Bok recension av Therese Raquin av Zola

Hej! Undrade om ni skulle kunna kolla igenom min text, kolla om jag har nå grammatik fel eller om jag kan skriva om någonting bättre. Texten är inte helt klar än:)

Therese Raquin

Jag har läst romanen Therese Raquin skriven av den kända 1800-tals författaren Émile Zola. Therese Raquins roman gavs ut första gången 1867.
Therese Raquin är en provocerande, vetenskaplig och mycket tänkvärd bok, då hon beskriver sina verklighetsbeskrivningar i minsta detalj och allt är förklarligt.

Boken handlar huvudkaraktären Therese som växte upp med sin faster och hennes konstant sjuka son Camille i Vernon redan som ett spädbarn, som sedan flyttar till Paris.
Thereses moder var en infödingsflicka som var död. Och hennes far var inte där för att han inte kunde ta hand om Therese. Både barnen Therese och Camille fick samma uppfostran, dem delade allting som säng och mediciner trots att Therese var frisk som en nötkärna och rask som ett lejon. I hennes påtvingade liv blev hon tvingad att avstå från hennes egna känslor och ta hand om sin ständigt sjuka kusin Camille. Detta förvandlade Therese till att bli inåtvänd. Hon blev en tyst person, och även väldigt orörlig person då hon kunde sitta helt stilla och tyst och sjunka in i hennes tankar.

Boken visar tydligt vilken epok det handlar om då han inledde boken med naturalismen, det märker man genom hans sätt att måla upp den nakna sanningen, att allt under1800-talet inte var ”solsken och regnbågar” och att alla led av fattigdom förutom dem rika. Han är väldigt vetenskaplig när har skriver romanen och han visar inte så mycket känslor heller. Man kan även se det på hans roman att han inte försöker dölja någonting alltså att allting är verklighetsbaserat. Romanen är en klassiker från 1800-talet då dem kända författarna under 1800-talet som t ex Oliver Twist är baserat på deras verklighet och man ser det på sättet dem målar upp verkligheten, känslan man som läsare får från dem.  Therese Raquin är en roman som är utöver det vanliga, då majoriteten av böcker som skrevs förr handlade om påhittade saker.

Thereses faster organiserar ett bröllop åt sin son och Therese. Dock gillar Therese inte situationen hon finner sig i och som småningom hittar en annan älskare med namnet Laurent. Laurent var Camilles vän som Therese hade träffat. Efter detta så bestämmer hon och hennes älskare att ta livet från hennes make, för att få vara tillsammans. Efter att dem hade mördat honom så förlovades älskaren Laurent och Therese. Efteråt begår paret självmord då dom inte kunde hantera känslan att ha begått mord. Och dem fick ”betala” för sin handling. Zola skriver i boken
Therese Raquin ”De saknar fri vilja och drivs till varje handling i livet av det ödesbestämda i deras kroppar. Therese och Laurent är människodjur, inget annat”

Boken skrivs på ett väldigt naturligt sätt, allting är verklighets baserat och det väcker intresset för läsarna, många har bekräftat att Therese Raquin av Zola är en litterär klassiker. Oavsett ålder så kan en bok bli till en klassiker dock det som gör Therese Raquin till en klassiker är hur det utspelar sig och vad som sker under 1800-talet. Det som utspelar sig genom romanen anses var tidlösts verk alltså går det att relatera till oavsett vilken tid man lever i.

Therese var en ung kvinna som bodde tillsammans med sin faster tillsammans med sin kusin Camille. Hon hade svikits av sina föräldrar för att dem lämnade henne. Raquins mosters relation med Camille var otroligt udda då hon behandlade Camille som en liten fågelunge, för att han alltid var sjuk och svag som barn. Han fick även alltid som han ville, han var väldigt bortskämd. ”han måste gräla med sin mor för att kunna ta plats hos lärftkramhandalaren. Hon ville alltid ha hon kvar i sin närhet mellan två täcken fjärran från livets olyckstillbud” (sida 16). Thérèse var en individ som hade brist på sociala och mänskliga kunskaper på grund av hennes isolerade liv hos fastern. Therese håller sig emotionellt utesluten och har knappt någon kontakt med andra själ, detta var inte speciellt hälsosam miljö för henne att växa upp i. Däremot hade hon inget val, hon var tvungen för att hon inte hade någon annanstans att bo på. Therese klagade aldrig över en person då hon var en väldigt tyst person hon följde efter sin faster vart än dom skulle gå utan frågor. Therese kände sig spänd och kände sig skuldsatt till fastern. När det kom till giftermålet så ville Therese inte gifta sig med Camille och bara för att hon kände sig skuldsatt så gifte hon sig med Camille.

Alla karaktärer i boken förändras otroligt mycket, även deras levnadsätt, Från vart dem befann sig i början av historian till slutet då Camille blev mördad

Robin123 40 – Fd. Medlem
Postad: 10 maj 2021 20:57