5 svar
257 visningar
Quacker 560 – Fd. Medlem
Postad: 19 maj 2019 12:53

Beräkning, utbyte, Lambert - Beer's lag

Laboration där man ska beräkna mängd cytokrom c i mg per kilo kohjärtafärs som man använt från början. Min fråga är både om jag verkar göra rätt och om resultatet verkligen är rimligt. Samt om avrundningen för sista värdet, hur jag ska tänka där:

 

Enligt Lamberts-Beers lag:

ΔA = c · Δε · l

ΔA = Ared - Aox, (A=Absorbans)

Δε = 21100 cm-1 M-1, (absorptionskoefficienten)

l = 1 cm (kyvettlängden i ljusstrålens riktning)


ΔA = 125 - 103 = 22 ( ENHET ? )

c =ΔA / ( Δε · l ) = 22 / (21100 cm-1 M-1 * 1 cm) = 0,00104265402843601895734597156398 M

0,00104265402843601895734597156398 mol Cytokrom C per liter lösning.

11 ml oxiderad lösning = 0,011 L ( ALLTSÅ VÅR SLUTVOLYM EFTER LABORATIONEN INNAN ASBORBANSMÄTNING )

0,011 L * 0,00104265402843601895734597156398 mol / L = 1,1469194312796208530805687203791e-5 mol


Molekylvikt för Cytokrom c: MW = 12 384 g/mol  

1,1469194312796208530805687203791e-5 mol * 12 384 g/mol = 0,14203450236966824644549763033175 g

10g kohjärta användes för att få fram lösningen på 11 ml. 0,14203450236966824644549763033175 g Cytokrom C fick vi ut.

i mg per kg kohjärta: 14203,450236966824644549763033175 mg Cytokrom C / kg kohjärta = 14203,45 mg Cytokrom C / kg kohjärta

Smaragdalena 78169 – Lärare
Postad: 19 maj 2019 13:46

Snälla, skriv om det så att det går att hönga med! Använd formelskrivaren för att få läsliga formler, SKRIK INTE, använd vettiga beteckningar istället för långa strängar av typ 20 siffror. Berätta vad det är du berfäknar på varje rad - vi som svarar här är inga tankeläsare.

Om du använder formelskrivaren borde du slippa producera monster som det här:

Δε = 21100 cm-1 M-1, (absorptionskoefficienten)

Quacker 560 – Fd. Medlem
Postad: 19 maj 2019 14:16
Smaragdalena skrev:

Snälla, skriv om det så att det går att hönga med! Använd formelskrivaren för att få läsliga formler, SKRIK INTE, använd vettiga beteckningar istället för långa strängar av typ 20 siffror. Berätta vad det är du berfäknar på varje rad - vi som svarar här är inga tankeläsare.

Om du använder formelskrivaren borde du slippa producera monster som det här:

Δε = 21100 cm-1 M-1, (absorptionskoefficienten)

Jag får inte formelskrivaren att funka på mobilen.

Vi är tillsagda att ha alla siffror med.

Smaragdalena 78169 – Lärare
Postad: 19 maj 2019 14:35 Redigerad: 19 maj 2019 14:59

Det stämmer att man inte kan använda formelskrivaren från mobilen - då kan du antingen skriva från datorn, lära dig använda LaTeX eller skriva dina lösningar på papper och ta en bild.

Jag kan inte tänka mig att dina lärare har sagt något så dumt om att inte införa lämpliga beteckningar, så att det går att följa med i beräkningarna.

Quacker 560 – Fd. Medlem
Postad: 19 maj 2019 19:00
Smaragdalena skrev:

Snälla, skriv om det så att det går att hönga med! Använd formelskrivaren för att få läsliga formler, SKRIK INTE, använd vettiga beteckningar istället för långa strängar av typ 20 siffror. Berätta vad det är du berfäknar på varje rad - vi som svarar här är inga tankeläsare.

Om du använder formelskrivaren borde du slippa producera monster som det här:

Δε = 21100 cm-1 M-1, (absorptionskoefficienten)

 

 

Vad är felet med denna? Jag tänkte det var smart att specificiera vad epsilon var i detta fallet, att det var abs.koefficienten.

Gällande formelskrivaren så menade du väl Latex, eller? Och den funkar inte på mobilen.

Det funkade hyfsat med att kopiera in tycker jag SÅ obegripligt är det faktiskt inte.

Och JA våra lärare HAR sagt alla siffror med decimaler ska står med.

 

Har du något att säga om mina uträkningar och frågorna jag ställde?

Smaragdalena 78169 – Lärare
Postad: 19 maj 2019 19:30

LaTeX funkar från mobilen, det har jag använt många gånger. Formelskrivaren är den man får fram genom att klicka på roteur-tecknet i inskrivningsrutan.

Δε = 21100 cm-1 M-1 skall förmodligen föreställa Δϵ=211000cm·moldm3\Delta\epsilon=\frac{211000}{cm\cdot\frac{mol}{dm^3}}, men det är inte det som det står. Hade det stått Δε = 21100 cm-1 M-1 hade det varit mer begripligt.

Det är mycket möjligt att dina lärare har sagt åt er att inte avrunda för tidigt, men det är något helt annat än det jag begärde.

Jag kan inte säga något om dina siffror och uträkningar, eftersom de är så svårtydda att jag inte orkarta mig  igenom dem.Och som jag nämnt tidigare, så förklarar du alldeles för lite vad det är du gör i varje steg. Det är inte meningen att jag skall behöva sitta här och gissa, det bör framgå tydlig avdin redogörelse.

Svara Avbryt
Close