2 svar
107 visningar
filipsrbin är nöjd med hjälpen
filipsrbin 309
Postad: 8 feb 2021 11:29

Beräkna rörelsekomposanter.

Hej!

Har en uppgift där jag skall beräkna hur långt en kula kommer efter att den fått rulla ner för ett lutande horisontellt plan.

Så har jag ritat. 

Nu, för att beräkna hastigheten så använder jag mig av energiprincipen där Eföre = Eefter . Dock undrar jag en grej här. Låt anta att det finns energiförluster i form av friktion och rotation som uppgår till en tredjedel av den totala energin kulan har längt upp i planet, ska jag då räkna det som 23×(mgh) , dvs att jag direkt tar bort 1/3 av energin där? Och bör man då även direkt ta bort 1/3 av energin som uppstår efter? 

 

Sedan undrar jag också , och ursäkta det långa inlägget, hur jag skall räkna ut kulans hastighetskomposanter? 

Jag har ritat upp det på detta sätt: 

Här har jag alltså en Vy komposant och en Vx komposant. 

Kan dessa räknas ut med hjälp av trigonometri? För om jag räknar ut V0 så har jag hypotenusan. Om jag då har gradtalet för det lutande planet kan jag använda sinus och cosinus. Är det så jag får fram dessa komposanter? Om inte, vad kan jag istället använda? 

Återigen, ursäkta det långa inlägget. Är inte ute efter att någon ska göra allt åt mig här, utan vill snarare bara få vägledning i hur jag löser dessa uppgifter!

agnesium 2 – Fd. Medlem
Postad: 8 feb 2021 16:28

Precis som du har tänkt så gäller energiprincipen, alltså Eföre=Eefter. Om du sen ska ta hänsyn till energiförluster skulle du kunna tänka dig att Eefter = Ekinetisk + Epotentiell + Eförlust, där Eförlust = 13Eföre. Sen kan du nog lösa ut det du behöver.

Du är också på rätt spår när det gäller hastighetskomposanterna. Med hjälp av vinkeln för planet, samt Vsom hypotenusan kan du använda trigonometri för att hitta Vx och Vy.

filipsrbin 309
Postad: 10 feb 2021 12:28
agnesium skrev:

Precis som du har tänkt så gäller energiprincipen, alltså Eföre=Eefter. Om du sen ska ta hänsyn till energiförluster skulle du kunna tänka dig att Eefter = Ekinetisk + Epotentiell + Eförlust, där Eförlust = 13Eföre. Sen kan du nog lösa ut det du behöver.

Du är också på rätt spår när det gäller hastighetskomposanterna. Med hjälp av vinkeln för planet, samt Vsom hypotenusan kan du använda trigonometri för att hitta Vx och Vy.

Ursäkta sent svar, men tack för ditt svar i alla fall!
En fråga på detta då. 

Nu har jag räknat ut V0 till 1,9044m/s. 

Däremot, uppgiften i sig är att beräkna hur långt från bordets kant som kulan kommer. 

Detta är alla mina siffror för längderna. Det är lite här som jag fastnar. Jag har närliggande katet och motstående katet, vilket ger mig tanv = 

47,273,10,65

Tar jag sedan tan-1 (0,65) så får jag 33 grader.

Tänker jag rätt här? 

Svara Avbryt
Close