Bråk
Nummer 25. Jag har försökt att förlänga bråken så att de har samma nämnare men jag vet inte hur jag ska fortsätta därifrån. Tacksam för svar :)
Rita en figur. Det går nästan alltid att rita en figur som hjälper.
Det behöver inte vara krångligare än så här:
PPPPPPPPPPPP FFFFFF
Det där går nog inte ihop, enligt uppgiftens text. Ser du varför?
Jag fattar inte riktigt. Jag har kommit fram till att 2/3 är lika mycket som 3/5 , eftersom alla måste framträda i par, men jag vet inte hur jag ska fortsätta därifrån.
Bra.
Om vi säger att klassen består av P stycken pianister och F stycken violinister, kan du då ställa upp en ekvation som betyder just det du skrev?
Jag vet inte hur jag ska ställa upp ekvationen 😔
Du skriver att "2/3 är lika mycket som 3/5".
Jag förstår vad du menar, men 2/3=0.666666... är ju inte lika mycket som 3/5=0.6
Kan du beskriva i en ekvation exakt vad du menar?
Jag vet inte hur jag ska fortsätta med en ekvation men 3/5 och 2/3 måste vara lika mycket för att alla elever måste ha någon att uppträda med. Så 2/3 av pianoeleverna måste vara lika mycket som 3/5 av fioleleverna.
Så jag antar att det inte är lika många pianoelever som violinelever.
Debbidoo skrev:[...]. Så 2/3 av pianoeleverna måste vara lika mycket som 3/5 av fioleleverna.
Just det. Och det finns P stycken pianister, F stycken violinister.
(2/3)*P = (3/5)*F
Hur ska jag räkna ut hur stor andel av alla som spelar solo efter det?
Vad blir F, uttryckt i P? Lös ut F ur (2/3)*P = (3/5)*F
Sedan vet du att hela klassen är P+F personer
och du vet hur många som spelar i duo.
Resten spelar solo.