33 svar
941 visningar
Päivi är nöjd med hjälpen
Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 16 feb 2018 17:27

Bestäm talet b

Hur ska jag gå vidare här?

Smutstvätt 23803 – Moderator
Postad: 16 feb 2018 17:31

Vilka värden på k har parallella linjer? Vilka värden har vinkelräta linjer? Vad är k för y1 respektive y2?

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 16 feb 2018 17:53

Om det är parallell, måste k värde vara samma på båda. 

Om det är vinkel rät, måste 

k1 * K2 = -1

1/2* 3x/b

Smutstvätt 23803 – Moderator
Postad: 16 feb 2018 18:31

Bra! Vad måste b vara för att k1=k2? Vad måste b vara för att 12·3xb=-1?

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 16 feb 2018 18:41

När det gäller parallella linjer, måste de ha samma riktnings koeffient. 

När det gäller vinkel räta, multiplicerar man de ihop och då måste produkten bli -1 on de ska vara vinkelräta. 

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 16 feb 2018 18:42 Redigerad: 16 feb 2018 18:57

Smaragdalena Online 78384 – Lärare
Postad: 16 feb 2018 19:56

Du har tappat bort variabeln x i nästan hela högerspalten.

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 16 feb 2018 20:00

Nu fins den där, men jag kan inte förstå, hur kan de här bli parallella.?

Smaragdalena Online 78384 – Lärare
Postad: 16 feb 2018 20:14

Du skrev själv:

Om det är parallell, måste k värde vara samma på båda.

Yngve 37871 – Livehjälpare
Postad: 16 feb 2018 20:33 Redigerad: 16 feb 2018 20:40

Hej Päivi.

Du har två linjer med följande ekvationer:

  • Ekvation 1: 2x-4y+3=0 2x-4y+3=0
  • Ekvation 2: 3x+by-8=0 3x+by-8=0

Vi skriver om båda på formen y=kx+m y=kx+m :

  • Ekvation 1: y=(1/2)x+3/4 y=(1/2)x+3/4
  • Ekvation 2: y=-(3/b)x+8/b y=-(3/b)x+8/b

-------------

I ekvation 1 är k-värdet alltså k1=1/2 k_1=1/2

I ekvation 2 är k-värdet alltså k2=-3/b k_2=-3/b

---------------

Du ska nu ta reda på vad b blir då

a) linjerna är parallella, dvs då k1=k2 k_1=k_2 . Detta ger dig en enkel ekvation för b.

b) linjerna är vinkelräta, dvs då k1·k2=-1 k_1\cdot k_2=-1 . Detta ger dig en annan enkel ekvation för b.

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 16 feb 2018 20:41

Yngve hur får du k värdet bli 1/3 i första ekvationen? Det står ingenstans så Yngve! 

Yngve 37871 – Livehjälpare
Postad: 16 feb 2018 21:01
Päivi skrev :

Yngve hur får du k värdet bli 1/3 i första ekvationen? Det står ingenstans så Yngve! 

Jag skrev fel. Jag har rättat nu.

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 16 feb 2018 21:04 Redigerad: 16 feb 2018 21:06

Yngve!

 Har du inte sett hur jag har räknat. Scrolla lite uppåt. Jag kan inte förstå, hur det kan bli parallell eller vinkel rät det här.

Det följer inte ens reglerna någon av dem. 

Bubo 6998
Postad: 16 feb 2018 21:20
Päivi skrev :

Nu fins den där, men [...]

Nej, variabeln x saknas fortfarande på många ställen i högerspalten.

Yngve 37871 – Livehjälpare
Postad: 16 feb 2018 21:21 Redigerad: 16 feb 2018 21:23
Päivi skrev :

Yngve!

 Har du inte sett hur jag har räknat. Scrolla lite uppåt. Jag kan inte förstå, hur det kan bli parallell eller vinkel rät det här.

Det följer inte ens reglerna någon av dem. 

Jo jag har sett hur du har räknat.

Det är två olika linjer. Sträckningen för linje 1 är fast och sträckningen för linje 2 beror på vilket värde b har.

Linje 2 blir parallell med linje 1 då b har ett speciellt värde. Detta värde är är svaret på a)-uppgiften.

Linje 2 blir vinkelrät mot linje 1 då b har ett annat speciellt värde. Detta värde är är svaret på b)-uppgiften.

Rita gärna ut linje 1 i ett koordinatsystem så kanske det hela klarnar.

--------------

Jag förstår inte vad du menar med att "det inte följer reglerna". Vad är det som inte följer reglerna och vilka regler är det som inte följs?

Yngve 37871 – Livehjälpare
Postad: 16 feb 2018 21:33

Du slarvar Päivi.

Du har kommit fram till att k1=1/2 k_1=1/2 och att k2=-3/b k_2=-3/b .

Men när du ska sätta upp ekvationen k1·k2=-1 k_1\cdot k_2=-1 så skriver du 1/2=-3/b 1/2=-3/b .

Ser du vad som är fel?

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 16 feb 2018 21:41

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 16 feb 2018 21:45 Redigerad: 16 feb 2018 22:01

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 16 feb 2018 21:57

Uppgiften följs inte efter några regler. 

Yngve 37871 – Livehjälpare
Postad: 16 feb 2018 22:00

Hej Päivi.

Detta liknar väldigt mycket det du tidigare kallade en "gissningstävlan", fast tvärtom.

Du presenterar en uträkning utan beskrivning av hur du har tänkt, utan beskrivning vad du har gjort, utan någon fråga.

Vi gissar vad du tycker är svårt och vad du vill ha hjälp med. Vi skriver ledtrådar för att hjälpa dig på vägen. Vi skriver i princip hela lösningen åt dig.

Du visar inte på något sätt att du har läst vad vi har skrivit. Du visar inte på något sätt att du har förstått vad vi har skrivit. Du frågar inte ens om vad vi har skrivit.

Du pesenterar en ny uträkning utan beskrivning av hur du har tänkt, utan beskrivning vad du har gjort, utan någon fråga.

Och så vidare.

-----------

Innan jag svarar på detta vill jag veta vad det är du räknar ut, vilka linjer du har ritat, vad du får för resultat och vad du vill att vi ska svara?

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 16 feb 2018 22:03

Jag ska beskriva tydligt vad jag gör. 

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 16 feb 2018 22:13

Yngve 37871 – Livehjälpare
Postad: 16 feb 2018 22:32 Redigerad: 16 feb 2018 22:38

Hej Päivi.

Det är bra att du börjar beskriva hur du tänker. Men du behöver inte beskriva hur du löser ut y ur en ekvation, för det är grundskolematte och det följer både vi och din lärare som rättar proven med på.

Det du behöver beskriva är att om linjerna ska vara parallella så måste det gälla att k1=k2 k_1=k_2 och hur du resonerar kring det.

Du har har skrivit flera fel i din uträkning, men nu vill jag fokusera på det viktiga, nämligen följande:

Om linjerna ska vara parallella så måste det gälla att 1/2=-3/b 1/2=-3/b . Du skriver att "det inte är lika". Men det beror ju på vilket värde b har, eller hur?

Som jag har skrivit tidigare så ska du hitta det värde på b för vilket likheten 1/2=-3/b 1/2=-3/b verkligen gäller. Detta ger en ekvation som, om du löser den, ger dig ett värde på b för vilket linjerna blir parallella.

------------

Nu vill jag att du svarar med ord och inte med uträkningar: Förstår du det jag har skrivit? Om du inte förstår, vilka delar är det då som du inte förstår?

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 16 feb 2018 22:42 Redigerad: 16 feb 2018 22:48

B har -6 som värde, men det stämmer inte. De är inte parallella för det det. Därför skrev jag att de är inte lika. Det blir inga parallella linjer. Hur kan du få det bli parallellt undrar jag? 

Matte 1 och 2 är fortfarande grundkole matte. Matte 3 kan man börja kalla mera som gymnasie matte. 

Yngve 37871 – Livehjälpare
Postad: 16 feb 2018 22:50
Päivi skrev :

B har -6 som värde, men det stämmer inte. De är inte parallella för det det. Därför skrev jag att de är inte lika. Det blir inga parallella linjer. Hur kan du få det bli parallellt undrar jag? 

Matte 1 och 2 är fortfarande grundkole matte. Matte 3 kan man börja kalla mera som gymnasie matte. 

Hur kan du inte få det undrar jag?

Om b=-6 b=-6 , vad blir då k2 k_2 ?

Dr. G Online 9349
Postad: 16 feb 2018 22:54

Med b = -6 blir linjerna som sagt parallella. Illustration nedan:

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 16 feb 2018 23:00
Yngve skrev :
Päivi skrev :

B har -6 som värde, men det stämmer inte. De är inte parallella för det det. Därför skrev jag att de är inte lika. Det blir inga parallella linjer. Hur kan du få det bli parallellt undrar jag? 

Matte 1 och 2 är fortfarande grundkole matte. Matte 3 kan man börja kalla mera som gymnasie matte. 

Hur kan du inte få det undrar jag?

Om b=-6 b=-6 , vad blir då k2 k_2 ?

K2= -1/2

Yngve 37871 – Livehjälpare
Postad: 16 feb 2018 23:14
Päivi skrev :

K2= -1/2

Du slarvar Päivi.

Du har ju själv skrivit att k2=-3/b k_2=-3/b .

Så om b=-6 b=-6 så blir k2=-3/-6=1/2 k_2=-3/-6=1/2 .

Eftersom även k1=1/2 k_1=1/2 så är då alltså k1=k2 k_1=k_2 och linjerna därmed parallella.

Kan du nu göra b)-uppgiften på.liknande sätt?

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 17 feb 2018 02:03 Redigerad: 17 feb 2018 04:25

Error

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 17 feb 2018 06:56 Redigerad: 17 feb 2018 07:16



Yngve 37871 – Livehjälpare
Postad: 17 feb 2018 10:00

Ja nu ser det bättre ut Päivi.

Du har missat att skriva ut x på ett ställe och svaren ska inte vara b = -6 respektive b = 1,5 (inte bara "v.s.v" som betyder "vilket skulle visas").

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 17 feb 2018 10:03 Redigerad: 17 feb 2018 10:03

Det ska vara b=-6x,  b=1,5x

Är det så du menar, Yngve? 

Yngve 37871 – Livehjälpare
Postad: 17 feb 2018 10:06
Päivi skrev :

Det ska vara b=-6x,  b=1,5x

Är det så du menar, Yngve? 

Nej det menar jag inte. Jag menar här:

Päivi 5547 – Avstängd
Postad: 17 feb 2018 10:16

Jag har rättat det, Yngve! Tack att du påpekade detta för mig. 

Svara Avbryt
Close