsvinkeln a0a_0 är lika med eftersom bollen har en rent horisontell riktning då (vi har ju att v0y=0v_{0y}=0).

Det som efterfrågas är istället hastighetsvektorns vinkel aa mot horisontalplanet i nedslagsögonblicket.

Den vinkeln är ungefär-77° (vi har ju då att vx=0,9v_x=0,9 m/s och vy=-3,928v_y=-3,928 m/s).

Figuren bör se ut ungefär så här:

amj9927 47 – Fd. Medlem
Postad: 12 aug 2020 21:29 Redigerad: 12 aug 2020 21:31

Jaha! Var ritar jag ut 77,1 graders vinkeln då? Jag har dock en väldigt liknande fråga om detta. Säg att bollen skjuts ut med en hastighet på 5 m/s och vinkeln är 25 grader. Är begynnelsehastigheten i x-led då 5cos25 eller helt enkelt 5?

Yngve 37928 – Livehjälpare
Postad: 12 aug 2020 22:47 Redigerad: 12 aug 2020 22:58

Det gäller i alla lägen att vx=v·cos(a)v_x=v\cdot\cos(a) och att vy=v·sin(a)v_y=v\cdot\sin(a), se bild.

Jag rekommenderar dig att inte lära dig detta utantill utan att istället lära dig att snabbt konstruera nedanstående bild och ur den hitta de samband du behöver.

Ytterligare ett samband ďu direkt får ur bilden är v2=vx2+vy2v^2=v_x^2+v_y^2.

amj9927 47 – Fd. Medlem
Postad: 13 aug 2020 10:26

Då hänger jag med! Tack så jättejättemycket för hjälpen!

Svara Avbryt
Close