15 svar
140 visningar
destiny99 behöver inte mer hjälp
destiny99 12121
Postad: 27 maj 22:58

Bestäm kulans fart

Hej!

 

Jag tänker mig att man kan införa er och etheta och komposantuppdela normalkraften i dessa riktningar mha radial och transversalriktning. Men hur blir det med mg?

Laguna Online 32383
Postad: 28 maj 07:13

mg behövs också.

Räkna ut vilken acceleration kulan har när den har farten v, och vilken kraftresultant som behövs för att ge den den accelerationen.

destiny99 12121
Postad: 28 maj 07:25 Redigerad: 28 maj 07:26
Laguna skrev:

mg behövs också.

Räkna ut vilken acceleration kulan har när den har farten v, och vilken kraftresultant som behövs för att ge den den accelerationen.

kommer mg behöva komposantuppdelas? Vi jobbar ju i radial och transversalriktning.

Laguna Online 32383
Postad: 28 maj 08:15

Det kan väl vara bra.

destiny99 12121
Postad: 28 maj 08:27 Redigerad: 28 maj 08:27
Laguna skrev:

Det kan väl vara bra.

men isåfall är det bara mv^2/r=mgsinalfa som är relevant då rörelsen är i radiell riktning dvs e_n. Man behöver inte normalkraftens komposanter.

destiny99 12121
Postad: 28 maj 09:05

Det finns ingen facit på den här uppgiften så vet ej om jag gjort rätt.

PATENTERAMERA 8162
Postad: 28 maj 11:27

Om du ritar in centripetalacceleration, tyngdkraft och normalkraft i figuren så borde det gå lättare att lösa.

destiny99 12121
Postad: 28 maj 11:47
PATENTERAMERA skrev:

Om du ritar in centripetalacceleration, tyngdkraft och normalkraft i figuren så borde det gå lättare att lösa.

Såhär löste jag, men jag vet inte hur man ritar in centripetalacceleration i figuren. 

PATENTERAMERA 8162
Postad: 28 maj 19:41

Det står att kulan rör sig i en cirkulär bana. Hur är centripetalaccelerationen riktad om du rör dig i en cirkulär bana?

destiny99 12121
Postad: 28 maj 19:45 Redigerad: 28 maj 19:51
PATENTERAMERA skrev:

Det står att kulan rör sig i en cirkulär bana. Hur är centripetalaccelerationen riktad om du rör dig i en cirkulär bana?

Centripetalaccelerationen är väl riktad in mot cirkelns centrum. Det låter som att N och mg:s y-komposant mgcosalfa är de som är lika med centripetalkraften 

PATENTERAMERA 8162
Postad: 28 maj 20:05

destiny99 12121
Postad: 28 maj 20:20 Redigerad: 28 maj 20:22
PATENTERAMERA skrev:

Aa ok. Så cirkelns mitt är alltså där radien pekar ? Om vi komposantuppdelar N så får vi en komposant som är parallell med ac. Jag får till slut detta nedan. 

PATENTERAMERA 8162
Postad: 28 maj 20:22

Ja, och en som är parallell med mg.

destiny99 12121
Postad: 28 maj 20:25
PATENTERAMERA skrev:

Ja, och en som är parallell med mg.

Hur är mg:s x -komposant parallell med ac

PATENTERAMERA 8162
Postad: 28 maj 20:27

: Ncosα-mg =0

: mac=Nsinα.

destiny99 12121
Postad: 28 maj 21:13 Redigerad: 28 maj 21:26
PATENTERAMERA skrev:

: Ncosα-mg =0

: mac=Nsinα.

Hänger inte med på dina jämviktsekvationer. Jag har N=mgcosalfa

Nsinalfa=mac

Jag tycker det är skumt hur Ncosalfa=mg för det är inte så i min figur.


Tillägg: 28 maj 2026 21:30

Hm jag ritade inte mg rakt ned som man kanske ska ha gjort för att jämföra med y-komposanten av N för de blir lika. Vi behöver inte ens komposantuppdela mg vilket jag försökte...

Svara
Close