Blåsinstrument och öppna/slutna pipor
Jag har lite problem att hänga med på vilka blåsinstrument man ska se som öppna pipor och vilka blåsinstrument man ska se som slutna/ halvöppna pipor.
Jag vet att exempelvis ventilationsrör, trummor och rum kan betraktas som slutna pipor. Men hur ser det ut för exempelvis klarinetter, flöjter, orglar och trumpeter?
Orglar har båda.
Andra instrument är problem. Till exempel vuvuzelan. Den är inte cylindrisk, och då blir det svårare.
För klarinetter och saxofoner är det i alla fall så att det bara finns grundton, andra överton, fjärde överton och så vidare, om jag inte minns fel. Det måste väl betyda att de är halvöppna pipor. Trumpet funkar som en öppen pipa, fast grundtonen används inte för musik.
Det låter som att klarinetter och saxofoner är halvöppna pipor.
Men hur ser det ut för orglar då? Är orglar både öppna och halvöppna pipor? Orglar kan inte vara slutna pipor?
Jag tänker att även om ett visst instrument anges in en uppgift så borde det även anges om det är en öppen, halvöppen eller sluten pipa? Då slipper man grubbla över sådant.
Jag tycker att man borde beskriva i uppgiften att det är öppen pipa/halvöppen pipa, åtminstone om det inte redan står i den förra uppgiften! Man kan inte förutsätta att alla elever kan spela alla musikinstrument.
Partykoalan skrev:Men hur ser det ut för orglar då? Är orglar både öppna och halvöppna pipor?
En orgel har massor med olika stämmor: https://sv.wikipedia.org/wiki/Orgelstämmor
Det finns öppna pipor.
Och det finns halvöppna, som då brukar kallas gedackt: https://en.wikipedia.org/wiki/Gedackt
Dessa finns mest inuti orgeln, ofta fyrkantiga rör byggda av trä.
Även vanliga instrument kan vara knepigare än man tror.
Grovt räknat blir det fyra grupper av pipor: Öppna eller slutna, koniska eller cylindriska.
https://www.mozart.co.uk/music-theory/woodwind-acoustics.htm
Partykoalan skrev:Då slipper man grubbla över sådant.
Över sådant skadar det inte att grubbla lite :)
Men jag nämnde vuzuvelan för att det var en uppgift på ett finskt studentprov, där de inte gjorde rätt.
https://www.pluggakuten.se/trad/horn-232/?order=all#post-1bf950ed-4c57-4cce-bb8e-b0ca013b298b
Så det fick mig att grubbla då jag ville använda uppgiften på en tenta. Så mycket att jag faktiskt köpte en.
Intressant, jag hade faktiskt en uppgift om vuvuzelan i läroboken, och då utgick uppgiftskonstruktörerna från att det var en öppen pipa.
Men jag antar att gymnasiefysik inte går in i detaljer lika mycket som universitetsfysik att man måste ta hänsyn till ytterligare detaljer samt former som spelar in :)
Partykoalan skrev:Intressant, jag hade faktiskt en uppgift om vuvuzelan i läroboken, och då utgick uppgiftskonstruktörerna från att det var en öppen pipa.
Problemet med sådana uppgifter är att det finns elever som vet att munstycket är slutet, akustiskt sett. Och att uppgiftsskrivare kopierar av varandra utan att de vet och utan att de grubblar.
Okej, tack för svaren!
Just därför tänker jag att det vore bra om det kunde anges i uppgifterna vilka pipor det rör sig om, så att elever slipper spilla tid i onödan på att försöka klura ut vilka slags pipor det handlar om på ett prov.
Som Smaragdalena sa så kan man inte förutsätta att alla elever kan alla slags musikinstrument och vilka pipor man ska betrakta som öppna, halvöppna eller slutna. Och som du säger så verkar ju även uppgiftsskrivarna oense om vissa saker, exempelvis hur man ska betrakta vuvuzelan :)