2 svar
49 visningar
destiny99 behöver inte mer hjälp
destiny99 Online 10635
Postad: 6 dec 13:14 Redigerad: 6 dec 13:38

Bestäm punkten D:s hastighet och acceleration på hjulet

Hej!

Jag undrar varför koordinatsystemet från lösningen ovan ser ut som det gör och om det har att göra med att uppgiften definierade medurs som positiv riktning och då blir ey nedåt ,ez in i papprets plan och ex blir riktad mha högerhandsregeln? 

Ett annat problem är att jag får inte samma svar som de på punkten D:s acceleration enligt hur jag gjort i min lösning (bild 2). Jag förstår inte varför de räknar med vinkelaccelerationen när jag valde att sätta den lika med 0 då jag antog att hjulet roterar med konstant hastighet (vet ej om man får anta det). 

destiny99 skrev:

Hej!

Jag undrar varför koordinatsystemet från lösningen ovan ser ut som det gör och om det har att göra med att uppgiften definierade medurs som positiv riktning och då blir ey nedåt ,ez in i papprets plan och ex blir riktad mha högerhandsregeln? 

Det är nog anledningen ja. Alltså att de ville ha en positiv rotationsvektor.

Ett annat problem är att jag får inte samma svar som de på punkten D:s acceleration enligt hur jag gjort i min lösning (bild 2). Jag förstår inte varför de räknar med vinkelaccelerationen när jag valde att sätta den lika med 0 då jag antog att hjulet roterar med konstant hastighet (vet ej om man får anta det). 

Precis, det kan du inte anta, speciellt inte när den accelererar . 

destiny99 Online 10635
Postad: 6 dec 17:45
MrPotatohead skrev:
destiny99 skrev:

Hej!

Jag undrar varför koordinatsystemet från lösningen ovan ser ut som det gör och om det har att göra med att uppgiften definierade medurs som positiv riktning och då blir ey nedåt ,ez in i papprets plan och ex blir riktad mha högerhandsregeln? 

Det är nog anledningen ja. Alltså att de ville ha en positiv rotationsvektor.

Ett annat problem är att jag får inte samma svar som de på punkten D:s acceleration enligt hur jag gjort i min lösning (bild 2). Jag förstår inte varför de räknar med vinkelaccelerationen när jag valde att sätta den lika med 0 då jag antog att hjulet roterar med konstant hastighet (vet ej om man får anta det). 

Precis, det kan du inte anta, speciellt inte när den accelererar . 

Jag såg att jag skrev fel på slutet där. Jag syftade på att jag antog vinkelhastighet som konstant och därför blir vinkelaccelerationen 0. Då förstår jag isåfall!

Svara
Close