47 svar
261 visningar
destiny99 behöver inte mer hjälp
destiny99 10456
Postad: 28 feb 16:49 Redigerad: 28 feb 17:16

Bestäm spännkraften S i repet då luckan bildar vinkeln 60 med horisontalen

Lasse Vegas 525
Postad: 28 feb 17:34

Har du provat att ställe upp någon sorts ekvation? Du skulle t.ex kunna utnyttja att luckan är i vila (newtons första lag F_R = 0).

destiny99 10456
Postad: 28 feb 17:38 Redigerad: 28 feb 17:39
Lasse Vegas skrev:

Har du provat att ställe upp någon sorts ekvation? Du skulle t.ex kunna utnyttja att luckan är i vila (newtons första lag F_R = 0).

Nej det har jag inte för jag är osäker på om alla dessa uppställda krafter räcker. Ja jag kan absolut ställa upp kraftjämvikt. Men tänker på den där vinkeln 60 grader , kan man få in i den i spännkraft trigonometri på något sätt?

Lasse Vegas 525
Postad: 28 feb 17:39

Vad är Rx och Ry för krafter?

destiny99 10456
Postad: 28 feb 17:39
Lasse Vegas skrev:

Vad är Rx och Ry för krafter?

Reaktionskrafter

Lasse Vegas 525
Postad: 28 feb 17:41

Okej, tänk också på att det spännkraften S lär ha en komponent i z-led eftersom vi kollar i ett 3d-koordinatsystem.

destiny99 10456
Postad: 28 feb 17:43 Redigerad: 28 feb 17:43
Lasse Vegas skrev:

Okej, tänk också på att det spännkraften S lär ha en komponent i z-led eftersom vi kollar i ett 3d-koordinatsystem.

Hm jag ser inte hur det är i 3d tyvärr.  Jag trodde allt var i 2D.

Lasse Vegas 525
Postad: 28 feb 17:45 Redigerad: 28 feb 17:45

Lådan är ett föremål i 3d. I 3d har vi tre olika riktningar, då är det rimligt att det finns en komposant för varje riktning. Så det borde se något i den här stilen.

Krafterna är inte ritade till skala.

destiny99 10456
Postad: 28 feb 17:46 Redigerad: 28 feb 17:47
Lasse Vegas skrev:

Lådan är ett föremål i 3d. I 3d har vi tre olika riktningar, då är det rimligt att det finns en komposant för varje riktning. Så det borde se något i den här stilen.

Krafterna är inte ritade till skala.

Jaha okej men Sz kommer vara där reaktionskrafterna ligger . Ska man flytta reaktionskrafterna?

Lasse Vegas 525
Postad: 28 feb 17:50

Aa nästan. Spännkraftena kommer se ut på sättet jag skickade i bilden ovan. Reaktionskrafterna kommer då att ha motsatt riktning, så i din bild ser R_x rätt ut men R_y borde egentligen vara riktad motsatt S_y. Om S_z pekar upp från marken så skulle reaktionskraften R_z peka neråt mot marken på det här sättet

destiny99 10456
Postad: 28 feb 17:53
Lasse Vegas skrev:

Aa nästan. Spännkraftena kommer se ut på sättet jag skickade i bilden ovan. Reaktionskrafterna kommer då att ha motsatt riktning, så i din bild ser R_x rätt ut men R_y borde egentligen vara riktad motsatt S_y. Om S_z pekar upp från marken så skulle reaktionskraften R_z peka neråt mot marken på det här sättet

Jaha okej

Lasse Vegas 525
Postad: 28 feb 17:53

Jag tror dock inte att reaktionskrafterna är nödvändiga för att lösa uppgiften. Jag försöker lösa uppgiften just nu men har fastnat på lite trig. i 3d. Har inte hållt på med det allt för mycket.

destiny99 10456
Postad: 28 feb 17:54 Redigerad: 28 feb 17:55
Lasse Vegas skrev:

Jag tror dock inte att reaktionskrafterna är nödvändiga för att lösa uppgiften. Jag försöker lösa uppgiften just nu men har fastnat på lite trig. i 3d. Har inte hållt på med det allt för mycket.

Okej men jag är också fast och vet inte justnu var jag ska börja 😅 ritade ut alla krafter vi pratade om

Lasse Vegas 525
Postad: 28 feb 17:57

En av de första sakerna som jag tänkte att man kunde göra är att ställa upp momentjämvikt för luckan kring O.

destiny99 10456
Postad: 28 feb 18:04 Redigerad: 28 feb 18:07
Lasse Vegas skrev:

En av de första sakerna som jag tänkte att man kunde göra är att ställa upp momentjämvikt för luckan kring O.

Hm jag ser inget O? Här är mina kraftjämvikt

Lasse Vegas 525
Postad: 28 feb 18:12

Oj, förlåt, jag är så van vid att man kallar rotationsaxeln för O. Jag syftar på axeln AB som luckan sitter fast i.

destiny99 10456
Postad: 28 feb 18:32 Redigerad: 28 feb 18:58
Lasse Vegas skrev:

Oj, förlåt, jag är så van vid att man kallar rotationsaxeln för O. Jag syftar på axeln AB som luckan sitter fast i.

Detta ger dock inte rätt svar för S

destiny99 10456
Postad: 28 feb 21:13 Redigerad: 28 feb 21:14

Är det möjligt att kanske räkna på vektorn DC och sen multiplicera med kraften S på vekorform? Isåfall behöver vi koordinaterna för D och C. Hur kan man ta reda på koordinaterna för D och C?

Lasse Vegas 525
Postad: 28 feb 21:57

För att räkna med vektorer behöver man införa ett koordinatsystem. Så man får välja en punkt som origo och sedan bestämma andra vektorer genom sträckor i bilden.

destiny99 10456
Postad: 28 feb 21:59 Redigerad: 28 feb 22:08
Lasse Vegas skrev:

För att räkna med vektorer behöver man införa ett koordinatsystem. Så man får välja en punkt som origo och sedan bestämma andra vektorer genom sträckor i bilden.

Ja detta är vad jag har nu. Så hur gör vi? Målet är att räkna ut vektorn DC. Min spontana tanke är att Dx=a*sqrt(3)

Lasse Vegas 525
Postad: 28 feb 22:21

Jag vet inte riktigt om det här kommer fungera, är egentligen inte supervan med statik i 3d men jag ska försöka hjälpa till där det går. För att hitta vektorn DC behöver du först hitta vektorerna C och D. Att hitta vektorerna C och D är samma sak som att bestämma deras koordinater. Vektorn C har till exempel koordinaterna (4a, 2a, 0).

destiny99 10456
Postad: 28 feb 22:59 Redigerad: 28 feb 22:59
Lasse Vegas skrev:

Jag vet inte riktigt om det här kommer fungera, är egentligen inte supervan med statik i 3d men jag ska försöka hjälpa till där det går. För att hitta vektorn DC behöver du först hitta vektorerna C och D. Att hitta vektorerna C och D är samma sak som att bestämma deras koordinater. Vektorn C har till exempel koordinaterna (4a, 2a, 0).

Ja precis jag håller med. C har koordinaterna (4a,2a,0) och hur kan man ta reda på koordinaterna för D?

Lasse Vegas 525
Postad: 28 feb 23:05

Du kan tänka: hur måste jag röra mig längs axlarna för att komma till D? Ett sätt att göra det på är så här:

destiny99 10456
Postad: 28 feb 23:07 Redigerad: 28 feb 23:08
Lasse Vegas skrev:

Du kan tänka: hur måste jag röra mig längs axlarna för att komma till D? Ett sätt att göra det på är så här:

Okej men det ser ut som en likbent triangel med vinklarna 60,60 och 120? Jag vet dock inte hur man kan bestämma koordinaterna för D när det ser ut sådär. Jag tänkte mer om vi hade en rätvinklig triangel.

Lasse Vegas 525
Postad: 28 feb 23:09 Redigerad: 28 feb 23:10

Aa den är lite missvisande i figuren. Tanken är i alla fall att du måste bestämma storleken på de blå vektorerna för att få koordinaterna för D. Så här ser det ut i ursprungliga bilden
Här ser man tydligt att sträckorna utgör basen och höjden i en triangel och kan bestämmas mha trig.

destiny99 10456
Postad: 28 feb 23:12
Lasse Vegas skrev:

Aa den är lite missvisande i figuren. Tanken är i alla fall att du måste bestämma storleken på de blå vektorerna för att få koordinaterna för D. Så här ser det ut i ursprungliga bilden

Jaha okej då får jag kanske jag rita DA typ lite lutande som i uppgiften. Då får vi en rätvinklig triangel då med x=2acos60 samt y=2asin60

Lasse Vegas 525
Postad: 28 feb 23:15

Ja, du har rätt mått på sidorna men själva koordinaterna kommer skilja lite.

destiny99 10456
Postad: 28 feb 23:18 Redigerad: 28 feb 23:19
Lasse Vegas skrev:

Ja, du har rätt mått på sidorna men själva koordinaterna kommer skilja lite.

Juste sorry. Vi kommer få y=-2acos60 och z=2asin60 för D

Lasse Vegas 525
Postad: 28 feb 23:19

Nästan helt rätt. Det ska fortfarande vara cos(60) för y-koordinaten.

destiny99 10456
Postad: 28 feb 23:20 Redigerad: 28 feb 23:22
Lasse Vegas skrev:

Nästan helt rätt. Det ska fortfarande vara cos(60) för y-koordinaten.

Ja precis! Då kan man räkna ut vektorn DC som (4a,2a,0)-(0,-2acos60,2asin60)=(4a,3a,-asqrt(3))

destiny99 10456
Postad: 28 feb 23:26 Redigerad: 28 feb 23:27

Sen vill vi räkna ut momentet map på AB eftersom vi har S på vektorform men vi vet inte dess belopp. Då är det bara mg och S som verkar? Vilka momentarmar har de då?

Lasse Vegas 525
Postad: 28 feb 23:30

Bör vara där krafterna verkar. Då gäller det att plocka fram nya koordinater där det behövs. Spännkraften verkar i punkten D, vilket du redan kan koordinaterna för. Tyngdkraften verkar i mitten av locket eftersom den är homogen och då måste vi bestämma de koordinaterna. 

destiny99 10456
Postad: 28 feb 23:33 Redigerad: 28 feb 23:35
Lasse Vegas skrev:

Bör vara där krafterna verkar. Då gäller det att plocka fram nya koordinater där det behövs. Spännkraften verkar i punkten D, vilket du redan kan koordinaterna för. Tyngdkraften verkar i mitten av locket eftersom den är homogen och då måste vi bestämma de koordinaterna. 

Men spännkraftens hävarm är väl längden AB . Tyngdkraften har ju mg(0,0,-1) men dess hävarm blir väl AB/2?

Lasse Vegas 525
Postad: 28 feb 23:43

Hävarmen borde på något sätt gå från axeln till punkten där kraften appliceras. Men det verkar fungera annorlunda om man ska bestämma momentet kring en axel i 3d. Sååå här tar det nog stop för mig faktiskt. Hoppas det löser sig!

Lasse Vegas 525
Postad: 28 feb 23:45
Lasse Vegas skrev:

Bör vara där krafterna verkar. Då gäller det att plocka fram nya koordinater där det behövs. Spännkraften verkar i punkten D, vilket du redan kan koordinaterna för. Tyngdkraften verkar i mitten av locket eftersom den är homogen och då måste vi bestämma de koordinaterna. 

Det här gäller nog alltså inte. Vi får vänta tills det kommer någon mer kunnig och hjälper.

destiny99 10456
Postad: 28 feb 23:54
Lasse Vegas skrev:
Lasse Vegas skrev:

Bör vara där krafterna verkar. Då gäller det att plocka fram nya koordinater där det behövs. Spännkraften verkar i punkten D, vilket du redan kan koordinaterna för. Tyngdkraften verkar i mitten av locket eftersom den är homogen och då måste vi bestämma de koordinaterna. 

Det här gäller nog alltså inte. Vi får vänta tills det kommer någon mer kunnig och hjälper.

Det finns ju annars att man kan beräkna momentet som M=rab×F

Lasse Vegas 525
Postad: 28 feb 23:54

Omkring 7:00 i det här klippet så kör dem ett exempel där de bestämmer momentet kring en axel. 

Engineering Mechanics: Statics Theory | Calculating Moments in 3D about a Point or Axis

Lasse Vegas 525
Postad: 28 feb 23:57
destiny99 skrev:
Lasse Vegas skrev:
Lasse Vegas skrev:

Bör vara där krafterna verkar. Då gäller det att plocka fram nya koordinater där det behövs. Spännkraften verkar i punkten D, vilket du redan kan koordinaterna för. Tyngdkraften verkar i mitten av locket eftersom den är homogen och då måste vi bestämma de koordinaterna. 

Det här gäller nog alltså inte. Vi får vänta tills det kommer någon mer kunnig och hjälper.

Det finns ju annars att man kan beräkna momentet som M=rab×F

Det var det jag trodde planen var just nu, att på något sätt komma fram till det. Att bestämma momentarmen och kryssa det med kraftvektorn på något sätt och få en ekvation.

destiny99 10456
Postad: 1 mar 00:01 Redigerad: 1 mar 00:12
Lasse Vegas skrev:
destiny99 skrev:
Lasse Vegas skrev:
Lasse Vegas skrev:

Bör vara där krafterna verkar. Då gäller det att plocka fram nya koordinater där det behövs. Spännkraften verkar i punkten D, vilket du redan kan koordinaterna för. Tyngdkraften verkar i mitten av locket eftersom den är homogen och då måste vi bestämma de koordinaterna. 

Det här gäller nog alltså inte. Vi får vänta tills det kommer någon mer kunnig och hjälper.

Det finns ju annars att man kan beräkna momentet som M=rab×F

Det var det jag trodde planen var just nu, att på något sätt komma fram till det. Att bestämma momentarmen och kryssa det med kraftvektorn på något sätt och få en ekvation.

Yes men vi vet att r_AB=(1,0,0) eftersom A=(4a, 2a,0). Känns som att A och B har samma koordinaterna?

destiny99 10456
Postad: 1 mar 04:53 Redigerad: 1 mar 04:55
Lasse Vegas skrev:
destiny99 skrev:
Lasse Vegas skrev:
Lasse Vegas skrev:

Bör vara där krafterna verkar. Då gäller det att plocka fram nya koordinater där det behövs. Spännkraften verkar i punkten D, vilket du redan kan koordinaterna för. Tyngdkraften verkar i mitten av locket eftersom den är homogen och då måste vi bestämma de koordinaterna. 

Det här gäller nog alltså inte. Vi får vänta tills det kommer någon mer kunnig och hjälper.

Det finns ju annars att man kan beräkna momentet som M=rab×F

Det var det jag trodde planen var just nu, att på något sätt komma fram till det. Att bestämma momentarmen och kryssa det med kraftvektorn på något sätt och få en ekvation.

Om man istället fokuserar på momentet kring A så kan man väl räkna ut r_ad×S+r_ag×Mg=0? Vi behöver dock veta koordinaterna för masscentrum av lockets massa dvs rg samt A:s koordinater

Jan Ragnar 2146
Postad: 1 mar 10:18

Ett försök med annat koordinatsystem.

destiny99 10456
Postad: 1 mar 12:34
Jan Ragnar skrev:

Ett försök med annat koordinatsystem.

Hur kan jag bestämma koordinater för G ?

Jan Ragnar 2146
Postad: 1 mar 12:47

Vilken punkt är G?

destiny99 10456
Postad: 1 mar 12:49 Redigerad: 1 mar 13:02
Jan Ragnar skrev:

Vilken punkt är G?

Masscentrum för G som verkar där mg verkar om vi antar att luckan är homogen. Jag vill ju använda momentpunkten i A för att beräkna MA=rAD×S+rAG×Mg om vi antar A är origo. Jag vet ju AD ,men mitt problem är hur jag ska ta fram koordinaterna för G..

Jan Ragnar 2146
Postad: 1 mar 13:17

I det koordinatsystem jag skissat så har lockets mittpunkt koordinaterna (a,2a,0), men jag tror inte det är så betydelsefullt. Krafterna Sx och Sy tas upp av gångjärnskonstruktionen. När man tittar på momentet från locket så är det enbart Sz som balanserar det.

destiny99 10456
Postad: 1 mar 13:19 Redigerad: 1 mar 13:21
Jan Ragnar skrev:

I det koordinatsystem jag skissat så har lockets mittpunkt koordinaterna (a,2a,0), men jag tror inte det är så betydelsefullt. Krafterna Sx och Sy tas upp av gångjärnskonstruktionen. När man tittar på momentet från locket så är det enbart Sz som balanserar det.

Men jag ser inte hur du använder dig av M_A=r_AD×S+r_AG×Mg vilket är det jag är ute efter 

Jan Ragnar 2146
Postad: 1 mar 13:25 Redigerad: 1 mar 15:42

Nej jag använder inte det, så tyvärr kan jag inte stå till hjälp med ditt önskemål.

Jag glömde fråga dig om du har facit till uppgiften.

destiny99 10456
Postad: 1 mar 18:22 Redigerad: 1 mar 18:22
Jan Ragnar skrev:

Nej jag använder inte det, så tyvärr kan jag inte stå till hjälp med ditt önskemål.

Jag glömde fråga dig om du har facit till uppgiften.

Facit säger 1/2*sqrt(7/3)*mg. Men såhär får jag . Det blir fortfarande inte rätt.

Svara
Close