32 svar
436 visningar
destiny99 behöver inte mer hjälp
destiny99 10456
Postad: 10 apr 11:16

Bestäm koordinatvektorn

Hej!

 

Jag körde fast på 5b) pga hur jag ska bestämma ProjV(x) då V spänner upp u, v och w  medan y är en bas i V så hela frågan känns invecklad på något sätt.  

oneplusone2 623
Postad: 10 apr 12:07

använd basen i a) för att projicera på V. Konvertera sedan ditt svar till basen i b)

destiny99 10456
Postad: 10 apr 12:10 Redigerad: 10 apr 12:11
oneplusone2 skrev:

använd basen i a) för att projicera på V. Konvertera sedan ditt svar till basen i b)

Hm jag förstår inte riktigt hur a) basen ska användas för att projicera på V? Det är ju olika baser i bilden på a) och b) uppgifterna.

oneplusone2 623
Postad: 10 apr 12:13

projicera x på var en av basvektorerna i a). Addera ihop svaren för att få projektionen. Själva projektionerna beräknar du med den vanliga projektions formenl

r= (a*b)b/|b|^2

destiny99 10456
Postad: 10 apr 12:18 Redigerad: 10 apr 12:21
oneplusone2 skrev:

projicera x på var en av basvektorerna i a). Addera ihop svaren för att få projektionen. Själva projektionerna beräknar du med den vanliga projektions formenl

r= (a*b)b/|b|^2

Jag känner till projektionsformeln. Men V består av v, w och u vektorer. Menar du att vi ska addera projv(x) +proju(x) +projw(v) =projV(x)? Sen ska vi omvandla vektorn vi får ut till en vektor i basen y? Men kommer vektorn vi får ut av projektionen vara i basen V då? 

oneplusone2 623
Postad: 10 apr 12:26

Gör en enklare uppgift först kanske.

Projicera vektorn (1,1,1) på planet r=s(1,0,0)+t(0,1,0)

destiny99 10456
Postad: 10 apr 12:28 Redigerad: 10 apr 12:37
oneplusone2 skrev:

Gör en enklare uppgift först kanske.

Projicera vektorn (1,1,1) på planet r=s(1,0,0)+t(0,1,0)

Ja det är ju bara att ta kryssprodukten mellan riktningsvektorerna till planet som är på parameterform för att få n (normalvektor)  och sen använda projektionsformeln. Den där frågan var super enkelt :)

Men V består av vektorerna u, v och w. Jag förstår inte vad som är felaktigt med det jag försökte fråga dig om i inlägget innan? I a) uppgiften kom man fram till att basen B är en ortgonal bas till V genom skalärprodukten och sen skrev vi w som en linjär kombination av u och v där vi kom fram till att w kan skrivas som en linjär kombination  och vi fick att c1 , c2 är nollskilda. Alltså utgör v och u en ortogonal bas i V

oneplusone2 623
Postad: 10 apr 12:51

Gör den uppgiften jag angav utan kryss. Som jag sa projicera x på de basvektorerna som jag angav.

destiny99 10456
Postad: 10 apr 13:02 Redigerad: 10 apr 13:06
oneplusone2 skrev:

Gör den uppgiften jag angav utan kryss. Som jag sa projicera x på de basvektorerna som jag angav.

Ja men du har inte förklarat varför man ska göra så.  Jag vill gärna förstå varför man skall göra som du nämner.  Sen tror jag det är bättre om vi håller oss till uppgiftslydelsen nu när jag har svarat på din exempeluppgift. 

PATENTERAMERA 7132
Postad: 10 apr 16:28

Förklara följande.

Vad menas med ortogonal projektion (ProjVx) av en vektor x på ett underrum V?

Om du har en ortogonal bas u, v för underrummet V, hur beräknar man då ProjVx på lämpligt sätt?

Om du uttryckt en vektor med koordinater i basen u, v, hur får du den då med koordinater i basen v, w?

destiny99 10456
Postad: 10 apr 16:34 Redigerad: 10 apr 16:36
PATENTERAMERA skrev:

Förklara följande.

Vad menas med ortogonal projektion (ProjVx) av en vektor x på ett underrum V?

Om du har en ortogonal bas u, v för underrummet V, hur beräknar man då ProjVx på lämpligt sätt?

Om du uttryckt en vektor med koordinater i basen u, v, hur får du den då med koordinater i basen v, w?

Om man vill beräkna projV(x)= proju(x)+projv(x). Men V består även  av u och w i basen Y , varför räknas inte dem som projV(x) och bara de vektorerna i a) som är ortogonala mot varandra i V och är linjärt oberoende?

PATENTERAMERA 7132
Postad: 10 apr 16:49 Redigerad: 10 apr 16:52

Du kan beräkna ProjVx=uxu2u+vxv2v, men det fungerar eftersom beta är en ortogonal bas för V.

För att uttrycka projektionsvektorn relativt gamma-basen så skulle jag sedan utnyttja att

w=v-2u, dvs u=v-w2.

destiny99 10456
Postad: 10 apr 17:02 Redigerad: 10 apr 17:10
PATENTERAMERA skrev:

Du kan beräkna ProjVx=uxu2u+vxv2v, men det fungerar eftersom beta är en ortogonal bas för V.

För att uttrycka projektionsvektorn relativt gamma-basen så skulle jag sedan utnyttja att

w=v-2u, dvs u=v-w2.

Det här med att hitta koordinatvektorn är inte ett problem för mig, det är ju bara att hitta [a , b] i basen Y så att man kommer till den uträknade vektorn. 

Men jag fastnar lite på det här med ortogonal projektion, i många fall kan man beräkna ortogonalprojektion mellan två vektorer utan att de är vinkelrät mot varandra ,men här måste de två basvektorerna i a)  vara vinkelräta  för att genomföra projektionsformeln , vilket förvirrar mig lite.  Om man vill genomföra projektionsformeln i basen Y funkar det inte för att u och w är inte ortogonala. Tar man tex random vektorer som tex svarta bilden nedan så funkar det att använda projektionsformeln. 

Ett exempel är denna bild nedan. Här är vektorerna icke ortogonala.

oneplusone2 623
Postad: 10 apr 20:14
destiny99 skrev:
PATENTERAMERA skrev:

Du kan beräkna ProjVx=uxu2u+vxv2v, men det fungerar eftersom beta är en ortogonal bas för V.

För att uttrycka projektionsvektorn relativt gamma-basen så skulle jag sedan utnyttja att

w=v-2u, dvs u=v-w2.

Det här med att hitta koordinatvektorn är inte ett problem för mig, det är ju bara att hitta [a , b] i basen Y så att man kommer till den uträknade vektorn. 

Men jag fastnar lite på det här med ortogonal projektion, i många fall kan man beräkna ortogonalprojektion mellan två vektorer utan att de är vinkelrät mot varandra ,men här måste de två basvektorerna i a)  vara vinkelräta  för att genomföra projektionsformeln , vilket förvirrar mig lite.  Om man vill genomföra projektionsformeln i basen Y funkar det inte för att u och w är inte ortogonala. Tar man tex random vektorer som tex svarta bilden nedan så funkar det att använda projektionsformeln. 

Ett exempel är denna bild nedan. Här är vektorerna icke ortogonala.

Jag tror du blandar ihop saker och ting. Den ortogonala projektionen mellan två vinkelräta vektorer är 0.

destiny99 10456
Postad: 10 apr 20:15 Redigerad: 10 apr 20:16
oneplusone2 skrev:
destiny99 skrev:
PATENTERAMERA skrev:

Du kan beräkna ProjVx=uxu2u+vxv2v, men det fungerar eftersom beta är en ortogonal bas för V.

För att uttrycka projektionsvektorn relativt gamma-basen så skulle jag sedan utnyttja att

w=v-2u, dvs u=v-w2.

Det här med att hitta koordinatvektorn är inte ett problem för mig, det är ju bara att hitta [a , b] i basen Y så att man kommer till den uträknade vektorn. 

Men jag fastnar lite på det här med ortogonal projektion, i många fall kan man beräkna ortogonalprojektion mellan två vektorer utan att de är vinkelrät mot varandra ,men här måste de två basvektorerna i a)  vara vinkelräta  för att genomföra projektionsformeln , vilket förvirrar mig lite.  Om man vill genomföra projektionsformeln i basen Y funkar det inte för att u och w är inte ortogonala. Tar man tex random vektorer som tex svarta bilden nedan så funkar det att använda projektionsformeln. 

Ett exempel är denna bild nedan. Här är vektorerna icke ortogonala.

Jag tror du blandar ihop saker och ting. Den ortogonala projektionen mellan två vinkelräta vektorer är 0.

Ja jag håller med dig. Om man räknar ut ortgonala projektionen mellan vektorerna u och v  i bilden ovan och tar sen skalärprodukten med u så får man 0. Fast du ser vektorn u och v i bilden inte är vinkelräta.

oneplusone2 623
Postad: 10 apr 20:21

Påstår du att vinkeln mellan u-proj och u är 90 ? För det är den uppenbarligen inte enligt figuren.

destiny99 10456
Postad: 10 apr 20:23 Redigerad: 10 apr 20:24
oneplusone2 skrev:

Påstår du att vinkeln mellan u-proj och u är 90 ? För det är den uppenbarligen inte enligt figuren.

Det står ju en rät vinkeln vid u' och uy är väl projektionen av u på v. Varför står det en rät vinkel mellan u' (ux) och vektorn uy om det inte innebär att dessa vektorer är vinkelräta mot varandra?

oneplusone2 623
Postad: 10 apr 20:28
destiny99 skrev:
oneplusone2 skrev:

Påstår du att vinkeln mellan u-proj och u är 90 ? För det är den uppenbarligen inte enligt figuren.

Det står ju en rät vinkeln vid u' och uy är väl projektionen av u på v. Varför står det en rät vinkel mellan u' (ux) och vektorn uy om det inte innebär att dessa vektorer är vinkelräta mot varandra?

Rita gärna en figur som förklarar vad du menar.

destiny99 10456
Postad: 10 apr 20:52 Redigerad: 10 apr 20:55
oneplusone2 skrev:
destiny99 skrev:
oneplusone2 skrev:

Påstår du att vinkeln mellan u-proj och u är 90 ? För det är den uppenbarligen inte enligt figuren.

Det står ju en rät vinkeln vid u' och uy är väl projektionen av u på v. Varför står det en rät vinkel mellan u' (ux) och vektorn uy om det inte innebär att dessa vektorer är vinkelräta mot varandra?

Rita gärna en figur som förklarar vad du menar.

Man kan dela upp u vektorn i x och y komponenter.  Vi ser att projv(u) är x-komponenten till u. v' och uy är vinkelräta mot varandra. 

oneplusone2 623
Postad: 10 apr 20:56

Kan du använda andra bokstäver än u och v ? Svårt att särsklija.

destiny99 10456
Postad: 10 apr 21:00 Redigerad: 10 apr 21:01
oneplusone2 skrev:

Kan du använda andra bokstäver än u och v ? Svårt att särsklija.

Nu har jag infört andra beteckningar istället.

oneplusone2 623
Postad: 10 apr 21:06

Rita samma figur fast med vinkeln mellan a och b större än 90 grader.

destiny99 10456
Postad: 10 apr 21:13
oneplusone2 skrev:

Rita samma figur fast med vinkeln mellan a och b större än 90 grader.

oneplusone2 623
Postad: 10 apr 21:19

Ok bra. Åter till det här

"Men jag fastnar lite på det här med ortogonal projektion, i många fall kan man beräkna ortogonalprojektion mellan två vektorer utan att de är vinkelrät mot varandra ,"

Förklara gärna vad som är vinkelrätt mot vad i ditt påstående.

destiny99 10456
Postad: 10 apr 21:24 Redigerad: 10 apr 21:26
oneplusone2 skrev:

Ok bra. Åter till det här

"Men jag fastnar lite på det här med ortogonal projektion, i många fall kan man beräkna ortogonalprojektion mellan två vektorer utan att de är vinkelrät mot varandra ,"

Förklara gärna vad som är vinkelrätt mot vad i ditt påstående.

Ja jag menar att om vi har två vektorer som är a=(1,3,-2) och b= (2,2-1). Dessa två vektorer är inte ortogonala mot varandra ,men ändå beräknar ortogonalprojektion mellan dessa två.  Medan i vår uppgift så kan man inte räkna ortogonalprojektion från V som består av (v,w) på x för att v och w inte är ortogonala. Varför är det så? 

oneplusone2 623
Postad: 10 apr 21:29 Redigerad: 10 apr 21:30

Den ortogonala projektionen går alltid att beräkna mellan 2 vektorer oavsett deras vinkel. Vinkel 90 och 180 eller 0 är specialfall som ger 0 vektorn samt ursprungsvektorn+/-. Med det sagt så kan du beräkna ortogonala projektionen på alla vektorer som du anger ovan. SKILLNADEN är att vi är egentligen inte ute efter ortogonala projektioner på enstaka vektorer, vi är intresserade av den ortogonala projektionen på ett "plan" som inte är samma sak.

oneplusone2 623
Postad: 10 apr 21:37 Redigerad: 10 apr 21:45

.

destiny99 10456
Postad: 10 apr 21:54 Redigerad: 10 apr 21:58
oneplusone2 skrev:

Den ortogonala projektionen går alltid att beräkna mellan 2 vektorer oavsett deras vinkel. Vinkel 90 och 180 eller 0 är specialfall som ger 0 vektorn samt ursprungsvektorn+/-. Med det sagt så kan du beräkna ortogonala projektionen på alla vektorer som du anger ovan. SKILLNADEN är att vi är egentligen inte ute efter ortogonala projektioner på enstaka vektorer, vi är intresserade av den ortogonala projektionen på ett "plan" som inte är samma sak.

Jaha okej, men varför måste vektorerna i det planet vara vinkelräta mot varandra? Jag förstår när vi tex har ett plan skriven på ekvationform ax+by+cz=d och en given vektor och man frågas om att hitta projektionen av vektorn på planet, jag antar att det är samma tanke här? Normalvektorn till planet är ju vinkelrät mot planet och i vårt fall måste vektorerna i a)  vara vinkelräta mot planet och mot varandra?

oneplusone2 623
Postad: 10 apr 22:02 Redigerad: 10 apr 22:06


Se bilden ovan.

1. Beräkna u:s kordinater i basen e1,e2.
2.
a) beräkna u:s proj på e1
b) beräkna u:s proj på e2
c) addera ihop vektorerna från ovan
3. 
a) beräkna u:s proj på e1
b) beräkna u:s proj på e3
c) addera ihop vektorerna från ovan
4.
Beräkna u:s kordinater i basen e1,e3

destiny99 10456
Postad: 10 apr 22:05
oneplusone2 skrev:

Ja e1 och e2 är vinkelrät mot varandra. Men e3 ser inte ut som det ? 

oneplusone2 623
Postad: 10 apr 22:08

Gör de uppgifterna som jag skrev under bilden ovan.

destiny99 10456
Postad: 10 apr 22:08
oneplusone2 skrev:

Gör de uppgifterna som jag skrev under bilden ovan.

Jag tror jag förstår detta nu. Tack för hjälpen. 

PATENTERAMERA 7132
Postad: 10 apr 23:23 Redigerad: 11 apr 00:28

Du var nöjd med hjälpen, men jag tar det från grunden så att det går in.

Säg att du har ett (äkta) underrum V till Rn.

Vi vill nu dela upp en vektor x i en komposant x' som ligger i V och en komposant x''som är ortogonal mot V. Man kan visa att detta kan göras på ett enda sätt, dvs uppdelningen är unik.

Vi kallar den första komposanten för den ortogonala projektionen av x på V, som vi härefter skriver som ProjVx.

Eftersom uppdelningen är unik så gäller det att y=ProjVx om och endast om yV och vektorn x-y är ortogonal mot V, dvs ortogonal mot varje vektor i V. 

Säg nu att vi har fått en bas bk, k=1,..,m (m< n) för V.

Om vi nu ansätter ProjVx=kakbk så krävs det såldes att vektorn x-kakbk är ortogonal mot V, vilket är uppfyllt omm vektorn är ortogonal mot varje basvektor i vår bas.

Detta ger oss m ekvationer för de obekanta skalärerna ak.

x-kakbkbi=0, i=1,...,m.

Vi kan skriva om detta som

kbibkak=xbi, i=1,...,m. (A)

Om vi nu säger att vår bas är en ortogonal bas så gäller det att bibk=bi2δik (kronecker delta).

Om vi sätter in detta i (A) så får vi att

kbi2δikak=bi2ai=xbi, dvs ai=xbibi2, i=1,...,m. Vilket är den kända formeln för projektionen då vi har ortogonal bas.

Om vi nu antar att vi inte har ortogonal bas så kan vi observera att (A) är ett antal linjära ekvationer som vi kan skriva på matrisform enligt 

b1b1b1bmbmb1bmbma1am=xb1xbm. (A')

Om vi nu speciellt utgår från gamma-basen i vårt problem så kan (A') skrivas

vvvwvwwwa1a2=xvxw, med insättning av värden så får vi

77731a1a2=3-1, som du kan lösa själv.

Svara
Close