33 svar
66 visningar
destiny99 Online 10677
Postad: Igår 13:28 Redigerad: Igår 14:07

Bestäm v_A samt cirkelskivans vinkelhastighet

Hej!

Jag fick fel på v_A samt vinkelaccelerationen för B och jag vet ej riktigt varför. Jag trodde uppgiften syftade på cirkelskivans egna vinkelhastighet kring G och inte den runt axeln OG.

PATENTERAMERA 7330
Postad: Igår 16:55

Du kan se skivans vinkelhastighet som xyz-systemets vinkelacceleration plus skivans vinkelacceleration relativt xyz-systemet.

ωG=ω0ez+ω'ex. Du bestämmer ω'genom att kräva att vC=0.

destiny99 Online 10677
Postad: Igår 16:56 Redigerad: Igår 16:56
PATENTERAMERA skrev:

Du kan se skivans vinkelhastighet som xyz-systemets vinkelacceleration plus skivans vinkelacceleration relativt xyz-systemet.

ωG=ω0ez+ω'ex. Du bestämmer ω'genom att kräva att vC=0.

Jag förstår ej riktigt  denna uppdelning av w_G

PATENTERAMERA 7330
Postad: Igår 18:03 Redigerad: Igår 18:03

Det är en sats om addition av vinkelhasigheter.

PATENTERAMERA 7330
Postad: Igår 18:07

destiny99 Online 10677
Postad: Igår 18:08 Redigerad: Igår 18:09
PATENTERAMERA skrev:

Det är en sats om addition av vinkelhasigheter.

Ja den känner jag till. w2,0=w1,0+w2,1

PATENTERAMERA 7330
Postad: Igår 18:10

Ja, det är det jag använder.

destiny99 Online 10677
Postad: Igår 18:10 Redigerad: Igår 18:25
PATENTERAMERA skrev:

Ja, det är det jag använder.

Jag ser dock inte hur du använder den.  Vi söker skivans vinkelhastighet relativt det fixa systemet xyz och då vet vi att w1,0=w0ez dvs systemets vinkelhastighet och skivans vinkelhastighet relativt G w2,1= w'ex 

PATENTERAMERA 7330
Postad: Igår 18:23

Skivans vinkelhastighet (relativt ett fixt system) är vinkelhastigheten hos xyz-systemet (ω0ez) plus skivans vinkelhastighet relativt xyz-systemet (ω'ex).

destiny99 Online 10677
Postad: Igår 18:38
PATENTERAMERA skrev:

Skivans vinkelhastighet (relativt ett fixt system) är vinkelhastigheten hos xyz-systemet (ω0ez) plus skivans vinkelhastighet relativt xyz-systemet (ω'ex).

Hur hittar vi w'ex då?

PATENTERAMERA 7330
Postad: Igår 18:41

Gör som du gjorde tidigare utnyttja att vC är noll.

destiny99 Online 10677
Postad: Igår 18:46
PATENTERAMERA skrev:

Gör som du gjorde tidigare utnyttja att vC är noll.

Ok. Varför har man bestämt att vinkelhastighet för skivan är summan av dessa två vinkelhastigheter och inte skivans vinkelhastighet relativt xyz-systemet?

PATENTERAMERA 7330
Postad: Igår 18:56

Summan är vinkelhastigheten relativt ett fixt (inertialt) system. När man bara säger vinkelhastigheten så brukar man mena vinkelhastigheten relativt ett fixt system. Det som GPT:n kallar absoluta vinkelhastigheten.

destiny99 Online 10677
Postad: Igår 19:23 Redigerad: Igår 19:23
PATENTERAMERA skrev:

Summan är vinkelhastigheten relativt ett fixt (inertialt) system. När man bara säger vinkelhastigheten så brukar man mena vinkelhastigheten relativt ett fixt system. Det som GPT:n kallar absoluta vinkelhastigheten.

Ja ok. Är det alltid såhär för en cirkelskiva? Hur hade det varit om koordinatsystemet exakt låg centrerad i G med z-axeln uppåt osv?

PATENTERAMERA 7330
Postad: Igår 19:33

Ett sådant koordinatsystem har samma absoluta vinkelhastighet som xyz-systemet.

destiny99 Online 10677
Postad: Igår 19:35
PATENTERAMERA skrev:

Ett sådant koordinatsystem har samma absoluta vinkelhastighet som xyz-systemet.

Då menar du alltså att skivans absoluta vinkelhastighet blir samma som vinkelhastigjet för xyz-systemet?

PATENTERAMERA 7330
Postad: Igår 19:40

Nej, ett koordinatsystem med origo i G, men axlar parallella med xyz-systemet har samma (absoluta) vinkelhastighet som xyz-systemet.

destiny99 Online 10677
Postad: Igår 21:12 Redigerad: Igår 21:14
PATENTERAMERA skrev:

Nej, ett koordinatsystem med origo i G, men axlar parallella med xyz-systemet har samma (absoluta) vinkelhastighet som xyz-systemet.

Jag menar att koordinatsystemet xyz i figuren har flyttats till G  istället så at origo börjar där. Hur blir det för skivans vinkelhastighet?

PATENTERAMERA 7330
Postad: Igår 21:41

Eftersom det nya xyz-systemet har samma vinkelhastighet som det gamla så blir uppdelningen av skivans absoluta vinkelhastighet den samma.

destiny99 Online 10677
Postad: Igår 21:53 Redigerad: Igår 21:55
PATENTERAMERA skrev:

Eftersom det nya xyz-systemet har samma vinkelhastighet som det gamla så blir uppdelningen av skivans absoluta vinkelhastighet den samma.

Ok. Så det blir som i #2? Hur får man alfa_g? Kan man använda accelerationssambandet?

PATENTERAMERA 7330
Postad: Igår 22:16

Enklast är att derivera.

α=dωGdt=ωG+ω0ez×ωG.

destiny99 Online 10677
Postad: Idag 06:39 Redigerad: Idag 06:50
PATENTERAMERA skrev:

Enklast är att derivera.

α=dωGdt=ωG+ω0ez×ωG.

Hur hanterar man w_g(ring) med ez och ex? 

PATENTERAMERA 7330
Postad: Idag 10:20

Ring är derivatan relativt det roterande systemet xyz. Sett från detta systems horisont så är vektorerna ex och ez konstanta, så ring-derivatan blir noll i detta fall.

destiny99 Online 10677
Postad: Idag 11:20 Redigerad: Idag 11:23
PATENTERAMERA skrev:

Ring är derivatan relativt det roterande systemet xyz. Sett från detta systems horisont så är vektorerna ex och ez konstanta, så ring-derivatan blir noll i detta fall.

Oj varför är ex och ez konstanta? Varför blir ringderivatan 0? Tänker man att ez, ex och ey i det fixa systemet roterar med xyz systemet vilket de annars gör i det primmade systemet?

PATENTERAMERA 7330
Postad: Idag 11:39

De är ju basvektorer i det roterande systemet.

Om du har en vektor uttryckt i denna bas v=aex+bey+cez. Då definieras ringderivatan som v=a˙ex+b˙ey+c˙ez.  Dvs man deriverar som om basvektorerna var konstanta. Sett av en person som följer med xyz-systemet så framstår de som konstanta.

destiny99 Online 10677
Postad: Idag 11:53 Redigerad: Idag 11:53
PATENTERAMERA skrev:

De är ju basvektorer i det roterande systemet.

Om du har en vektor uttryckt i denna bas v=aex+bey+cez. Då definieras ringderivatan som v=a˙ex+b˙ey+c˙ez.  Dvs man deriverar som om basvektorerna var konstanta. Sett av en person som följer med xyz-systemet så framstår de som konstanta.

Vad är det roterande systemet här ? Är det vår xyz eller det primmade?  när anser man basvektorerna som icke konstanta när man ska derivera dem?

PATENTERAMERA 7330
Postad: Idag 11:57

xyz-systemet. Något primmat system har vi inte infört.

destiny99 Online 10677
Postad: Idag 12:02 Redigerad: Idag 12:06
PATENTERAMERA skrev:

xyz-systemet. Något primmat system har vi inte infört.

Ok. Jag trodde inte att xyz systemet roterade riktigt förutom att de säger axeln roterar med den där givna vinkelhastigheten w0. Men när ska man tänka på att derivera enhetsvektorerna eller inte?

PATENTERAMERA 7330
Postad: Idag 12:29

Jo, xyz-systemet roterar så att x-axeln alltid är parallell med OG. Eftersom vektorerna är basvektorer i det roterande xyz-systemet så skall man se dem som konstanta när man använder ring-derivatan, dvs derivatan relativt det roterande xyz-systemet.

destiny99 Online 10677
Postad: Idag 12:43 Redigerad: Idag 12:43
PATENTERAMERA skrev:

Jo, xyz-systemet roterar så att x-axeln alltid är parallell med OG. Eftersom vektorerna är basvektorer i det roterande xyz-systemet så skall man se dem som konstanta när man använder ring-derivatan, dvs derivatan relativt det roterande xyz-systemet.

Är det alltid så att xyz systemet roterar i detta fall eller gäller det andra fall också då vi har även primmade system givet? Vad innebär att vektorerna är basvektorer i det roterande sys?

PATENTERAMERA 7330
Postad: Idag 12:58

De är enhetsvektorer som hela tiden är riktade längs respektive koordinataxel.

Du kan ha flera olika koordinatsystem som alla roterar med olika vinkelhastigheter. Man måste läsa vad som gäller för varje uppgift separat. Det går inte att säga något generellt.

destiny99 Online 10677
Postad: Idag 13:22 Redigerad: Idag 13:23
PATENTERAMERA skrev:

De är enhetsvektorer som hela tiden är riktade längs respektive koordinataxel.

Du kan ha flera olika koordinatsystem som alla roterar med olika vinkelhastigheter. Man måste läsa vad som gäller för varje uppgift separat. Det går inte att säga något generellt.

Ja ok. Så du menar att enhetsvektorerna ska man ej behöva derivera i ringfallet? Men man kanske behöver göra det i prickfallet

PATENTERAMERA 7330
Postad: Idag 13:30

Ja, de rör sig ju relativt ett fixt system (i alla fall ex och ey).

destiny99 Online 10677
Postad: Idag 13:40 Redigerad: Idag 13:41
PATENTERAMERA skrev:

Ja, de rör sig ju relativt ett fixt system (i alla fall ex och ey).

Aa ok. Men hur resonerar man i prickfallet då när det gäller ex, ey och ez?  Varför deriveras dem då?

Svara
Close