15 svar
94 visningar
blomminq är nöjd med hjälpen
blomminq 23
Postad: 16 maj 2021 18:24

Bestämma ekvation till den räta linjen

Uppgiften är: Bestäm ekvationen till den räta linjen som går genom punkterna (b, 4b) och (-2, -8)

Först räknade jag ut k som jag tror blir:

k= 4b-(-8) / b-(-2) = (4b+8)/(b+2)

Det är när jag ska räkna ut m som det krånglar till sig, jag byter ut x och y till -2 och -8

-8 = (4b+8)/(b+2) • -2 + m

-8 = (-8b - 16) / (b+2) + m

Nu är jag fast, vet inte hur jag ska lösa ut m

Janne491 276
Postad: 16 maj 2021 18:30

Du har tänkt och gjort rätt. Börja med att öka HL och VL med (8b + 16) / (b+2)

blomminq 23
Postad: 16 maj 2021 18:37

När jag har gjort det, vad gör jag då?

Smaragdalena 78311 – Lärare
Postad: 16 maj 2021 18:50
blomminq skrev:

När jag har gjort det, vad gör jag då?

Skriver här vad du har kommit fram till

blomminq 23
Postad: 16 maj 2021 19:22
Smaragdalena skrev:
blomminq skrev:

När jag har gjort det, vad gör jag då?

Skriver här vad du har kommit fram till

Jag har bara kommit så långt som jag skrev i original inlägget. Om jag hade multiplicerat med (b+2) på båda sidorna så jag inte har någon division så hade det ju blivit också m•(b+2) vilket känns fel. Så jag vet inte hur man kommer vidare

Smaragdalena 78311 – Lärare
Postad: 16 maj 2021 19:45

Jag tycker du skall gå tillbaka till början och förenkla 4b+8b+2\frac{4b+8}{b+2} så kommer dina beräkningar att bli mycket enklare.

Janne491 276
Postad: 16 maj 2021 19:47

-8 = (-8b - 16) / (b+2) + m

-8 + (8b + 16) / (b+2) = (-8b - 16) / (b+2) + (8b + 16) / (b+2) +m

-8 + (8b + 16) / (b+2) = m

m = (8b + 16) / (b+2) -8 
gör gemensam nämnare:
m = (8b + 16) / (b+2) -8 (b+2)/(b+2) = 8b + 16 - 8b - 16b+2 =0

blomminq 23
Postad: 16 maj 2021 19:47
Smaragdalena skrev:

Jag tycker du skall gå tillbaka till början och förenkla 4b+8b+2\frac{4b+8}{b+2} så kommer dina beräkningar att bli mycket enklare.

Kan jag dela upp division till 4b/b och 8/2, sedan dividera de till 4+4? (Kan alltså b ta ut varandra även om det är addition där nere?)

Smaragdalena 78311 – Lärare
Postad: 16 maj 2021 20:01

Nej, bryt ut faktorn 4 i täljaren.

blomminq 23
Postad: 16 maj 2021 20:54
Smaragdalena skrev:

Nej, bryt ut faktorn 4 i täljaren.

Förlåt, men jag hänger inte riktigt med nu :/

Smaragdalena 78311 – Lärare
Postad: 16 maj 2021 21:03

Kan du bryta ut faktorn 4 ur uttrycket 4b+8?

blomminq 23
Postad: 16 maj 2021 21:17
Smaragdalena skrev:

Kan du bryta ut faktorn 4 ur uttrycket 4b+8?

4(b+2)?

Smaragdalena 78311 – Lärare
Postad: 16 maj 2021 21:22

Ja. Vad blir det kvar när du förkortar (4b+8)/(b+2)?

blomminq 23
Postad: 16 maj 2021 21:35
Smaragdalena skrev:

Ja. Vad blir det kvar när du förkortar (4b+8)/(b+2)?

4 vill jag tro

Smaragdalena 78311 – Lärare
Postad: 16 maj 2021 21:38

Just det. Hur ser det ut att k = 4, x = -2 och y = -8 i formeln y = kx+m?

blomminq 23
Postad: 16 maj 2021 22:52
Smaragdalena skrev:

Just det. Hur ser det ut att k = 4, x = -2 och y = -8 i formeln y = kx+m?

Om jag har gjort rätt så blir m=0

ekvationen blir y=4x (+0)

-8=4•-2

Svara Avbryt
Close