4 svar
75 visningar
Essasson är nöjd med hjälpen!
Essasson 62
Postad: 27 maj 2019

Beyder ''av'' DIVITION eller MULTIPLIKATION?

Jag löser det här frågan och när jag försökte lösa det grundat det annan fråga som är '' Vad använder man AV i matematiken?''

Fråga jag skulle lösa var så. 

Hur många ppm är 3 av 100000? 

Jag löste så, och det är rätt. 3/100000=0.00003= 30*10^-6 = 30 ppm

Innan jag började svara funderade jag om vad man använder ordet ''av'' för?? För innan brukade jag ibland se att ordet av visar MULTIPLIKATION och nu här nu måste man anända det för DIVITION.

Så snälla kan nån förklara mig hur det blivit både divition och multiplakation, och när man avnänder var av dem?? För jag är 100% säkert att det kommer frågor har AV på provet och vet inte om jag ta DIVITION eller M. 

Tack så jätte mycket.

Det går inte att svara på din fråga, det beror helt på hur uppgiften är formulerad. Det som gäller är läsförståelse.

Det är en ganska speciell sorts läsförståelse:

10 är en femtedel av 50, eftersom 10/50 = 1/5      [här är det division]

En femtedel av 50 är (1/5)·50 = 0,2·50 = 10           [här är det multiplikation]

Men att multiplicera med 1/5 är samma sak som att dividera med 5. 

Det här minns jag som mycket märkligt (när jag gick i 4-5:an eller så). Dittills hade vi bara multiplicerat heltal med andra heltal större än 1. Resultatet (produkten) blev alltid ett större tal, som 3·4=12. Aha – att multiplicera är tydligen att förstora. 

Men när vi kom till bråktal, som är mindre än 1, så blev det tvärtom: Att multiplicera blev att förminska!  Att multiplicera med en tiondel är samma sak som att dividera med tio.

Jag måste lära om! 

Samma sak med division, fast åt andra hållet. Att dividera brukade vara att förminska. Men dividerar man med ett tal, som är mindre än 1, så blir det tvärtom: Att dividera blir att förstora! Att dividera med en tiondel är samma sak som att multiplicera med tio.

Så småningom lärde jag mig den nya läsarten.

Laguna 5728
Postad: 27 maj 2019

Jag tror att "av" aldrig har någon matematisk specialbetydelse, utan att det bara är vanlig svenska: "10 personer gick på bio. 4 av dem var barn". "Hälften av skoleleverna vill ha pannkaka". Men jag kan ha fel. 

Det tror jag också, det är gamla vanliga "av". Problemet tror jag ligger i att grundbetydelsen av "multiplicera" är att mångfaldiga eller mer bildligt att föröka eller förstora. Det stämmer bra även när man räknar, så länge man håller sig till positiva tal som är större än 1.  Men råkar man ut för ett som är mindre än 1 blir det plötsligt tvärtom – att multiplicera blir att förminska!  Som om man dividerade  (och vice versa vid division). Här måste man revidera sin världsbild…

Svara Avbryt
Close