14 svar
74 visningar
destiny99 är nöjd med hjälpen
destiny99 2845
Postad: 22 maj 11:20

Bestäm konstanten k så att de båda rotationskropparna får samma volym

destiny99 2845
Postad: 22 maj 11:21

Hur gör jag för rotation kring y axeln? 

Det finns en formel för det. Titta här, ligger sist. Rotation y. Fundera hur du skall få f(y).

Ture 5549 – Live-hjälpare
Postad: 22 maj 12:31

Innan du använder någon formel måste du rita! 

Hur ser dina rotationskroppar ut? 

Vlken metod är lämplig att använda? 

destiny99 2845
Postad: 22 maj 12:40
Ture skrev:

Innan du använder någon formel måste du rita! 

Hur ser dina rotationskroppar ut? 

Vlken metod är lämplig att använda? 

destiny99 2845
Postad: 22 maj 12:40 Redigerad: 22 maj 12:40

Jag är jätte dålig på att rita för x axeln rotation 

Mahiya99 skrev:

Jag är jätte dålig på att rita för x axeln rotation 

Då är det just det som du behöver träna på. Ta det stegvis:

I det här fallet är det lite extra krångligt  eftersom vi har en konstant, som vi inte vet. Då väljer vi ett värde, t ex 1  och ritar för detta värde. (Det skulle ha gått lika bra med vilket värde som helst, men det här är enklast att räkna med, så varför inte?)

Rita upp kurvan y = x-x2 och lägg upp bilden här.  

destiny99 2845
Postad: 22 maj 13:35
Smaragdalena skrev:
Mahiya99 skrev:

Jag är jätte dålig på att rita för x axeln rotation 

Då är det just det som du behöver träna på. Ta det stegvis:

I det här fallet är det lite extra krångligt  eftersom vi har en konstant, som vi inte vet. Då väljer vi ett värde, t ex 1  och ritar för detta värde. (Det skulle ha gått lika bra med vilket värde som helst, men det här är enklast att räkna med, så varför inte?)

Rita upp kurvan y = x-x2 och lägg upp bilden här.  

Mahiya99 skrev:
Smaragdalena skrev:
Mahiya99 skrev:

Jag är jätte dålig på att rita för x axeln rotation 

Då är det just det som du behöver träna på. Ta det stegvis:

I det här fallet är det lite extra krångligt  eftersom vi har en konstant, som vi inte vet. Då väljer vi ett värde, t ex 1  och ritar för detta värde. (Det skulle ha gått lika bra med vilket värde som helst, men det här är enklast att räkna med, så varför inte?)

Rita upp kurvan y = x-x2 och lägg upp bilden här.  

Det där är inte rätt funktion. Det ser ut att vara y=-x2, inte y = x-x2. Om du lägger in rätt funktion kommer det att bli en begränsad kropp (i båda fallen).

destiny99 2845
Postad: 22 maj 14:25
Smaragdalena skrev:
Mahiya99 skrev:
Smaragdalena skrev:
Mahiya99 skrev:

Jag är jätte dålig på att rita för x axeln rotation 

Då är det just det som du behöver träna på. Ta det stegvis:

I det här fallet är det lite extra krångligt  eftersom vi har en konstant, som vi inte vet. Då väljer vi ett värde, t ex 1  och ritar för detta värde. (Det skulle ha gått lika bra med vilket värde som helst, men det här är enklast att räkna med, så varför inte?)

Rita upp kurvan y = x-x2 och lägg upp bilden här.  

Det där är inte rätt funktion. Det ser ut att vara y=-x2, inte y = x-x2. Om du lägger in rätt funktion kommer det att bli en begränsad kropp (i båda fallen).

destiny99 2845
Postad: 22 maj 14:26
Smaragdalena skrev:
Mahiya99 skrev:
Smaragdalena skrev:
Mahiya99 skrev:

Jag är jätte dålig på att rita för x axeln rotation 

Då är det just det som du behöver träna på. Ta det stegvis:

I det här fallet är det lite extra krångligt  eftersom vi har en konstant, som vi inte vet. Då väljer vi ett värde, t ex 1  och ritar för detta värde. (Det skulle ha gått lika bra med vilket värde som helst, men det här är enklast att räkna med, så varför inte?)

Rita upp kurvan y = x-x2 och lägg upp bilden här.  

Det där är inte rätt funktion. Det ser ut att vara y=-x2, inte y = x-x2. Om du lägger in rätt funktion kommer det att bli en begränsad kropp (i båda fallen).

Okej 

Ture 5549 – Live-hjälpare
Postad: 22 maj 14:59

Gör som smaragdalena föreslog, rita funktionen y = x-x2

Enklast genom att beräkna några y-värden för några olka värden på x.

exvis

x = 0 => y = 0 

x= 1 => y = 0

då är att ta ett värde emellan

x = 0,5 => y = ...

Sen ritar du in de tre punkterna i koordinatsystemet och förbinder dom med en linje som liknar en parabel, mer noggrannt än så behövs inte.

När det är klart kan man börja fundera på att rotera kurvan men det tar vi när du fått kurvan enligt ovan att bli rätt.

destiny99 2845
Postad: 22 maj 15:05
Ture skrev:

Gör som smaragdalena föreslog, rita funktionen y = x-x2

Enklast genom att beräkna några y-värden för några olka värden på x.

exvis

x = 0 => y = 0 

x= 1 => y = 0

då är att ta ett värde emellan

x = 0,5 => y = ...

Sen ritar du in de tre punkterna i koordinatsystemet och förbinder dom med en linje som liknar en parabel, mer noggrannt än så behövs inte.

När det är klart kan man börja fundera på att rotera kurvan men det tar vi när du fått kurvan enligt ovan att bli rätt.

Ture 5549 – Live-hjälpare
Postad: 22 maj 15:30

Bra,

Nu när vi ser hur kurvan ser ut och läser uppgiftstexten ser vi att det är området från x = 0 till x = 1 som är intressant, alltså förstorar vi upp det och får då en kurva som ser ut så här:

Hur ser det ut om vi roterar den runt y-axeln? Det är bara området för mellan 0 och 1 vi behöver rotera

destiny99 2845
Postad: 22 maj 20:03
Ture skrev:

Bra,

Nu när vi ser hur kurvan ser ut och läser uppgiftstexten ser vi att det är området från x = 0 till x = 1 som är intressant, alltså förstorar vi upp det och får då en kurva som ser ut så här:

Hur ser det ut om vi roterar den runt y-axeln? Det är bara området för mellan 0 och 1 vi behöver rotera

Löste det. Tack! 

Svara Avbryt
Close