10 svar
102 visningar
brunbjörn behöver inte mer hjälp
brunbjörn 142
Postad: 13 jan 14:59

Bestäm närmaste avståndet från punkten (1,2,5) till planet.

Varför har jag tänkt fel?

rfloren 111
Postad: 13 jan 15:42

Den närmsta punkten behöver inte vara längs en koordinataxel

brunbjörn 142
Postad: 13 jan 15:51
rfloren skrev:

Den närmsta punkten behöver inte vara längs en koordinataxel

Hur menar du? Om man bara tar ner punkten och inget annat, är det inte alltid minsta avståndet? I sådana fall är minsta avståndet ibland när man tar ner punkten genom att ta ner den OCH röra den horisontellt? Alltså diagonalt…. Hur kan det vara lägre än att bara ta ner den vertikalt.. 🤔

Laguna Online 31090
Postad: 13 jan 15:53 Redigerad: 13 jan 15:54

Om du går i en backe och tappar något, så faller det vertikalt, men det är inte kortaste avståndet till marken.

Annan tanke: av symmetriskäl, varför skulle just z-axeln vara speciell?

Darth Vader Online 171
Postad: 13 jan 15:58 Redigerad: 13 jan 16:00

Alternativt kan man använda Cauchy Schwarz olikhet.

brunbjörn 142
Postad: 13 jan 16:15
Laguna skrev:

Om du går i en backe och tappar något, så faller det vertikalt, men det är inte kortaste avståndet till marken.

Annan tanke: av symmetriskäl, varför skulle just z-axeln vara speciell?

Jag tänker att Z axeln representerar höjden alltså om vi bara tar ner punkten så kommer punkten att hamna på planet (om punkten är över planet, vilket den där). x och y representerar positionen tänker jag därför måste x och y vara samma för båda punkterna 😕 har tagit mitt block och försökt visualiserat och jag tycker att det är logiskt att det är det minsta avståndet… men jag har uppenbarligen fel… 

Laguna Online 31090
Postad: 13 jan 16:18

Vad gör du med normalvektorn (2, 1, -2)? Varför skulle den peka rakt upp? Eller omvänt, om du har lagt planet horisontellt, vad betyder de siffrorna?

brunbjörn 142
Postad: 13 jan 16:48
Laguna skrev:

Vad gör du med normalvektorn (2, 1, -2)? Varför skulle den peka rakt upp? Eller omvänt, om du har lagt planet horisontellt, vad betyder de siffrorna?

Jag tänkte lösa uppgiften genom att använda normalvektorn tills jag trodde att jag kom på en briljant idé , att uppgiften kunde lösas utan den. Normal vektorn borde egentligen peka neråt för z är negativ… vilka siffror syftar du på? 

Laguna Online 31090
Postad: 13 jan 16:50

Siffrorna 2, 1 och -2.

MaKe 671
Postad: 13 jan 16:56 Redigerad: 13 jan 19:01

Du kan rita plan och linjer i 3D i Geogebra.

Så här ser det ut:

Trinity2 2452
Postad: 13 jan 19:09

Här är en lösning som använder mathematica (då jag är lat...)

Svara
Close