5 svar
186 visningar
micke2z behöver inte mer hjälp
micke2z 361
Postad: 9 sep 10:57

Beräkning på hur mycket en liter diesel släpper ut i co2 emmisions- Cykel vs Bil

Så min läxa är göra förändring i min vardag, då jag tog att cykla istället för köra bil. Vilket jag redan gjorde innan den här uppgiften. Jag tänkte kolla med er som är kunniga i kemi då jag har bara kemi 1 i min bakgrund som ingenjör. Min fråga är nu då : Är min beräkning rimlig? Extra fråga: Vad skulle ni som läser detta räkna på mer? Min lärare nämnde att jag kommer att äta mer och jag bör bla bla räkna något på de, vilket jag inte instämmer på helt eftersom jag tränar redan och äter inte mer. Vad menar hon tror ni? Att jag ska beräkna dem kalorier jag bränner för sedan beräkna något annat. Det ända co2 utsläpp jag kan tänka mig en cykel gör är från dess produktion. 

mag1 10102
Postad: 9 sep 14:37

Allt arbete kräver energi, så visst har din lärare rätt i att din kropp kommer förbruka mer energi när du cyklar jämfört med att åka bil. Börjar du cykla förbrukas det ju mer energi, precis som det förbrukas mer energi när du tränar jämfört med att du sitter still. Du själv blir ju utsläppskällan när du cyklar, och du kan antingen söka fram värden för koldioxidutsläpp eller kaloriförbrukning från cyklisten.

Du kan jämföra med hur mycket koldioxid som släpps ut när du kör bil för sträckan till föreläsningen, med att cykla. Du kan utgå ifrån 1 liter disel och jämföra hur långt du kan färdas med bilen, jämfört med att cykla. Eller räkna på hur stor utsläppsminskning det blir från bränslet om du tar cykeln istället.

micke2z 361
Postad: 9 sep 19:53
mag1 skrev:

Allt arbete kräver energi, så visst har din lärare rätt i att din kropp kommer förbruka mer energi när du cyklar jämfört med att åka bil. Börjar du cykla förbrukas det ju mer energi, precis som det förbrukas mer energi när du tränar jämfört med att du sitter still. Du själv blir ju utsläppskällan när du cyklar, och du kan antingen söka fram värden för koldioxidutsläpp eller kaloriförbrukning från cyklisten.

Du kan jämföra med hur mycket koldioxid som släpps ut när du kör bil för sträckan till föreläsningen, med att cykla. Du kan utgå ifrån 1 liter disel och jämföra hur långt du kan färdas med bilen, jämfört med att cykla. Eller räkna på hur stor utsläppsminskning det blir från bränslet om du tar cykeln istället.

Inte så intressant personligen. Men jag tänker ändå gå för en sådan beräkning, tack för att du uppmuntra mig till o räkna på det, jag tror läraren blir nöjd iaf. Det är riktigt komplicerat dock o få bra mått på de för ibland så kämpar man knappt för att de nedförsbacke, sen så är blir svårt för att det är uppförsbacke. 

Sträckan ligger iaf på 3,2km för fram och tillbaka så jag behöver bara beräkna tiden och hastigheten för att kanske kolla på någon indata på hur mycket man bränner kalorier beroende på hastighet.

mag1 10102
Postad: 10 sep 13:02

Jo visst behöver du begränsa arbetet till uppgiften och intresset. Förenklande antaganden om hastighet, kaloriförbrukning etcetera och generaliseringar måste du göra ändå, annars blir uppgiften för omfattande. 

micke2z 361
Postad: 16 sep 09:31
mag1 skrev:

Jo visst behöver du begränsa arbetet till uppgiften och intresset. Förenklande antaganden om hastighet, kaloriförbrukning etcetera och generaliseringar måste du göra ändå, annars blir uppgiften för omfattande. 

Jag har bestämt mig för att försöka jobba på hur mycket joule i cykling arbete och sen konverta de till kalorier. Jag gjorde inte för mycket av en deep dive på de konstiga formlerna som ser så osäkra ut, de såg ut som labb formler.

mag1 10102
Postad: 16 sep 10:55

Du kanske kan hoppa över joulearbete, och bara ta ett referensvärde. 

En genomsnittligt kaloriförbrukning per timme justerad efter hastighet och kroppsvikt, går att söka fram för cykling. T.ex. ca 900 kcal per timme för en person på 80kg som åker 25km/h. 

Svara
Close