13 svar
75 visningar
Anonym_15 855
Postad: 7 dec 14:19

Beskriv med mängdoperation.

Hur vet man om man ska inkludera S eller inte? Det enda jag vet är att det är ett område som ligger helt utanför T. Skulle någon kunna visa visuellt?

Anonym_15 855
Postad: 7 dec 14:22

1,2 eller 3? Eller ska rektangeln utanför cirklarna också var ifyllt?

Tomten 2008
Postad: 7 dec 15:32

B är definierad som mängden av de som äger en bil och är yngre än 18 år. Oavsett om de har körkort eller inte. Alltså B=P\T

Anonym_15 855
Postad: 7 dec 16:17

Då ska man inkludera S ? Men ska även grundmängden inkluderas? Vilken av 1, 2 och 3 stämmer?

Tomten 2008
Postad: 7 dec 17:55 Redigerad: 7 dec 18:04

Alternativ 2 är korrekt Venndiagram för B, med eller utan S inritad. Det är mängdoperationer som efterfrågas - inte Venndiagram. Operationen A\B är vedertagen och står för A snitt med komplementet för B.

Laguna 31788
Postad: 7 dec 18:13
Anonym_15 skrev:

Då ska man inkludera S ? Men ska även grundmängden inkluderas? Vilken av 1, 2 och 3 stämmer?

Eftersom uttrycket i b inte nämner något om körkort så kommer S inte med i bilden.

Anonym_15 855
Postad: 7 dec 21:00

Känner inte att jag har fått ett tydligt svar på frågan... Alternativ 2 är korrekt enligt Tomten men Laguna menar att S inte ska vara med i bilden? Men i alternativ 2 är lite av S markerad? Och sedan, varför ska inte grundmängden inkluderas?

Laguna 31788
Postad: 7 dec 21:13

Du kan ha med S i ditt Venn-diagram, i den bilden rent bokstavligt, men jag menade att S inte ingår i svaret.

Anonym_15 855
Postad: 8 dec 09:07 Redigerad: 8 dec 09:07

Kan man inte också skriva PsnittTkomplement? Är det samma sak?

Laguna 31788
Postad: 8 dec 10:59

Det är samma sak om man har definierat universalmängden, annars vet man inte vad T-komplement innehåller. I Venn-diagrammet är den stora rektangeln universalmängden. Här skulle den t.ex. kunna vara "mängden av alla personer", eller "mängden av alla däggdjur".

Anonym_15 855
Postad: 8 dec 11:16

Ok, så om universalmängden inte är definierad ska man inte använda komplement?

Laguna 31788
Postad: 8 dec 12:17

Jag tycker det verkar säkrast, men jag rättar inte uppgifter.

Tomten 2008
Postad: 8 dec 12:58

Det ÄR viktigt att grundmängden är definierad annars faller det mesta av mängdläran samman (Russels paradox). Den måste minst omfatta alla aktuella mängder och om den gör det brukar den inte särskilt omnämnas. Under gymnasiestudier ska man inte råka ut för ditustioner med en odefinierad grundmänd. Då behöver den alltså inte nämnas.

Anonym_15 855
Postad: 10 dec 17:31 Redigerad: 10 dec 17:32

Ok så precis som Laguna säger skall komplement endast användas om grundmängd är definierad i en fråga? Dessutom, oavsett om S nämns eller inte ska den inkluderas eftersom en liten bit av den även ingår i P ta bort T?

Svara
Close