41 svar
1106 visningar
Armend är nöjd med hjälpen
Armend 288
Postad: 18 sep 2017 15:07 Redigerad: 18 sep 2017 15:08

Blir galen på denna uppgift

Skulle uppskatta hjälpen 

Smaragdalena 78729 – Lärare
Postad: 18 sep 2017 15:26

Kalla den större rektangelns bredd b och dess höjd h. Använd dessa beteckningar för att svara på följande frågor:

Hur stor är den lilla rektangelns höjd? Hur stor är den lilla rektangelns bredd?

Hur stor är arean av den stora rektangeln? Hur stor area har den lilla rektangeln?

För att svara på fråga a behöver du bara använda dig av information som står i den första meningen.

Armend 288
Postad: 18 sep 2017 15:51
smaragdalena skrev :

Kalla den större rektangelns bredd b och dess höjd h. Använd dessa beteckningar för att svara på följande frågor:

Hur stor är den lilla rektangelns höjd? Hur stor är den lilla rektangelns bredd?

Hur stor är arean av den stora rektangeln? Hur stor area har den lilla rektangeln?

För att svara på fråga a behöver du bara använda dig av information som står i den första meningen.

A är väl 1.6% ? Den lilla triangeln måste ha arean 49cm^2 eftersom den är 28 i omkrets och 28/4 är 7 så eftersom arean är b*h så 7*7 = 49. Så frågar dom hur många procent mindre den lilla rektangeln är, så kan det vara 80/49 då?

Smaragdalena 78729 – Lärare
Postad: 18 sep 2017 16:12

Nej. Strunta i den andra meningen. Gör som jag skrev i förra inlägget istället.

Armend 288
Postad: 18 sep 2017 16:20
smaragdalena skrev :

Nej. Strunta i den andra meningen. Gör som jag skrev i förra inlägget istället.

Kan du inte hjälpa mig lite på traven? Jag är helt fast, den är nog rätt enkel, jag har bara hjärnsläpp.

Förresten vilken mening ska jag strunta i? Vilken mening ska jag göra som? Måste jag klura ut vilken mening nu också? 

 

Nej men skämt åsido, jag hade verkligen uppskattat lite mer hjälp. 

Smaragdalena 78729 – Lärare
Postad: 18 sep 2017 17:37

Det räcker med den här meningen:

Längden i den lilla rektangeln är 80 % av den större rektangelns längd och bredden är 25 % mindre än den större rektangelns bredd.

Jag hade verkligen trott att jag int eskulle vara tvungen att skriva av den, eftersom det int egår att kopiera från ditt foto. Görr nu precis som jag skriev i mitt första inlägg:

Kalla den större rektangelns bredd b och dess höjd h. Använd dessa beteckningar för att svara på följande frågor:

Hur stor är den lilla rektangelns höjd? Hur stor är den lilla rektangelns bredd?

Hur stor är arean av den stora rektangeln? Hur stor area har den lilla rektangeln?

 

Sedan kan du svara på fråga a.

Armend 288
Postad: 18 sep 2017 18:03
Smaragdalena skrev :

Det räcker med den här meningen:

Längden i den lilla rektangeln är 80 % av den större rektangelns längd och bredden är 25 % mindre än den större rektangelns bredd.

Jag hade verkligen trott att jag int eskulle vara tvungen att skriva av den, eftersom det int egår att kopiera från ditt foto. Görr nu precis som jag skriev i mitt första inlägg:

Kalla den större rektangelns bredd b och dess höjd h. Använd dessa beteckningar för att svara på följande frågor:

Hur stor är den lilla rektangelns höjd? Hur stor är den lilla rektangelns bredd?

Hur stor är arean av den stora rektangeln? Hur stor area har den lilla rektangeln?

 

Sedan kan du svara på fråga a.

Kommer inte på annat, jag gillar inte uppgiften just nu men jag måste lösa den. Innan tyckte jag att jag var på traven men nope, jag tog alltså 0.75%*8.95 och 1.08*8.95

 

8.95 fick jag av att ta roten ur 80 

Smaragdalena 78729 – Lärare
Postad: 18 sep 2017 18:08

Varför skall jag försöka hjälpa dig när du inte följer råden du får? Svara på varje fråga i mitt förra inlägg i tur och ordning.

Armend 288
Postad: 18 sep 2017 18:16
Smaragdalena skrev :

Varför skall jag försöka hjälpa dig när du inte följer råden du får? Svara på varje fråga i mitt förra inlägg i tur och ordning.

Jag har för mig att jag följde dina råd, har själv försökt göra så i mina uträkningnar men det blev tokigt, om du tycker att jag har ignorerat det du skrivit så förlåt.

Basen och höjden i den lilla rektangeln måste vara 7. Asså basen är 7 likaså längden eftersom O=28cm, rektangel har fyra hörn så 28/4= 7. Alltså b*h 7*7 vilket är 49cm^2

Så bredden = 7*0.75%

och 

Längden = 7*0.8%? 

Smaragdalena 78729 – Lärare
Postad: 18 sep 2017 18:24

Nej.

Höjden i den stora rektangeln är h. Den lilla triangelns höjd är 80 % av den större rektangelns höjd. Hur stor är den lilla rektangelns höjd?

Bredden för den stora rektangeln är b. Den lilla triangelns bredd är 25 % mindre än den stora rektangelns. Hur stor är den lilla triangelns bredd?

Svara på de båda frågorna. Allt du behöver står i det här inlägget. Sedan kan vi fortsätta.

Armend 288
Postad: 18 sep 2017 18:34

Ja, såklart. Allting står ju i frågan haha, men fattar inte hur det går till bara.

Först måste jagg bara fråga om den lilla rektangelns sidor är 7 är visst fel? Och att den stora rektangelns sidor är 8.95 är också fel?

samt den lilla rektangelns area som jag räknat ut till 49cm^2 är också fel?

Smaragdalena 78729 – Lärare
Postad: 18 sep 2017 18:39

Ja, det är fel. Du behöver kanske de sifferuppgifterna för att lösa b- eller c-uppgiften.

Höjden i den stora rektangeln är h. Den lilla triangelns höjd är 80 % av den större rektangelns höjd. Hur stor är den lilla rektangelns höjd?

Bredden för den stora rektangeln är b. Den lilla triangelns bredd är 25 % mindre än den stora rektangelns. Hur stor är den lilla triangelns bredd?

Svara på de båda frågorna. Allt du behöver står i det här inlägget. Sedan kan vi fortsätta.

Bubo 7048
Postad: 18 sep 2017 18:40

Ja, alltihop är fel. Du har inte räknat fram det, du har gissat.

Ska du svara på Smaragdalenas frågor nu?

Armend 288
Postad: 18 sep 2017 18:47

Jag försöker ju lösa den och jag kommer med svar som jag trodde var rätt. 

 

Svar till frågorna: jag vet inte hur stor bredden eller längden är i den lilla, jag vet inte det. jag vet inte arean i den lilla, jag vet inte hur långa sidorna är i den stora rektangeln. Good enough answer? 

Smaragdalena 78729 – Lärare
Postad: 18 sep 2017 18:51 Redigerad: 18 sep 2017 18:51

Du vet att bredden är b och att höjden är h. Det räcker för att svara på frågorna. Behöver jag upprepa dem igen?

Armend 288
Postad: 18 sep 2017 18:55 Redigerad: 18 sep 2017 18:55
Bubo skrev :

Ja, alltihop är fel. Du har inte räknat fram det, du har gissat.

Ska du svara på Smaragdalenas frågor nu?

Gissat? Snälla kom inte med slutsatser vem du nu än är. Har suttit här i 3 timmar och klurat på denna men nope och fick ingen hjälp heller, den enda hjälpen jag fått är "hur lång är bredden och längden i den lilla och hur lång är längden och bredden i den stora?" 

 

Så istället för att skriva om det som står i uppgiften så kan ni testa att skriva några siffror istället. Jag förstår uppgiften så den behöver inte förtydligas mer.  Thanks

Armend 288
Postad: 18 sep 2017 19:02 Redigerad: 18 sep 2017 19:23
Smaragdalena skrev :

Du vet att bredden är b och att höjden är h. Det räcker för att svara på frågorna. Behöver jag upprepa dem igen?

Ja jag vet det. Så det räcker med att svara att bredden är b och höjden är h? Om det hade varit så enkelt, så hade jag varit nya einstein

 

men tyvärr, jag tycks visst inte förstå. Tack för att du tog din tid för att svara iallafall

Ture 9898 – Livehjälpare
Postad: 18 sep 2017 19:06

om längden i den stora är l, så är längden i den lilla 80% av l dvs 0,8*l

Armend 288
Postad: 18 sep 2017 19:14
Ture skrev :

om längden i den stora är l, så är längden i den lilla 80% av l dvs 0,8*l

Upprepar det som står i uppgiften, alright. Men tack ändå 

Bubo 7048
Postad: 18 sep 2017 19:24

Det är just uttrycket noll komma åtta gånger L som vi ville komma fram till.

Bredden blir då...

Armend 288
Postad: 18 sep 2017 19:30
Bubo skrev :

Det är just uttrycket noll komma åtta gånger L som vi ville komma fram till.

Bredden blir då...

0.75*b?

Bubo 7048
Postad: 18 sep 2017 19:32

Äntligen! Bra.

Vad blir arean av en sådan rektangel?

statement 2574 – Fd. Medlem
Postad: 18 sep 2017 19:37

1 inlägg borttaget. /moderator

Armend 288
Postad: 18 sep 2017 19:44
Bubo skrev :

Äntligen! Bra.

Vad blir arean av en sådan rektangel?

ni sa ju att 0.8 och 0.75 var fel men nu är det rätt helt plötsligt, okey. Lifes pretty crazy men aja

 

A= b*h så 0.8 * 0.75 vilket är 0.6 så 60%?

Bubo 7048
Postad: 18 sep 2017 19:51
Armend skrev :

ni sa ju att 0.8 och 0.75 var fel men nu är det rätt helt plötsligt, okey. Lifes pretty crazy men aja

 Nej, det har vi inte alls sagt. Vi sade att 0.8*7 och 0.75*7 är fel.

Du gissade att rektangeln var en kvadrat med sidan 7, och det är fel.

A= b*h så 0.8 * 0.75 vilket är 0.6 så 60%?

Ja, ungefär. Ska man vara noga (och det ska man) så är alltså

arean av den ursprungliga rektangeln = L*B

arean av den mindre rektangeln = 0.8*L * 0.75*B = 0.60 * L*B

Nu gäller det bara att svara på själva frågan i uppgiften också, så är du klar! Snyggt!

 

Läs gärna genom hela tråden igen.

Armend 288
Postad: 18 sep 2017 20:02
Bubo skrev :
Armend skrev :

ni sa ju att 0.8 och 0.75 var fel men nu är det rätt helt plötsligt, okey. Lifes pretty crazy men aja

 Nej, det har vi inte alls sagt. Vi sade att 0.8*7 och 0.75*7 är fel.

Du gissade att rektangeln var en kvadrat med sidan 7, och det är fel.

A= b*h så 0.8 * 0.75 vilket är 0.6 så 60%?

Ja, ungefär. Ska man vara noga (och det ska man) så är alltså

arean av den ursprungliga rektangeln = L*B

arean av den mindre rektangeln = 0.8*L * 0.75*B = 0.60 * L*B

Nu gäller det bara att svara på själva frågan i uppgiften också, så är du klar! Snyggt!

 

Läs gärna genom hela tråden igen.

Ja, jag tolkade det som att ni menade att allt var fel. Ni kunde ha sagt att alla 49cm^2 och 7 var fel men du fick nästan rätt där när du skrev bredden = 0.75 *7 och längden = 0.8*7 

jag förstår att man måste lösa uppgifterna själv men ni kunde åtminstone sagt att procenterna var rätt. Men ni sa ju att allt var fel. 

 

Men aja, tack för hjälpen alla!

Smaragdalena 78729 – Lärare
Postad: 18 sep 2017 20:04 Redigerad: 18 sep 2017 20:05

Allt jag såg var fel - bredden var ju inte 0.75 *7 och längden var inte 0.8*7. Det är möjligt att du tänkte rätt i huvudet, men vi är inte tankeläsare.

Bubo 7048
Postad: 18 sep 2017 20:04

Jo, man kan vara "snällare". Det har du rätt i.

Jag väljer att inte vara det. Matte är riktigt brutalt, hur snällt man än försöker presentera det. Antingen gör man rätt, eller fel. Så hårt är det.

Förresten - du har fortfarande inte svarat på frågan.

Armend 288
Postad: 18 sep 2017 20:12
Smaragdalena skrev :

Allt jag såg var fel - bredden var ju inte 0.75 *7 och längden var inte 0.8*7. Det är möjligt att du tänkte rätt i huvudet, men vi är inte tankeläsare.

Inte meningen att ni ska vara tankeläsare heller. Du är mattelärare antar jag eftersom du lär ut i kemi och matte och detta är ett forum för matematik m.m

jag föväntade mig hjälp och inte debatt. Vill jag ha debatt så går jag till tv4 nyheter. Och nej bredden var inte 0.75 * 7 men ni kunde åtminstone sagt att det var delvis rätt. Jag är inte Elon Musk, det var därför jag ställde frågan här.

Armend 288
Postad: 18 sep 2017 20:16 Redigerad: 18 sep 2017 20:16
Bubo skrev :

Jo, man kan vara "snällare". Det har du rätt i.

Jag väljer att inte vara det. Matte är riktigt brutalt, hur snällt man än försöker presentera det. Antingen gör man rätt, eller fel. Så hårt är det.

Förresten - du har fortfarande inte svarat på frågan.

Aldrig nämnt något om att vara "snällare" men såklart man ska vara snäll, om du inte väljer att vara snäll så är det inte mitt problem. Matte är brutalt? Hur menar du där? Matte är svårt och innebär mycket tänkande men brutalt? Crossing the line there buddy.

Jaså? Vilken fråga har jag missat nu då?

Bubo 7048
Postad: 18 sep 2017 20:17

"Delvis rätt" är ett annat uttryck för "fel".

Som sagt: 

"Matte är riktigt brutalt, hur snällt man än försöker presentera det. Antingen gör man rätt, eller fel. Så hårt är det.

Förresten - du har fortfarande inte svarat på frågan."

Armend 288
Postad: 18 sep 2017 20:30
Bubo skrev :

"Delvis rätt" är ett annat uttryck för "fel".

Som sagt: 

"Matte är riktigt brutalt, hur snällt man än försöker presentera det. Antingen gör man rätt, eller fel. Så hårt är det.

Förresten - du har fortfarande inte svarat på frågan."

Delvis rätt = fel? So whats this, ej avklarat (0%), delvis avklarat (50%),  godkänt (100%)

"Matte är riktigt brutalt, hur snällt man än försöker presentera det. Antingen gör man rätt, eller fel. Så hårt är det" Det är så faktiskt

Men hur brutalt är det egentligen? Så brutalt att man inte ska hjälpa en medmänniska med en uppgift? Eller leka med personen? Skämta lite med personen? Denna frågan hade jag löst för längesen om ni gick direkt till poängen.

Smaragdalena 78729 – Lärare
Postad: 18 sep 2017 20:36

Denna fråga hade du löst för länge sedan om du bara hade följt de råd du fick. Du bara struntade i vad jag skrev.

Bubo 7048
Postad: 18 sep 2017 20:38

Vi har hjälpt dig. Du har fått hjälp att tänka i rätt riktning, och vi har sagt ifrån när du tänkte i fel riktning.

Du har fortfarande inte besvarat uppgiften.

Armend 288
Postad: 18 sep 2017 20:47
Smaragdalena skrev :

Denna fråga hade du löst för länge sedan om du bara hade följt de råd du fick. Du bara struntade i vad jag skrev.

Det hade jag säkert. Tror "råden" som du skrev stod redan i uppgiften så tekniskt sätt upprepade du vad som stod i uppgiften, jag kan ha fel.

Men jag har en fråga, varför sa ni att alltihop var fel? Alltså bredden = 0.75 *7 och längden = 0.8 * 7. Ni kunde bara ha skrivit "du behöver ej 7:orna och allt annat" när ni skrev att allt var fel så räknade jag om allt och försökte komma på felet. 

Bubo 7048
Postad: 18 sep 2017 20:51

Nu skriver jag mitt sista inlägg i denna tråd:

För fjärde gången: Du har inte besvarat uppgiften.

Armend 288
Postad: 18 sep 2017 20:54
Bubo skrev :

Vi har hjälpt dig. Du har fått hjälp att tänka i rätt riktning, och vi har sagt ifrån när du tänkte i fel riktning. 

 

Ja jag har fått hjälp, är tacksam men ni sa inte ifrån VAD felet var ni sa bara ifrån att jag tänkte i fel riktning. Om detta var ett prov, då hade jag fattat. Men det här är en uppgift på nti studier.

svar: arean är 0.6% mindre i den lilla rektangeln alltså 60% 

Smaragdalena 78729 – Lärare
Postad: 18 sep 2017 21:01

Fel. Om den lilla rektangeln är 60 % och den stora rektangeln är 100 %, hur många % mindre är då den lilla?

Armend 288
Postad: 18 sep 2017 21:04

40% då?

Jag besvarade din fråga men jag fick visst fel? Även om vi diskuterat och inte enats om allt så är ni faktiskt till stor hjälp. Tack

Smaragdalena 78729 – Lärare
Postad: 18 sep 2017 21:10
Smaragdalena skrev :

Det räcker med den här meningen:

Längden i den lilla rektangeln är 80 % av den större rektangelns längd och bredden är 25 % mindre än den större rektangelns bredd.

Jag hade verkligen trott att jag int eskulle vara tvungen att skriva av den, eftersom det int egår att kopiera från ditt foto. Görr nu precis som jag skriev i mitt första inlägg:

Kalla den större rektangelns bredd b och dess höjd h. Använd dessa beteckningar för att svara på följande frågor:

Hur stor är den lilla rektangelns höjd? Hur stor är den lilla rektangelns bredd?

Hur stor är arean av den stora rektangeln? Hur stor area har den lilla rektangeln?

 

Sedan kan du svara på fråga a.

Det betyder inte att du har fått fram svaret på fråga a när du har kommit hit, det betyder att du har vad som behövs för att kunna svara på fråga a - nämligen arean av den stora rektangeln bh och arean av den lilla rektangeln 0,6bh. Då kan du räkna ut svaret på fråga a.

Armend 288
Postad: 18 sep 2017 21:21

Asså f this sh*t. Först är det svaret och nu är det inte det

Armend 288
Postad: 18 sep 2017 21:21

Jag ger upp

Svara Avbryt
Close